Aihe: "Tein-ne-itse" sähkörummut
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Peicco
28.01.2006 22:10:40
En nyt sanois pioneerikskaan, kun monet noista ratkaisuista on joku jo tehnyt ulkomailla. Pioneeri on edelläkävijä.

Suomen mittakaavassa tai ainakin tämän keskustelupalstalaisten keskuudessa hän on edelläkävijä sähkörumpujen rakentamisessa.
En oo kuullut kenenkään muun tässä maassa rakentavan rumpua lugeja sekä meshheadeja myöten omin käsin.
south_of_heaven
28.01.2006 22:25:46
Tosi mielenkiintosesti kyllä on hyttysverkosta meshit tehty, täytyy myöntää.
ilmoitti South_of_Heaven
Rumbali
28.01.2006 23:49:08
Lukekaapa tämän threadin ensimmäinen kirjoitus niin näette miksi minä tämän aiheen aloitin ja jo kuinka kauan sitten. Olen sen jälkeen pyrkinyt pitämään muut projektin ajantasalla rajallisten (aika) mahdollisuuksieni mukaan ja neuvoa muita parhaani mukaan jotta projektistani olisi muille mahdollismman paljon hyötyä. En toivo että aika menee vänkäämiseen siitä kuka on keksinyt mitäkin vaan siihen että DIY-projektit etenisivät mahdollisimman nopeasti, helposti, mukavasti ja toivon mukaan halvasti jolloin kaikille jää enemmän aika soittaa. Toivon myös muiden jakavan tietonsa ja kokemansa tämän foorumin kautta jotta muiden aika ei menisi samojen kokeilujen tekemiseen ja loputtomaan netin suodattamiseen.

En nyt sanois pioneerikskaan, kun monet noista ratkaisuista on joku jo tehnyt ulkomailla. Pioneeri on edelläkävijä.

Minä en ainakaan ole koskaan väittänyt itse näitä kaikkia keksineeni ja lainaankin tässä itseäni tämän threadin alkupuolelta :

Saan varmaan viimeistään ihan lähipäivinä kuvia nettiin (kun ehdin vaan räpsimään). Silläaikaa käykää tutustumassa oheisiin linkkeihin (enhän minäkään ihan tätä kaikkea ole omasta päästäni keksinyt ;)

http://www.edrum.info/
http://edrum.for.free.fr/
http://www.csr69.com/edrum/

Kun nuokin sivustot selaa läpi keskusteluineen ja gallerioineen päivineen niin olen varmasti jo siihen mennessä ehtinyt saada kuvat aikaiseksi.

Tämän lisäksi olen ottanut mallia hiukan mukaillen myös niiden meshheadien tekemisessä joltain niistä sadoista ellei tuhansista nettisivuista joita olen käynyt läpi etsiessäni vinkkejä ja innoitusta projektiini. Suuri työ on siinä kun koittaa etsiä ne paikat joista tarvikkeet saa kun täällä ei ole niitä kauppoja joita kaverit jenkkisivuilla tms. mainostavat. Sitäpaitsi tämä tämänkertainen sähkörumpuprojektini jonka aloitin noin pari vuotta sitten ei ole ensimmäinen yritykseni. Ensimmäinen oli joskus noin vuonna 1980 jolloin rakensin analogisen "rumpumodulin" muistaakseni kirjan Elektroniikan eväitä ohjeilla. Laite ei kuitenkaan toiminut ja koska olin vasta 13-14 vuotias eivät taitoni riittäneet löytämään siitä vikaa (olivatko kaikki tätä lukevat vielä silloin jo syntyneet ;-) Sillä tavalla historia toistaa itseään että olen jo joskus melkein vuosi sitten saanut omatekoisen trigger-to-midi-modulin (http://www.edrum.info/ )
valmiiksi mutta siinä on jokin vika enkä ole ehtinyt sitä vielä korjaamaan......

Mutta palatkaamme aiheeseen. Choke toiminto on totetutettu toisissa laitteissa ihan kytkintietona ja joissain käsittääkseni triggerinä, kukin tarkistakoon omista aivoistaan, minun DM5:ssä ei ko. toimintoa ole. Valitettavasti CSR69:n sivut eivät toimineet ainakaan hetki sitten, siellä oli muutama esimerkki choke-kytkimien rakentamisesta.

Kustannuksista sen verran että aluksi koitin pitää mahdollisuuksien mukaan kiinni periaatteesta Edrum-for-free eli niin halvalla kuin vain mahdollista. Tässä hieman kustannuksia: Rumpujen runkoina käytetty Wehonal-putki saatu ilmaiseksi roskalavalta, triggereiden alla oleva "tukipuu" alumiini c-kisko saatu ilmaiseki roskalavalta, vanteet noin 7 euroa kpl, aluksi käytetyt Mesh-merkkiset kalvot noin 6 euroa kpl, pietsolevyt noin 1,8 euroa kpl, basaripedaali noin 55 euroa, Traxin harjoitussymbaalisetti 28 euroa, lattarautaa lugeja ym. varten ehkä noin 10-15 euroa (ja sitä riittäisi inakin toiseenkin settiin), huonekaluputkea symbaalitelineisiin n. 15 euroa (ja taas riittäisi vähintäänkin toiseenkin settiin), hiirimatot n.2-3 euroa, tomimuhvit noin 7 euroa kpl (olisin tehnyt nekin itse mutta kun olisin joutunut menemään ulos hitsaamaan ja oli talvi ja pakkasta joten ei jaksanut kiinnostaa tarpeeksi), räkkinä toimiva tietokonepöytä ostettu joskus 10 vuotta sitten käytettynä noin 50 markkaa, plugiliittimet noin 0,5 euroa kpl ja mitä vielä... niin DM5 rumpumoduli käytettynä muistaakseni 220 euroa. Myöhemmin olen hankkinut muutamia "oikeita" telineitä (tietysti käytettyinä) ja pari käytettyä haljennutta aitoa symbaalia (saatu 2 kpl lähjoituksena ja yksi maksoi 5 euroa) ja mm.aidon 14 tuumasen käytetyn New Sound virvelin (10 euroa) sekä nyt viimeksi 12 tuumasen tomin (25 euroa) virveliksi ja siihen Rolandin MH-12 meshheadin (30 euroa). Lisäksi ruuvi ja mutteritavaraa ja jousia yms. "reilu pussillinen". Toivottavasti tästä oli jotain apua tai edes innoitusta muiden projekteihin.
Legatus
28.01.2006 23:53:15
^^ Rumbali kirjotti tota varmaan koko illan ;
Roddy on jumala!!
Rumbali
29.01.2006 00:10:06

Niinpä, vaikka olis pitänyt olla senkin ajan joko rakentamassa/suunnittelemassa settiä tai harjoittelemassa soittoa, kaikki on aina jostain pois ;-)
hanipai
29.01.2006 00:20:45
Niinpä, vaikka olis pitänyt olla senkin ajan joko rakentamassa/suunnittelemassa settiä tai harjoittelemassa soittoa, kaikki on aina jostain pois ;-)

Joo ei ollut tarkoitus väheksyä sinua. Hienoa, että jaksat tuoda asioita muidenkin kuuluville.
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! II "One day I realized I was spending far too
hanipai
29.01.2006 03:30:26 (muokattu 29.01.2006 12:58:22)
Oliskohan tälläsen tekeminen hyvä idea?
http://edrum.for.free.fr/images/drums/keithr/PiezoRimDetector.jpg

Vastus 100K R1-> 0-100K potikka
Diodi D3 1N4148
Vastus 1M R2
Q1 BC337 transistori
Stereo jakki
2 Piezoa

En tajunnut tuosta tuon taivaallista mutta onneksi joku kysyikin siitä enne minua ja sai vastaukseksi

Now on to your question
#1 the 100K R1 should be soldered to the cathode side of D3 and one side of the 1M R2 and then finally to the base of Q1 not the emmiter.

#2 the anode side of D3 should be soldered to the other side of R2 and then to the emmiter of Q3.

#3 the collector should be soldered directly to the middle ring of a TSR jack. Do not connect grounds to this.

#4 Yes, All triangles labeled with GND should be connected together and then wired to the sleeve of the TSR jack.

As a side note I highly recomend using a 0-100K adjustable pot in place of R1. This helps dial in the sensitivity.

Regarding polarity of the piezo. This is dependent on which side of the piezo you have attached to the striking surface. The roland wiring diagram shows the head polarity being reversed because the ceramic side of the piezo is facing the stricking surface. However most cymbals and rims have the all metal side of the piezo facing the striking surface and thus the oppisite polarity from the head. The piezo changes polarity depending on which direction it is bent. So the piezo/piezo-switch schematic is correct if you have the all metal side against the cymbal.

Varmaan yläasteella viimeks kuullukaan noista. Onneksi tämä sivu auttoi
http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml21.sis&pa=j
Hitto jymähdin lukeen tota sivustoa, siellä oli tosi hauskojakin juttuja.

Osat on jo valmiks katottunakin :) Jos tollasen väsäis purkkiin niin sais siististi hoidettua homman. Ne piezot vois vaikka liimata symbaaliin, mutta osaisko joku sanoa mitkä olis hyvät kohdat vai selviääkö se vain kokeilemalla? Käsittääkseni tuon laitteen tehtävä on erottaa mikä osa lautasesta soi eli se sammuttaa sen minkä ei kuulu soida. Jos nakuttelet vaikka rimmin kohdalta, niin silloin soi vain rimmi eikä tule hälyääniä. Se chokeavan lautasen teko on edelleen epäselvää:(

Joku sanoi jollain palstalla, että 1-triggerisiä voisivat olla crash, splash ja china?
Onko näin? Siis mieluusti noi jos jotkut sellasia on.

Ootteko testinyt http://edrum.for.free.fr/edp/
I Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)! II "One day I realized I was spending far too
Peicco
29.01.2006 07:56:00
Joku sanoi jollain palstalla, että 1-triggerisiä voisivat olla crash, splash ja china?
Onko näin?

Täähän on ihan mieltymys ja tottumuskysymys. Ei kaksialueiset pellit oo mitenkään pakollisia. Onhan se kiva lisä, mutta itse painottaisin rakennusprojektiin ryhtyessäni kuitenkin ensisijaisesti soittotuntumaa, akustisen äänen minimointia sekä pellin luonnollista liikettä. Ja ehkä jopa visuaalista ilmettä.

Yhdistelmä on vaan aika haastava...

Ja nää on vaan mun näkemyksiäni sähköpellistä. Moni ajattelee toisin.
Peicco
29.01.2006 08:00:48

Se tässä hienoa onkin, että mies jaksaa ideonnin, tiedonhaun ja rakentamisen lisäksi DOKUMENTOIDA kaiken toteuttamansa muiden hyödyksi.
Peicco
29.01.2006 14:01:12
Rolandin ja Hartdynamicsin laatuerosta:

Whatelse...Oh yeah...Heads...Save your pennies and go with the Rolands nothing else is even close....I tried every brand out there...Harts aren't bad but I could tell they were gonna wear REAL quick. Mine frayed after about 4-5 hours and I took it off. Another 5 hours, and who knows. I didn't want to damage anything internal. They seem to be made of a completely different material..I'm skeptical and for a couple bucks more you can get Rolands anyway...IMHO... The Remo heads on the practice pads are coming off and being replaced by Roland mesh as soon as they get here, they are quite noisy.

I will say that I HIT these drums I AM NOT babying them AT ALL. Drums ARE MEANT TO BE HIT and that's what I do....

--------

Ja kyse oli Hartdynamicsin kalliimmista, Magnum -kalvoista.

Ja sitten toisen käyttäjän mielipide:

I replaced the factory Roland head on my PD-120 snare with the Super Ply Hart Head. I was amazed at the dynamics that this head provides. Without making any changes on the module, this head provided much more consistant triggering on light rolls (something I couldn't do with the Roland heads) and much more volume control while playing. The head is a little less "springy" than the Roland too. I would recommend any Roland user to try this head, it is excellent.

Tässä taas puhutaan Hartdynamicsin Control Screen -kalvoista eli niistä mustista.
hanipai
29.01.2006 15:30:55 (muokattu 29.01.2006 15:31:31)
Ja sitten toisen käyttäjän mielipide:

I replaced the factory Roland head on my PD-120 snare with the Super Ply Hart Head. I was amazed at the dynamics that this head provides. Without making any changes on the module, this head provided much more consistant triggering on light rolls (something I couldn't do with the Roland heads) and much more volume control while playing. The head is a little less "springy" than the Roland too. I would recommend any Roland user to try this head, it is excellent.

Tässä taas puhutaan Hartdynamicsin Control Screen -kalvoista eli niistä mustista.

Niin ja ne on halvempia kuin Rollet ja niitä saa drum-tecista, jossa on ystävällistä palvelua. Rolandin kalvoja Thomannilla seuraavan kerran maaliskuun puolivälin tienoilla:) Siis 10" ja 12"
Peicco
29.01.2006 16:13:37
Niin ja ne on halvempia kuin Rollet ja niitä saa drum-tecista, jossa on ystävällistä palvelua. Rolandin kalvoja Thomannilla seuraavan kerran maaliskuun puolivälin tienoilla:) Siis 10" ja 12"

Mulle kelpaa 8" :)

Thomannilta oon kysellyt koska Hartdynamics tulee heille valikoimaan ja neuvottelevat kuulema asiasta.

Ihme, että yksikään suomalainen musiikkikauppa ei edusta merkkiä
Peicco
30.01.2006 13:48:33
Käykää kuuntelemassa täältä pari edrum haitsuviritelmää. Hyvin näyttää toimivan.
Ylimmäinen ainakin oli mainio.

http://edrum.for.free.fr/modules.ph … ads&d_op=viewdownload&cid=4
hanipai
30.01.2006 16:17:36 (muokattu 30.01.2006 16:47:51)
Mistäs sitä Noise Killeriä sais ja mihin hintaan. Litra on kyllä tosi kallista, mutta saako vähemmän. Paljon sitä menee peltiin? Oliko jotain muuta vastaavaa saatavilla Suomesta? Kai spraykin kävis.
Rumbali oli käyttänyt Noxudol 3100 Sound Damping Compoundia, mistäköhän sitä sais. Se on ilmeisesti ainakin halvempaa kuin Noise killer.

Tääl ois http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1468
Eikös toi litra oo aika iso määrä pelteihin? Rumbali varmaan tietää?
Peicco
30.01.2006 21:37:56
Tääl ois http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1468
Eikös toi litra oo aika iso määrä pelteihin? Rumbali varmaan tietää?

Luulis ton nyt riittävän ainaskin 4-5 pellin aluseen. Soita ja kysy. Kyllä maaleistakin aina riittoisuus ilmoittaan.
Rumbali
31.01.2006 08:41:32
Minä ostin sitä Noxudolia paikallisesta auto-hifiliikkeestä ja sain tingattua muistaakseni pariinkymppiin pottu. Litran riittävyyttä on vaikea arvioida koska se riippuu niin voimakkaasti siitä kuinka paksun kerroksen laittaa, aineella kun on mahdollisuus rakentaa paksujakin kerroksia. Peicon arvio 4-5 peltiä on varmaan aika hyvä lähtökohta. Kannattaa koittaa aika ohutta kerrosta ensin koska muuten pellistä tulee turhan raskas. Ainakin Noisekilleriä voi ruiskuttaa ns. röpömassaruiskulla jolla massataan auton helma ym. peltejä ja varman Noxudoliakin mutta suosittelen kuitenkin sivellintä koska muuten massaa on aivan varmasti sielläkin missä sitä ei pitäisi olla ;-) Lisäksi saattaa olla että massaa ei tarvitse edes laittaa koko pellin alueelle, täytyy koittaa. Joskus vuosia sitten törmäsin Noise Killer sivuun (oisko ollut maahantuojan sivu) jossa kerrottiin selkeästi tuotteen käytöstä ja pakkauskooista.
Noise Killeriä näytti olevan myös Motonetin valikoimissa (hinta muistaakseni yli 30 e/litra) mutta muistakin autotarvikeliikkeistä ja varsinkin autohifiliikkeistä sitä varmaan löytyy.
rm_wispila
31.01.2006 15:29:26
Aika arvokkaan oloista ainetta pellin demppaukseen...

Sopisiko alustamassa, koska vaikutus olisi luultavimmin sama ilman tuota "hi-fi-lisää" hinnassa. Voi kyllä olla, ettei kuivu kokonaan, ikinä...

Toinen vaimennuskeino voisi olla liimata kontaktiliimalla huopaa koko pellin alapinnalle, tarvittaessa 2-3 lisäkerrosta päälle.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Peicco
31.01.2006 15:35:11
Aika arvokkaan oloista ainetta pellin demppaukseen...

Sopisiko alustamassa, koska vaikutus olisi luultavimmin sama ilman tuota "hi-fi-lisää" hinnassa. Voi kyllä olla, ettei kuivu kokonaan, ikinä...

Toinen vaimennuskeino voisi olla liimata kontaktiliimalla huopaa koko pellin alapinnalle, tarvittaessa 2-3 lisäkerrosta päälle.

Tai ohutta kumimattoa. Biltemassa on sellasta 2-3 mm paksuista kumimattoa 30x40cm pala 3,90 euroa.
Peicco
31.01.2006 18:14:29
Itse en ole edes lähiaikoina ryhtymässä minkäänlaiseen DIY peltipuolen projektiin, mutta jos mulla olisi ylimääräinen symbaali kokeiluvaimennettavaksi laittaisin kumimattoa liimalla alapintaan ja sitten haluaisin löytää lyöntikohtaan jotain kirkasta kumiläpyskää, jotta pellin look ei kärsisi liikaa.

Mutta, mistä sellaista läpinäkyvää hiirimattoa löytää?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)