Aihe: Celestion G12H ja G12M -havaintoja
1
MikeS
30.01.2006 20:11:25
Morot. Hommasin tuossa kaksi uutta 2x12 -kaappia. Toisessa on vanhat tutut G12M Greenbackit ja toisessa uudemmat G12H Blackbackit. Olen tottunut soittamaan aiemmin noilla Greenbackeilla ja nyt olen yrittänyt totutella myös noihin G12H -kaiuttimiin.

Alla on alustavia havaintoja kaappien soundieroista. Te joilla on kokemusta molemmista kaiutintyypeistä, oletteko samaa mieltä seuraavista:

* G12H ei säröydy niin herkästi kuin G12M
* G12H:n soundi on erottelevampi - niin hyvässä kuin pahassa. G12M mössööntyy helpommin, mutta tämä voi olla hyväkin asia.
* G12H:ssa on tiukemmat alataajuudet
* G12H:ssa on enemmän shrrrrääänngiä yläosastolla kun taas G12M:ssä ylä-äänet ovat pehmeämmät
* G12H:ssa on keskiääniä vähemmän
* G12H:n soundi on iskevämpi ja terävämpi kun taas G12M on pyöreämpi ja vähemmän ryhdikäs - G12H on kireämpi soundiltaan
* Ehkäpä kireän soinnin takia G12H kuulostaa isolla säröllä soitettaessa jotenkin rutisevalta/kulmikkaalta.
* G12H:n voluumi on korkeampi
* G12H ei kuulosta niin paksulta ja laajalta kuin G12M. Munakkuutta G12H:ssa toki on, mutta se on enemmänkin tuollaista hyökkäävää munakkuutta, kun taas G12M:stä irtoaa muheampi/paksumpi soundi
* G12H on suuntaavampi: soundi suuntautuu suoraan, kun taas G12M:llä tätä ongelmaa ei ole

Pistäkäähän komppausta ja vastustusta. Yritän tässä hahmottaa mitkä seikat kaappien yleissoundeissa johtuvat kaiuttimista ja mitkä itse kaiutinboksien ominaisuuksista.

MIKKO
Antti1
30.01.2006 21:18:58
Voin todeta ihan jokaiseen kohtaan, jotta totta. Hoh, mikä sananparsi. :)

G12H:n yläkerta itseasiassa on aika räikeän kuuloinen. Väittäisin jopa, että edes V30 diskantit eivät ole yhtä räikeitä. Siinä on vain se härski ylämiddlepiikki, joka G12H:sta puuttuu. Mun mielestä G12H on jotain ehkä V30:n ja G12T-75:n väliltä. Perussointi sellainen melko tasapainoinen, kirkas yläpää (toistaisiko kenties kohtalaisen korkealle?), tiukka basso-osasto ja varsin neutraalin oloiset keskiäänet. Sopii varmasti erittäin hyvin kaveriksi jollekin hieman ryhdittömälle vahvarille. Ton mun Screamerin kanssa G12H ja V30 ei välttämättä oo ne ensimmäiset valinnat, vaikka kaapissa sellaiset seisookin.

Ehkä meni hitusen ohi aiheesta, mutta ei varmaan haitanne kauheasti.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had
pekip
30.01.2006 21:24:12
Veit jalat suustani! Molemmat hyviä limppuja ,ittelläni tällä hetkellä 2xG12H:t joka on ehkä vähän tiukempi mutta G12 M taas lämpöisempi. Kandee varmaan kokeilla sekoitustakin eli 1xG12h ja 1XG12M
joo-o
Antti1
30.01.2006 21:29:57
Tuossa sekoittelemisessa on vain ongelmana herkkyydet. G12H kun jyrää greenbackin auttamattomasti alleen. Jää kaikki herkut kuulematta. :(
jussimus
30.01.2006 21:35:03
Just möin pois Marsun 1936:n, ja ostin tilalle Marsun TSLC212-kaapin, jossa on elementteinä G12H ja G12 Vintage. Yhdistelmä toimii mielestäni erittäin hyvin. Ainakin pesee 1936:n G12T-75-ämyreineen ihan 6-2.
Antti1
30.01.2006 21:38:02
Marsun TSLC212

On muuten yllättävän miellyttävän kuuloinen kaappi. Itseäni ihmetytti soundin pehmeys, vaikkei kaappi ole suljettu. Toimii, jos perse kestää hankinnan.
jussimus
30.01.2006 21:45:47
On muuten yllättävän miellyttävän kuuloinen kaappi. Itseäni ihmetytti soundin pehmeys, vaikkei kaappi ole suljettu. Toimii, jos perse kestää hankinnan.

Suljin oman kaappini välittömästi ensiajon jälkeen, ja vasta sen jälkeen kokonaisuus rupesi kuulostamaan todella hyvältä. Ja sain muuten kaappini uutena alle 450 egen, joka ei mun mielestä oo ollenkaan paha hinta noin hyvästä kaapista..
Antti1
30.01.2006 21:50:10
Miten se kaapin sointi muuttui, kun sen sulki? Oisko sulla mitään kuvaa, että miten sä sen suljit?
jussimus
30.01.2006 22:15:16
Miten se kaapin sointi muuttui, kun sen sulki? Oisko sulla mitään kuvaa, että miten sä sen suljit?

Soundi muuttui tiukemmaksi, tiiviimmäksi, täyteläisemmäksi, rikkaammaksi, botnekkaammaksi, munakkaammaksi, rouhevammaksi, harmoonisemmaksi ja nyanssipitoisuudeltaan tarkemmaksi. Muutama adjektiivi... :)

Kuvaa mulla ei kaapin persiistä ole, mutta en mä mun hienoa sulkumekaniikkaa ja käytettyjä materiaaleja lähtisi hirveän mielelläni vilauttelemaan näin julkisesti :D

Sen verran voin sanoa että ei siinä hommassa kauan nokka tuhissut ;)
Mikko Kankaanpää
31.01.2006 12:57:59

Alla on alustavia havaintoja kaappien soundieroista. Te joilla on kokemusta molemmista kaiutintyypeistä, oletteko samaa mieltä seuraavista:

Samaa mieltä joka kohdasta! G12M on omaan makuuni huomattavasti enemmän kuin G12H.
http://www.uraltone.com
MikeS
31.01.2006 13:19:54
Kiitoksia kommenteista! Mua kiinnostaisi erityisesti tietää tuosta listani viimeisestä kohdasta, eli siitä onko G12H tosiaan suuntaavampi soundiltaan kuin G12M. Vai olisiko syy enem,mänkin kaapissa? Voiko siis kaiuttimet olla eri tavoin suuntaavia? Häiritsee kun siirtyy puoli metriä itse niin soundi muuttuu tosi radikaalisti - kaappi vai kaiuttimet uusiksi?
monotone
31.01.2006 19:09:44

Tuossa sekoittelemisessa on vain ongelmana herkkyydet. G12H kun jyrää greenbackin auttamattomasti alleen. Jää kaikki herkut kuulematta. :(

Tässä mielenkiintoinen kommentti tuosta yhdistelemisestä: http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=610812&postcount=8
All I ask from anyone is that they ask nothing from me.
LaXu
31.01.2006 20:44:49
Samaa mieltä joka kohdasta!

Kuten myös, joskaan en tuosta suuntaavuudesta osaa sanoa. Itse olen tykännyt G12H-100:sta, tuntuu toimivan hyvin vahvarin kuin vahvarin kanssa kun taas V30 esimerkiksi ei oikein sytytä joidenkin vahvarien kanssa. G12T75 en tykkää juurikaan, liian skuupattu ja kireä soundi mun makuun. Onkos joku sattunut vertailemaan näitä edellä mainittuja tuohon Classic Leadiin?
Zeni
31.01.2006 20:58:45
Noita ääninäytteitä olisi kiva saada eri elementeistä. Itsellä pedaalien jälkeen seuraava projekti on kaapin rakennus ja varsinkin nuo Eminencen elementit kiinnostaisi. Ääninäytteitä vaan ei tahdo löytyä (vertailukelpoisia). Jos jollain on linkkejä niin tänne vaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)