Aihe: Suojamaadoitus
1 2
azo
30.01.2006 21:21:05 (muokattu 30.01.2006 21:21:41)
Tässä rupesin miettimään, kun itseäni kiinnostaisi tuo Madampin rakentelu, että mitenkäs tuon suojamaadoituksen kanssa, kun jos runko sattuu virhekytkennän ansiosta tulemaan jännitteiseksi tai saa iskua jostakin varautuneesta kondensaattorista, niin se ei enää olekkaan niin pieni juttu kuin 9v tasasähköjännitteellä toimivasta efektipedaalista otettu napsu. Ei paljon tekisi mieli ottaa iskua joka suurella mahdollisuudella riistää hengen. : /

Eli suojaatteko itsenne ja miten?
hq
30.01.2006 21:46:22 (muokattu 30.01.2006 22:01:06)
9v tasasähköjännitteellä toimivasta efektipedaalista otettu napsu.

Ei kai tuollaista tunne ellei mene kieltään sinne pedaaliin työntämään :)

Ei paljon tekisi mieli ottaa iskua joka suurella mahdollisuudella riistää hengen. : /
Eli suojaatteko itsenne ja miten?

"Okei, mut ei ilman maadoitusta!"

En ole ammattilainen eikä tietämykseni näistä ole varmaan lähelläkään täydellistä, mutta kerron miten menettelin/menettelen omassa vahvistinprojektissani. Kyseessä on transistorivahvistin, joten ihan samalla tavalla siinä ei ole vaaraa korkeista jännitteistä kuin putkivahvistimessa, mutta tässä tulee:

- Metallikehikko on yhteydessä sähköverkon suojamaahan tukevasti (maadoitusjohto kiinni omalla ruuvillaan joka ei saa päästä vahingossa löystymään; jousiprikka, 2 mutteria, toinen lukkomutteri)

- Kaikki verkkojännitteiset liitokset on suojattu kutistemuovilla

- Virtakytkin katkaisee sekä nolla- että vaihejohtimen mutta ei missään nimessä maadoitusta

- "Sopivasti mitoitettu" sulake laitteessa heti verkkojännitteen sisäänmenossa

- Puukotelo ja metallisen etulevyn maalattu pinta ovat sähköisesti eristäviä

- Verkkojohdossa pitää olla vedonpoisto ja suojamaajohtimen on oltava sen verran pidempi, että jos johto revitään väkisin irti se on viimeinen joka katkeaa. Vaihtoehtona (minun käyttämäni) IEC-verkkoliitin jolloin verkkojohto on irroitettavaa mallia.

- Kondensaattoreissa ei minun vahvistimessani ole verkkojännitettä, mutta hyvä tarkastaa yleismittarilla että ne ovat tyhjät ennenkö alkaa räpläämään

- "Toinen käsi taskussa" on yleinen sääntö jos käsittelee jännitteisen laitteen sisuskaluja; sormille tullessaan virta ei pääse kulkemaan niin helposti sydämen läpi kun sillä ei ole reittiä molempien käsien kautta

- Sitten vielä on hyvä varmistaa ettei verkkojännitteisten johtojen eristeet pääse hankautumaan rikki ajan kuluessa missään kotelon sisällä. Läpivienteihin ja muihin ongelmakohtiin johtimen päälle extrasuojaksi kutistemuovia tai kunnon satsi eristysnauhaa.
pjl
30.01.2006 22:04:15

Hyvä hankinta on pistorasiaan liitettävä vikavirtasuoja. Maksaa 15e ja suojaa maavioilta.
32788
30.01.2006 22:08:47 (muokattu 30.01.2006 22:08:56)
Tyhmä kysymys:

Saako tuota kutistesukkaa kutistettua ilman kuumailmapuhallinta? Kolvilla? Tulella? Anyone?
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
SirElwood
30.01.2006 22:09:36
Tyhmä kysymys:

Saako tuota kutistesukkaa kutistettua ilman kuumailmapuhallinta? Kolvilla? Tulella? Anyone?

Minä oon sytkärillä... :)
hq
30.01.2006 22:35:56
Tyhmä kysymys:

Sytkäri toimii jos kutistettava kohta ei ole vaikeassa paikassa ja on sen verran varovainen ettei sulata eristeitä ympäriltä.
Kolvin kärkeä lähellä pitämällä minä olen noita yleensä kutistellut.
Aki
31.01.2006 00:01:53

Kolvin kärkeä lähellä pitämällä minä olen noita yleensä kutistellut.

Kätevä jippo. Myös hiustenkuivain saattaa olla riittävän jyty tuohon.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
azo
31.01.2006 08:03:07
Olettekos tuommoisia maadotusrannekkeita käyttäneet? kaverini väitti että niissä on sisällä vastus ja kun ottaa iskua, niin suurin osa jännitteestä menee siihen vastukseen ja ihmiseen kohdistuu alle voltin suuruinen isku.
PL
31.01.2006 08:44:58 (muokattu 31.01.2006 08:45:15)
Olettekos tuommoisia maadotusrannekkeita käyttäneet? kaverini väitti että niissä on sisällä vastus ja kun ottaa iskua, niin suurin osa jännitteestä menee siihen vastukseen ja ihmiseen kohdistuu alle voltin suuruinen isku.

Niiden tarkoituksena on estää staattisensähkön syntyminen, eli ei tule napsuja kun hankaa persettään penkkiin tai laahustaa nahkapohjakengillä pitkin kokolattiamattoa.
hq
31.01.2006 11:59:18 (muokattu 31.01.2006 12:10:46)

Rannekkeen tehtävä tosiaan on suojata herkkiä komponentteja staattiselta sähköltä niitä käsiteltäessä. Sähköiskuilta suojaamisessa sillä ei ole virkaa, joten väittäisin että kaverisi on täysin hakoteillä. Se vastus siellä nimenomaan estää sen ettei sinne pääse kulkemaan (isoa) virtaa, ajattele nyt tilannetta jossa toinen käsi olisi maadoitettu jollain rannekkeella ja sitten toiseen käteen ottaisi verkkojännitteen..
hq
31.01.2006 12:12:20
Korkeintaan lisää riskiä, että unohtaa toiseen käteen rannekkeen kun toisella räplää tappavien jännitteiden kanssa, ja saa virtaa pumppuun.

Muokkailinkin jo tota edellistä viestiä, mutta tätä varten siellä rannekkeessa on se iso vastus ettei sen kautta pääse menemään maihin kuin todella pieni virta.
VesaK
31.01.2006 13:15:54

Ennen verkkojohdon kytkemistä seinään mittaa yleismittarilla:
- että vahvistimen metallirunko ja verkkojohdon suojamaa ovat yhdessä - mittarin pitäisi näyttää nollaa ohmia (tai likimain nollaa)
- mittaa ettei verkkojohdon piikit ole yhteydessä suojamaahan ja laitteen metallirunkoon - mittarin pitäisi näytää ääretöntä - tee tämä verkkokatkaisija ON asentoon käännettynä

Kytke verkkojohto maadoitettuun pistorasiaan

Laita käsi taskuun ja vaikka hanska käteen ja virrat päälle katkaisijasta
tai
laita virrat päälle puukepillä, kapustalla tms. sähköä johtamattomalla esineellä
tai
ennen verkkojohdon kytkemistä laita virtakatkaisija ON asentoon ja sitten johto seinään
tai
käytä maadoitettua jatkoroikkaa jossa on virtakatkaisija ja laita vahvistimen katkaisija ON asentoon ennen roikan katkaisijan kääntämistä

Jos laite pysyy päällä ja sulake laitteesta tai sulaketaulusta ei pala niin sitten vielä mittaa laitteen metallikotelon jännite-ero sekä AC että DC alueella varmaan johtavaan maapotentiaaliin kuten tiskipöytä tai lämpöpatteriverkosto. Tällöin mittarin lukema pitäisi olla nolla volttia (tai likimain nolla)
azo
31.01.2006 17:04:53
ahaa.. eli ainoa asia jolla voi parantaa turvallisuuttaan on se että on äärimmäisen varovainen ja huolellinen
Mike M. Hiirenloukku
31.01.2006 17:53:00
ahaa.. eli ainoa asia jolla voi parantaa turvallisuuttaan on se että on äärimmäisen varovainen ja huolellinen

Kyllä. Koskaanhan äärimmäisestä varovaisuudesta ja huolellisuudesta ei ole haittaa.
That's the spirit - Tuo on pirtua.
päänahka
31.01.2006 20:27:45

Plus se vikavirtasuoja. Itse pidän tätä aina kitaraa soittaessanikin, koska kotonani on maadoittamattomat pistorasiat. Laite katkaisee siis pistorasiasta tulevan virran, jos vaihe- ja nollajohtimessa kulkevat virrat poikkeavat toisistaan, eli virta karkaa väärästä paikasta, ja se toimii ennen kuin ryhmäkeskuksessa sulake huomaa mitään.
Soolot on perseestä. AKKK #7
azo
31.01.2006 20:32:13 (muokattu 31.01.2006 20:32:54)
niin tämä vikavirtasuojahan oli se ns. sulakkeen tapainen laite mikä auttaa noihin pieniin virtoihin. Käsittääkseni jos ihminen saa verkkojänniteiskua, on virtamäärä aika "pieni", sillä ihmisellä on suuri resistanssi. Ja koska tuo virta ei kovin suuri ole ,ei kymmenen ampeerin sulake sitä huomaa ja silloin on pumppu vaarassa. Meidän talossamme taitaa olla vikavirtasuojaimet asennettuna valmiina tuonne sähkökaappiin, mutta varmuuden vuoksihan voisin sellaisen ostaa ja käyttää sitä noiden itsetehtyjen laitteiden kanssa vielä tuplavarmistuksena :)
Kumiankka
31.01.2006 20:42:31
???? Toimiiko nuo vikavirtasuojat maadoittamattomassa pistorasiassa ????
azo
31.01.2006 20:51:22
En tiedä, mutta miksei toimisi? Käsitykseni mukaan se vertaa menevää ja palaavaa virtamäärää ja jos ne eivät täsmää keskenään, katkaisee se virran syötön. Näin olen käsittänyt asian.
Kumiankka
01.02.2006 02:41:09
No perkele taitaa ne toimia, taisi tulla asiaa kauppaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)