Aihe: Demo masterointiin.
1 2 3 4
Protone
30.01.2006 22:48:57
Mun mielestä millään noista klipeistä ei ollut mitään tekemistä msateroinnin kanssa....ainakaan hyvän sellasen,anteeksi.

Ai oisko toi biisi pitäny msateroida? Heh.

No joo, kaikkihan sen tietää että harrastelijoita tässä ollaan. Mutta hyvä kun vielä selvensit.
Twinkle
30.01.2006 22:53:28 (muokattu 30.01.2006 22:58:15)
Mun mielestä millään noista klipeistä ei ollut mitään tekemistä msateroinnin kanssa....ainakaan hyvän sellasen,anteeksi.

Niinpä.. mutta ota ihmeessä aikasi ja kerro sen jälkeen mitä olisit tehnyt toisin, missä kohtaa meillä meni vikaan ja millä tavalla voisimme kehittyä?

Ennen sitä voi treenata välilyönnin käyttöä, yleisesti ottaen kannattaa lähteä liikkeelle siitä että kirjoittaa jokaisen virkkeen välimerkin jälkeen tyhjän, siis välilyönnin. Tyhjän jauhaminen tuntuu olevan muutenkin veressä niin eiköhän se siitä lähde skulaamaan, jossakin vaiheessa. :)

EDIT: Hihhihhihhhih-Hidas taas...

EDIT2: Ei tietenkään ollut kyse siitä etteikö palautetta saisi esittää, mutta tietty määrä rakentavuutta jokaisessa tilanteessa olisi ihan hyvästä.. Ei paljoa hyödytä tuommoiset.
milcoin
30.01.2006 23:17:18
Ainoa mitä sanon on se, että toi J. Lukalan versio ei vakuuta alkuunkaan...

Aikaa versioiden välissä taisi olla 4 vuotta. Vaikea sikäli vertailla työn laatua. Lisäksi monet jannut vääntää jollain kräkätyllä waves-bundlella kun taas ammatikseen tekevä joutuu "tyytymään" lailliseen, halvempaan vaihtoehtoon.

Joona tekee tohon hintaluokkaan hemmetin hyvää jälkeä. Ja kehittyy koko ajan, niinkuin me kaikki.

Ja sen tarkemmin asiaan menemättä, voi tän palstan ammattilaiset välillä harkita sanomisiaan. Etenkin kun itse kullakin noita huteja tulee.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Joees
31.01.2006 01:58:14
Meillä meni demo miksaajan kaverille masteroitavaksi. Voin heittää sitten tuotoksesta näytteitä sekä ennen että jälkeen masteroinnin. Saa nähdä mitä käy
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Säätäjä
31.01.2006 07:42:11 (muokattu 31.01.2006 07:44:38)
Joona tekee tohon hintaluokkaan hemmetin hyvää jälkeä. Ja kehittyy koko ajan, niinkuin me kaikki.

Ja sen tarkemmin asiaan menemättä, voi tän palstan ammattilaiset välillä harkita sanomisiaan. Etenkin kun itse kullakin noita huteja tulee.

Näin o.

Tos on yks Joonan masteroima biisi, ja mun ihan perus olohuonenauhoitus/-miksuutus.

http://www.lunki.net/pohjaton/mp3/J … ukki%20tulee%20liian%20aikaisin.mp3

Voisin kysyä Pohjattoman pojilta, jos ne vois laittaa myös masteroimattoman klipin nettiin, niin vois sitten vertailla, toi on vasta kuukauden vanha.

Niin, ja Hannu666:lle piti sanomani, että varmasti kaikki täällä tietää, et ns. oikea masterointi on aika lailla eri juttu. Sen huomaa jo laitteiden ja työn hintaeroistakin. Tollanen Joona on vitun hyvä juttu just tollasissa muutaman sadan painoksissa, joissa bändi on perse auki (=ei halua panostaa satoja euroja masterointiin). Sit jos halutaan julkaista isosti, niin masteroinnin voi tehdä aina uudestaan.

Mut on se pipo mullakin välillä täällä kireellä, kuten varmasti kaikilla muillakin. Kesä tulee ja minihameet.

Edit. Tarkennus.
Kaupallinen=Paskaa
virtalahde
31.01.2006 09:31:33 (muokattu 31.01.2006 09:31:49)

Uusi päivä ja uusi pää, ja nyt vituttaa oma avautuminen. Mielipide ei ole muuttunut, mutta kaipa sitä voisi olla hiljaakin joskus..
Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio
koponen
31.01.2006 10:43:53
Täällähän on tapahtunut mukavia asioita. Pitääpä iltasella ryhtyä itsekin masteroimaan.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
Protone
31.01.2006 11:33:44
nyt vituttaa oma avautuminen

Ihan suotta, mä en ainakaan pahastunut missään määrin sun kommenteista! Huomattavasti rakentavampaa palautettahan sulla oli kuin vaikkapa Hannulla...
Olis muuten hauska kuulla sun masteroima versio, olet kuitenkin ilmeisesti jo vähän enemmän masteroinut!

Lisäksi monet jannut vääntää jollain kräkätyllä waves-bundlella kun taas ammatikseen tekevä joutuu "tyytymään" lailliseen, halvempaan vaihtoehtoon.

Tuo on usein totta että jannut vääntää kräkätyllä waves-bundlella. Mutta ammatikseen tekevälle plugareiden hinta ei kyllä pitäisi olla mikään este. Softa on kuitenkin kalleimmillaankin suht halpaa, eikä niitä oikeasti tarpeellisia plugareita ole ihan hirveästi. Itse olen ainakin pystynyt ostamaan tarvitsemani plugarit. Se on se räkkikama mihin sitä rahaa uppoaa!
virtalahde
31.01.2006 11:48:47

Olis muuten hauska kuulla sun masteroima versio, olet kuitenkin ilmeisesti jo vähän enemmän masteroinut!

Voinhan sen tehdäkin, 2-3 päivää kyllä taitaa mennä ennenkuin ehdin. Teen sen siltä pohjalta, että toiveita ei ole esitetty, joten keskityn soundin avaamiseen, alkuperäistä näkökulmaa kunnioittaen.

Juuh, eiköhän tuo ole ihan reilua oikeastaan. Oma pää kanssa tulilinjalle. :)
Protone
31.01.2006 12:21:31
Ou jee, tämähän menee mielenkiintoiseksi!

Ai niin, Thrashrat kyseli millä vermeillä tuo D versio oli tehty. No, tarkempiin yksityiskohtiin menemättä, suurimmaksi osaksi Universal Audion Plugareilla. Eniten oli käytössä precision eq.
thrashrat
31.01.2006 15:13:19

Ou jee, tämähän menee mielenkiintoiseksi!

Ai niin, Thrashrat kyseli millä vermeillä tuo D versio oli tehty. No, tarkempiin yksityiskohtiin menemättä, suurimmaksi osaksi Universal Audion Plugareilla. Eniten oli käytössä precision eq.

dänks infosta. noi kyllä kiinostais jos vain olis massii ostaa.
Hannu H.
31.01.2006 15:56:17

Heittäkääs, te kokeneet konkarit, jotain kommenttia aloittelevan kotinikkarin masteroinnista..
En todellakaan ole paljoa tätä harrastanu joten puutteita varmasti on!
Osoittakaa oksan kohdat, niin opin taas ehkä jotain..

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/mnet/scream_E.mp3
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
milcoin
01.02.2006 15:33:34 (muokattu 01.02.2006 15:38:36)
Tuo on usein totta että jannut vääntää kräkätyllä waves-bundlella. Mutta ammatikseen tekevälle plugareiden hinta ei kyllä pitäisi olla mikään este.

Tossa lauseessa ei oo mitään järkeä. Periaatteessa ammatikseen voi tehdä silloin kun netto riittää leipään ja vuokraan. Moni ammattilainen voi varmaan allekirjoittaa.

Ei mulla ainakaan oo varaa kaikkiin plugareihin joita tarvin. Joten koitan pärjätä ilman.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Protone
01.02.2006 16:55:07
Tossa lauseessa ei oo mitään järkeä

Ei niin, kun sen irroittaa yhteydestään. Tarkoitan vain että jos vertaa kaikkeen muuhun mihin monet ammattilaiset joutuvat kuluttamaan rahaa (kuuntelu, etuset, tila, mikit, kaikki outboard-kama, jne jne) plugarit ovat selkeästi sieltä halvimmasta päästä, ja suuri osa näistä ammattilaisista jossain vaiheessa hankkii ne itselleen tarpeellisimmat.

Periaatteessa ammatikseen voi tehdä silloin kun netto riittää leipään ja vuokraan.

Juu, tottahan tuokin tietysti on... Mutta jos ammattilaisen työn jäljelle käytetään puolustuksena sitä että ei ole varaa tarvittaviin välineisiin (tässä tapauksessa muutaman sadan euron plugareihin), jotain on mun mielestä pielessä. Ja siitähän tässä oli alunperin kysymys:

Aikaa versioiden välissä taisi olla 4 vuotta. Vaikea sikäli vertailla työn laatua. Lisäksi monet jannut vääntää jollain kräkätyllä waves-bundlella kun taas ammatikseen tekevä joutuu "tyytymään" lailliseen, halvempaan vaihtoehtoon.

No, tässä vissiin ajaudutaan vähän väärälle polulle... sitäpaitsi alkuperäisen kommenttini (sen jossa ei ollut mitään järkeä) tarkoitus oli lähinnä vastata tuohon piraattijannu-vihjaukseen! ;)

ps. mun mielestä moni halvempi vaihtoehto pesee mennen tullen wavesin bundlet!
virtalahde
01.02.2006 19:40:22

Kas niin, tällaisen pyöräytin iltapäivästä:

http://www.virtalahde.com/Scream_Virtalahde.MP3

Tuollainen tuli kun yksin tein, miksaaja/bändi messissä voi tulla toisenlaista jälkeä (ja näin masterointi onkin mielestäni hedelmällisintä työtä).

Signaalitie:

DAWin ulostuloa tiputettu nelisen dB:tä, siitä analogiselle parametriselle jossa pieniä alamiddlen leikkauksia, preesensin korostuksia ja basarin tömpsäyksen pieni tiputus.

EQulta putkikompuralle, jossa suht hitaalla attackilla ja keskinopealla releasella 1,5-2dB:tä (max) kompressointia.

Putkikompuralta toiselle EQulle (passiivisellaiselle), jossa ylintä yläpäätä hiukkasen, alinta alapäätä hiukkasen ja alapään hyllykorjaimen muotoilua dB:n dippauksella 135Hz:sistä.

Tältä EQlta raskaasti modatulle Aphexin Dominator II:selle (jota käytän todella harvoin, tähän se sopi), joka lähinnä seurailee välillä mukana ja napsii kevyesti piikin sieltä täältä.

Takaisin koneelle, jossa lisää limitointia Voxengon Elephantilla.

Ditheröinti tällä kertaa POW-R 1:sellä, MP3nen tehty 16-bittisestä ditheröidystä wavista.
milcoin
01.02.2006 23:08:41
Ei niin, kun sen irroittaa yhteydestään. Tarkoitan vain että jos vertaa kaikkeen muuhun mihin monet ammattilaiset joutuvat kuluttamaan rahaa (kuuntelu, etuset, tila, mikit, kaikki outboard-kama, jne jne) plugarit ovat selkeästi sieltä halvimmasta päästä, ja suuri osa näistä ammattilaisista jossain vaiheessa hankkii ne itselleen tarpeellisimmat.

Ehkä näin. Tästä on varmaan turha väitellä kun kyse oli tässä tapauksessa masteroinnista johon toi sun kamalista tavallaan sopiikin (lukuunottamatta ehkä etuasteita).

Mutta jos puhutaan freelancerhommista jota itsekin teen, oma laitekanta on varsin erilainen. Ja jotkut plugarit/softat voi olla kipukynnyksen tuolla puolen. Juuri äsken päätin lykätä rumputriggausvälineistön hankkimista loppukeväälle koska auto pitää huoltaa. Pienyrittäjän arkea yms yms.

Juu, tottahan tuokin tietysti on... Mutta jos ammattilaisen työn jäljelle käytetään puolustuksena sitä että ei ole varaa tarvittaviin välineisiin (tässä tapauksessa muutaman sadan euron plugareihin), jotain on mun mielestä pielessä.

Mutta kyllähän kamat monesti ratkaisee, eikö? Ainakin täällä populaarimusiikin puolella.

ps. mun mielestä moni halvempi vaihtoehto pesee mennen tullen wavesin bundlet!

Varmasti totta. Tilanne on kuitenkin eri TDM/RTAS maailmassa kuin vst-jutuissa. Ja toi waves nyt oli sellanen heitto. Olisin voinut sanoa vaikka URS/McDsp/TC/Antares/Sony yms.
Protone
02.02.2006 10:28:16
Totta, turha tästä on väitellä.

Mutta kyllähän kamat monesti ratkaisee, eikö? Ainakin täällä populaarimusiikin puolella.

Juu.. Ellei nyt ihan ratkaise, niin onhan niillä ainakin suuri merkitys.

Ja toi waves nyt oli sellanen heitto. Olisin voinut sanoa vaikka URS/McDsp/TC/Antares/Sony yms.

Kommentoin tota Waves-heittoa juuri masterointi näkökulmasta. Siihen tarkoitukseen mielestäni Wavesin hinta-laatu-suhde ei ole ihan parhaimmillaan. Mutta ymmärrän pointtisi, onhan noita sikahintaisiakin tuolla liikkeellä...

Sit Virtalähteen masteriin....

Tiukaltahan se kuulostaa, hyvää työtä! Kitaroiden jytinästä on mun mielestä tingitty jo vähän turhan paljon, mutta toisaalta onhan toi alapää huomattavasti kiinteämpi ja tarkempi kuin muissa versioissa yhteensä! Ja vokaalitkin kuuluu kunnolla.

Vertaillessa kaupalliseen saman genren matskuun, järjestään kaikille jäädään alapään määrässä ja stereokuvan leveydessä. Sekä tietysti db tai pari hiljempaa tullaan, mutta se ei todellakaan ole mitenkään huono asia.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan hyvän kuulonen ja tasapainoinen paketti, meikäläisellä on vielä opittavaa...
virtalahde
02.02.2006 14:33:31 (muokattu 02.02.2006 15:41:02)

Kitaroiden jytinästä on mun mielestä tingitty jo vähän turhan paljon, mutta toisaalta onhan toi alapää huomattavasti kiinteämpi ja tarkempi kuin muissa versioissa yhteensä! Ja vokaalitkin kuuluu kunnolla.

..

jäädään alapään määrässä ja stereokuvan leveydessä

Tämä on tätä tasapainoilua kun mennään kahden kanavan kanssa. :)

Jos nyt oletetaan, että tulee tällaista palautetta & mietintää, niin lähtisin tekemään pientä viilausta vielä esim. kokeilemalla seuraavia lähestymistapoja:

A) Side-kanavaan ihan pientä ja loivaa dippausta jonnekin preesensalueelle ja ehkä hy-vin va-ro-vais-ta kanavan nostoa. Kitaroiden alapää korostuisi suhteessa ja stereokuvaan tulisi leveyttä S-kanavan nostolla. Toisaalta tämä nosto taas saattaisi tehdä soundista samanlaista kuin lopunajan Elvis oli - leveä mutta munaton.

B) Jälleen S-kanavan manipulointia, tällä kertaa kitaroiden alamiddlen hyvin loivaa ja pientä korostusta. Saattaa toisaalta kaventaa stereokuvaa. S-kanavan nostoa voi taas kokeilla, mutta sama meininki kuin edellä.

C) Jos kaikki muu pettää ja sitä leveyttä ei vain tule (sitäkin pystyy tekemään vain rajoitetusti ennenkuin miksaus menee munilleen), voisin jopa kokeilla S-equn jälkeen kaikua samassa kanavassa, mutta vain ja ainoastaan sen verran, että sen poissaolon aavistaa. Eli hyvin vähän.

Tekisinkö kyseistä prosessointia ennen vai jälkeen analogilooppia?

Riippuu. Jos haluttu leveys tulisi jo pienellä S-kanavan EQ:lla, tekisin sen luultavasti aivan ensimmäisenä ketjussa. Jos taas aletaan kaipaamaan kunnon manipulointia (kaiut ym), tekisin sitä luultavasti vasta analogiloopin jälkeen (ja jättäisin Dominatorin luultavasti pois ketjusta tässä vaiheessa). Käytännössä kokeilisin silti molemmin päin.

Alapäätä pystyy taas vielä hyvinkin lisäämään haluttaessa.

EDIT: Kokeilin pikaisesti, S-kanavassa pieni korostus kitaroiden murinataajuuksilla tuo aika paljon lisämunaa soundiin. Saattaisi toimia vielä paremmin ketjun alkupäässä.

...

Toivottavasti saitte jotain irti sepustuksista. Hyvin varovasti kannattaa aina lähestyä, ja tasojen sovitus ennen-jälkeen -sovituksissa on todella tärkeää. Kuten myös se, että ei tehdä automaattisesti kaikkea mahdollista vain sen vuoksi, että siihen on mahdollisuus. :)

Erittäin hyvä nyrkkisääntö, jonka joskus luin, on se, että jos jokin tehty muutos aiheuttaa välittömän "WOW!!" -elämyksen, sitä kannattaa aina epäillä.

db tai pari hiljempaa tullaan, mutta se ei todellakaan ole mitenkään huono asia

Tämäkin on jo liian lujalla omaan makuuni.. :-| Tuosta ylöspäin alkaa menemään lapsi pesuveden mukana, eli edetään hyvin varovasti. Ehkäpä toisin ketjuun vielä yhden limitterin ja jakaisin työtä.
hannu666
02.02.2006 23:57:37
Kiirusta pitää ,mutta annetaan nyt vähän palautetta sit.

Musta kaikki noi mitä kuulin PAITSI Virtalähteen tekemä oli huonoja sinänsä, en koskaan pysty sietämään sitä että kuulen kompressoinnin selkeästi masteroinnissa, pumppaus voi olla ihan kiva juttukin joo mutta sit se pitäs tehdä musiikin rytmin mukaan niin se vois toimiakkin paremmin, en myöskään pidä noin suttusesta alakerrasta. Kitarat tuli enemmän esille kaikissa mikä on hyvä asia mun mielestä. Toi tietokoneella masterointi on kyl aina aika heikko laji, en sitä väitä.

Virtalähteen oma oli ihan hyvä, mutta itse kaipaisin vähän hevimpää saundia tohon, sais vähän "rankasta" enemmän, ehkä jopa vähä säröttää. Paras silti näistä.

Kaikki osaa sävyttää ekvalla ja kompressoida ja limitoida, mutta ainut missä oli mun mielestä selkeä lija oli toi virtalähteen tekemä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)