Aihe: Soittokuntaan kosketinsoittajana?
1 2 3 4
Wonder
29.01.2006 11:23:02
Noniin, alokasaika on meneillään Vekaranjärvellä, ja pistin nyt sitten hakemusta Hämeenlinnan Panssarisoittokuntaan. Jos en sinne pääse, niin onko mitään vinkkejä mihin soittokuntaan kannattaa hakea kun soittimeni on pop&jazz-piano/koskettimet/laulu. Jazzissa olen kyllä aika aloittelija...

Onko esim. Lappeenrannan Rakuunasoittokunnassa tämmöisiä bändejä? Entäs Turun laivastosoittokunta? Mitäs muita paikkoja niitä nyt onkaan...? Lahteen ei ilmeisesti enää voi päästä, mutta muihin voi ainakin yrittää (korjatkaa jos olen väärässä, tää on niin sekavaa)

Niin ja asun pääkaupunkiseudulla, mahdollisimman lähelle haluaisin päästä. Eli ei mielellään esim. Ouluun...

Niin ja mitenköhän ne pääsykokeet hoituu?
Dirk
29.01.2006 11:44:42
Kesken palveluksen soittokuntaan hakemisessa on hyvät ja huonot puolensa; mikäli pianistin paikka on jo täytetty Lahden kautta niin ei auta vaikka olisit kuinka hyvä (olettaen, että ko. soittokuntaan otetaan vain tietty määrä tiettyä instrumenttia). Toisaalta pääsykokeet ovat todella leppoisat verrattuna Lahteen.

Olin itse soittajana kajaanissa viitisen vuotta sitten ja seuraavan erän pääsykokeissa oli pianisti, joka olis kyllä ollut tarpeeksi hyvä, mutta Lahden kautta oli pianoon jo valittu etukäteen toinen.

Eli: Jos "läpäiset" pääsykokeen niin kysy voivatko skapparit kysellä muilta lähistön soittokunnilta, mikäli heillä olisi tarvetta pianistille, mikäli ko. soittokunnasta paikkaa sinulle ei löydy.

Ja Ouluun ei oteta varusmiehiä. Ja sehän nimen omaan olis ollut sulle täydellinen paikka, sillä etäisyys taitais olla tarpeeksi, jotta pääset kotiin lentokoneella :D
mr.muzak
29.01.2006 13:07:24
Kesken palveluksen soittokuntaan hakemisessa on hyvät ja huonot puolensa; mikäli pianistin paikka on jo täytetty Lahden kautta niin ei auta vaikka olisit kuinka hyvä (olettaen, että ko. soittokuntaan otetaan vain tietty määrä tiettyä instrumenttia). Toisaalta pääsykokeet ovat todella leppoisat verrattuna Lahteen.

Olin itse soittajana kajaanissa viitisen vuotta sitten ja seuraavan erän pääsykokeissa oli pianisti, joka olis kyllä ollut tarpeeksi hyvä, mutta Lahden kautta oli pianoon jo valittu etukäteen toinen.

Eli: Jos "läpäiset" pääsykokeen niin kysy voivatko skapparit kysellä muilta lähistön soittokunnilta, mikäli heillä olisi tarvetta pianistille, mikäli ko. soittokunnasta paikkaa sinulle ei löydy.

Ja Ouluun ei oteta varusmiehiä. Ja sehän nimen omaan olis ollut sulle täydellinen paikka, sillä etäisyys taitais olla tarpeeksi, jotta pääset kotiin lentokoneella :D

Niinisalossa on myös soittokunta, itse olin siellä. Lahdesta tuli sinnekin pianisti, mutta mulla oli se etu että osasin sivusoittimen verran fonia ja niillä niitä ei ollut:)

Laivastoon Turkuun kannattaa koittaa myös, lepposa paikka.
Wonder
29.01.2006 13:21:03
Onko turussa sitten myös muita kuin puhallinorkestereita? Minkäslainen tää hämeenlinna on?

Entäs kaartin soittokunta? Sinne on varmaan mahdoton päästä...? Mikkelissäkin näkyy olevan joku...kertokaahan jos tiedätte jotaan näistä paikoista. Mun pitää hakea yksitellen, eli jos en pääse hämeenlinnaan pitää lähettää hakemus jonnekkin toiseen paikkaan ja noissa menee aina aikaa...nii en viitti turhaan hakea jonnekki semmoseen paikkaan jossa ei oo mitään käyttöö pianolle/laululle...tai no lähinnä tolla pianolla haluisin koska en tykkää yhtään laulaa musiikkia josta en pidä.
mr.muzak
29.01.2006 13:23:39
Onko turussa sitten myös muita kuin puhallinorkestereita? Minkäslainen tää hämeenlinna on?

Entäs kaartin soittokunta? Sinne on varmaan mahdoton päästä...? Mikkelissäkin näkyy olevan joku...kertokaahan jos tiedätte jotaan näistä paikoista. Mun pitää hakea yksitellen, eli jos en pääse hämeenlinnaan pitää lähettää hakemus jonnekkin toiseen paikkaan ja noissa menee aina aikaa...nii en viitti turhaan hakea jonnekki semmoseen paikkaan jossa ei oo mitään käyttöö pianolle/laululle...tai no lähinnä tolla pianolla haluisin koska en tykkää yhtään laulaa musiikkia josta en pidä.

On turussa muutakin hommaa. Mut kaipa toi aina riippuu mistä milloinkin, että kukaan ei osaa sanoa varmaksi. Muuta vinkkiä ei oikein voi sanoa kuin että ole itse aktiivinen asian suhteen, ne skapparit pistää sut mielummin aukkiin kuin soittokuntaan, se on vissi.
cubasisti
30.01.2006 11:07:01
Itse olin LaivSK:ssa kiipparistina, johon hommaan pääsin alokasajan erikoishaulla (menin alokkaaksi rantapyssyyn josta tarjoutui speziaal-mahdollisuus hakea soittokuntaan). Lukumääräisesti keikoista eniten oli hartauksien säestystä (joissa kitara on usein kätevämpi soitin kuin flyygeli semminkin jos se pitää saada veneellä vaikka Utön saarelle), ja sen jälkeen ehkä tanssikeikat ja osasto "sekalaiset". Kaikkea mahdollista tuli tehtyä. Hyvä rupeama kaiken kaikkiaan, paljon tuli nähtyä ja koettua. Keikkojen lisäksi oli toki kaikenlaista muuta hommaa nuotiston hoidosta skappareitten tupakkaämpärin tyhjennykseen. Homma oli rentoa, mutta vastuullista. Meillä oli asiallinen porukka, kukaan ei perseillyt ja kaikki kantoivat vastuunsa. Tanssibändi oli mielestäni parhaimmillaan jopa verrattain laadukas.
Deadline tekee mestarin.
jazzcettu
30.01.2006 12:13:53
Ite olin Lahdessa haitaristi-kiipparistina. Pääsykokeissa soitin Bachia ja sitten pyysivät jotain kevyttä, jonkun jazz-stankun taisin tuolloin soittaa. Lahdessa hyvä puoli on, että siellä on prkleesti soittajia! Tuolta ajalta olen saanut huomattavan määrän kavereita, joka on myöhemmin poikinut kaikennäköistä. Turussa nykyään huono puoli on, että homma varusmiesten osalta on kuolemassa.. Tällä hetkellä siellä palvelee tasan 1 varusmiessoittaja... Voit kuvitella kuinka ..tun tylsää sulla on siellä päivät PITKÄT.
Let's go lehmät, navetta palaa!
cubasisti
30.01.2006 12:21:49
Ite olin Lahdessa haitaristi-kiipparistina. Pääsykokeissa soitin Bachia

Haitarilla? No onhan se toisaalta välillä vähän semmoista hilipati hilipati tilulilu hilipati.

Turussa nykyään huono puoli on, että homma varusmiesten osalta on kuolemassa.. Tällä hetkellä siellä palvelee tasan 1 varusmiessoittaja... Voit kuvitella kuinka ..tun tylsää sulla on siellä päivät PITKÄT.

Perhutti sentään, ikuinen nakkiviikko! ;) Meillä oli systeemi, että yksi oli kerrallaan nakkiviikkolainen eli viralliselta nimeltään soittokunnan lähetti, jolle lankesi kaikki juoksevat asiat.

Mutta ei kai se sentään mitään kuolemassa ole? Varusveijareitten määrä vaihtelee joka vuosi, miten on sattunut porukkaa osumaan sille kertaa.
Deadline tekee mestarin.
acc
30.01.2006 17:00:49
Haitarilla? No onhan se toisaalta välillä vähän semmoista hilipati hilipati tilulilu hilipati.

Itse olin haitaristina Mikkelissä. Humppaa soitettiin upseerikerholla ja välillä kirkossa klassista. Eli juuri tuota hilipati hilipati tilulilu hilipati :)
Erään vapaalehdykkäsoittimen rääkkääjä...
jazzcettu
30.01.2006 22:24:28
Kyllä tuo hilipati-homma ennemminkin tonne humppaan kuuluu, eikä tod. Bachiin.
Let's go lehmät, navetta palaa!
fidZi
30.01.2006 22:44:55 (muokattu 30.01.2006 22:45:16)
Mutta vaaditaanko soittokuntiin jotain tiettyä tutkintoa tai vastaavaa osaamisen meriittiä? Tai siis, minkä tasoinen soittaja täytyy olla sisään päästäkseen?
Et ce temps, où est-il allé?
cubasisti
30.01.2006 23:30:57
Virallisen tiedon saat sivulta http://www.mil.fi/
Epävirallinen tieto: jos tuuri käy, saatat päästä ilman mitään tutkintoa. Koskee lähinnä sitä vaihtoehtoa, että saat siirron aloitettuasi palveluksen jo jossain muualla. Ja jos instrumenttisi on laulu (?), niin en ole varma, kyselläänkö tutkintoa. Ja jos sulla on tuttuja oikeassa paikassa, niin saatat päästä soittokokeeseen. Tai jos olet itse muuten aktiivinen ja oma-aloitteinen.

Inttihommista ylipäänsä ei voi täysin varmasti etukäteen tietää, mitä siinä firmassa joku suuri päällikkö keksii tehdä. Saattaa olla, että joku lupaa jotain, ja sitten sut laitetaankin johonkin puskajussiksi. Tärkeintä on olla oma-aloitteinen ja kysellä aktiivisesti.
Deadline tekee mestarin.
mr.muzak
30.01.2006 23:47:03
Mutta vaaditaanko soittokuntiin jotain tiettyä tutkintoa tai vastaavaa osaamisen meriittiä? Tai siis, minkä tasoinen soittaja täytyy olla sisään päästäkseen?

Ei vaadita mitään paperia, kyllä ne testaa äkkiä ja päättää sit.
cubasisti
31.01.2006 00:31:41
Minä ainakin jouduin jankkaamaan alokasaikana kaikissa "haastatteluissa" sitä, että haluan päästä Laivaston soittokuntaan ja soittokokeeseen. Patterin päällikkö oli nimittäin sanonut, että sinne voi päästä vielä siinä vaiheessa soittokokeeseen. Kukaan muu skappareista ei jotenkin tajunnut tai ollut kuullutkaan koko asiasta. Parikin herraa väitti ihan vakavasti, että ei se ole ollenkaan mahdollista. Mutta oli kuin olikin...

Niin joo. Asiaan varmaan vaikutti jotain se, että en saanut tietyistä testeistä mitään huippupisteitä... Meitä pääsi kolme jantteria siitä soittokokeesta läpi, mutta vain kaksi päästettiin soittokuntaan saakka. Se kolmas oli hiukka liian noheva: 3000+ cooperissa ja huippupisteet kaikista testeistä --> mene suoraan RUKiin kulkematta LaivSK:n kautta. Mulle riitti ihan ne ylimatruusin jämät. ;)
Deadline tekee mestarin.
JaZzRaT
31.01.2006 17:04:09
Mä olin viime vuonna siellä pianoo soittamassa... meitä oli 2 jazzpianistia ja 2 klasaria... toinen klasari oli maisteri. Voitte varautua siihen että siellä ei organisaatio toimi hetkeäkään! En tiedä onko vaikea vai helppo päästä, mutta tasapuolisesti oli kyllä jazz ja klasareita... se että jazzpianisteja ei joka vuosi ole johtuu siitä että klasareita on muutenkin enemmän?
Dirk
31.01.2006 18:42:17
Tämä on niin totta. Mulla oli paikka jo ennen alokaskautta laivaston soittokuntaan. Alokasaikana kuitenkin soitin varmistaakseni ja sanoivat etteivät kuitenkaan voi ottaa mua, lahdesta tuli ilmeisesti liikaa porukkaa sinne. No sitten hain niinisalon soittokuntaan ja pääsin. Eli mikään ei ole varmaa, intissä ainakaan.

Jep, yksi tuttu oli valmiiksi sijoitettu myös rovaniemelle soittokuntaan, mutta kun aika koitti niin ei kukaan tiennyt aiheesta mitään. Ja eikun RUKkiin...
Karlsson
31.01.2006 19:21:10
Miten tää sitte tositoimessa hoituu? Onko olemasa jotain rynnäkkökiippareita?
"Mitäs menit pyytämään mut tänne!" -Leif Segerstam
joel.makinen
31.01.2006 19:29:58
Mullakin on paperit menossa Lahteen... Odotellaan soittokokeeseen pääsyä. Ajattelin pyrkiä klassisella sisään, koen olevani vahvimmillani siinä.
Wonder
04.02.2006 10:02:26
Missä vaiheessa alokasaikaa pitää hakea sitä siirtoa? Haen nyt hämeenlinnaan vekarajärveltä, mutta eipä ole kuulunut asiasta mitään...oon ollut nyt 4 viikkoa intissä ja vala on viikon kuluttua. Pelkään vaan että ne sanoo kohta että nyt on jo liian myöhäistä hakea...

Luutnantti sanoi mulle, kun menin ilmoittamaan halukkuuteni pyrkiä hämeenlinnan panssarisoittokuntaan, että "asia on hoidossa". Muutaman päivän kuluttua kävin kysymässä onko kuulunut mitään...eikä tietenkään ollut. "Asia on hoidossa, ilmotan sulle kyllä". Niin varmaan. Saatana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)