![]() 30.01.2006 23:18:55 | |
---|---|
Ja onkos sitä kitaransoitto kokemusta miten paljon?Huomioiden se jotta kitara on eri soitin kuin teidän keyboardinne.....erilaisia käännöksiä ym....ja tabulatuuri on vallan kelvollinen apuväline kitaristeille....väittäkää vastaan kun kuitenkin haluatte.... Eli et siis osaa nuotteja? | |
![]() 30.01.2006 23:41:43 | |
Ei ole minun merkintätapani. http://spazioinwind.libero.it/bossanova/flymeto.htm http://www.bossanovaguitar.com/anto … m/chords_lyrics/water_to_drink.html http://www.bossanovaguitar.com/anto … im/chords_lyrics/agua_de_beber.html Jotta revi siitä nihilisti. Ja onkos sitä kitaransoitto kokemusta miten paljon?Huomioiden se jotta kitara on eri soitin kuin teidän keyboardinne.....erilaisia käännöksiä ym....ja tabulatuuri on vallan kelvollinen apuväline kitaristeille....väittäkää vastaan kun kuitenkin haluatte.... Hmm..Jos tarkastelet noita kahta alinta linkkiäsi huomaat että niissä on käytetty merkintää "xmaj7" eikä mitään "x7+". Ekassa linkissä on juuri niin kuin sanoit (ilmeisesti copy/pastesit sen suoraan tänne), mutta ei tuo todellakaan mikään yleinen merkintätapa ole, tulee väärinkäsityksiä hyvin helposti. Ja mitä tulee sointukäännöksiin eri soittimien välillä, niin tokihan niissä on eroja. Kitaralla on hankala soittaa hyvin pieniä intervalleja, jotka taas ovat pianisteille helpoimpia. Kitaran "normaalit" soinnut taas ovat pianisteille hajoituksia, tosin ne pystyy paljon helpommin soittamaan pianolla kuin yllä mainitut pieni-intervalliset pianosoinnut kitaralla. Sitten kun puhutaan oikeasti hyvistä ammattimuusikoista, niin monet tsekkaavat myös muita komppi-instrumentteja. Ts. kitaristit matkii pianokomppausta, pianistit mallet-soittajia, jne. ..mutta silti kaikki soinnut ovat aivan samoja jokaiselle soittajalle. Ja merkintätavoissa kannattaa käyttää niitä yleisimpiä väärinkäsityksien välttämiseksi. Eikä viitsitä viljellä tuollaista asennetta.. täältä löytyy varmasti jokaista "parempia" soittajia, joten oman egon voisi jättää himaan. Puhutaan mielummin asiasta mahd. asiallisesti, kiitos. | |
![]() 31.01.2006 00:10:08 | |
Mä kyllä käytän samoja sointumerkintöjä kaikille soittimille, en oo tajunnut että eri soittimille pitäisi olla eri soinnut. Minä merkkaan nykyään sointuja niin, että oletettavasti niitä lukee kitaristi-basisti-yhdistelmä, joka hämääntyy erikoisista soinnuista. Esim. G11 pitää merkitä F6/G. Jos sointua ei pysty merkitsemään kohtuullisen yksinkertaisella "kitarasoinnun" ja basson yhdistelmällä, niin käytetään jotain muuta sointua. Tai ehkä kiipparisteja varten merkitään sulkuihin ne pois jätetyt lisäsävelet. (#9#11#13#98add2+kikkel+kokkel) Minusta se ei vaan käytännössä toimi, jos yritetään tehdä sointumerkkeihin jotain täydellisen teoriahygieenistä harmonia-analyysiä. YMMV. Deadline tekee mestarin. | |
![]() 31.01.2006 00:42:41 | |
Minä merkkaan nykyään sointuja niin, että oletettavasti niitä lukee kitaristi-basisti-yhdistelmä, joka hämääntyy erikoisista soinnuista. Esim. G11 pitää merkitä F6/G. Jos sointua ei pysty merkitsemään kohtuullisen yksinkertaisella "kitarasoinnun" ja basson yhdistelmällä, niin käytetään jotain muuta sointua. Tai ehkä kiipparisteja varten merkitään sulkuihin ne pois jätetyt lisäsävelet. (#9#11#13#98add2+kikkel+kokkel) Minusta se ei vaan käytännössä toimi, jos yritetään tehdä sointumerkkeihin jotain täydellisen teoriahygieenistä harmonia-analyysiä. YMMV. Toi on ihan hyvä lähestymistapa, nimittäin pistäpä kitaristi ottaa jazzpiano-voicingeja...loppuu kielet (ja sormet) kesken vaan yksinkertaisesti. Perus jazzkomppausta olis soittaa vaikkapa C13b9#11 alhaalta ylös näin: C-E-Bb-Db-F#-A, koitapa tuota sitten soittaa skittalla...eli ne kitaristit yleensä soittavat tuota soinnun yläpäätä ja jättävät perusäänen pois ja tarvittaessa terssin tai seiskan. Lopputuloksena Bb-Db-F#-A, jolloin korva keksii sen bassoäänen alas sointukulussa.. Eli F6/G on järkevämpi siinä mielessä että siitä näkee heti tuon soinnun yläpään, ja kitaristi voi kylmästi jättää basson soittamatta. Ja jos sitä teoriahygieenistä harmonia-analyysiä tehdään niin siinä kohtaa sointumerkin alle pitäisi kirjoittaa myös valittu skaala:) | |
![]() 31.01.2006 10:26:20 | |
Hmm..Jos tarkastelet noita kahta alinta linkkiäsi huomaat että niissä on käytetty merkintää "xmaj7" eikä mitään "x7+". Ekassa linkissä on juuri niin kuin sanoit (ilmeisesti copy/pastesit sen suoraan tänne), mutta ei tuo todellakaan mikään yleinen merkintätapa ole, tulee väärinkäsityksiä hyvin helposti. Ja mitä tulee sointukäännöksiin eri soittimien välillä, niin tokihan niissä on eroja. Kitaralla on hankala soittaa hyvin pieniä intervalleja, jotka taas ovat pianisteille helpoimpia. Kitaran "normaalit" soinnut taas ovat pianisteille hajoituksia, tosin ne pystyy paljon helpommin soittamaan pianolla kuin yllä mainitut pieni-intervalliset pianosoinnut kitaralla. Sitten kun puhutaan oikeasti hyvistä ammattimuusikoista, niin monet tsekkaavat myös muita komppi-instrumentteja. Ts. kitaristit matkii pianokomppausta, pianistit mallet-soittajia, jne. ..mutta silti kaikki soinnut ovat aivan samoja jokaiselle soittajalle. Ja merkintätavoissa kannattaa käyttää niitä yleisimpiä väärinkäsityksien välttämiseksi. Eikä viitsitä viljellä tuollaista asennetta.. täältä löytyy varmasti jokaista "parempia" soittajia, joten oman egon voisi jättää himaan. Puhutaan mielummin asiasta mahd. asiallisesti, kiitos. Juu sota poikki ja asiat asioina.On vaan hyvin kirjavaa kaikin puolin tämä sointujen merkkaaminen yleensä.Sitä minä niinkuin ajoin tässä takaa.Juu ja sitten kun joskus tsekkailee niin sanottuja pianonuotteja näistä jostain kevyenmusiikin klassikoista(sis.pop) niin eihän ne ole sinne päinkään aina.Omin korvin kuullen sointu hakemalla päässyt parempaan ja autenttisempaan sointiin mukana soittaen.Ja ihan turha lähteä sorkkimaan minun nuotinlukutaitojani eräänkin toimesta.Sitäpaitsi teoriassahan voit osata vaikka miten hyvin, mutta mites käytännössä. Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 31.01.2006 10:40:51 | |
Juu sota poikki ja asiat asioina.On vaan hyvin kirjavaa kaikin puolin tämä sointujen merkkaaminen yleensä.Sitä minä niinkuin ajoin tässä takaa. Niinhän ne ovat, ja juuri siksi kannattaa suosia niitä yleisimpiä merkintätapoja. Juu ja sitten kun joskus tsekkailee niin sanottuja pianonuotteja näistä jostain kevyenmusiikin klassikoista(sis.pop) niin eihän ne ole sinne päinkään aina. Monet nuotit ovat easy-playing tyylisiä. Eihän kustantajat halua tehdä britneyn biiseistä sellaisia nuotteja joita ei osaa ne 11-vuotiaat pari vuotta pianoa soittaneet tytöt soittaa (=kohdeyleisö). Omin korvin kuullen sointu hakemalla päässyt parempaan ja autenttisempaan sointiin mukana soittaen.Ja ihan turha lähteä sorkkimaan minun nuotinlukutaitojani eräänkin toimesta.Sitäpaitsi teoriassahan voit osata vaikka miten hyvin, mutta mites käytännössä. Aina on järkevää tsekata juttuja korvilla, ns. apinoimalla. Mutta myöskin teoria-lähestyminen tuo varmasti uusia ideoita omaan soittoon. Nämä kaksi kun menee käsi kädessä eteenpäin niin ollaan hyvin varmoilla vesillä. | |
![]() 31.01.2006 10:45:32 (muokattu 31.01.2006 11:05:09) | |
Aina on järkevää tsekata juttuja korvilla, ns. apinoimalla. Mutta myöskin teoria-lähestyminen tuo varmasti uusia ideoita omaan soittoon. Nämä kaksi kun menee käsi kädessä eteenpäin niin ollaan hyvin varmoilla vesillä. Eipä nuo toisiaan korville lyö.Ihan on ollut nasta tsekkailla jotain piano fillejä bluesiinkin kitaralle ja Basiellahan on hyviä juttuja kanssa ja Ellingtonilla.Myöskin sooloaihioita keräillyt eri puhallin soittimilta ns.improvisoinnin sanastoksi, kuin myös pianojuttuja.Mikään ei sulje loppujenlopuksi pois toista.Soisin vaan olevan enemmän sitä avarakatseisuutta. C-E-Bb-Db-F#-A, koitapa tuota sitten soittaa skittalla kyllä ton muuten saa soitettua iisisti toi F# vielä mukana mutta A:lle saa jo hakea paikkaa..... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 31.01.2006 11:54:12 (muokattu 31.01.2006 12:08:55) | |
Monet nuotit ovat easy-playing tyylisiä. Eihän kustantajat halua tehdä britneyn biiseistä sellaisia nuotteja joita ei osaa ne 11-vuotiaat pari vuotta pianoa soittaneet tytöt soittaa (=kohdeyleisö). Ihan samaa ilmiötä oli jo 70-luvun alussa noissa pianonuoteissa eikä tosiaan kiinnosta yhtään miten jotain britniä on nuotinnettu.....sitten on vielä toi klasaripuolen pima juttu eli toisin sanoen siinä kuuluisassa Musiikki Fazerin Kitarakirjassa, se Putilinin tarkastama ja korjaama, vuodelta 1971 jolloin sitä tsekkailin, niin siinä on tabulatuureina sointuja mutta niistä on jätetty pois ääniä joita ei näppäillessä tarvita.Kyllähän sitten putos silmät päästä kun sain käteeni ihan oikean sointukirjan, missä oli soinnut kokonaisina.Ihan sillä Fasun kirjalla kuitenkin nuotinlukuun pääsi kiinni ja tuli soiteltua ne biisit ihan viimeistä myöden siitäkin kirjasta.... Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä. | |
![]() 31.01.2006 12:38:29 (muokattu 31.01.2006 12:42:32) | |
Ei ole minun merkintätapani. http://spazioinwind.libero.it/bossanova/flymeto.htm http://www.bossanovaguitar.com/anto … m/chords_lyrics/water_to_drink.html http://www.bossanovaguitar.com/anto … im/chords_lyrics/agua_de_beber.html Jotta revi siitä nihilisti. Ja onkos sitä kitaransoitto kokemusta miten paljon?Huomioiden se jotta kitara on eri soitin kuin teidän keyboardinne.....erilaisia käännöksiä ym....ja tabulatuuri on vallan kelvollinen apuväline kitaristeille....väittäkää vastaan kun kuitenkin haluatte.... Täydennän vielä Mr. Muzakin puheenvuoroa sen verran, että jos siis katsot, niin tuossa Aguassakaan ei tosiaan ole muuta merkitty plussalla kuin ylinousevat kvintit. Ja tuo Fly Me to...:ssa käytetty merkintätapa saattaa olla jonkun kulttuurin yksinäinen merkintätapa, en ole nimittäin missään törmännyt ennen tätä tuohon merkintätapaan. Nyt kun pohdiskelin, niin se on kyllä ihan toimiva merkintätapa jos oletusarvona on että käytetään laajoja sointuja, ja siksipä tämä tapa on olemassa myös yleisemmässä käytössä olevassa merkintäkäytännössä, siten että plus korvataan korotusmerkillä. Kolmisointumeiningissä on taas kivempi että näkee yhdellä silmäyksellä suoraan hieroglyfistä, minkä tyyppinen sointu on kyseessä. Nihilismistä en tiedä, se on paradoksi itsessään kielellisen rajoittuneisuutemme takia - totaalinen arvoista kieltäytyminenkin johtuu arvomaailmasta. | |
![]() 31.01.2006 13:01:53 | |
Ilmaisut, jotka mä oon nähnyt major7 soinnulle on olleet Cmaj7, CMaj7 ja CM7 Mä oon aina tulkinnut, että plussa soinnun perässä tarkoittaa ylennettyä kvinttiä. (Selvempää olisi merkitä +5 tai vielä mieluummin #5) maj tarkoittaa aina seiskaa eli sointumerkinnöissä Cmaj9, Cmaj11, Cmaj13 seiska on iso. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 31.01.2006 13:12:18 | |
Ilmaisut, jotka mä oon nähnyt major7 soinnulle on olleet Cmaj7, CMaj7 ja CM7 Pistetään nyt tähän vielä se C?7, joka on varsin yleinen ainakin tuolta amerikanmaalta päin kun asioita katselee. Mä oon aina tulkinnut, että plussa soinnun perässä tarkoittaa ylennettyä kvinttiä. (Selvempää olisi merkitä +5 tai vielä mieluummin #5) Kerran kun pääsee Baronia kieliasussa korjaamaan, niin korjataan että "ylinousevaa" kvinttiä. :) maj tarkoittaa aina seiskaa eli sointumerkinnöissä Cmaj9, Cmaj11, Cmaj13 seiska on iso. Mitäs tarkoittaa sitten Cmaj, Cma, CM tai C? ?(eikä siis numeroita perässä...) ;) "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 31.01.2006 13:18:25 | |
Pistetään nyt tähän vielä se C?7, joka on varsin yleinen ainakin tuolta amerikanmaalta päin kun asioita katselee. Tarkoititko C∆7? Mitäs tarkoittaa sitten Cmaj, Cma, CM tai C? ?(eikä siis numeroita perässä...) ;) Heh! Saivartelija olet. :) Josko ihan kolmisointua, joissakin ympäristöissä jopa C6:sta? | |
![]() 31.01.2006 13:19:23 (muokattu 31.01.2006 13:21:53) | |
Mitäs tarkoittaa sitten Cmaj, Cma, CM tai C? ?(eikä siis numeroita perässä...) ;) Nää kaikki mä oon tavannut merkityksessä C duurikolmisointu. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 31.01.2006 15:33:29 | |
Tarkoititko C?7? Tarkoitin - näköjään macintoshin ja puuceen delta-merkki tulee eri paikasta ... Heh! Saivartelija olet. :) No hemmetti - mähän olen ollut monta kuukautta ihan hiljaa ja Mr. Muzak on ansiokkaasti urputtanut teoriakerroksen puolesta vieläpä ilman palkkaa!! Sointumerkeistä saa vääntää maailmanloppuun saakka ja edes lähimainkaan valmista ei tule. Piti nyt kerrankin myrkyttää. Johtunee siitä että kirjoitushomma ei oikein ota sujuakseen ja pähkäily purkautuu sitten mm. tällä tavoin. Josko ihan kolmisointua, joissakin ympäristöissä jopa C6:sta? Juu, kolmisointujahan ne. (Tuosta kolmiosta odotellaan nyt sitten sitä että jotkut ottaa mittaa siitä onko se synonyymi maj7:lle vai ei?!) Joissakin ympäristöissä perusduurinelisointua (soittajan päätettävissä siis soittaako kutosen vai majseiskan). "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 31.01.2006 17:47:39 | |
Juu, kolmisointujahan ne. (Tuosta kolmiosta odotellaan nyt sitten sitä että jotkut ottaa mittaa siitä onko se synonyymi maj7:lle vai ei?!) Joissakin ympäristöissä perusduurinelisointua (soittajan päätettävissä siis soittaako kutosen vai majseiskan). Mark Levine käyttää pelkkää deltaa tarkoittamaan maj7 sointua. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 31.01.2006 20:39:22 | |
Mark Levine käyttää pelkkää deltaa tarkoittamaan maj7 sointua. Ameriikassa jatsiympyröissä käytetään tota deltaa - jatsimusa itsessään ei ole kolmisointumusaa muutenkaan, joten siellä ei oletetakaan että kolmisointu tulis kyseeseen. "Dr Dominant, I Presume?!" | |
![]() 31.01.2006 20:48:33 | |
Ameriikassa jatsiympyröissä käytetään tota deltaa - jatsimusa itsessään ei ole kolmisointumusaa muutenkaan, joten siellä ei oletetakaan että kolmisointu tulis kyseeseen. Joo, Levine ei tunne kolmisointua!! Mutta palatakseni säikeen otsikkoon: Levinen kirjassa on 15 sivua "Salsa and Latin Jazz" ja sieltä saa vinkkiä sekä bossa novan rytmiin että sointukiertoon. My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 31.01.2006 22:43:31 | |
No hemmetti - mähän olen ollut monta kuukautta ihan hiljaa ja Mr. Muzak on ansiokkaasti urputtanut teoriakerroksen puolesta vieläpä ilman palkkaa!! Ihan totta! Sen takia minun oli heti tartuttava mahdollisuuteen! Sinä olet silti vastapuolella=opettaja. :) Tässä on se ero, että sinä saat palkkaa ja Muzak pätee! ;) | |
![]() 31.01.2006 23:07:13 | |
Ihan totta! Sen takia minun oli heti tartuttava mahdollisuuteen! Sinä olet silti vastapuolella=opettaja. :) Tässä on se ero, että sinä saat palkkaa ja Muzak pätee! ;) Onneks mä oon palstalla, niin tähdet pääsee näyttämään tietämystään! My name is Baron, Sir Baron. | |
![]() 31.01.2006 23:15:28 | |
Onneks mä oon palstalla, niin tähdet pääsee näyttämään tietämystään! Sun takia ne joutuu olemaan niin tarkkoina koko ajan. Menettävät muuten asemansa! :) | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)