Aihe: Groove vs. Tilu vs. Bluussi vs. Kaikki muu
1 2 3 4
Strutsi
28.01.2006 10:06:00
1. Mikä tiluttamisesta tekee siistiä/halveksittavaa/fiksua/typerää ?
Siistiä koska se vaatii taitoa, ja se joskus vain jotenkin kummallisesti kuulostaa hyvältä. Joskus typerää sen takia, jos soittaja ei osaa laittaa biisiinsä muuta sisältöä kuin nopeata tilujuoksutusta, niin se on jo huonoa säveltämistä.

2. Voiko tilu/nopea soitto kuullostaa groovaavalta/rennolta? Miksi/miksi ei?
Kyllä ehdottomasti voi. Kuunnelkaa Paul Gilberttiä.

3. Miksei bluussijäbät tykkää tilujäbistä?
Ei edes välttämättä pidä aina paikkaansa. Tämä on karkeaa yleistämistä.
Kuunnelkaa mitä Pat Metheny sanoo Steve Vaista:
http://www.patmethenygroup.com/pmg/qa/questionView.cfm?queID=185

Mutta tuota... varmaan sen takia eivät tykkää juuri tuon huonon säveltämishomman takia. Ja yleensäkin kauhea tiluttaminen voi olla vain ison egon näyttelemistä.
Niin ja sitten kun aloittelevilla kitaristeilla on siistejä tiluhevikitaristeja esimerkkinä ja idolina niin niiden on pakko heti opetella sooloilemaan. Sitten tänne ilmestyy niitä "kuinka tilutetaan" -ketjuja.

5. Minkä takia tää on lähes yhtä suosittu väittelyaihe ku kitarakamaosastolla Floikka vs ABR vs Fenkun Vintage Tremelo tai Marsu vs Fenkku vs Kaikki muut?
Ei voi tietää.

6. Onko totta että tiluttajat ei osaa soittaa mitään muuta? (tiluttajilta näytteitä kiits, pistän omani heti ku pääsen nauhurin ääreen)
Yleistämistä.

7. Onko Lidlin kalja ostamisen arvosta?
Nää... en tiedä
paras pysyä kotimaisessa.

Ei ku faitti pystyyn!

E: Luulis ainaki Juccizta kiinnostavan... heh
"No onhan proge ihan mukavaa jos se on hyvää eli sopivan hevahtavaa"
Hesrock
28.01.2006 16:08:16
Ei sais yleistää mutta ainakin kaikki mun tuntemat hevarit on älyttömän itserakkaita, näkee että on kusi noussu päähän, ihan sama ketkä soittaa musaluokassa, nämä mikki hiiret pölähtävät paikalle, lyövät vahvareita/kajareita pienemmille, repivät kirjaimellisesti sen kitaran tai basson käsistä ja rupeavat itse leikkimään joillain pianoilla tms.
Ei kait mua mikää muu niin perkeleesti vitutakkaan kuin tuommoset omahyväiset paskat. Itse en välitä vittuakaan siitä mitä kukakin soittaa, jos haluaa soitaa niin antaa soittaa, mutta kun nämä pellet ovat tyyliin "Ootko ihan huumeissa ku oot soittanu niin kovaa biitlesiä?!" ja nauravat räkäisesti päälle, ruveta siinä sitten väittelemään että mitä vittua vaikka oonkin, metallica on muuten aika lällyä musaa, vai mitä oot mieltä, se on vaan niin perkeleen raivostuttavaa
Jucciz
28.01.2006 18:43:28
E: Luulis ainaki Juccizta kiinnostavan... heh

Tiedon väärti? Ei.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
McNulty
28.01.2006 18:53:16
Ei sais yleistää mutta ainakin kaikki mun tuntemat hevarit on älyttömän itserakkaita, näkee että on kusi noussu päähän, ihan sama ketkä soittaa musaluokassa, nämä mikki hiiret pölähtävät paikalle, lyövät vahvareita/kajareita pienemmille, repivät kirjaimellisesti sen kitaran tai basson käsistä ja rupeavat itse leikkimään joillain pianoilla tms.
Ei kait mua mikää muu niin perkeleesti vitutakkaan kuin tuommoset omahyväiset paskat. Itse en välitä vittuakaan siitä mitä kukakin soittaa, jos haluaa soitaa niin antaa soittaa, mutta kun nämä pellet ovat tyyliin "Ootko ihan huumeissa ku oot soittanu niin kovaa biitlesiä?!" ja nauravat räkäisesti päälle, ruveta siinä sitten väittelemään että mitä vittua vaikka oonkin, metallica on muuten aika lällyä musaa, vai mitä oot mieltä, se on vaan niin perkeleen raivostuttavaa

Kuulostaa lähinnä keskenkasvuisilta teinipojilta, joilla ei ole mitään tekemistä hevareiden kanssa :) Näitä A_Laiho90-tyyppejä näkee jatkuvasti musakaupoissakin. Minä kutsuisin heitä ennemmin vain teineiksi joilla on teiniajan murrosvaihe menossa.
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
antti_90
28.01.2006 18:59:39 (muokattu 28.01.2006 19:00:53)
Kuulostaa lähinnä keskenkasvuisilta teinipojilta, joilla ei ole mitään tekemistä hevareiden kanssa :) Näitä A_Laiho90-tyyppejä näkee jatkuvasti musakaupoissakin. Minä kutsuisin heitä ennemmin vain teineiksi joilla on teiniajan murrosvaihe menossa.

Jep. Omassa koulussa olen minä se suurin hevari, mutta minä jos kuka annan muillekkin tilaa. Yksi tälläinen keskenkasvuinen lapsellinen pelle löytyy. Sen on aina pakko pitää vahvaria kovemmalla kuin muut ja usein nämä myös pitävät mielipiteitään faktoina.
Kitaraa pitää soittaa, koska kitara tykkää että sillä soitetaan.
Syöpä
29.01.2006 04:17:54 (muokattu 29.01.2006 11:44:17)
Vähän aiheen vierestä: Tiluväittelyllä on pitkät perinteet,kun mm. Itävallan kuningas aikoinaan kritisoi Mozartia siitä, että tällä oli sävellyksessään "liian monta nuottia".Myös N.Paganini sai kuraa,että kiitosta, niskaansa siitä kun sylki nuotteja sarjatulella. Tiluväline noilla herroilla oli tosin viulu, mutta silti voitaneen todeta että jos tiluväittelyssä ei ole muutamaan sataan vuoteen päästy minkäänlaiseen päätelmään (...liekö edes tarkoituskaan...), niin tuskin vastaisuudessakaan! ;P

Tilu käsitteenä on mennyt kohtalaisen absurdiksi kun hc-bluespuristeille esim.SRV on liian tilua, jatsarit saattaa soittaa tuhat ja sata nuottia sekunnissa mutta väittävät kivenkovaan ettei se sitten olekaan tilua ja ns.tiluttajatkin tappelevat jopa keskenään siitä mikä on tilua ja mikä ei.

Ei helvetti.

Eläköön tilu!
Juzpe
29.01.2006 11:38:03

Vähän aiheen vierestä: Tiluväittelyllä on pitkät perinteen,kun mm. Itävallan kuningas aikoinaan kritisoi Mozartia siitä, että tällä oli sävellyksessään "liian monta nuottia".Myös N.Paganini sai kuraa,että kiitosta, niskaansa siitä kun sylki nuotteja sarjatulella. Tiluväline noilla herroilla oli tosin viulu...

Ei minusta ollenkaan aiheen vierestä.... onhan sanottu että sähköskeba on rock ja popmusan viulu... Sattuu vaan tässä foorumissa tuo tilu yms. läppä liittymään tähän "kitarat: soittaminen"- aihealueeseen kaikista lähimmin, johtuen varmaan siitä, että bluussi, hevi ja rokkimiehet ovat hieman runsaslukuisempia mNetissä verrattuna esim. klassisiin viulisteihin... Jos kyseessä ois klassisen musan foorumi niin tää threadi olis luultavasti otsikon "Viulu: Soiittaminen" alla. Minusta sitä ois vähän turhaa pitää esim basso-osatolla.... ;-P

Sinänsä ois ihan mukava tietää mitä klassiset viulistit ajattelee näistä pop/rock-osaston "vastineistaan" eli soolokitaristeista... En itse tunne kun kaks kappaletta ko. instrumentin taitajia ja heiltä en kysyttyänikään saanut tänne foorumiin yhtään kommenttia (koska ei oo kuulemma aikaa kunnella heviä/rokkia/bluussia).
Myöskin ois mukava tietää, että mikä koulukunta on sitten tää anti-Pagannini koulukunta klasaripuolella ja minkä perustelun ne esittää väitteilleen....
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
Sir Härö
29.01.2006 11:46:50
En tiedä miksi, mutta tahdon nähdä punaisen lukon.
"Aus einem verzagten Arsch kommt kein fröhlicher Furz. Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua."
Carpenter
29.01.2006 12:10:37
En tiedä miksi, mutta tahdon nähdä punaisen lukon.

Miksi? Tämähän on ollut ihan suht asiallista ja mielipiteet on perusteltu. Ja aihe on kiinnostava! :D
kuriken
29.01.2006 14:14:43 (muokattu 29.01.2006 15:17:16)
Tuohon klasariajan tilutukseen pitää lisätä:

Viulun ääntä ei ole kompressoitu siantapposäröllä kuten sähkökitaralla. Tämä on jo yksinään niin suuri asia ettei viulunsoittoa voi verrata tilutukseen. Sekä klasari biiseissä on aina jotain ideaa, melodiaa, fraseerausta, ja paljon sellaista, mikä vetää kitaratilutuksen ja klassisen musiikin väliin pohjattoman kuilun. Viululla eläydytään siihen musiikkiin enemmän kuin siihen miltä näyttää esiintyessä. Dynamiikka ei ole missään tapauksesta tasainen, vaan sitä käsitellään todella varovasti, jotta saadaan elävyyttä ja tarinaa musiikkiin. Pelkkä nuotti toisensä jälkeen kuulostaa todella tylsältä jos on kyseessä klassinen musiikki. Klassinen "tilutus" ei ole iso kimppu nuotteja, se on tarina, kertomus, joka lähtee jostain ja on menossa johonkin.

Minä olen siis klasari viulisti ja raskaampaa musiikkia soittava kitaristi. Täysin vastakkaiset vastakohdat täydentävät toisiaan ja niistä löytyy sittenkin paljon yhteistä.
Ethän ota kirjoituksiani vakavasti? :)
Syöpä
29.01.2006 15:09:19
...Sekä klasari biiseissä on aina jotain ideaa, melodiaa, fraseerausta, ja paljon sellaista, mikä vetää kitaratilutuksen ja klassisen musiikin väliin pohjattoman kuilun.
...Eikös tilujeesukset 80-luvulla kilvan ripanneet klasaribiisejä tai tehneet niistä kohtuu kammottavia tuplabassarilätinäversioita? Tilugenren buddha (siis ulkoiselta olemukseltaan),eli Ynkkähän vetää periaatteessa Paganinin juttuja kitaralla.
Klasarin harmoninen rakenne,orkestraatio ym. jne. kieltämättä on aivan toisella tasolla kuin ns.tilumusiikissa.

Viululla eläydytään siihen musiikkiin enemmän kuin siihen miltä näyttää esiintyessä.
Samaa väittää leegio kitaristeja omasta instrumentistaan kaikenmaailman tilulehdykäisissä.Mene ja tiedä.

Dynamiikka ei ole missään tapauksesta tasainen, vaan sitä käsitellään todella varovasti, jotta saadaan elävyyttä ja tarinaa musiikkiin.
Näinpä.Aihe johon sietäisi kansalla tutustua instrumentista ja musatyylistä riippumatta.

Pelkkä nuotti toisensä jälkeen kuulostaa todella tylsältä jos on kyseessä klassinen musiikki.
...ööö...eikö se kuulosta puuduttavalta ihan missä tahansa muodossa?

Klassinen "tilutus" ei ole iso kimppu nuotteja, se on tarina, kertomus, joka lähtee jostain ja on menossa johonkin.
Aijaijai...Samaa varmasti väittää kasa hartaimpia tilun ystäviä/tiluttajia tilutuksesta.
Nigel Tufnelkin taisi kertoa soolonsa matkaavan paikasta A paikkaan B pisteen C kautta, jossa on pakko käydä levähtämässä että jaksaa ottaa loppukirin...;P
Klasaripuolella "tilutus" on yleisemmin suurilta osin sävellettyä musiikkia - rock/hevipuolella lienee improvisaatiolla suurempi osa.

Viulu ja kitara ovat molemmat useasti soolosoittimia,siksi hieman ontuva vertaus.

Koko homman voi tiivistää kuitenkin kahteen lainaukseen:
"There's only two kinds of music; good and bad" - Louis Armstrong
"Opinions are like assholes...everybody's got one" - Lemmy

Makuasioista voi kiistellä hamaan loppuun asti. ;)
kuriken
29.01.2006 15:14:52 (muokattu 29.01.2006 15:17:33)
Aijaijai...Samaa varmasti väittää kasa hartaimpia tilun ystäviä/tiluttajia tilutuksesta.
Nigel Tufnelkin taisi kertoa soolonsa matkaavan paikasta A paikkaan B pisteen C kautta, jossa on pakko käydä levähtämässä että jaksaa ottaa loppukirin...;P

Näissä tapauksissa se "tilutus" voi toimia. Kunhan pysytään kohtuullisina.

Kitarasankari-tilutus kuulostaa hyvälle ja miellyttävälle kunhan sitä osataan käyttää oikein. Eikä esim. soolon aiheena ole itse se tilutus, vaan sen tilutuksen takana on jokin suurempi kokonaisuus, melodia tai joitain, jonka ilmaisu keinona voidaan käyttää myös "tilutusta".

Tilutus tulee ehdottomasti pitää erossa klassisesta musiikista. Päässä alkaa välittömästi kiehumaan kun vaikka ynkkä raiskaa paganinia.
Ethän ota kirjoituksiani vakavasti? :)
Juzpe
29.01.2006 17:03:19

Viulun ääntä ei ole kompressoitu siantapposäröllä kuten sähkökitaralla

Tota noi..... itse lähinnä vanhan liiton heviorokkia soittavana voisin kyllä mennä väittämään jotain muuta omasta "siantapposärösoundista" ja" kuoliaaksi kompressoinnista". Vaikka vetelisinkin kohtuullisen tiukalla säröllä (SD Jeff Beck tai Jazz, piuha, 5150 kuumempi preamppi, gain noin 8-9, sooloja soitellessa, EH:n Memory Man Deluxesta otettu HYVIN kevyt kaiku, ei muita efektejä paitsi 4x12" kaappi, keinotekosesti muutettu soundia nostamalla kaappi kahden kuormalavan avulla noin 38,71 cm irti lattiasta) niin dynamiikka ja sen kuuluminen soitosta on kyllä yks allekirjottaneen soundin kulmakiviä. Eihän sitä perhana saa soittamisesta mitään irti jos äänet tatsista riippumatta kuullostaa samalta raps-wiiiing, raps-wiiiing meiningiltä. Pitäähän sitä saada sormensa kuuluviin. No... ens viikonloppuna pistän ääninäytettä niinku tuli luvattua.

Bottom Line: oon kanssas täysin samaa mieltä siitä että liiallinen kompressointi ja efektointi estää tatsia kuulumasta.
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
Hesrock
30.01.2006 15:35:32

Niinhän ne nyt onkin, mutta tuskinpa niiden asenteet hirveästi muuttuu, kuitenkaan
oo-p
30.01.2006 18:18:18

1. Tiluttaminen jota esiintyy trash-, speed- ja death- ym. metallissa on pääosin äärimmäisen tylsää, ylimainostettua/suosittua, varsinkin musiikkissa jossa tuplabasari hakkaa lähes 300 temmolla. Mikäli esimerkiksi Viikatteen suosima rautalanka, tai Peer-Güntin blues-, hardrock biisien riffit ja soolot lasketaan tiluttamiseksi, niin ne edustavat sellaista "tilutusta" jota minä arvostan.

2.Oikeassa paikassa voi, norjalaisten soittamana ei.

3.Ketkä lasketaan tilujäbiksi?

4.Sitä että Jazzissa ja rautalanka musiikissa kevyt tiluttelu on kotonaan. Hevissä harvemmin.

5.Jaahas, en tiijä. Kenties siksi että oikeita vastauksia ei ikinä löydetä.

6.Ei aina. Mutta kaikki haluaa vaan oppia tiluttamaan koska Alexi Laihokin tiluttaa.

7.Silloin tällöin. Kyllä sitä saattaa oikeissa mittasuhteissa otettuna juoda. Hintansa puolesta kyllä.
Terve, ja kiitos kaloista!
Jzci
30.01.2006 19:37:04 (muokattu 30.01.2006 19:39:06)

4.Sitä että Jazzissa ja rautalanka musiikissa kevyt tiluttelu on kotonaan. Hevissä harvemmin.

Eh..? Hupaisa väite.

E: ..tai no niin, taisit viitata siihen että hevissä tuota aivotonta tiluilua esiintyy huomattavasti enemmän, missä olet kyllä varsin oikeassa.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Quu
30.01.2006 20:33:12 (muokattu 30.01.2006 20:33:51)

Mikä (tilu)tahansa voi kuulostaa paskalta jos se on jo lähtökohtaisesti huonosti tehty ja vastaavasti mikä (tilu)tahansa voi kuulostaa sairaan hyvältä jos se on lähtökohtaisesti hyvin tehty.

Ja niinkuin täällä on jo todettu, niin ei ne heviäijät oo ainoita jotka harrastaa nopeaa soittoa.
Klasarijätkät on monta sataa vuotta edellä.

Esim. Jotkin Djangon juoksutukset on jo tilua, mutta ne kuulostaa hyvältä, JP:n biisissä 'Beyond tha Reelms of Kuolema' se soolo rakentuu pikkuhiljaa ja kuulostaa koko sen n. minuutin aivan loistavalta.
Sitten taas esim. joissain trash/death-biiseissä on aivan järkyttäviä soolovirityksiä.

Ja se bumblebee-juttuhan on jo niin tilua ettei mitään rajaa, mutta hyvältä se omalla tavallaan on aina kuulostanut.

Ja turha on aloittaa mitään viulu vs kitara sotaa, sillä ei se tiluttaminen ole soittimesta kiinni.
juki68: Pro keyboard-ukot tunnistaa siitä, että niillä vasen käsi raapii enemmän persettä kuin osuu koskettimistolle.
oo-p
30.01.2006 20:53:07

E: ..tai no niin, taisit viitata siihen että hevissä tuota aivotonta tiluilua esiintyy huomattavasti enemmän, missä olet kyllä varsin oikeassa.

Naulankantaan
Terve, ja kiitos kaloista!
King_V
30.01.2006 21:14:45
ei iha liity aiheesee... mut mite mikserii voi liaätä omii biisei... kiire!
jos osaat auttaa lähetä pikaviesti...
I have no pride...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)