Aihe: PC -> vaihto Maciin - apua kaivataan aloittelijakysymyksiin
1 2 3 4 5 6 7 8
waxivore
30.01.2006 14:29:45
On tullut aika heittää peeceellä vesilintua ja siirtyä Maciin. Sitähän on kuin pikkulapsi kun odottaa jotain uutta ja hienoa. Sitten hieman järkytyin kun tajusin, että eihän mun softat toimikaan enää Macissä? Ja muutamia muitakin juttuja.. Koska muusikoiden netti on tähänkin asti ollut luotettavampi kuin google, niin:

A) tarjoavatko firmat yleensä halvemmalla softia jos vaihtaa järjestelmää (jopa ilmaiseksi reg.nro:ta/serialia yms vastaan)? Suurin osa ei ainakaan suoraan näytä tuollaista tarjoavan, mutta kannattaako kysellä esim. myyjältä/valmistajalta suoraan - kokemuksia kenelläkään?

B) Jos A-kohta ei toteudu, saanko myydä omistamani softat eteenpäin (siis alkuperäisiä, ja ei ole tarkoitusta niitä enää itselle PC-koneelle jättää) - joskus kun muistan lukeneeni että noita ei saisi jälleenmyydä. Se tuntuu maalaisjärjellä ajateltuna kyllä typerältä, mutta haluaisin saada varmistuksen.

C) saako Macin mukana tulevan järjestelmän vaihdettua eri versioon kun mikä tulee mukana, vai "sitoutuuko" käyttämään sitä, mitä on ostanut? Onko softan vaihto helppoa, ja jos haluaa vanhemman, pitääkö se ostaa erikseen vai onko siihen jokin kätevä tapa?

D) käyttävätkö Macit ja peeceet arkkitehtuurisesti samoja muistikampoja, eli voinko lyödä PC:ssä toimivan 533 megahertsisen kamman Macciin jossa on samaa nopeutta tukeva väylä?

E) Entä toimiiko ulkoinen firewire -kovalevy (PC, kaikki projektit siellä) Macin kanssa (lähinnä mietityttää se windows-tiedostojärjestelmä, eli saanko projektini tuolta kovolta mitenkään Macille helposti)

F) toimiiko PC:ssä toimiva "normaali" hiiri Macissä (en varmasti ikinä opi käyttämään sitä Macin yhden painikkeen hiirtä joka mukana tulisi)?

G) jotain muuta jota mieleenne tulee, mikä ehkä itseltäni unohtui?

Kiitokset etukäteen.
"Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi"
Fortune
30.01.2006 15:28:47

A) tarjoavatko firmat yleensä halvemmalla softia jos vaihtaa järjestelmää (jopa ilmaiseksi reg.nro:ta/serialia yms vastaan)? Suurin osa ei ainakaan suoraan näytä tuollaista tarjoavan, mutta kannattaako kysellä esim. myyjältä/valmistajalta suoraan - kokemuksia kenelläkään?

Harvemmin pystyy suoraan, suosittelen kohdan B käyttöä.

B) Jos A-kohta ei toteudu, saanko myydä omistamani softat eteenpäin (siis alkuperäisiä, ja ei ole tarkoitusta niitä enää itselle PC-koneelle jättää) - joskus kun muistan lukeneeni että noita ei saisi jälleenmyydä. Se tuntuu maalaisjärjellä ajateltuna kyllä typerältä, mutta haluaisin saada varmistuksen.

Saahan ohjelman myydä eteenpäin, kun muistaa, että se käyttölisenssi tosiaan siirtyy samalla.

C) saako Macin mukana tulevan järjestelmän vaihdettua eri versioon kun mikä tulee mukana, vai "sitoutuuko" käyttämään sitä, mitä on ostanut? Onko softan vaihto helppoa, ja jos haluaa vanhemman, pitääkö se ostaa erikseen vai onko siihen jokin kätevä tapa?

Vaihto onnistuu, kyllä sen Macin voi formatoida ihan samalla tavalla kuin pc-koneenkin ja jos haluaa, niin siihenhän voi ajaa vaikka Linuxin pyörittämään rautaa, Unix-pohjainenhan tuo OS X:kin on (tiemmä).

Vanhempia käyttiksiä löytyy käytettynä, uudempia kaupasta. Tarkista vaikkapa http://www.hopeinenomena.net .

D) käyttävätkö Macit ja peeceet arkkitehtuurisesti samoja muistikampoja, eli voinko lyödä PC:ssä toimivan 533 megahertsisen kamman Macciin jossa on samaa nopeutta tukeva väylä?

Käsittääkseni kyllä, jos speksit natsaavat kaikin puolin. En vannomaan kyllä mene, mutta kyllä Maciinkin muistia saa "tarvikeosina", Kingstonin muisteja aika monet tuntuvat ostavat Macceihinsa lisukkeiksi.

E) Entä toimiiko ulkoinen firewire -kovalevy (PC, kaikki projektit siellä) Macin kanssa (lähinnä mietityttää se windows-tiedostojärjestelmä, eli saanko projektini tuolta kovolta mitenkään Macille helposti)

Pitäisi toimia suoraan ilman mitään ongelmia, siis periaatteessa. Toki ohjelmistoriippuvaiset formaatit (sessiotallennukset jne.) voivat pykiä, mutta ainakin normaalit ääni- ja kuvatiedostot ovat tähän asti siirtyneet nätisti usb-tikulta ja siirrettäviltä kovoilta pc:n ja Macin välillä oman kokemukseni mukaan.

F) toimiiko PC:ssä toimiva "normaali" hiiri Macissä (en varmasti ikinä opi käyttämään sitä Macin yhden painikkeen hiirtä joka mukana tulisi)?

Mikä tahansa usb-hiiri toiminee, tarkista hiiren manuaalista tai spekseistä. Taittamassani lehdessä on G4 Powermac, jossa on ihan normaali kaksinappinen rullahiiri usb-liitännällä, hyvin toimii.
Look behind you, a three-necked guitar!
Kassu
30.01.2006 15:52:52
On tullut aika heittää peeceellä vesilintua ja siirtyä Maciin. Sitähän on kuin pikkulapsi kun odottaa jotain uutta ja hienoa. Sitten hieman järkytyin kun tajusin, että eihän mun softat toimikaan enää Macissä? Ja muutamia muitakin juttuja.. Koska muusikoiden netti on tähänkin asti ollut luotettavampi kuin google, niin:

Tervetuloa. Laitappa kirjanmerkkeihin
http://hopeinenomena.net
http://omenamehu.org

Epätodennäköistä että tarjoavat.

Kyllä noita kalliimpia softiakin on näkynyt myynnissä alan foorumeilla.

Käyttistä saa vaihdettua helpommin kuin uskotkaan. Vanhempia käyttiksiäkin mielestäni saa Apple Storesta.

Ovat yhteensopivia, mikäli koko täsmää.

Toimii. OS X osaa lukea windowsille formatoituja levyjä mutta ei toisinpäin.

Toimii. Kiinni vain USB-porttiin. Bluetooth-hiiri on tietysti mukavampi :)

G) jotain muuta jota mieleenne tulee, mikä ehkä itseltäni unohtui?

Kiitokset etukäteen.

Eipä nyt tässä tule mieleen. Jos on jotain aivan yksinkertaisia peruskysymyksiä jatkossa, mulle voit ainakin laittaa pikaviestiä.
Puavali
30.01.2006 17:25:20

Mulle tuli Mac Minin mukana kaksi levyä, toinen on tämä uusi käyttis OS X ja toinen OS 9. Ohjeen mukaan kummankin voi asentaa koneelle, silloin tarvitsee vain käynnistäessä valita kumpaa haluaa käytttää.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Kassu
30.01.2006 17:31:23
Mulle tuli Mac Minin mukana kaksi levyä, toinen on tämä uusi käyttis OS X ja toinen OS 9. Ohjeen mukaan kummankin voi asentaa koneelle, silloin tarvitsee vain käynnistäessä valita kumpaa haluaa käytttää.

Mutta esim. iBook ei käynnisty OS9:ssä. Classicin kautta sitä voi kyllä tietenkin ajaa.
waxivore
31.01.2006 09:14:45
En ole ehtinyt vielä perehtyä asioihin, mutta alustavasti olen miettinyt juurikin jotain vanhempaa versiota, koska olen kuullut, että eivät takuuvarmasti kaadu missään olosuhteissa. Kiitokset muutenkin vastauksista, selvisi taas niin helposti monta asiaa tätä kautta :)
"Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi"
M.i.k.key
31.01.2006 09:17:53
Kyllä mä melkein suosittelisin käyttämään uusinta Mäkkikäyttistä, ei ne kaatuile.
Tosin itse käytän vielä 10.3.9, kun ne menee jossain 10.4.?
Mä lopetan nää hommat!
Kassu
31.01.2006 16:02:02
En ole ehtinyt vielä perehtyä asioihin, mutta alustavasti olen miettinyt juurikin jotain vanhempaa versiota, koska olen kuullut, että eivät takuuvarmasti kaadu missään olosuhteissa. Kiitokset muutenkin vastauksista, selvisi taas niin helposti monta asiaa tätä kautta :)

Häh? Tottakai uusin käyttis.
Kassu
31.01.2006 16:02:10
Kyllä mä melkein suosittelisin käyttämään uusinta Mäkkikäyttistä, ei ne kaatuile.

10.4.4
Puavali
31.01.2006 22:26:14

Jos on vanhaa ulkopuolista rautaa, ettei ole uusimmalle ohjelmia, niin joutuu vanhempaan käyttikseen turvautumaan.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
M.i.k.key
31.01.2006 23:49:54
10.4.4

Jep, se on just kynnys kun pitää kaivaa kuvetta uuden päivityksen kanssa. En ole Logicissakaan ladannut ihan uusinta kun tällä hetkellä toi setuppi toimii täydellisesti...
Möllisty!
kiriminni
02.02.2006 22:07:52
Hyvä valinta nyt,kun niistä alkaa löytymään Intelin prossutkin.
Ja se ei ilmoittele kaiken maailman typeryyksiä,kun on luovassa tilassa
tekemässä hittibiisiä...
Ite ostin vielä Wintoosan kannettavan HP- Pavilion ZV 6000AMD-athlon 64 prossulla,mutta pöytäkone on ikiaikainen 266Mhz:n ja sen tilalle tulee Mac.
Rahaa saa ollakin sitten enemmän kasassa...
CryptoFib
05.02.2006 15:25:57
No tässäpä aimotujaus sitä Macciä mistä ei monesti puhuta.

http://www.heavy.com/heavy.php?vide … edbowl/flash_video/Apple_FakeSwitch

Ainaki mulla oli kovin hauskaa...
Toiseksi mitä olen olosuhteet huomioiden yrittänyt kuunnella lienee mahdollista.
Kassu
05.02.2006 15:38:52

Eipä toimi linkki.
Fortune
05.02.2006 17:09:34

Heh. Konehan se on Mac-konekin, ei se tee mitään mitä käyttäjä ei käske. Vaikka Wintoosan kanssa tuntuu siltä välillä ja Macin myös, mutta eivät ne vielä osaa ajatella ja peruskäyttöä syvempi touhuilu vaatii aina perehtymistä. Ei pc:stä hypätä lennosta Maciin, saati päin vastoin.
Look behind you, a three-necked guitar!
passe
12.02.2006 01:26:44
Varmaankin vaikea vastata yksiselitteisesti, mutta kysynpä kuitenkin, että mitenkä nuo prossutehot nyt oikein menee akselilla mac-pc? Itsekin olen jo pitkään suunnitellut, että voisi seuraavana koneena kokeilla mäkkiä, mutta kun on kaikki lukemat aivan muuta kuin pc puolella. Ei oikein ota selvää! Nyt on käytössä 2,4G pena4:n, 1G:llä DDR rammia jne... Minkä kokoisesta mäkistä puhutaan, jotta saisin siitä vähintään saman suoritustehon irti?
Benighted
12.02.2006 13:16:16

Varmaankin vaikea vastata yksiselitteisesti, mutta kysynpä kuitenkin, että mitenkä nuo prossutehot nyt oikein menee akselilla mac-pc? Itsekin olen jo pitkään suunnitellut, että voisi seuraavana koneena kokeilla mäkkiä, mutta kun on kaikki lukemat aivan muuta kuin pc puolella. Ei oikein ota selvää! Nyt on käytössä 2,4G pena4:n, 1G:llä DDR rammia jne... Minkä kokoisesta mäkistä puhutaan, jotta saisin siitä vähintään saman suoritustehon irti?

Ei voi mitenkään vertailla, niin kauan kun koodi mitä suoritetaan on eri tavaraa. Applen sivuston mukaan G5:t hakkaa pc:t mennen tullen, mutta käytännön erot ovat silti pc:n hyväksi. Jos harkitset/haluat mäkin, osta kallein malli mihin sinulla on varaa ja tehot riittänee aika pitkälle jos tuolla 2,4G penalla olet tähän asti pärjännyt. Muista vain että äänikortti saattaa mennä samassa hässäkässä uusiksi eli siihenkin kannattaa varautua budjetoidessaan.
Dani
Nick Leeson
13.02.2006 10:01:57
Anteeksi jo etukäteen, kun kirjoitan hieman aiheen vierestä.
Haluaisin vaan tietää, että mikä on pääsyy siihen, että joku
vaihtaa PC-järjestelmän Mac-järjestelmään ?
Minulla itsellä on väkevä PC ja pyöritän Nuendoa ja homma
pelittää liukkaasti.
Ja aina on ollut käsitys, että Mac-puolella kaikki maksaa
paljon enemmän varustellessa.
Hirvi
13.02.2006 10:50:32

Anteeksi jo etukäteen, kun kirjoitan hieman aiheen vierestä.
Haluaisin vaan tietää, että mikä on pääsyy siihen, että joku
vaihtaa PC-järjestelmän Mac-järjestelmään ?
Minulla itsellä on väkevä PC ja pyöritän Nuendoa ja homma
pelittää liukkaasti.

Jos Windows-kone on VAIN musakäytössä ja siihen optimoitu, niin silloin ei ole mitään painavaa syytä vaihtaa. Sitten kun laitetaan netti samalle koneelle, ollaan kusessa.
Svengaa kuin hirvi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)