Aihe: Bossa novan sävellys ja soinnutus
1 2 3 4 5 6
Martso
29.01.2006 19:20:43

E-7/9 A-7 D7/9 G7+
Leva-me pra lua quero ficar entre as estrelas
C7+ F#-7/5- B7/9- E-7/9
deixe-me voar em direçao a este lugar
A-7 D7/9 G7+ B° A-7 D7/9 A° G7+ F#-7/5- B7/9-
da-me tuas maos vem comigo vem me encontrar nesta via--gem

E-7/9 A-7 D7/9 G7+
Leva me pra onde o amor exista de verdade
C7+ F#-7/5- B7/5+ E-7/9
onde a felicidade sò procure por nos dois
A-7 D7/9 B-7/5- E7/9- A-7 A-6 G7+
em outras palavras quero dizer que vou ficar com voce...

Mitä nuo 7/9 on?
baron
29.01.2006 19:31:14 (muokattu 29.01.2006 19:32:00)

Tää Big Papan esitys tarkoittaa, että piisi kuin piisi voidaan vääntää bossaksi.

Se on alunperin valssi, josta tuli sitten 4/4 jazz-stankku ja kai sen joku bossaksikin on vääntänyt kun Big Papa sen täällä esittää.

Rebecan kirjassa on harjoitustehtävä kuinka valssi "Happy Birthday To You" väännetään 3/2 rumbaclaveen.

Ehkä originaalibossat olis kuitenkin parempia treenipiisejä.
My name is Baron, Sir Baron.
BigPapa
29.01.2006 19:32:07 (muokattu 29.01.2006 19:59:26)

E-7/9

E |---X--|
H |---7--|
G |---7--|
D |---5--|
A |---7--|
E |---0--|
Kitaroita pitää soittaa.Ne tykkää siitä.
Martso
29.01.2006 19:33:22
E 7/9

e' |---X--|
h |---7--|
g |---7--|
d |---5--|
A |---7--|
E |---0--|

Okei.
baron
29.01.2006 19:35:22

Okei.

Selittää mullekin kun en mä noita tabuja osaa lukea.
BigPapa
29.01.2006 19:40:02 (muokattu 29.01.2006 19:43:06)

Juu rupesin itsekin miettimään että näyttää aikapaljon E molli ysiltä jonka olen nähnyt merkittävän E-9 tai muitakin tapoja....äänet on matalimmasta korkeimpaan E-G-D-F#
baron
29.01.2006 19:43:38

Juu rupesin itsekin miettimään että näyttää aikapaljon E molli ysiltä jonka olen nähnyt merkittävän E-9 tai muitakin tapoja....

Jotkuthan käyttää - merkitsemään mollia.
Mun saaman opin mukaan undesimiin asti kaikki alemmat terssit kuuluu automaattisesti mukaan ja vain niiden poisjäännit pitää merkitä.
baron
29.01.2006 19:44:50

Juu rupesin itsekin miettimään että näyttää aikapaljon E molli ysiltä jonka olen nähnyt merkittävän E-9 tai muitakin tapoja....äänet on matalimmasta korkeimpaan E-G-D-F#

Em9, kvintti puuttuu, mutta sehän voidaan jättää pois ilman että soinnun luonne mitenkään muuttuu.
BigPapa
29.01.2006 19:46:34

Em9, kvintti puuttuu, mutta sehän voidaan jättää pois ilman että soinnun luonne mitenkään muuttuu.

Juu niinhän tuossa tuli todettua, aika paljon näkee noissa Brassijutuissa tuota 7/9 merkintää tuon kohdalla....
baron
29.01.2006 19:53:20

Juu niinhän tuossa tuli todettua, aika paljon näkee noissa Brassijutuissa tuota 7/9 merkintää tuon kohdalla....

No joo, perinteisesti 7 kuuluu ysisointuun, mä oon tottunut näkemään vain 6/9 merkintää.
Dr Dominant
30.01.2006 08:55:18

Jos vedätte tällä soinnutuksella, niin:

A-7 D7/9 G7+ B° A-7 D7/9 A° G7+ F#-7/5- B7/9-
da-me tuas maos vem comigo vem me encontrar nesta via--gem

G7+5:t tällä rivillä ovat vähän ongelmallisia, kun melodia esim. tossa ekassa tapauksessa on puhdas kvintti ja soinnussa ylinouseva...
"Dr Dominant, I Presume?!"
mr.muzak
30.01.2006 10:25:53
Jos vedätte tällä soinnutuksella, niin:

G7+5:t tällä rivillä ovat vähän ongelmallisia, kun melodia esim. tossa ekassa tapauksessa on puhdas kvintti ja soinnussa ylinouseva...

Backlundin satsinkirjoitustunneilla tuli tällainen viisaus, että "..ku pistää tempoa tarpeeksi niin ei noita yksittäisiä vertikaalisia kohtia kuule kukaan!". Eli toi toimii helposti!:) hoho
baron
30.01.2006 10:46:41 (muokattu 30.01.2006 11:09:40)

Backlundin satsinkirjoitustunneilla tuli tällainen viisaus, että "..ku pistää tempoa tarpeeksi niin ei noita yksittäisiä vertikaalisia kohtia kuule kukaan!". Eli toi toimii helposti!:) hoho

Ja eiks toinen ohje oo, että kun hajoittaa soinnun tarpeeksi laajalle alueelle, siinä saa olla melkein mitä vaan, korva ei ota niin helposti dissonansseja.

BTW: Mä just viime tunnilla väänsin open kanssa kättä, saako sointu olla A7#5 kun melodiasävel on E ja ope salli sen, sai vähän "baronmaisen" soundin.
Dr Dominant
30.01.2006 14:07:50

Niinpä - eli musa alkaa heti kuulostamaan hyvältä kun tempoa on tarpeeksi!! Siinä se on sen salaisuus!!
Dr Dominant
30.01.2006 14:10:16

Ja eiks toinen ohje oo, että kun hajoittaa soinnun tarpeeksi laajalle alueelle, siinä saa olla melkein mitä vaan, korva ei ota niin helposti dissonansseja.

Juu, ei se soinnussa oleva jännite mikään probleema ole!! Tuossa mainitussa tapauksessa melodian ja soinnun välinen yhteys ei ole ihan tonaalisen estetiikan kulmakiviä, luulen... :)

BTW: Mä just viime tunnilla väänsin open kanssa kättä, saako sointu olla A7#5 kun melodiasävel on E ja ope salli sen, sai vähän "baronmaisen" soundin.

Tähän on pakko vastata yhtälailla Backlundin vakiofraasilla: "Se on ihan hyvä jos siitä tykkää!" 8P

Oma vikani, mitäs menin nipottamaan pikkuasioista! ...
mr.muzak
30.01.2006 16:18:38
Tähän on pakko vastata yhtälailla Backlundin vakiofraasilla: "Se on ihan hyvä jos siitä tykkää!" 8P

Oma vikani, mitäs menin nipottamaan pikkuasioista! ...

Ja tässä päästään just siihen että jengi unohtaa sen jutun, että "musateoria" ei ilmaise oikeita ja vääriä tapoja ilmaista itseään, vaan pikemminkin analysoi miksi mikäkin ilmaisu kuulostaa siltä miltä se kuulostaa. Mielipiteitähän ne on mikä kuulostaa hyvältä ja mikä huonolta, mutta niistä asioista mistä yleisesti ollaan samaa mieltä voidaan kirjoittaa "musateoriaa".

Testatkaa vaikkapa kaduntallaajia soittamalla pieni nooni (b9) ja sen jälkeen suuri desimi, ja kysykää kumpi kuulosti kivammalta. Tämä tosin on kyllä jo käynyt "käytännöntestin" läpi ja tulokset voi lukea just noista teoriakirjoista.
Dr Dominant
30.01.2006 19:39:29

Niin, kaiveli munkin korvaa, mutta Papan oppien mukaan näemmä + tarkoittaa suurta intervallia, elikkäs noi x7+ olisivat maj-seiskoja. Tsekkasin nimittäin nuo voicingit joita Mr. Big oli tarjoillut. 5+ on sitten merkitty samalla logiikalla erikseen.

Wow! Niinpäs olikin - en edes jaksanut tabulatuureja lukea, kun ajattelin että sointumerkit oli "ensin" ... Aika villi merkintäkäytäntö, en uskalla suositella kyllä yleiseen käyttöön kenellekään. Voi tulla väärinkäsityksiä!
BigPapa
30.01.2006 22:41:25 (muokattu 30.01.2006 22:56:46)

Papalle tiedoksi, että taidat olla yksinäsi merkintätapasi kanssa

Ei ole minun merkintätapani.

http://spazioinwind.libero.it/bossanova/flymeto.htm

http://www.bossanovaguitar.com/anto … m/chords_lyrics/water_to_drink.html

http://www.bossanovaguitar.com/anto … im/chords_lyrics/agua_de_beber.html

Jotta revi siitä nihilisti.

Ja onkos sitä kitaransoitto kokemusta miten paljon?Huomioiden se jotta kitara on eri soitin kuin teidän keyboardinne.....erilaisia käännöksiä ym....ja tabulatuuri on vallan kelvollinen apuväline kitaristeille....väittäkää vastaan kun kuitenkin haluatte....
baron
30.01.2006 23:13:36

Ja onkos sitä kitaransoitto kokemusta miten paljon?Huomioiden se jotta kitara on eri soitin kuin teidän keyboardinne.....erilaisia käännöksiä ym....ja tabulatuuri on vallan kelvollinen apuväline kitaristeille....väittäkää vastaan kun kuitenkin haluatte....

Mulla on bändissä kitara, basso, trumpetti, koskettimet.
Mä kyllä käytän samoja sointumerkintöjä kaikille soittimille, en oo tajunnut että eri soittimille pitäisi olla eri soinnut.
Basso hoitaa ne bassolinjat, ei joka soittimen tarvitse soittaa soinnun pohjasäveltä.

Esim mun vas käden kiipparivoicingeissa mä hirveän harvoin pistän soinnun perussävelen alimmaksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)