Aihe: Fender Robben Ford model
1
Tumppi38
30.01.2006 12:55:41
Moro ! Onko kokemuksia tuosta mallista kun aika vinkeä liimakaula ja kuusikansi sekä humbuckerit. Miten mahtoi toimia ?
"And when youre old and grey you will remember what they said, That two girls are too many, three is a crowd and four you're dead. (Ray Davies)"
edgehill
30.01.2006 13:22:36 (muokattu 30.01.2006 13:32:30)
Moi, eikös tuosta mallista ollut eri versioita? Oli joku thinlinekin. Pitääpäs googlettaa.
Pääasiassa oli kai vaahterakansi/mahonkirunko.

Ja eikös niitä tehnyt sekä Custom Shop että Jaappanin pojat. Muistan että Kitarapajassa oli joskus tuollainen MIJ -yksilö.

EDIT: ihan kauheesti ei löytynyt tietoa mutta tämmöinen löytyi:
http://www.justinguitar.com/GuitarG … enFord/RobbenFord_dir.html#Ford_gtr
Sammo
30.01.2006 13:40:34
Tässä muutama linkki josta löytyy tietoa MIJ-malleista:

http://www.masterseriesguitars.com/
http://www.vintageguitar.com/brands/details.asp?ID=18

Custom Shopin Robben Ford malleja oli viimeaikoina (ennenkuin Gene Baker lähti omille teilleen ja RF seurasi mukana) kolmea mallia: Ultra kuusikannella, Ultra vaahterakannella ja sitten oli kokopuinen Elite dot:eilla. Kaksi ensimmäistä oli "Master Build"-sarjaa ja tuo viimeinen oli "Team Build"-sarjaa. Robben Ford soitteli ainakin jossain vaiheessa tuolla kokopuisella versiolla (Live In Paris DVD ja Puistoblues:issa). Nuo jenkkiversiot on huomattavasti näyttävämmän näköisistä puista tehty kuin nuo MIJ mallit.

Mulla on tuo MIJ Esprit Standard, hyvä kitara!!
Shaft
30.01.2006 13:43:26
Myös Squierin mallistosta löytyy nykyään Esprit joka on ominaisuuksiltaan siis melko lähellä noita RF-malleja.
Aki
30.01.2006 14:47:31

Myös Squierin mallistosta löytyy nykyään Esprit joka on ominaisuuksiltaan siis melko lähellä noita RF-malleja.

Paitsi lyhyellä skaalalla. Toi Squier on mielestäni tosi epäonnistunut tuote. Paitsi ulkonäöltään.

Robben soitteli myöhempinäkin aikoina välillä '84 Espritillään, johon RF Signature melko tarkalla tasolla pohjautuu. Muistan RF signaturen hintojen olleen jossain 35000mk:n tietämillä viimeksi kun F:ltä hinnastoa kattelin. Sitä enemmän harmittaa se yksi 4000mk:n yksilö jota en tajunnut riittävän nopeasti ostaa DLX-musiikista taannoin.

Ostaisin Espritin tai Flamen jos vain saisin fiksuun hintaan.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
Sammo
30.01.2006 15:05:26
Paitsi lyhyellä skaalalla. Toi Squier on mielestäni tosi epäonnistunut tuote. Paitsi ulkonäöltään.

Alkuperäiset on myös, niinkuin ne sanoo, Gibsonin mensuurilla. Muuten olen samaa mieltä, paitsi että ne tössi ulkonäöllisesti sekä otelautamerkit että myös lavan muodon, joka on alkuperäisessä aivan sikamagee!! Kaulan profiili on ainakin omaan Espritiin verrattuna myös kovin erilainen.
fox
30.01.2006 16:34:39

Ostaisin Espritin tai Flamen jos vain saisin fiksuun hintaan.

Aki, muistuttaako tuo Robben Ford-malli sun mielestä jotain? 8) Lyhyt skaala ja-niin-pois-päin..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Aki
30.01.2006 17:18:40 (muokattu 30.01.2006 17:19:58)

Alkuperäiset on myös, niinkuin ne sanoo, Gibsonin mensuurilla.

Ei kai? Luin pitkän tarinan jonkun mikrofonivalmistajan sivuilta, missä vaihtoivat Espritiin uudet mikit, ja moneen otteeseen sanoivat miten 25,5" skaala parantaa soinnin vahvuutta reilusti.

Vai onko Esprit 24,75", ja RF Signature 25,5"?

Edit: muistuttaako tuo Robben Ford-malli sun mielestä jotain? 8) Lyhyt skaala ja-niin-pois-päin..

Hmm, meinaatko ihan AR:ää? Esprit on aika paljon isompi. Mutta jos jossain on yhdennäköisyys niin Fender Flame ja Iba CN. Joka on mun mielestä järisyttävän kaunis muoto.
fox
30.01.2006 17:25:07

Hmm, meinaatko ihan AR:ää? Esprit on aika paljon isompi. Mutta jos jossain on yhdennäköisyys niin Fender Flame ja Iba CN. Joka on mun mielestä järisyttävän kaunis muoto.

Juu juu, niinku kuusikantinen AR 1500 ja sitte vaahterakantinen 1505... :)

Et oo sitte CN:nää löytäny? Niitä on/oli silloin uutena Suomessakin kyllä, täälläpäin pyöri ainakin yks, joka on muuten yhen soitinkaupan vanhassa mainoksessa/mainostarroissakin ikuistettuna.. Tietäspä vaan missä on nyt. Varmaan tuos 90-luvulla punk-miähet uudismuotoilleet.. :|
Aki
30.01.2006 17:41:21

Juu juu, niinku kuusikantinen AR 1500 ja sitte vaahterakantinen 1505... :)

AR on niin lähellä LP:tä, ettei se mun käsissä paria vuotta pidempään viihtyny. (AR300 '81)

Et oo sitte CN:nää löytäny?

Löysin! Tässä on ihan tarinanpoikastakin. Kävin erään hepun luona itä-Helsingissä useaan otteeseen testailemassa omalla vahvistimella CN200:sta cherryburstina. Erittäin hyvä kitara, joskin mikkien puolitusta kaipasin, kuten aina. Vihdoin saatiin hinta väännettyä sopivaksi, oisko ollut 3700mk. Olin jo Helsingin keskustassa täpinöissä valmiina lähtemään hakemaan kitaraa, kun hän puhelimessa sanoi ettei myykään. Hännystelin pariin otteeseen, mutta ei hän sitten heltynyt. Otti verrattain isosti päähän.

No, CN200iw löytyi ulkomailta, jostain Yugoslaviasta tms. :oP Isolla riskillä tein kaupat aika edullisesti. Ensikohtaaminen oli aika iso pettymys, nauhat oli hiottu tasaiseksi, eli teräväreunaisiksi. Nauhojen vaihto ja satula Lottosella 280€. Ei siitä kuitenkaan tullut niin hyvin soivaa mitä se cherryburst ja Mika Alkun CN100 on, joten möin sen. Paksut kielet soi upeasti, mutta ylempää oli tukkoinen.

Tuo muotokieli on kyllä yhä lähellä sydäntä. Lyhyestä skaalasta huolimatta tämmönen houkuttais suuresti:

http://www.myrareguitars.com/ultragpcherryburstWALLY.jpg
fox
30.01.2006 17:49:19

AR on niin lähellä LP:tä, ettei se mun käsissä paria vuotta pidempään viihtyny. (AR300 '81)

Juu, muistan toki tuon... niinku sen 255:nki.. ;)
Onhan se ihan LP variantti, mutta siihen saumaanhan se tehtiinkin..hinnottelu vaan oli vähän pielessä, kun esimerkiks tuossa seitköt-luvun lopulla Artisti oli Giban Stankkua kalliimpi.. listahinnoiltaan.
Sitä en sitte tiedä miltä tuo koiverrettu kuusikansi soundaa.. Siis AR 1500:sessa.

Tuo muotokieli on kyllä yhä lähellä sydäntä. Lyhyestä skaalasta huolimatta tämmönen houkuttais suuresti:

http://www.myrareguitars.com/ultragpcherryburstWALLY.jpg

Tuota..Onko Ibanetsin Ghostriderit tuttuja... 8)
Aki
30.01.2006 18:28:36

Tuota..Onko Ibanetsin Ghostriderit tuttuja... 8)

On, soittelin Levytukussa moista pari vuotta sitten. Käytetty siis. Muoto ei ole järin kaunis, ja akustinen soundi ei kolahtanut. Suuresti olen pahoillani siitä ettei '95 mallin Blazerit ole enään tuotannossa. Kaverilla on tollanen, ja se on niin mainio kun vaan olla voi. Mattapinta, hyvin ohut lakka/vaha, saarnirunko, ja niin rouheet soundit kun stratossa vaan olla ja voi.
fox
30.01.2006 18:33:08

On, soittelin Levytukussa moista pari vuotta sitten. Käytetty siis. Muoto ei ole järin kaunis, ja akustinen soundi ei kolahtanut.

Kaulan ja rungon liitos on yks kauheimmista mitä on tielleni osunu, mutta kyllä se ihan hauska keppi on.. Saksasta moisen hommasin, halpaa ku saippua (ilman mikkejä)..
Aki
30.01.2006 18:45:38 (muokattu 30.01.2006 18:46:26)

Nyt mä tajusin ton GP:n, sehän on Baker!

http://www.dhenderson.com/RobbenSFBF03/pages/DSCN0295_jpg.htm
http://www.myrareguitars.com/ultraGP.html

Eli muodot on hirvittävän lähellä. Hmm, Fender Esprit - Flame - Baker - CN... Robben saattais tykätä CN:stä! ;o)

Robbenin Baker poikkeaa normaalista Bakerista ainakin vähemmillä nauhoilla, jotenkin luulisin että Robbenilla on myös 25,5" skaala.

-
Ja anteeksi suuresti aiheen silmitön kidnappaaminen. :*J

Edit: Näin ollen mun Esprit-GAS häipyi sen siliän tien. Mitäs nyt keksis...
Sammo
30.01.2006 19:42:57
Robbenin Baker poikkeaa normaalista Bakerista ainakin vähemmillä nauhoilla, jotenkin luulisin että Robbenilla on myös 25,5" skaala.

Mä luulen että Robbenin ainoat pitkäskaalaiset kitarat on se Tele ja useammat stratot vuosien varrella. Robbenin punaisen Bakerin (jossa on varitone) speksit on ilmeisesti seuraavat ja olettaisin että mustan on suunnilleen samat (sans Varitone):

The red Baker was:

24.625 scale
Fully Bound Mahogany Cambered
Body with a Spruce Top
Maple Laminate Neck and Ebony Fretboard
Robben Ford Custom Neck shape
Seymour Duncan '59 neck pickup, JB bridge pickup
Trans Red paint
Side Block Inlays
'59 control layout with a 6 way varitone switch

Ja Bakereitahan valmistaa nykyään Ed Roman.
Aki
30.01.2006 22:33:45

Mä luulen että Robbenin ainoat pitkäskaalaiset kitarat on se Tele ja useammat stratot vuosien varrella.

Mä kyllä intän lapsellisesti vastaan niin kauan kunnes löydän sen lukemani artikkelin.

Ja Bakereitahan valmistaa nykyään Ed Roman.

Oho!! Mitäs itse isoherra ìtse tekee jonsei omia kitaroitaan? Taitaa se Ed jostain jotain tietääkin...
Sammo
31.01.2006 08:25:01
Mä kyllä intän lapsellisesti vastaan niin kauan kunnes löydän sen lukemani artikkelin.
"Facts are meaningless, you can use facts to prove anything that's remotely true." !! Eivaiskaan, luulen että olen tällä kertaa oikeassa, ja se tunne mulle tulee tosi harvoin.

Oho!! Mitäs itse isoherra ìtse tekee jonsei omia kitaroitaan? Taitaa se Ed jostain jotain tietääkin...

Se on surullinen tarina joka menee pääpiirteittäin jotenkin niin että Gene Bakerin tehtaalla meni CNC-sorvi rikki jonka jälkeen pankki teki mitä pankki teki oharit jonka jälkeen Ed Roman osti (tietenkin bulvaanin kautta) huutokaupassa Bakerin pajan ja sen ylijäämän SEKÄ Gene Bakerin nimen jonka seurauksena GB ei saa tehdä omalla nimellä enää kitaroita. Ja Ed Romanin Gene Bakerit valmistetaan tietenkin Koreassa vaikka isomies yrittää muuta väittää.

Oikean Bakerin sivut löytyy osoitteessa:
http://www.finetunedinstruments.com/html/Main_page.htm
Ja Ed Romanin Bakerit löytyy (heh, kannattaa tutustua hinnastoon):
http://www.bakerguitars.com/
Aki
31.01.2006 20:17:14

luulen että olen tällä kertaa oikeassa

Esprit ja Flame, sekä Baker Robben Ford ovat näemmä lyhytskaalaisia. Lasten kitaroita. Kitukasvuisia. Koristekitaroita. Leluja. Siinä meni mun GAS.

Fender RF Signature on vielä selvittämättä. Oon sellasta lyhykäisesti kokeillu, ja luulen että lyhytskaalaisuus olis nostanu mulla karvat pystyyn heti. Se ei järin hyvin tosin soinut, luulin sen johtuvan ruosteisista kielistä.

Gene Bakerin tehtaalla meni CNC-sorvi rikki

Kuvittelis että vakuutus olisi avuksi tuollaisessa. Ja täytyy olla kallis laite jonsei uutta pystyny hankkimaan tilalle.

Ed Romanin Gene Bakerit valmistetaan tietenkin Koreassa vaikka isomies yrittää muuta väittää.

Ihmettelinkin sitä tonnin hintalappua!

Mitä Bakerin nykyiseen toimintaan tulee, "No instruments are currently being produced at Fine Tuned Instruments". Ilmeisesti Robbenin kitaran lavassa lukee parin vuoden päästä ytimekkäästi "Fine Tuned Instruments LLC".
edgehill
01.02.2006 08:53:52 (muokattu 01.02.2006 08:54:10)
....
Fender RF Signature on vielä selvittämättä.
...

Toim mun aikaisemmin postaama linkki väittää että olis lyhyt skaala. En tiedä onko oikeassa.
http://www.justinguitar.com/GuitarG … enFord/RobbenFord_dir.html#Ford_gtr
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)