Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Matala action?
1
Werde
29.01.2006 23:24:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RG:n actionia säätelen taas vaihteeksi, ja törmäsin jemsitellä ohjeeseen:
 
"1.6 mm (1/16 inch) minimum open string clearance at fret-24 "
 
Tällä hetkellä tuo korkeus on alle 1,5 mm, ja alemmaksikin saisi ennenkuin kaulasta alkaa kinnaamaan, Edgen liikkumavara alkaa olla esteenä nyt.
 
Millaisella korkeudella pidätte kieliänne, ja kuinka matala on "matala action" kun siitä puhutaan?
 
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
LaXu
29.01.2006 23:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle matala action on jotain puoltoista milliä siellä 15. nauhan paikkeilla..lähinnä tottunut tuosta 15 nauhasta mittailemaan kun tuli aikoinaan vertailtua Dan Erlewinen "How To Make Your Electric Guitar Play Great" kirjan "starojen setupit" osion lukuihin. Mun useimmissa kitaroissa action on 15. nauhalla sellaista parin millin luokkaa. Yleensä laitan äksönin kohdalleen ihan tuntuman pohjalta enkä mittailemalla..sitten on hyvä kun kelpaa tiluttaa, mutta venytykset sujuu silti kaulan keskivaiheillakin hyvin.
tommijk
29.01.2006 23:43:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kuinka matala on "matala action" kun siitä puhutaan?
 
täällä on jotain juttua:
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/action.htm
 
After all we are just talking meat
Ze Kink
29.01.2006 23:49:42 (muokattu 29.01.2006 23:54:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yleensä laitan äksönin kohdalleen ihan tuntuman pohjalta enkä mittailemalla..sitten on hyvä kun kelpaa tiluttaa, mutta venytykset sujuu silti kaulan keskivaiheillakin hyvin.
 
Näin. Sellasesta kielet melkein nauhoissa kiinni -tuntumasta en tykkää, mulla on kielten korkeus vissiin jotain 1.5mm-2mm, en ole mitannut siis.
 
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
pahala
30.01.2006 00:04:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole tullut mittailemalla säädettyä, mutta nyt kun mittasin niin noin 2 mm näyttäisi olevan ylä-E ja ala-E hieman korkeammalla. Tämä tuntuu mulle matalalta.
 
8)
päänahka
30.01.2006 00:24:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näyttäisi olevan ala-e jossain 3 mm:n korkeudella 24. nauhan yllä. En tiedä mikä on matala, mutta tämä on sopiva.
 
Soolot on perseestä. AKKK #7
Ze Kink
30.01.2006 00:44:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mittasin huvikseni, näköjään action on vähän yli 2mm, 2mm pleku nimittäin meni kielen alle niin että kielen ja plekun väliin jäi vielä vähän tilaa.
 
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Werde
30.01.2006 01:09:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätäänpä nyt tänne kun alettiin oikein urakalla säätämään:
 
Miten nuo floikan lukittavat runkotapit oikein pelaavat? Netistä bongattujen säätöohjeiden mukaan 1,5 mm kuusiokololla pitäisi niihin päästä käsiksi, mutta sellainen tuntuu vain pyörivän tyhjää tuolla kolossa.
 
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
fox
30.01.2006 01:20:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätäänpä nyt tänne kun alettiin oikein urakalla säätämään:
 
Miten nuo floikan lukittavat runkotapit oikein pelaavat? Netistä bongattujen säätöohjeiden mukaan 1,5 mm kuusiokololla pitäisi niihin päästä käsiksi, mutta sellainen tuntuu vain pyörivän tyhjää tuolla kolossa.

 
Onko sulla siel varmasti ne lukitusruuvit tallella? Tai oikeen kokoinen avain loppupelissä.. Ne lukittavat tapit pelaa siten, että sen tapin sisällä on tosiaan kuusiokololla varustettu pienempi pultti, joka kiristettynä ottaa sinne rungon kierrekappaleen pohjaan kiinni.. Ei ne sieltä muuten pois tuu ellei joku niitä ole tarkoituksella auki kiertäny.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
ReBeat
05.03.2013 01:50:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werde: kuinka matala on "matala action" kun siitä puhutaan?
 
Stanley Jordan's main guitar was built by Vigier Guitars in 1982: it is an Arpege model on which Vigier made a flat fingerboard, allowing it to have a very low action (0.5/0.7mm). The low action facilitates the tapping technique.
 
tomaattiorava
05.03.2013 11:14:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oo vuosiin jaksanu mittailla.
Niin matalalle että soitto on kevyttä mutta niin korkeelle että kitara kuitenkin laulaa eikä män tukkoon.
 
"Ootko avaruusolio? -En. No mee sit lääkäriin."
Numb
05.03.2013 11:17:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werde: Millaisella korkeudella pidätte kieliänne, ja kuinka matala on "matala action" kun siitä puhutaan?
 
Pidän semmoisella korkeudella, että tuntuu mukavalle. Matala action, se on semmoinen, että kielet ovat matalammalla kuin tuntuu mukavalle :)
 
Ei mitään haisua millä korkeudella ne kielet todellisuudessa ovat. Veikkaisin, että verraten korkealla kuitenkin.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
ibnz
05.03.2013 12:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on turhankin alhaalla voimalliseen rymistelyyn - ohuin ehkä millin luokkaa 24. nauhalta katsottuna. Kielet eivät mitenkään tukahdu nauhoihin, vaikka hieman ne saattavat kutitella kovilla iskuilla. Tämä setuppi jäi päälle joskus, kun huolsin otelautaa ja vahingossa pyörittelin tallan tolpat sisään. Kielet melkeinpä makasivat nauhojen päällä, mutta aika liukkaasti taittuivat legatot. Siitä aavistus ylöspäin ja onpa ilo luritella.
 
Säätöjen pitää olla kyllä just eikä melkein - kaulan relief, nauhojen tasaisuus, tallan ja otelaudan radius jne., että ääntä lähtee.
 
Putti Possu
07.03.2013 09:03:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ihmetellyt tätä "mitä matalampi action, sitä parempi" -käsitystä. Omissa kitaroissani olen huomannut sen, että matala action tekee soundista komppijutuissa pahimmillaan todella ohuen, vaikkei räminöitä esiintyisikään.
 
hallu
07.03.2013 09:23:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putti Possu: Olen ihmetellyt tätä "mitä matalampi action, sitä parempi" -käsitystä. Omissa kitaroissani olen huomannut sen, että matala action tekee soundista komppijutuissa pahimmillaan todella ohuen, vaikkei räminöitä esiintyisikään.
 
Se johtuu siitä, että plektran painoa pitaa laskea kielien mukana ja kun tarpeeksi hiljaa lyö ettei rämise, niin se tsoundi niinkö ohenee. Itse olen sitä mieltä, että matalampi action on mukavampi soittaa mutta action ei saa olla liian matala. Itse säädän kielet aina niin alas kuin vain pystyn, mutta koska soittotapani edellyttää että kielelle pitää jättää tilaa liikkua, niin eipä noissa minun kitaroissa niitä pysty juuri alla perin millin laskemaan.
 
Jos soitto on hiplaamista, niin silloinhan se voi laskea vielä vähän alemmas (jopa milliinkin asti kuten jotkut täällä ovat kertoneet tehneensä).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
07.03.2013 10:34:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Jos soitto on hiplaamista, niin silloinhan...
 
...sen voi saman tien lopettaa...
 
Kitaraa kuuluu soittaa, eikä hiplata. Jätetään se hiplaus muualle.... ;) ;) ;)
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
McNulty
07.03.2013 11:42:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Putti Possu: Olen ihmetellyt tätä "mitä matalampi action, sitä parempi" -käsitystä. Omissa kitaroissani olen huomannut sen, että matala action tekee soundista komppijutuissa pahimmillaan todella ohuen, vaikkei räminöitä esiintyisikään.
 
Kaippa tuo on ihan makuasia, soittotuntuma nimittäin. Riippuu siis soittajan soittotyylistä ja mieltymyksestä.
 
Itsekin olen näitä "Low Action = No Action!" -miehiä, eli tykkään kun kielet ovat korkean ja matalan actionin välistä, kuitenkin niin että kielellä on tilaa tehdä töitä kun soitinta soittaa.
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Antti1
07.03.2013 11:52:20 (muokattu 07.03.2013 11:54:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle sopiva action on 2-3mm rakoa 17. nauhan ja paksuimman kielen alapinnan välillä. Reliefiä sen verran, että ekalta ja viimeiseltä nauhalta painaessa 7. nauhan ja kielen väliin jää mahdollisimman pieni rako ilman ylimääräisiä surinoita. Näillä säädöillä onnistuu surkeat tilut ja rajumpi rytke tuulimyllyliikkeellä. Kielet tosin pitää olla sopivasti jäykät, jottei rämise mihinkään. Stratoskaalalla 10-52 e-vireessä on oma lemppari.
 
"Bodybuilding is for men who wax their bodies and traipse around in bikinis. I train." -Henry Rollins
kimurantti1
07.03.2013 11:58:38 (muokattu 07.03.2013 12:00:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä kitara soi paremmin, jos kielet on vähän korkeammalla. Toisaalta oon kuullut erittäin hyvää ja tanakkaa soundia vedettävän skeballa, jossa on kielet ihan kiinni otelaudassa. Loppuviimeksi se on soittaja itse - tatsi, time (kiinnittäkää joskus huomiota, soittaja jolla on tosi hyvä time soundaa varsinkin bändin seassa paljon isommalta kuin toinen, jolla perustime ei ole aivan yhtä hyvä), dynamiikka jne, joista tulee "iso" soundi. Kielten korkeus ja kitaran itsensä sointi sekä vahvistimen soundi on tietenkin yksi pala yhtälöä, mutta jos joutuu hirveästi tappelemaan soitinta vastaan, se saattaa vaikuttaa negatiivisesti omaan soittoon ja siis noihin muihin osatekijöihin, joista se iso soundi muodostuu. Jos nyt ei ihan äärimmäisestä tiluvirtuoosikamasta puhuta, on täysin mahdollista opetella soittamaan kohtuullisella actionilla. Itsellä vähän vaihtelee kitaroiden action, mutta ihanne on pitää kielet niin korkealla kuin mahdollista, ilman että soitto kärsii.
 
Kantsii myös huomata, että soittotavalla ja kaulan reliefillä on todella paljon väliä. Jos tykkää hakata matalassa rekisterissä isolla kädellä sointuja, kantsii kaulaan säätää vähän normaalia isompi relief. Näin voi pitää kielet kohtuullisella korkeudella, ja niillä on silti tilaa soida.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «