Aihe: Fender strat hm
1
Percu
24.01.2006 23:03:37
Kuinka yleinen kitaramalli Suomenmaassa lie tämä Fenderin (U.S.A) Heavymetal malli ? Sitä valmistettiin 80-luvun loppupuolella muutaman vuoden. Itselläni löytyy hyväkuntoinen vaaleanpunainen kasari keppi, kelluvalla tallalla ja lukoilla.Kömpelö ja raskas soittaa, mutta siihenpä se on tarkoitettukin. Rautasaha pitää ottaa kaveriksi jos meinaa saada epävireeseen..
valdemberg
25.01.2006 09:34:41
Kuinka yleinen kitaramalli Suomenmaassa lie tämä Fenderin (U.S.A) Heavymetal malli ? Sitä valmistettiin 80-luvun loppupuolella muutaman vuoden. Itselläni löytyy hyväkuntoinen vaaleanpunainen kasari keppi, kelluvalla tallalla ja lukoilla.Kömpelö ja raskas soittaa, mutta siihenpä se on tarkoitettukin. Rautasaha pitää ottaa kaveriksi jos meinaa saada epävireeseen..

Jokseenkin harvinainen, mitä Musafasun tietoihin on luottaminen. Ensimmäisen lähdön malleja -89-90 tuli muutama uutena Suomeen mutta alle kymmenen joka tapauksessa, nämä oli kaikki valmistettu Japanissa.

90-luvun alussa noita tehtiin jo Amerikan puolella kun Fender sai jenkkilän pään tehtaat järjestykseen, mutta HM Strateista on vaikea päätellä valmistusmaata. Myöhempi loimuvaahterakantinen HM Strat Ultra on oikeastaan ainoa joka on varmuudella USA-malli.

Mulla on myös noita pari kappaletta, kaulan ja neck pocketin leimojen perusteella Musafasulla japanilaisiksi todettuja. Mutta kömpelyydestä olen kyllä eri mieltä, näidenhän pitäisi olla niitä helpposoittoisimpia stratoja? Etenkin kaulan profiili on monen mielestä todella onnistunut, hyvä välimuoto perinteisen straton ja hevi-Ibanezin väliltä.

Keräilyarvo näillä kitaroilla on harvinaisuudesta huolimatta olematon, HM Strat edustaa monelle hirveintä straton raiskausta mitä Fender on ikinä keksinyt. Lukkovibrakin on alkupään kitaroissa Kahlerin Spyder, joka on kieltämättä hieman hankala värkki. Henk. koht. en moisista välitä, vaan olen hyvinkin tyytyväinen HM Stratin soundehin ja soitettavuuteen.

V.
rosberg
25.01.2006 09:52:50
kelpais kyllä mullekin. olen joskus korjannut yhden tollasen elektroniikat ja vääntänyt kielet ja vireet kohilleen. se on ihan käypä peli.
ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn.
Percu
29.01.2006 17:24:47
Joo, kiitoksia Valdenbergille tyhjentävästä historiikista strat Fenderistä.Olen myös törmännyt tuohon kauhistelevaan asenteeseen tätä kitaramallia kohtaan.Nämä kaverit näkevät vain alkuperäisen stratocasterin oikeana kitaramallina.Joo, se "kömpelö"sana voi olla väärä tässä yhteydessä,vertasin kitaraa kaverin Yamaha Pacificaan ja tuntuma jammuun oli jotenkin kevyempi, mutta sehän on tottumuskysymys..On se hm kuitenkin erikoisempi malli ja kun nyt tietää taustoja paremmin, soitto jatkuu samalla mallilla vielä vuosia antaumuksella!
valdemberg
30.01.2006 16:27:03
Mä kyllä hiukan epäilen tuota ekan lähdön japsien tuonti määrää, kuitenkin kun kaveripiirinkin noita silloin -89 kesällä tuli kai viitisen kappaletta... Ja ProCenterkin noita ihan lehdissä (tai ainakin Soundissa) mainosti kokosivulla... Hinnankin muistan 2990mk tarjous, ovh.3990mk... Tuskin kuitenkaan noin jos alle kymmenen niit tuli..? No, harvinainen kuitenkin, etenkin pinkkinä. Ja tosiaan japsia ja jenkkiä vaikeaa erottaa, pitkään olin siinä uskossa itse, että noi kaikki japseja. Ja eikös noissa japseissakin ollut dimarzio se humppari ja jenkki singlecoilit, sekä TBX..? Mun makuun kanssa kiva kasarikeppi... Vois vaikka ostaakin jos kohdalle sattuis.

Voit hyvin olla oikeassa että niitä oli enemmänkin liikenteessä tuolloin, Mika Alku (F-musiikki) vaan kertoi että ensimmäistä erää ei ollut kuin muutama kitara. Kai niitä tuli sitten pian lisääkin mutta oliko ne japanilaisia vai jenkkejä niin sitä en tiedä.

HM Startin varhaismallien spekseihin kuuluu nimenomaan Kahler Spyder, TBX, American Standard singlecoilit/Fender Lace Sensor ja DiMarzion Fenderille valmistama humbucker valmistusmaasta riippumatta.

Tuo valmistusmaan hämääminen oli kyllä ajan tapa, Charvelinkin kaulalevyssä luki aikanaan komeasti Fort Worth, TX vaikkei kitara ollut koskaan Texasia nähnytkään ja pakollinen "Made in Japan" oli vain pieni tarralappu...

V.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)