Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: millanen mikki laulun äänittämiseen tietokoneelle?
1 2
Alicia
05.08.2003 01:25:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ongelmana mikkien "säröily". Ja koska teen kappaleita mikin (tietokoneen) avulla, se on tosi ärsyttävää. Jammailen kitaralla ja laulan samalla, pitäen mikkiä päällä. Sitten kuuntelen tuotoksen ja alan hioa sitä.. Kuuntelu on aika tuskasta, kun kokoajan käy rytinä.. :P
Onko kokemusta, millainen mikki kannattais ostaa, että se ois hyvä tähän tarkotukseen? Kajareissa siis ei oo vikaa..
 
"Tarkistin vain, että olet siinä", Nasu sanoi ja tarttui Puhin käpälään
Unworthy Knight
05.08.2003 01:38:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa-a se on aina noilla halppis mikeillä että ne eivät täytä virkaansa koskaan.
Ylipäätään jos investoit isomman summan Tyyliin 100€ mikkiin niin laulut pitäs sujua huomattavasti paremmin.
Muut voi hienostella tästä, minä en jaksa.
 
"...So croak the king of Grey."
Nalle Puh
05.08.2003 21:36:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämpimästi voin suositella...
 
AKG C 1000S konkka mikkiä hinta jotain 200e (käy thomannilta tsekkaamassa) pelaa loistavasti tietokoneella äänittäessä. Pelaa laululle ja muillekkin instrumenteille eritoten akustiselle.
 
Vilhelmus
05.08.2003 21:52:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tärkeä lenkki olisi kunnon etuaste, jollaista ei löydy halpisäänikorteista.
 
Tuota C1000-mallia en konkista laululle suosittelisi, mieluummin jotain isokalvoisempaa ja vähemmän räkäistä soundia tarjoavaa.
 
Vichy maistuu tutulle.
Nalle Puh
06.08.2003 10:18:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm... mielipiteensä kullakin... mutta itsellä toiminut hyvin, saa laulun ihan lähelle mikä mielestäni tärkeää. Äänikorttina itsellä kotikoneella ihan perus soundblaster live ja siihen muutamaraitainen mikseri, ohjelmaksi vaikka perus helppokäyttöinen cakewalk niin takaan ettei laulu saundi paljoa huonompi ole mitä maltaita maksavissa studioissa.
 
Tämä on vain oma mielipiteeni...
 
Finlander
27.01.2006 16:31:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole särö kiinni mikistä vaan äänikortin yliohjaamisesta. Digitaalinen soundi ei saa ylittää yhtään tai säröää. Siis Sisäänmnevät tasot pitää saada kontrolloitua joko mikserillä (esim. halpa analoginen) taikka katsomalla tasot ettei mene punaiselle. Analogisissa nauhureissa ongelmana ei usein ollut tämä kun pystyi yliohjaamaan aika paljonkin ennen "harmonisenkin" särön mukaan tuloa. Siis digitaalisuus ei siedä yliohjaamista vaan säröää. Jos laulat vähän voisi dynaminen Shuren tyyppinen mikki olla ok tai sitten ei...jotkut toimii USB-mikilläkin
 
Slowhand
insight
28.01.2006 13:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvän etuasteen omaava äänikortti ja mikiksi Rode NT1-A.
 
okoranta
28.01.2006 16:25:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lämpimästi voin suositella...
 
AKG C 1000S konkka mikkiä hinta jotain 200e (käy thomannilta tsekkaamassa) pelaa loistavasti tietokoneella äänittäessä. Pelaa laululle ja muillekkin instrumenteille eritoten akustiselle.

 
Tätä komppaan. Itsekin nauhoitellut akustista ja laulua. Toimii.
 
E OSTA MITN!!
Alicia
29.01.2006 12:28:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No näin kahden ja puolen vuoden jälkeen alkaa vihdoinki löytyä jonkinlaiset kamat.. Laitettiin viimein kone myös mun huoneeseen, joten siellä saa nyt rauhassa äänitellä.. Nyt vain uutta äänikorttia odottelen; ostin juuri uuden mikin, ja pieni mikserikin löytyy! Äänittelen useamman raidan ja liitän ne sitten päällekäin; vähän parempi systeemi kuin yrittää laittaa kitara ja laulu yhtäaikaa samasta mikistä sisään. Huvittaa vain nyt nuo biisit mitä oon äänittäny tosi kauan sitten, lauluääni ihan erilainen nykyään ja ei kyllä tuommosia biisejäkään tuu enää tehtyä..! x)
 
Caizer Zalaat
11.02.2006 09:47:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiahan on niin, että jos sulla ei ole vertailukohtaa niin et huomaa eroakaan. Suosittelisin kuitenkin sijoittamaan kyseiseen kapistukseen mielellään edes 100€, jolloin ei tarvitse heti uutta lähteä hakemaan. Shure 57 taitaa esim. Thomannilla ola jotain 105€.
 
jdrumv
16.07.2006 21:59:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itselläni on rme:n hammerfall äänikortti ja adat-kaapelilla sm:pron etuaste kiinni.
lauluun käytän roden nt1-a:ta
 
ja voin sanoa että olen erittäin tyytyväinen.
 
Juzzu Wee-Man
Oberon
16.07.2006 23:10:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olen tolla C 1000:lla äänitellyt ja olen itse ollut tosi tyytyväinen. Se on tosi hyvä perusmikki. Kaikkien akustisten instrumenttien äänitykseen kätevä ja aika neutraali saundi, joten ihan hyvä moneenkin tarkoitukseen. =)
Sitten tietenkin kun tietää tarkalleen minkä tyyliseen matskuun se mikki valjastetaan, niin voi harkita vähän persoonallisemman saundisia mikkejä.
 
Ja en tiedä millaista mikkiä käytät tällä hetkellä, mutta mikin huono laatu vaikuttaa pääsääntöisesti vääristäen ääntä, joten uskon, että säröilyt ja kohinat ei lähde pelkän mikin vaihtamisella. Kannattaa harkita äänikortin vaihtamista/mikserin liittämistä tietsaan.
 
jdrumv
17.07.2006 00:35:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse olen sitä mieltä että jos kotonas vain soittelet puolittain itsellesi tai jtn niin joku usb kaksi kanavainen kortti ja kitara sisään shure sm57 ja sm58 lauluun
 
jos vähän enemmän sijoitat ni joku pari kanavainen (ehkä usbilla) ja roden nt1-a
 
se mikki onkin sitten vähän parempi. o/
 
Juzzu Wee-Man
Apricot
17.07.2006 00:48:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murda: ärsyttävää tuollainen vanhojen topikkien nostelu.
 
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Oberon
17.07.2006 11:21:51 (muokattu 17.07.2006 11:25:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itse olen sitä mieltä että jos kotonas vain soittelet puolittain itsellesi tai jtn niin joku usb kaksi kanavainen kortti ja kitara sisään shure sm57 ja sm58 lauluun
 
57 ja 58 ovat kyllä takuu varmoja valintoja, etenkin jos haluaa käyttää niitä samoja mikkejä keikoilla ja bändikämpällä, mutta kun tulee kysymys mahd. puhtaan ja laadukkaan äänen saavuttamisesta kotiäänityksissä niin varmasti kannattaa valita konkka- (kondensaattori) mikki.
 
Hannu Y.T
17.07.2006 22:02:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asiahan on niin, että jos sulla ei ole vertailukohtaa niin et huomaa eroakaan. Suosittelisin kuitenkin sijoittamaan kyseiseen kapistukseen mielellään edes 100€, jolloin ei tarvitse heti uutta lähteä hakemaan. Shure 57 taitaa esim. Thomannilla ola jotain 105€.
 
beatman.fi löytynee vielä halvemmalla...
 
Humpan' Roll!
Alicia
20.07.2006 14:08:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Murda: ärsyttävää tuollainen vanhojen topikkien nostelu.
 
Heh, onhan siitä kolomisen vuotta kun tämän aiheen oon alottanu..! Nyt on onneksi tilanne jo paljon parempi, sillon aikoinaan yritin epätoivoisesti äänitellä puhemikkiin, ja ohjelmana toimi perus sound recorder x) ..lopputulosta ei oo hankala arvata!
Nyt on koneessa Cool Edit Pro 2 ohjelmana, äänikorttina Audiophilen suhteellisen hyvä kortti, josta taas kulkee johdot pikkumikseriin (Eurorack UB502), "studiokuulokkeet" ja ihan ok mikkikin (ei voi muistaa mallia) löytyy, niillä pärjäillään kun kotona, itselle ja ehkä vähän tutuillekkin talteen kitaraa ja laulua äänittelee..!
 
"Puh?" "Mitä, Nasu?" "Tarkistin vain, että olet siinä."
dzib
19.07.2011 18:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin.. kai tää nyt kuitenkin sen verran ajaton aihe on, että voi kirjottaa. Mitenkäs tuo Rode nt-1 treenikämppä käytössä? imaseeko pahasti muiden instrumenttien mökät
sisään ja alkaa kiertää..vai? kokemuksia?
 
entäs oisko sitä fiksua hommata tähän kotinauhotteluun. Tällä hetkellä koneessa normi äänikortti, nuforce udac2 da-muunnin ja genen aktiivit (2 x 8030a). Mihin tuo tulis kiinni? Akustista vois tässä kämpillä nauhotella ja siihe laulua päälle. Mut tosiaan ois kiva jos toi sama kävis treenikämpällekkin sitte.. Sekava viesti, mutta sekava on mieski..kiitos ja anteeksi
 
vesipeto
20.07.2011 00:16:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dzib: Noniin.. kai tää nyt kuitenkin sen verran ajaton aihe on, että voi kirjottaa. Mitenkäs tuo Rode nt-1 treenikämppä käytössä? imaseeko pahasti muiden instrumenttien mökät
sisään ja alkaa kiertää..vai? kokemuksia?
 
entäs oisko sitä fiksua hommata tähän kotinauhotteluun. Tällä hetkellä koneessa normi äänikortti, nuforce udac2 da-muunnin ja genen aktiivit (2 x 8030a). Mihin tuo tulis kiinni? Akustista vois tässä kämpillä nauhotella ja siihe laulua päälle. Mut tosiaan ois kiva jos toi sama kävis treenikämpällekkin sitte.. Sekava viesti, mutta sekava on mieski..kiitos ja anteeksi

 
En ole itse treenikämpällä em. mikkiä kokeillut, mutta veikkaisin että helposti lähtisi kiertämään. Tietenkin jos treenikämpän volat ovat pienet ja kunnolla akustolevyillä vuorattu, voi toimiakin...
 
ps. itse ostin mikin laulua ja kitaraa vasten tuossa juuri (brauner phanthera). Ensimmäisenä myyjä sanoi että esivahvistin tekee sen soundin, eikä niinkään mikrofoni. Testattuani läjää mikkejä oman halpis AD/DA muuntimen läpi, ja sitten BG1 esivahvarin läpi, ero oli HUOMATTAVA :)
 
Vertasin myös NT-1 ja tuota Brauneria, joka maksaa melkein 10x enemmän, saman esivahvarin läpi, ja NT-1 pelitti oikein hyvin. Joten jos rahaa on, niin esivahvari (500EUR>) hankintalistalle. Hips!
 
Kalmo
17.08.2011 09:22:07 (muokattu 17.08.2011 09:24:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässäkin keskustelussa on pariin otteeseen mainittu mikserit. Eihän itsekseen äänittelevä mitään mikseriä kaipaa. Jos on äänikortissa pari sisäänmenoa ja MIDI, niin voi koko ajan pitää kytkettynä laulumikin, kitaran ja kiipparin.
 
Jostain kumman syystä monet luulevat mikserin olevan tarpeellinen. Onhan tietysti miksereitä, jotka ovat samalla äänikortteja, joten siinä menee käksi kärpästä yhdellä iskulla.
 
Miksausvaiheessa rautamikseri saattaa kyllä olla kiva, jos ei esim. kiipparissa ole liukuja, joilla ohjata raitojen volyymiä, mutta ei suinkaan välttämätön tai edes tärkeä..
 
EDIT: Jaa...tämä olikin vanhan threadin henkiinherätys...
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «