Aihe: Ala-E hakeutuu viiveellä vireeseen, ja se vaivaa.
1 2
le pargo
27.01.2006 18:49:28
Pidempään jo askarruttanut moinen juttu, eli kun rämäyttää vaikkapa voimasoinnun niin selvästi särähtää korvaan kun ala-E:n vire ampuu aluksi selvästi yli ja vasta aböyt parin sekunnin päästä (riippuen tietenkin siitä kuinka kovaa on rämpäyttänyt) se hakeutuu oikeaan vireeseen.

Pahimmillaan toi ilmenee just jos E-kieli soi avoimena. Vasemman käden demppaus toki auttaa, muttei kokonaan poista ongelmaa. Eikä tässä nyt ole kyse mistään Pete T:n helikopteri rämpäytyksestä vaan sellaisesta perus-reilummasta plekukäden ranneliikkeestä. Mikä tuohon auttaa?

Asia vaivaa kahdessa lyhytskaalaisessa sähkökitarassa, toisessa 010-046 ja toisessa 011-049 kielisetti, normaali E-vire.
oiva tumpeloinen
27.01.2006 19:20:38
Paksumpi kielisetti voisi olla ratkaisu.
Aki
27.01.2006 19:24:03

Kielet korkealla tota ilmenee helpommin. Kun omat kitarani saan säädettyä itselleni sopivaksi (kielet matalalla), tuota ei tapahdu. Uskoisin että pienempi kielen tila estää ylävireisyyteen asti menevän värähtelyn.

Tietysti, etenkin lyhytskaalainen kitara on fyysisenä kokonaisuutena asia joka on altis tuolle piirteelle.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
Härski
27.01.2006 19:33:04
Voisiko olla, että mikit olisi liian ylhäällä?
le pargo
27.01.2006 19:37:00
Uskoisin että pienempi kielen tila estää ylävireisyyteen asti menevän värähtelyn.

Mä pidän kielet kyllä suht matalalla, siten että juuri ja juuri vältän buzzit.. Tarkoitatko, että jos kieli on tarpeeksi matalalla niin se räsähtää nauhaan -> värähtelyliike pienenee -> pysytään vireessä. Eli kieli ei pääse tekemään niin isoa värähtelyliikettä, mikä näyttäisi aiheuttavan tuon epävireisyyden.
oiva tumpeloinen
27.01.2006 19:40:13
Siis tuo paksumpi kielisetti ei ollut trollaus aiheeseen. Ei ainakaan pitänyt olla. =)

Mä oon ainakin huomannut joissain kitaroissa, että juuri tuon tapainen ongelma on hävinnyt laittamalla paksumpi kielisarja. Samoila vireillä soittaessa paksummat on kuitenkin kireämmät....en sitten tiedä auttaako se sun tapauksessa.
le pargo
27.01.2006 20:04:11
Paksumpi kielisetti voisi olla ratkaisu.

010-052 ei ainaskaan auttanu, ehkä GHS:n Z Wylde setti auttais, mutta kuka niillä nyt soittaa! (..paitti Wylde ite..)

Voisiko olla, että mikit olisi liian ylhäällä?

Humpparit molemmassa, kielet vapaina etäisyys navan ja kielen alapinnan välillä keskimäärin 4mm, joten ei mun mielestä liian ylhäällä.
askomiko
27.01.2006 20:14:22
Tähän kun keksisi täystoimivan ratkaisun niin olisin iloinen. Joissain kitaroissa vaivaa enemmän, toisissa vähemmän.
>:ž
tommijk
27.01.2006 20:23:16
Veikkaan kanssa että mikit on liian ylhäällä
After all we are just talking meat
Torniojaws
27.01.2006 21:24:02 (muokattu 27.01.2006 21:24:21)

ehkä GHS:n Z Wylde setti auttais, mutta kuka niillä nyt soittaa! (..paitti Wylde ite..)

Minä! /vanaja
Relativity [Grindcore] ¤ Vortech [Industrial Progressive Metal] ¤ Coldway [Death Met
koponen
27.01.2006 21:37:09
oiva tumpeloinen puhuu asiaa. Soittotasiin nähden liian ohut kielisetti. Eli kevennä tatsia tai vaihda paksummat kielet.
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
askomiko
27.01.2006 21:42:15
Miusta tuota tapahtuu kyllä millä setillä vaan. Taisiis eihän siinä tarvi vaihtaa kuin e.
>:ž
Ville81
28.01.2006 01:45:04 (muokattu 28.01.2006 01:46:11)
Jos kieltä lyö kovaa, kielen värähtely tekee suurempaa liikettä -> vire nousee.

Eikös se näin mene?
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
LaXu
28.01.2006 13:41:08
Jos kieltä lyö kovaa, kielen värähtely tekee suurempaa liikettä -> vire nousee.

Eikös se näin mene?

Näin minustakin. Itse viritän yleensä nuo alakielet 1-2 senttiä alavireeseen koska tiedän, että meikäläisen soittotekniikalla niitä hutkiessa kielet soivat sitten vireessä eivätkä ammu yli.
tunkki
28.01.2006 14:54:30

Näin minustakin. Itse viritän yleensä nuo alakielet 1-2 senttiä alavireeseen koska tiedän, että meikäläisen soittotekniikalla niitä hutkiessa kielet soivat sitten vireessä eivätkä ammu yli.

Näin minäkin yleensä mutta studiossa tuo vireellä kikkailu on kyllä mahdotonta ja aiheuttaa vaan lisää duunia...
Min mamma heter Matti Puoskari.
Aki
28.01.2006 15:01:12

Itse viritän yleensä nuo alakielet 1-2 senttiä alavireeseen

Näin minäkin ennen tein. Nykyään kun on kitarat timmissä säädöissä, tuota ei tartte tehdä, räpäyttää miten lujaa tahansa.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
Werde
28.01.2006 15:13:16
Itse viritän yleensä nuo alakielet 1-2 senttiä alavireeseen

Miten virettä mitataan senteissä? :)

Kielen jännitykseen nähden liian suuri värähtelyhän tuon ylävireisyyden saa aikaan. Paksumpaa kieltä, tai vähemmän voimaa. Onko kitarasi E-vireessä? Haettaessa alavireitä liian ohuilla kieliseteillä tähän ongelmaan törmää usein.
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
le pargo
28.01.2006 15:54:07
Olen myös huomannut, että kaikissa kitaroissa tätä ongelmaa ei esiinny, normaalivireessä olipa se ala-E sitten 042, 046, 049 tai 052. Siihen en vain ole kiinnittänyt huomiota, mikä skaala noissa ongelmattomissa kitaroissa on ollut.

Noh, tuossa asiaa hieman empiirisesti tutkin hutkin viritysmittarin kanssa ja alan kyllä olla myös sitä mieltä, että säädöt (kielen korkeus) ja ehkä skaala vaikuttaa enemmän kuin kielen paksuus (joka kyllä myös vaikuttaa, muttei kuitenkaan järin paljon, ..siis normaalivireessä):

- 049-kieli F# vireessä, ei huomattavaa parannusta (skaala siis sama, kieli vain tiukemmalla)
- 049-kieli D vireessä siten, että kapo toisella nauhalla (eli E), huomattava parannus. Vire ei käy niin kaukana ja palautuu melkein välittömästi oikeaan vireeseen. Tällöinhän skaala on lyhyempi ja kielet hieman matalemmalla lapapäästä.

Auttaisiko se sitten tuohon vireongelmaan, että viilaisi satulauraa/uria hieman syvemmiksi ja kompensoisi siitä mahdollisesti aiheutuvia buzzeja tallalla ja kaularaudalla, vai palautuuko tilanne taas ennalleen, kun kielten korkeus nousee..?

Sitä vielä mietin, että onko noilla kielen kulmilla talla ja yläsatula päässä vaikutusta asiaan... ehkä ei.
oiva tumpeloinen
28.01.2006 16:00:02
Noh, tuossa asiaa hieman empiirisesti tutkin hutkin viritysmittarin kanssa ja alan kyllä olla myös sitä mieltä, että säädöt (kielen korkeus) ja ehkä skaala vaikuttaa enemmän kuin kielen paksuus (joka kyllä myös vaikuttaa, muttei kuitenkaan järin paljon, ..siis normaalivireessä):

Siis tuo kielien paksuus ja skaalan pituus on suoraan verrannollinen toisiinsa. Jos sä laitat eri skaalaisiin kitaroihin saman paksuiset kielet, niin pidempi skaalaisessa ne kielet on huomattavasti kireämmällä---> vähemmän heittoa vireeseen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)