Blues_lad 24.01.2006 08:47:16 (muokattu 03.02.2006 16:22:04) | |
---|
Ostin tuossa 3kk sitten Tenori fonin ja olen siitä asti joka päivä soittanut n.2-5h. Mutta asiaan: Aloin noin kuukausi takaperin kyllästyä yksin soitteluun ja menin ystäväni bändi treeneihin kokeilemaan että kuinka se luonnistuu noin itse-opiskeltuna. No siinä sitten soiteltiin ja yllätyin siitä että jamittelun yhteydessä löysin aivan uusia puolia soittimestani ja fiiliksen vallassa opin jopa "särkemään" äänen jne..eli onko järkee vai ei? Niin ja sellaista vielä että pidemmän soitannan jälkeen helposti alkaa ansatsi falskaamaan eli ilma tulee suupielistä. onko ehdotuksia kuinka rentouttaa suuta tauoilla? -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
funkylord 24.01.2006 11:20:35 | |
---|
Ostin tuossa 3kk sitten Tenori fonin ja olen siitä asti joka päivä soittanut n.2-5h. Mutta asiaan: Aloin noin kuukausi takaperin kyllästyä yksin soitteluun ja menin ystäväni bändi treeneihin kokeilemaan että kuinka se luonnistuu noin itse-opiskeltuna. No siinä sitten soiteltiin ja yllätyin siitä että jamittelun yhteydessä löysin aivan uusia puolia soittimestani ja fiiliksen vallassa opin jopa "särkemään" äänen jne..eli onko järkee vai ei? Niin ja sellaista vielä että pidemmän soitannan jälkeen helposti alkaa ansatsi falskaamaan eli ilma tulee suupielistä. onko ehdotuksia kuinka rentouttaa suuta tauoilla? Millähän tavalla särkemään äänen. kovaa oot joka tapauksessa soittanut. ei se oo vaarallista. se on joillekkin jopa tyylikeino, mutta ei sitä varmaan koko ajan kannata viljellä. Kannattaa joskus kokeilla soittaa mikkiinkin, niin voit soittaa samoja juttuja hiljempaa. Soundi kuulostaa paremmalta, ja on helpompaa soittaa. Ja silloin kun haluat täräytellä, niin soitat kauempaa mikkiin. Tosin optimitilannehhan tuo on. Aina ei keikallakaan ole tarjolla mikkiä. Ja huulien rentoutus toimii suunnilleen samalla tavalla, kun trumpetistienkin. esim. pöristelet huulia mahdollisimman rentona. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita |
Blues_lad 24.01.2006 23:10:04 | |
---|
Kiitokset näin ensiksi! Eli särkemisen teen kutakuinkin "hymisemällä" puhaltaessa tai joskus sillain että puhaltaa niin kovaa ja puristaa samalla että soundi muuttuu korkeemmaksi ja samalla ääni rikkuu. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
chipie 24.01.2006 23:36:39 | |
---|
Plöh, ei soittimen rajojen etsiminen ole vaarallista! Ajan myötä naamalihakset kehittyy ja ansatsi pysyy kasassa paremmin - ällös huoli! Juo vettä välillä ja tosiaan pörisyttele niinkuin edellä neuvottiinkin ja sitten taas jammaamaan.. :) I blow. |
funkylord 25.01.2006 07:35:34 | |
---|
Kiitokset näin ensiksi! Eli särkemisen teen kutakuinkin "hymisemällä" puhaltaessa tai joskus sillain että puhaltaa niin kovaa ja puristaa samalla että soundi muuttuu korkeemmaksi ja samalla ääni rikkuu. niin tuota särkemistä sanotaa Kiksaamiseksi. sitä silloin tällöin tekee alottelijasta ammattilaiseen kaikki Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
Musiikkimasiina 25.01.2006 20:38:43 | |
---|
Toisaalta, jos on oppinut aivan vääränlaisen tyylin soittaa, voi oma puheääni jäädä pysyvästi käheäksi ja karheaksi. Sellainen vaara on aina olemassa, jos itse, ilman opetusta opettelee soittamaan. Mutta tuo fonin äänen särkeminen ei ole vaarallista. Tai, no, kai siihenkin on se oikeaoppinen tekniikka, mutta en tosiaan usko, että tuo mitenkään vakavaa sinun tapauksessa olisi. Varo kuitenkin, ettet ihan koko ajan soita noin, silloin voi jo äänihuulet rasittua. Valitan sekavaa viestiä. |
Blues_lad 26.01.2006 02:44:43 | |
---|
Täytyy siis varoa.. Toisaalta teen myös bluesia joten tuo äänen käheytyminen ei välttämättä ole huono asia ;) Tuonoinniin mistäköhän mahtaisi löytyä sormitus taulukoita tenorille? Olen etsinyt kirjastoista ja netistä mutta ei ole sattunut kohdalle,. Joten onkohan mitään varteen otettavaa opusta olemassa? -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
funkylord 26.01.2006 08:43:51 (muokattu 26.01.2006 08:48:56) | |
---|
Täytyy siis varoa.. Toisaalta teen myös bluesia joten tuo äänen käheytyminen ei välttämättä ole huono asia ;) Tuonoinniin mistäköhän mahtaisi löytyä sormitus taulukoita tenorille? Olen etsinyt kirjastoista ja netistä mutta ei ole sattunut kohdalle,. Joten onkohan mitään varteen otettavaa opusta olemassa? Tuolta fonifaqista löytyypi. ei millään jaksas copy pastettaa. :) Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
Musiikkimasiina 26.01.2006 11:50:20 | |
---|
Valitan sekavaa viestiä. |
qtm 26.01.2006 15:09:53 | |
---|
Tuonoinniin mistäköhän mahtaisi löytyä sormitus taulukoita tenorille? Aika pitkään(3kk) olet soitellut ilman tietoa sormituksista...;-) Itse hommasin tenorifonin kuukausi sitten ja opettelin heti alkuun helpoimpia sormituksia. "Maijalla oli karitsa" kulkee jo ihan kivasti... |
Musiikkimasiina 26.01.2006 16:24:50 | |
---|
Niinpä nuo sormitukset oppii todella helposti itse, mutta ainahan tuommoisista taulukoista on apua. Sitten jos on piano, tai joku muu kosketinsoitin, niin voi oppia jopa itse päättelemään, mikä mikin ääni on. Se ei ole siis sama, kuin pianossa. :) Valitan sekavaa viestiä. |
PorvoonPapi 26.01.2006 17:55:10 | |
---|
Väärin oppimista tietenki!!! Siis ammattiopettajan mielestä ehkä.. *;) Mutta, näkökulmastusta..... Perinteinen rouhee bluessoundi tulee sakspiippuun just siitä "laulamisesta samalla ku soittaa"! Siinä voi kyl tehä kakstavalla: hymistä jotain ihan muuta ääntä ku torvi tuottaa, siis joku intervalli, jolloin tietyt yläsävelsarjat korostuu. Ei tarvi tietää mitä se tarkottaa, kunhan on korva päässä ja kokeilee. Toinen tapa on (yrittää) laulaa just sitä mitä torvikin, jolloin soundi mureutuu ikäänkuin kitaraa riipivät lajitoverit käyttäisivät ns. harmonista säröä... Jälk. tap. sis. ongelm. huom. : Jos ääni ei ole JUUri oikea tarkka vireinen fonin ääni, korostuu väärät yläsävelsarjat ("riitasointuiset") mikä kuullostaa sikapossulta, lähinnä.. Itse teen molempia. Se on tietysti ihan hirveän väärä tapa soittaa, mutta kun henget puhuttelee oikein kovin, tekee joskus mieli laittaa foni "kiertämään" niinku em. kitarapellet... Hauskaa saa pitää, vaikka soittaiskin;) |
Kiitos teille taas jälleen :) "Aika pitkään(3kk) olet soitellut ilman tietoa sormituksista...;-) Itse hommasin tenorifonin kuukausi sitten ja opettelin heti alkuun helpoimpia sormituksia. "Maijalla oli karitsa" kulkee jo ihan kivasti..." Kyllä ne helpoimmat sormitukset löysin itekkin mut noita mis käytetään niit oikeen käden "kämmen läppiä" niin ne on vähän hakusessa.(kyl jotain valo yössä biisejä pystyy jo heittään mutta nää soolo hommat haluisin oppia.) Ajattelin hakeutua oriveden opistolle vuodeksi jos siitä ois apua myös, koska ainakaan minulle ei riitä tunti pari per viikko ;) Nyt taas uus kyssäri: Kun mulla on ilmaantunu uus onklema siitä että puren sen lehden jotenkin tukkoon (joka on aika turhauttavaa)kun on hyvä fiilis. niin auttaisiko siihen lehden paksuntaminen? nykyinen on 2. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
funkylord 28.01.2006 02:22:27 | |
---|
että puren sen lehden jotenkin tukkoon Ei se ehkä paksuntamisella parane. elä pure tukkoon sitä. Silloin kun Puhallat sen tukkoon, niin vaihda vasta silloin. Löysää löysää. vaikka se kuulostaakin aluksi kauhealta, mutta yritä pitää niin rentona suu kuin vain mahdollista. Ajattele alahampaitasi paljon paljon alempana, kun mitä ne nyt on, niin alat puristaa, etkä purra. Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
Blues_lad 29.01.2006 04:28:58 | |
---|
Niin siis periaatteessa puhallan sen tukkoon.. Anteeksi väärä sana valinta.. ;) Eli nyt olisi syytä vaihtaa paksumpaan? Mitenkäs kun miulla on tuo jupiterin 4c suukappale niin kuinka sen kanssa, että kannattaisiko se vaihtaa ja jos niin minkä laiseen ja ken ties metalliseen? (Näistä kapuloista on kirjoitettu mutta en löytänyt tyydyttävää vastausta.) -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
chipie 29.01.2006 12:19:50 | |
---|
Mitenkäs kun miulla on tuo jupiterin 4c suukappale niin kuinka sen kanssa, että kannattaisiko se vaihtaa ja jos niin minkä laiseen ja ken ties metalliseen? Mun mielestä metallinen suukappale on turhan vaikeasti hallittava alkuun, mutta kokeilemallahan se selviää.. I blow. |
Musiikkimasiina 30.01.2006 19:53:49 (muokattu 30.01.2006 19:54:16) | |
---|
Itselläni tuo 4c (Yamaha) oli aivan surkea. Aukko oli aivan liian pieni ja fonin ääni kuulosti siksi tukkoiselta. Nyt minulla on Vandorenin suukappale, joka on leveämpi, niin ääni kuulostaa heti paljon paremmalta. Lisäksi tuolla isommalla suukappaleella oppii paremmin sen oikean ansatsin. Valitan sekavaa viestiä. |
Blues_lad 03.02.2006 19:15:44 (muokattu 07.02.2006 09:19:42) | |
---|
Nyt menen taas näihin suukapula juttuihin mikä on jo moneen kertaan käsitelty varmaan täällä M-netissä mut kuitenkin rohkenen kysyä että: A- Isompi/pienempi suukappale mikä ero soundissa? B- Mitä porauksella tarkoitetaan ja minkä laisia ja mikä soundi noin suurinpiirtein? C- Oliko näin että isompi kapula/ohuempi lehti ja toisin päin? Anteeksi jo valmiiksi :) ja ymmärrän että näihin voipi olla vaikeata saada tarkkaa vastausta, mutta arvostan jos jonkin näköisiä ympäripyöreitä ja suuntaa antavia vinkkejä saisin. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |