Aihe: Groove vs. Tilu vs. Bluussi vs. Kaikki muu
1 2 3 4
Juzpe
27.01.2006 17:22:00 (muokattu 27.01.2006 17:22:49)

On taas tullu aika hettää polttonestettä kiukaalle:

Pohjustan vähän. Kun ny näyttää siltä että bluussi vs. tilu vs. kaikki muu on niin suosittu väittelyn/vittuilun/tappelun aihe, niin eikö panna topicci pystyyn sitä varten niin säästyy noi muut topicit siltä roskalta, eli kaikki tänne tappelemaan, vittuilemaan ja haastamaan riitaa.. no ei ny ihan.. mutta on muutama kysymys jotka kaipaa vastauksia:

1. Mikä tiluttamisesta tekee siistiä/halveksittavaa/fiksua/typerää ?
2. Voiko tilu/nopea soitto kuullostaa groovaavalta/rennolta? Miksi/miksi ei?
3. Miksei bluussijäbät tykkää tilujäbistä?
4. Mitä sanoo rautalankamiehet ja jatsimiehet tähän?
5. Minkä takia tää on lähes yhtä suosittu väittelyaihe ku kitarakamaosastolla Floikka vs ABR vs Fenkun Vintage Tremelo tai Marsu vs Fenkku vs Kaikki muut?
6. Onko totta että tiluttajat ei osaa soittaa mitään muuta? (tiluttajilta näytteitä kiits, pistän omani heti ku pääsen nauhurin ääreen)
7. Onko Lidlin kalja ostamisen arvosta?

Ei ku faitti pystyyn!

E: Luulis ainaki Juccizta kiinnostavan... heh
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
Strings
27.01.2006 17:40:48 (muokattu 27.01.2006 17:40:57)
Kyllä mulle lidlinkin olut maistuu.
High velocity bullet at close range can damage the mind.
LamaAjanElvis
27.01.2006 17:50:32

Hienon kuuloista kun se tehdään hyvin oikeassa paikassa. Typerältä kuulostaa myös hidaskin soitto jos soittaa päin persettä.

Kyllä. Esim Steve Vailla on helvetin vaikuttavia ja henkeviä biisejä. Ynkkäkin tekee alallaan hommansa hyvin. Miten sitä klassista voisi soittaa hitaasti, jos viulullakin on tilutettu parisataa vuotta.

Pääosin tulee soiteltua/kuunneltua bluesia ja vanhaa rokkia jne, mut ei mulla ongelmaa ole muiden soitosta. Vittuako se mulle kuuluu mitä kukin soittaa.

Kuuntelen/soitan myös rautalankaa ja vastaan samoin kuin kohdassa 3.

5. Minkä takia tää on lähes yhtä suosittu väittelyaihe ku kitarakamaosastolla Floikka vs ABR vs Fenkun Vintage Tremelo tai Marsu vs Fenkku vs Kaikki muut?

Jotkut ovat sitä mieltä että mitä itse omistaa/tarvitsee, riittää muillekkin ja ei ne muuta tartte. Tyhmää.

6. Onko totta että tiluttajat ei osaa soittaa mitään muuta? (tiluttajilta näytteitä kiits, pistän omani heti ku pääsen nauhurin ääreen) Kyllähän se Vaikin komppas sen yhden muijan laulun kokonaan siinä gaalassa, eikä tiluttanut nuottiakaan ;) Tuskin nämä jutut toisiaan sulkee pois. Kukin soittaa mitä haluaa.

Kyllä sitä kannattaa kokeilla.

Ei ku faitti pystyyn!

En jaksa.
"you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin. Sormet lähtee soundista.
Juzpe
27.01.2006 17:56:59

Vittuako se mulle kuuluu mitä kukin soittaa.

Erittäin hyvin sanottu.

Asiasta vaan käydään niin saatanallista väittelyä, että ois ihan kiva yrittää koota kaikki infantiilit (ja vähän fiksummatkin) kommentit samaan threadiin. Kiinnostaa vaan siinä mielessä että tuun rautalankaa ja klassista skittaa soittavan broidini kans ihan hyvin toimeen, vaikka ite oonki enemmän tilumiehiä... No perhe on pahin niinku sanotaan. Toisaalta... mahtaneeko kyseessä olla teinit vs. sedät (joihin ilmeisesti ainakin ikäni puolesta jo kuulun) vai kenties ihan vaan "kyllä mä oon ainaki enemmän oikeessa ku kukaan muu ja kaikki jotka o väärässä niin niitä saa sanoo hinteiks. ja mähän vedän hinttejä turpaan"- mentaliteetti

Tiä sitä sitte.

Tapelkaa lapset saatte karkkia... ja sedille kaljaa... cheers!
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
Ze Kink
27.01.2006 18:38:18
Miksi groove on niin arvostettua? Sehän on lähtöisin vaan siitä, kun vanhat levysoittimet ei pyörittäneet sitä savikiekkoa tasaista vauhtia. Myönnän että se kuulostaa hyvältä, mutta se on yliarvostettua ollakseen vain huonosta äänentoistolaitteistosta lähtöisin.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
J_Mikkonen
27.01.2006 18:48:25 (muokattu 27.01.2006 19:04:14)
Miksi groove on niin arvostettua? Sehän on lähtöisin vaan siitä, kun vanhat levysoittimet ei pyörittäneet sitä savikiekkoa tasaista vauhtia. Myönnän että se kuulostaa hyvältä, mutta se on yliarvostettua ollakseen vain huonosta äänentoistolaitteistosta lähtöisin.

Jep, groove on yliarvostettua, tyhmää ja lapsellista. Sama heittää hyvä rytmitaju, saundi ja loistava fraseeraus mäkeen kun voi olla ilman ja neuloa vaikkapa villapaitoja.

Toivottavasti kirjoituksesi oli vain provo.

edit: Ja sitä se taisi ollakkin. Pahoittelen hermostumistani.
Kauniisti soi blues.
atimoc
27.01.2006 18:55:25

Allekirjoitus taitaa päteä tähän(kin).
np: B.B. King - Triple Corpse Hammerblow (DJ GenreNazi's Jazzy "I Listen To Sophisticated Music, I'm a Better Person Than You" PsyTrance Remix).mp3 [13:42 @ 320kbps]
Jackson Dinky
27.01.2006 19:06:41 (muokattu 27.01.2006 19:06:50)
Ei jumalauta tää on m.netin historian paras otsikko :D:D:D:D::D:D::D:::D::D:d.

tai siis topikki
Korjatkaa yhdys sananne!
ruuvimeisseli
27.01.2006 19:10:40

tykkään genreistä
kanka
27.01.2006 19:11:37

Mitenkäs ihmiset täällä tuon tilutuksen käsittää? Tarkoittaako se kaikkea mahdollista nopeaa soittoa, vai vain tätä kovasti parjattua, mautonta peniksenvertailusahausta tyyliin Fareri ja kaverit? Itse käsitän tiluttamisen juuri tämän jälkimmäisen vaihtoehdon mukaan. Mielestäni soiton nopeudella ei ole mitään tekemistä musiikin hyvyyden tai huonouden kanssa. Jos sävellys on upean kuuloinen, niin minulle on aivan sama että onko siinä miljoona nuottia vai kaksi.
l@ho
27.01.2006 19:16:35 (muokattu 27.01.2006 19:16:56)
Siistiä: Itse räpläillä kotona ilman ajatusta/kavereille näytön vuoksi.
Halveksittavaa
: Kun 14v teinihevari, joka luulee osaavansa tiluttaa väittää, että
kitaristit jotka eivät tiluta ovat paskoja eivätkä osaa soittaa.
Fiksua: Kun se sopii biisiin, siinä on myös melodiaa ja sen tekee heppu jolla
on muutakin mielessä kuin oman egon pönkittäminen. Itse en useim-
pien tilumiesten soitosta pidä.
Typerää: Kun muuten hyvä biisi tai ehkä soolon alkukin pilataan sillä. Tai kun
biisi on tehty kokonaan taitojen esittelyn takia. Tai sitä harrastaa
henkilö, joka soittaa päin persettä muutenkin.

Kyllä voi jos sopii biisiin ja ei mene ihan älyttömyyksiin. Useimmiten se ei
kuitenkaan kuullosta groovaavalta.

Ulkomaalaisiin suhtaudutaan usein nihkeästi

Paha sanoa kun en edusta.
Perusperiaatteiden mukaisesti kaikesta mistä voi väitellä pitää väitellä.
6. Onko totta että tiluttajat ei osaa soittaa mitään muuta? (tiluttajilta näytteitä kiits, pistän omani heti ku pääsen nauhurin ääreen)
Tai eivät halua soittaa mutta vaikka kannattaisikin.

Äärimmäisessä hädässä
NANANANAANANANANNANNAA NANANANAANANANANANNANNAAA
pliksu
27.01.2006 19:17:14
Nää on sitten ihan omaa mielipidettä, joten elekepä ampuko:

Ei varmaan tietyissä määrin mikään, mutta kuten toisaallakin sanoin, että siinä vaiheessa kun tekniikan esittelystä tulee itsetarkoituksellista. Eli sitten tuntumaan siltä, että musiikki alkaa toimimaan tilutuksen ehdoilla, eikä toisinpäin, aletaan olla aika kornilla pohjalla. Koko termi on jo aikoja sitten kääntynyt itseänsä vastaan.

Käsittääkseni näistä 64-osista ei voida yksinkertaisesti samalla lailla rakentaa groovaavaa vaikutelmaa.

All in all, tämä ei yksinkertaisesti toteudu:

Richard Middleton (1999) describes, "the concept of groove - a term now theorized by analysts but long familiar in musicians' own usage - marks an understanding of rhythmic patterning that underlies its role in producing the characteristic rhythmic 'feel' of a piece, a feel created by a repeating framework within which variation can then take place."

Enpä tiedä, onhan Fenkun vintage tremolo sentään lajissaan ylivoimainen verrattuna tuollaisiin ritsoihin.

Varmasti osaa, mutta siihen, miksi he eivät soita 'groovaavampaa' kamaa, en osaa vastata. Miksi ovat levystä toiseen niin fakkiutuneita siihen samaan mach 4 matskuun? Tarjoaako se enää yllätyksiä? Itselle ei. Ei tuota blues-kitaristitkaan, mutta niillä on se juttu, joka saa pään nyökkäilemään ja suun virneeseen. Siinä uppoutuu grooveen.
Life won't wait
McNulty
27.01.2006 19:24:53

Niin... soittaminen kaikessa sen muodoissa on mielestäni ihan fiksua. Ainakin minut se piti poissa monesta pahasta teinivuosina.

Voi toki. Kaikki on mahdollista.

Ei kai se ihan näin mene? Valitettavasti vain moni tilujäbä ei pidä bluesäijistä. Hammas hampaasta ja sitä rataa. Elämä on!

Jazz-kitarointi on pahimman luokan tilutusta. Rautalankamiehiä ei vois vähempää kiinnostaa. Pääasia että on 13-millin kielet, vai miten se sanonta täällä m.netissä menikään :)

Koska jokaisella on jotain sanottavaa aiheeseen. Tiesi tai ei tiennyt aiheesta, osaa tai ei osaa jotain tekniikkaa, tykkää tai ei tykkää jostain laitteesta. Opinions are like a**holes, everyone got one!

En ymmärrä koko termiä "tilutus". Mutta kyllä esim. Dimebag osasi soittaa muutakin kuin nopeita sooloja ja vingutuksia. Samoin Steve Vailta ja Satrianilta onnistuu muukin kuin juuri se mitä he levyillään ovat soittaneet. Asiat eivät ole ihan niin mustavalkoisia mitä oletetaan.

Olen toki tavannut henkilöitä jotka soittelevat Ynkkää etuperin ja takaperin, mutta kun pitäiskin tuottaa jotain omaa sävellystä, riffejä tai improvisoida... niin eväät loppuvat aika lyhyeen. Se on ihan sitä mihin kukin satsaa ja panostaa, mikä ketäkin kiinnostaa. Onneksi me voimme vielä itse päättää mitä soitamme ja mitä kuuntelemme. Toista se ois Pohjois-Koreassa.

Ei... se on tasoonsa nähden kallista, kun nimittäin keissi (24x33cl) maksaa sen 7e. Kannattaa siis tutustua johonkin virolaiseen tai edes sellaiseen henkilöön jolla on virolainen eukko. Tulee ryyppääminen halvemmaksi. Terveisin Kokemuksen Syvä Rintaääni!
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
While you talk the talk, I walk the walk!
blastoff
27.01.2006 19:39:53

Ei ole. Hirveetä paskaa.
leather rebel
27.01.2006 20:06:55
Mikä tiluttamisesta tekee siistiä/halveksittavaa/fiksua/typerää ?
-Ei mikään. Hyvä soitto on hyvää, oli nopeaa tai hidasta, simppeliä tai teknistä.

Voiko tilu/nopea soitto kuullostaa groovaavalta/rennolta? Miksi/miksi ei?
-Miksei voisi?

Miksei bluussijäbät tykkää tilujäbistä?
-Bluesjätkähän ei ole yhtä kuin bluespuristi.

Mitä sanoo rautalankamiehet ja jatsimiehet tähän?
-Vaikee sanoo. Käy kysyy niiltä.

Minkä takia tää on lähes yhtä suosittu väittelyaihe ku kitarakamaosastolla Floikka vs ABR vs Fenkun Vintage Tremelo tai Marsu vs Fenkku vs Kaikki muut?
-Koska Jucciksella on tylsää duunissa?

Onko totta että tiluttajat ei osaa soittaa mitään muuta?
-Tapauskohtaista. Jotkut osaa, jotkut ei.

Onko Lidlin kalja ostamisen arvosta?
-Jostain syystä ei ole tullut kokeiltua.
"I really don't care about Kirk (Hammett) he stole my job, but at least I got to bang his girlfriend before he took my job how do I taste, Kirk?" - Dave Mustaine
Ze Kink
27.01.2006 20:16:51
Jep, groove on yliarvostettua, tyhmää ja lapsellista. Sama heittää hyvä rytmitaju, saundi ja loistava fraseeraus mäkeen kun voi olla ilman ja neuloa vaikkapa villapaitoja.

Toivottavasti kirjoituksesi oli vain provo.

edit: Ja sitä se taisi ollakkin. Pahoittelen hermostumistani.

Jep, sitä se oli.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
Pande
27.01.2006 22:10:47 (muokattu 27.01.2006 22:18:06)

Mä olen molempia! Kun ette kumminkaan usko että soitan pluussiakin niin näyte: www.cc.jyu.fi/~mkkoykka/pande-pluus.mp3

Kunhan saan kohinat vähemmälle ja aikaa niin lupaanpa minäkin äänitellä akustisella klassista ja sitäsuntätä :P

Groove vs. Tilu vs Bluussi vs Kaikki muu = tasapeli, kaikkia tarvitaan :P (mielellään samaan aikaan)

Ainii:

Mikään kalja ei ole.
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
secondarymind
27.01.2006 22:14:26
Mä olen molempia! Kun ette kumminkaan usko että soitan pluussiakin niin näyte:

Mä en usko, että sä tilutat.:)
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Pande
27.01.2006 22:51:40 (muokattu 27.01.2006 22:51:54)

Mä en usko, että sä tilutat.:)

Ks. mun kotisivut, sielä on murheellisen paljon tilutusta, jopa 1 video :}
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)