Aihe: mistä moottori leslie projektiin
1
nothingnes
25.01.2006 22:03:45
juu eli tommonen tarttis keksiä onko hyviä ideoita.
tai mistä yleensä sais pieniä sähkömoottoreita?
huominen on aina tulevaisuutta -m.nykänen-
maza
26.01.2006 00:18:04

Millaista lepaa olet tekemässä?

Mä aion kohta kokeilla Bebekistä ostamillani moottoreilla. Niissä oli alkujaan alennusvaihteisto, mutta sen viskasin mäkeen. Nämä ovat siis tasavirtamoottoreita jotka vaativat sopivan virtalähteen. Semmoisen tekee itsekin helposti muuntajasta, tasasuuntaussilasta ja konkasta... Nopeudensäätö on helppo tehdä transistorilla ja potikalla. Itse olen tämän tyyppisen toteutuksen kannalla; ei tarvi relettä ja nopeuksista saa säädettävät.

Toinen vaihtoehto on hankkia esim. eBaystä alkuperäiset Leslien moottorit ja tehdä nopeudenvaihto esim. puolijohdereleillä. Tämäkin toimii ihan hyvin, mutta vaatii enemmän huoltoa jne.

AC-moottori ja triak nopeudensäätöön on tietysti vielä yks optio, mutta triakit tahtovat aiheuttaa melkoisesti häiriöitä.
pjl
26.01.2006 08:51:07

Mites olisi pulssinleveymodulaattori (PWM) ajamaan MOSFETtiä, joka sitten kiskoo DC moottoria? Ei tarttis turhaan siitä trankkua lämmittää.
PL
26.01.2006 08:59:50
nothingnes
26.01.2006 20:17:14
löysin just sopivan hiacen tuuletuslaitteesta.
KoskPaavo
27.01.2006 02:45:30
löysin just sopivan hiacen tuuletuslaitteesta.

Eikös se ole 12V?
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
nothingnes
27.01.2006 19:29:46
kyllä 12v
pjl
27.01.2006 21:09:05

Säädön aion toteuttaa nimenomaan PWM:llä ja laitta Atmelin mikro-ohjaimen vielä perään niin saa hiukan lisää säätöjä ja pääsee MIDI:llä koneeseen kiinni.

Mainiota. Tähän pitää kertoa "hauska" juttu opsikeluajoilta. Piti tehä PWM modulaattori mutta kun kolme viimeisen vuoden elektroniikanopiskelijaa ei saanut analogista toteutusta toimimaan niin ilmeinen ratkaisu oli tietysti mikrokontrolleri, jonka AD muuntimeen potikka ja PWM lähdästä fetille... Toimi oikeen hienosti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)