Aihe: putkivahvistin asiantuntijoille kysymys
1 2 3
Vasu
26.01.2006 23:23:54
Olen samaa mieltä että, päätemuuntajan ensiö on mittausarvojen perusteella kunnossa. Erot puoliskojen välillä johtuu varmaankin käämityksestä (kierrosmäärät on samat) ja toi 70 Ohmia on aivan sama kuin HIFI lehden Köykän vahvistimen muuntajassa. Se mistä johtuu noin korkea anodivirta ja ero puoliskojen välillä? Oikea jännite katodivastuksen (270 Ohm) yli olis noin 18V mun laskelmien mukaan ja jos kummallakin puolella olisi sama niin muutajan ensiössä ei kulkisi lainkaan tasavirtaa. Sehän toi Köykän vastavaihevahvistimen perus ideoita kaiketi on.
Yazmo
27.01.2006 00:26:15
Olen samaa mieltä että, päätemuuntajan ensiö on mittausarvojen perusteella kunnossa. Erot puoliskojen välillä johtuu varmaankin käämityksestä (kierrosmäärät on samat) ja toi 70 Ohmia on aivan sama kuin HIFI lehden Köykän vahvistimen muuntajassa. Se mistä johtuu noin korkea anodivirta ja ero puoliskojen välillä? Oikea jännite katodivastuksen (270 Ohm) yli olis noin 18V mun laskelmien mukaan ja jos kummallakin puolella olisi sama niin muutajan ensiössä ei kulkisi lainkaan tasavirtaa. Sehän toi Köykän vastavaihevahvistimen perus ideoita kaiketi on.

Joopa joo. Täysi mysteeri minulle. En ymmärrä mikä, mutta joku tässä syö tehoja. Olen kokeillut tuplata nuo vastukset ja ääntä tosiaan saa ulos mutta ei kovin tehokasta ja sekin vähä säröytyy aika herkästi... Vielä odottelen ideoita, että miten tästä jatkaa...siis mikä voi mättää...
Tubeman
27.01.2006 07:52:49
Joopa joo. Täysi mysteeri minulle. En ymmärrä mikä, mutta joku tässä syö tehoja. Olen kokeillut tuplata nuo vastukset ja ääntä tosiaan saa ulos mutta ei kovin tehokasta ja sekin vähä säröytyy aika herkästi... Vielä odottelen ideoita, että miten tästä jatkaa...siis mikä voi mättää...

Noista tasureista..
Varmaan jo on huomattu niiden arvot, 250V /125mA ,koteloltaan lienevät levymäisiä
neliskanttisia koteloltaan,seleenitasureita.Nämä speksatut arvot on max arvot,jäähdytettynä,eli ne on oltava kiinni metallirungossa ,muuten poks.

Seleenitasurit käy aika kuumana pienilläkin kuormilla,itselläni on käytössä
putkimallinen seleenitasuri ja sen lämpötila on aika korkea A-luokan pääteasteella varustetussa radiossa,ja ei ne vanhemmiten parane mitenkään,voi olla että oli paikallaan kokeilla pii-tasuria niiden paikalla.
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Yazmo
27.01.2006 09:02:39
Noista tasureista..
Seleenitasurit käy aika kuumana pienilläkin kuormilla,itselläni on käytössä
putkimallinen seleenitasuri ja sen lämpötila on aika korkea A-luokan pääteasteella varustetussa radiossa,ja ei ne vanhemmiten parane mitenkään,voi olla että oli paikallaan kokeilla pii-tasuria niiden paikalla.

Olen vaihtanut ne pii-tasureiksi 400V/6A koska alunperin toinen seleeneistä oli palanut. Tehdäänpä kysymys niin päin, että millä tuon toisen puoliskon bias-virran saa tuplattua muuttamatta bias-vastusta? Näinhän tuossa nyt on käynyt ihan itsestään, syy vaan on vielä tuntematon...
SaBer
27.01.2006 09:10:04

Olen vaihtanut ne pii-tasureiksi 400V/6A koska alunperin toinen seleeneistä oli palanut. Tehdäänpä kysymys niin päin, että millä tuon toisen puoliskon bias-virran saa tuplattua muuttamatta bias-vastusta? Näinhän tuossa nyt on käynyt ihan itsestään, syy vaan on vielä tuntematon...

Oletko ottanut huomioon, että pii-tasuri pudottaa jännitettä vähemmän kuin putki-tasurit?
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Yazmo
27.01.2006 09:18:58
Oletko ottanut huomioon, että pii-tasuri pudottaa jännitettä vähemmän kuin putki-tasurit?

Kiinnostava tieto, eli kuinka suuresta erosta on kysymys?
SaBer
27.01.2006 09:22:23

Kiinnostava tieto, eli kuinka suuresta erosta on kysymys?

En nyt muista tarkkaan mistä tasureista oli kyse, mutta taisi olla n. 50V vs. 0.7V.....
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Tubeman
27.01.2006 09:30:41

Aiemmin kyselin oletko mitannut pääteputkien hilajännitteet ( ohjaushila) ,voi olla
että hilan etujännite on pielessä toisella putkella ,tai jopa molemmilla,vaan mittaamalla selvinnee,jännitteet voi verrata samanpuolen rinnakkais putkesta,ne
pitäisi olla samat kummallakin.
Yazmo
27.01.2006 12:20:27
Aiemmin kyselin oletko mitannut pääteputkien hilajännitteet ( ohjaushila) ,voi olla
että hilan etujännite on pielessä toisella putkella ,tai jopa molemmilla,vaan mittaamalla selvinnee,jännitteet voi verrata samanpuolen rinnakkais putkesta,ne
pitäisi olla samat kummallakin.

Putket eivät ole oikein minun alaa sori... mutta jos ohjaushila on tuo nasta 2, niin mitatattuna tasurin miinusta vastaan toisella parilla oli 23,7 V ja toisella 59,3 V. Eli tuo ainakin on pielessä mutta mistä se taas johtunee...Tällä hetkellä bias-vastukset ovat tuplakokoiset jotta ei lämpene niin kuumaksi...
Tubeman
27.01.2006 13:02:17
Putket eivät ole oikein minun alaa sori... mutta jos ohjaushila on tuo nasta 2, niin mitatattuna tasurin miinusta vastaan toisella parilla oli 23,7 V ja toisella 59,3 V. Eli tuo ainakin on pielessä mutta mistä se taas johtunee...Tällä hetkellä bias-vastukset ovat tuplakokoiset jotta ei lämpene niin kuumaksi...

Ei kannata kasvattaa bias-vastusten tehonkestoa ,vaan etsiä syytä kuumana käymiseen..
Jos katsotaan skemaa,selviää että tasureiden kuormaa jaetaan siten että ne syöttää metkasti ristiin,toisen putkiparin anodijännitteen syöttävä antaa suojahilajännitteen ekalle putkiparille,ja toisinpäin.

Tasureilta pääteputket saa myös negatiivisen hilaetujännitteensä,ja tässä saattaa nyt olla ongelman ydin,jos vastukset on kuralla,voi etujännite olla liian pieni,ja putki johtaa lepotilassa liikaa,tämä taas sotkee bias-säädön,jos käytössä on hyvä ohmimittari,olis sille nyt käyttöä,,eli irroittaa vastuksia hilapiiristä,ja muitakin putken
toimintaan vaikuttavia vastuksia,ja mittaa niiden impedansseja,vertaa ilmoittettuun arvoon,,en yhtään ihmettele jos tuon ikäisestä muutama "venähtänyt" vastus löytyisi.
pjl
27.01.2006 14:05:07

Mitenkäs erotuskonkat päätteen tuloissa? Jos ne on oikosulussa tulee hiloille aika reilu tasajännite. Toisaalta sieltä pitäisi tulla kyllä vielä enemmän kuin tuo viitisenkymmentä volttia. Ehkä.

Mittaa jännite myös putkien anodeilta ja suojahiloilta.
Tubeman
27.01.2006 14:18:04
Mitenkäs erotuskonkat päätteen tuloissa? Jos ne on oikosulussa tulee hiloille aika reilu tasajännite. Toisaalta sieltä pitäisi tulla kyllä vielä enemmän kuin tuo viitisenkymmentä volttia. Ehkä.

Mittaa jännite myös putkien anodeilta ja suojahiloilta.

Joo,ne konkat kannattaa vaihtaa,nehän toimii erottimena DC:lle ,ja katsoa ne suojahilavastukset,,enpä usko
vian olevan muuta kuin putkien perusasetukset olevan pielessä,eli joku näistä
edellämainituista ei ole kondiksessa.
pjl
27.01.2006 14:44:44

Teeppä tosiaan niin että irroitat ne päättelle tulevat konkat. Näin saat päätten "eristettyä" etusesta.

Mittaa hilalta maihin olevan vastuksen kunto. Jos se on poikki ja hila "kelluu" voi biasointi mennä ihan pieleen.

Vehje tulille ja biasoinnin mittaus.

Jos ei korjaannu niin irroita katodikonkat. Jos konkat sattuvat vuotamaan (eli ovat rikki) niin se vetää biasoinin mennessään vaikka vastukset olisivatkin kunnossa.

Taas mittaus.

Jos ei vieläkään toimi niin ole ihmeissäni. Joka tapauksessa kaikki elkot kannattaa vaihtaa. Ovat kuitenkin vanhoja ja kuivia.

Tubeman varmasti korjaa jos minulle tuli ajatusvirhe... ;)
pjl
27.01.2006 19:22:52

Hyvä hyvä hyvä!

10W per putki kuulostaa ihan sopivalta. Maksimi el84:lle on 12W.
Yazmo
02.02.2006 17:53:12
No niin, olen vaihtanut kaikki signaalitien sekä bias-vastusten rinnnalla olevat konkat. Muuten toimii hyvin, eli tehoa riittää ja soundikin on naseva, mutta aikamoista kohinaa tuo pitää. Käsittääkseni mitään kohinaa ei pitäisi kuulua jos volumet on nollilla. Kohina poistuu tyystin kun ottaa kakkos-etuasteputken pois jolloin luonnollisesti kitaran äänikin katoaa. Taas jos joku keksisi, mikä tuon kohinan aiheuttaja voisi olla...
Tubeman
02.02.2006 18:44:19
Teeppä tosiaan niin että irroitat ne päättelle tulevat konkat. Näin saat päätten "eristettyä" etusesta.

Mittaa hilalta maihin olevan vastuksen kunto. Jos se on poikki ja hila "kelluu" voi biasointi mennä ihan pieleen.

Vehje tulille ja biasoinnin mittaus.

Jos ei korjaannu niin irroita katodikonkat. Jos konkat sattuvat vuotamaan (eli ovat rikki) niin se vetää biasoinin mennessään vaikka vastukset olisivatkin kunnossa.

Taas mittaus.

Jos ei vieläkään toimi niin ole ihmeissäni. Joka tapauksessa kaikki elkot kannattaa vaihtaa. Ovat kuitenkin vanhoja ja kuivia.

Tubeman varmasti korjaa jos minulle tuli ajatusvirhe... ;)

Eipä tuohon ole mitään lisättävää! :D
Tubeman
02.02.2006 18:55:14 (muokattu 02.02.2006 18:56:18)
No niin, olen vaihtanut kaikki signaalitien sekä bias-vastusten rinnnalla olevat konkat. Muuten toimii hyvin, eli tehoa riittää ja soundikin on naseva, mutta aikamoista kohinaa tuo pitää. Käsittääkseni mitään kohinaa ei pitäisi kuulua jos volumet on nollilla. Kohina poistuu tyystin kun ottaa kakkos-etuasteputken pois jolloin luonnollisesti kitaran äänikin katoaa. Taas jos joku keksisi, mikä tuon kohinan aiheuttaja voisi olla...

Eli jos ECC85 otetaan pois,kohinat lakkaa..?
Nyt siinä on ongelmana että kun vahvistusketjun (etuasteen) loppupää vaiennetaan,
ei pysty rajamaan kohinan lähdettä kuin karkealla tasolla,,
vaan otetaanpa tälläinen keino käyttöön:Voimistuuko kohina ilman signaalia volumea kääntämällä suuremmaksi? Jos voimistuu,on kohinanlähde ennen volumesäätöä,eli ekan putken piirissä,jopa itse putkikin saattaa kohista ja samalla
vahvistaa omaa kohinaansa..

Jos kohina ei vahvistu,on syyllinen säätimen jälkeen.Miten sävysäätimet vaikuttaa tilanteeseen?
Yazmo
02.02.2006 19:28:10
Eli jos ECC85 otetaan pois,kohinat lakkaa..?
Nyt siinä on ongelmana että kun vahvistusketjun (etuasteen) loppupää vaiennetaan,
ei pysty rajamaan kohinan lähdettä kuin karkealla tasolla,,
vaan otetaanpa tälläinen keino käyttöön:Voimistuuko kohina ilman signaalia volumea kääntämällä suuremmaksi? Jos voimistuu,on kohinanlähde ennen volumesäätöä,eli ekan putken piirissä,jopa itse putkikin saattaa kohista ja samalla
vahvistaa omaa kohinaansa..

Jos kohina ei vahvistu,on syyllinen säätimen jälkeen.Miten sävysäätimet vaikuttaa tilanteeseen?

Siis toisen EC 808:n poistaminen tekee siitä hiljaisen. Volumen nosto lisää kohinaa ja diskanttisäätö vaimentaa/korostaa korkeampitaajuista kohinaa. Ts. kohinaa on ainakin ennen diskantin säätöä. Kohina ilman volumeakin on jo häiritsevän voimakasta. Eli mikähän tossa alkupäässä sitten niin kohisee...
Tubeman
03.02.2006 08:05:09 (muokattu 03.02.2006 08:07:21)
Siis toisen EC 808:n poistaminen tekee siitä hiljaisen. Volumen nosto lisää kohinaa ja diskanttisäätö vaimentaa/korostaa korkeampitaajuista kohinaa. Ts. kohinaa on ainakin ennen diskantin säätöä. Kohina ilman volumeakin on jo häiritsevän voimakasta. Eli mikähän tossa alkupäässä sitten niin kohisee...

Oli pakko printata koko skema niin pysyy juonessa paremmin mukana.. :)

Laitetaas muutama lisä kysymys:

-Vaikuttaako sisääntulon valitsimen asento kohinaan? (mikr /Radio /Pick-Up ?
-Onko kohina tasaista kihinää vai vaihteleeko se esim lämpenemisen myötä?
-Vaikuttaako ekan putken poisto asiaa,oletkos vaihtanut ECC808:sit päittäin ja mikä oli lopputulos?

-kakkosputki (ECC808) ,onko triodi-osioiden anodeilla samat jännitteet,voisit katsoa
onko molempien anodivastusten merkityt arvot samat,ja jos mittauksessa jännitteet poikkeaa paljonkin,irroittaa vastukset ja ohmimitauksella katsoa kumpi heittää..

Samat mittaukset vois myös ekalle putkelle myös..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)