Aihe: Mihin pianonsoittaja tarvitsee bändiä?
1
baron
05.08.2003 08:44:01 (muokattu 05.08.2003 09:05:51)

"Tyhjälle" viikonlopulle tuli soolopianokeikka.

Vaikka bändisoittaminen on kivaa, niin kyllä soolokeikalla on omat puolensa:

- Parempi liksa/nenä
- Kevyt roudaus, vain vähän muistilappuja, kun ei muista ulkoa riittävästi kappaleita koko illaksi.
- Saa soittaa juuri sitä mitä haluaa ja kappaletta niin pitkään (tai lyhyeen) kuin sattuu huvittamaan. Jos yleisö on kiltti: joku kuuntelee, joku taputtaa, joku tarjoaa paukun, niin loppuillasta voi "armonpullana" soittaa jonkun toivekappaleen.
- Saa soittaa kymmenellä sormella ilman, että kukaan valittaa, että soittaa "liikaa".
- Alkuillasta voi soittaa kaunista vaikeaa hiljaa, loppuillasta kun itse ja yleisö alkaa olla paukussa, helppoa nopeampaa kovemmalla volumella. Kun diiliin kuuluu "taukokaljat", niin maksajakaan ei pääse nipottamaan.

Huonona puolena, että yksin soittaminen on selvästi sekä henkisesti että fyysisesti rasittavampaa kuin bändin kanssa; bändin kanssa neljä settiä ei tunnu missään kun taas yksin kolme alkaa olla maksimi.

Millä muulla soittimella (ei laulutaitoinen) voi tehdä soolokeikkoja (harmonikka?)
PJS
05.08.2003 16:30:27

Kitaralla(+huuliharpulla), banjolla, viululla, sellolla, oboella, poikkihuilulla, hanurilla, pan-huilulla, sahalla, säkkipillillä yms.
Elämme enigmaattisia aikoja...
Basismi
05.08.2003 22:09:59 (muokattu 05.08.2003 22:10:35)
- Kevyt roudaus

Yksinkö meinaat pianon roudata? ;)

Sori vaan, mutta tuollaisesta pianotouhusta tulee pahasti mieleen erään huumoriohjelman Rudy Sabotage...

EDIT: Soita Paranoid!
Mynthor
05.08.2003 22:18:48

- Saa soittaa kymmenellä sormella ilman, että kukaan valittaa, että soittaa "liikaa".

Joo-o. Se on varmaan suurin onni ja autuus.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
Teemu Tee
06.08.2003 10:09:27
Vaikka bändisoittaminen on kivaa, niin kyllä soolokeikalla on omat puolensa

Totta! Kaikkein mukavinta on tehdä tasaisin väliajoin ja vaihdellen bändikeikkaa eri kokoonpanoissa, duokeikkaa "komppimyllyllä" ja skitalla ynnä laulaen, tuurauksia vieraissa porukoissa yms. haasteellisia tempauksia aina kirkkohoilaukseen ja kitara-ynnä-mies-rantatuvassa-ihan-tapiorautavaarana -juttuihin asti. Ei tuu aika pitkäksi...

Millä muulla soittimella (ei laulutaitoinen) voi tehdä soolokeikkoja (harmonikka?)

Kitaralla, pianolla, syntikoilla ja haitarilla niitä tehdään, eipä juuri muilla. Niin, ja tietty taustanauhoilla!
Tyhjän saa pyytämättäkin
Simplex
06.08.2003 19:14:44

- Parempi liksa/nenä

Siis parempi nenä??? Kyllä se jukulauta niin on että nenä jos joku kehittyy orkesterin kanssa sählätessä...;-)
I might as well go back over yonder...
baron
09.08.2003 00:48:28

Keikka takana.

Uskomatonta, kuinka itä-Helsinkiläisessä lähiöpubissa löytyy ihmisiä, jotka
1. tykkäävät jatsista/jatsahtavasta pianomusiikista ja vaientavat möykkäävät kännikalat.
2. Todella ihanaa saada soittaa juuri sitä mitä haluaa ja tauon jälkeen ei tarvitse etsiä muita soittajia ympäri kapakkaa/pihaa.
magnetman 004
10.08.2003 13:28:31

MIHIN BÄNDI TARVITSEE PIANONSOITTAJAA?
Terkkuja!
R.W. Piuha
10.08.2003 14:18:46 (muokattu 10.08.2003 14:19:27)

Niinpä.karuja kokemuksia näistä "umpipianisteista"on vuosien varrelta...nimenomaan pienemmissä kokoonpanoissa soittaneet eivät malta lopettaa sitä s..tanallista kilkutusta ja jokapaikan tilkkimistä...eli mieluummin ottaisin bändiin tälläsen vaikka vähän tekniikaltaan huonomman "kosketinesan"kuin yli-innokkaan "jazz"pianistin;-)
baron
10.08.2003 20:41:16

Niinpä.karuja kokemuksia näistä "umpipianisteista"on vuosien varrelta...nimenomaan pienemmissä kokoonpanoissa soittaneet eivät malta lopettaa sitä s..tanallista kilkutusta ja jokapaikan tilkkimistä...eli mieluummin ottaisin bändiin tälläsen vaikka vähän tekniikaltaan huonomman "kosketinesan"kuin yli-innokkaan "jazz"pianistin;-)

Tätä on todella vaikeaa monelle saada läpi, että vaikka piano ja "koskettimet" ovat kovasti samannäköisiä, ne ovat eri soittimia, niitä soitetaan eri tavalla.

Enhän mä meidän laulajalle sano, että ala sopraanoksi, sama kurkku tai kitaristille, ala banjonsoittajaksi, samannäköiset kielet!
magnetman 004
10.08.2003 22:04:24

Huumoria vaan... oli niin mainion provosoiva otsikko. Ootteko muuten huomannu, että maailmaan mahtuu kaikennäköistä pimputtelua ja rämpyttelyä, myös pianollisia bändejä ja bändittömiä pianisteja?
Terkkuja!
baron
10.08.2003 22:31:18

Huumoria vaan... oli niin mainion provosoiva otsikko. Ootteko muuten huomannu, että maailmaan mahtuu kaikennäköistä pimputtelua ja rämpyttelyä, myös pianollisia bändejä ja bändittömiä pianisteja?

OK!!!

Mutta vakavasti kuitenkin:

1. Mä tykkään kuunnella kaikenlaista pianomusiikkia (Jerry Lee Lewis, Errol Garner, Sjatoslav Richter etc)

2. Mä tykkään vain (!) pianonsoittamisesta. Jossain bändin demokappaleessa, jossa mä painostuksen alaisena käytin Arrangerin bandoneon-ääntä sain palautetta, että olen hyvä haitaristi ja se enemmän v-tti kuin lämmitti.

3. En mä ole koskaan kenellekään ehdottanut soittimen vaihtamista. (Joskus on tehnyt mieli ehdottaa soittamisen lopettamista, mutta senkin olen jättänyt sanomatta)
R.W. Piuha
11.08.2003 13:21:49
Tätä on todella vaikeaa monelle saada läpi, että vaikka piano ja "koskettimet" ovat kovasti samannäköisiä, ne ovat eri soittimia, niitä soitetaan eri tavalla.

Enhän mä meidän laulajalle sano, että ala sopraanoksi, sama kurkku tai kitaristille, ala banjonsoittajaksi, samannäköiset kielet!

Tolla asenteella suosittelen pitäytymistä niissä pianokeikoissa,ei susta varmaan hyvää bändisoittajaa tule,TAI perusta oma bändi joka soittaa VAIN pianomusaa;-)
baron
11.08.2003 13:28:53

Tolla asenteella suosittelen pitäytymistä niissä pianokeikoissa,ei susta varmaan hyvää bändisoittajaa tule,TAI perusta oma bändi joka soittaa VAIN pianomusaa;-)

Mulla on, peräti kaksi!
Miksi soittimenvaihto tekisi paremmaksi?
(Huuliharppuko?)
baron
11.08.2003 13:39:17

PS

Mä olen ihan oikeasti sitä mieltä, että piano sopii kaikkeen. Jos ei se kuulosta hyvältä, niin vika ei ole soittimessa vaan soittajassa!
R.W. Piuha
11.08.2003 15:43:19
PS

Mä olen ihan oikeasti sitä mieltä, että piano sopii kaikkeen. Jos ei se kuulosta hyvältä, niin vika ei ole soittimessa vaan soittajassa!

Vaan voi käydä niin että soittaja tulee kuuroksi omalle soitolleen,ja siksi bändikaverit saattavat huomauttaa juuri liiallisesta kilkuttamisesta,MITÄ pianonsoitto on pahimmillaan;-)

Saatat nyt luulla,Baron,että vihaan pianomusaa,en tosiaankaan,soitan itse välttävästi pianoa/syntikkaa,mutta soitin kun soitin liian dominoivana,JATKUVASTI päällimmäisenä soivana on minusta rasittavaa...

TYYLITAJU on kaiketi kaiken soittamisen ydin;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)