Aihe: Kuulottimet basson miksaamiseen?
1 2 3 4
kivi
27.01.2006 14:03:34
Noniin, nyt löyty jo vastaus alkuperäseen. :) Kiitos siitä.

Oletko sitten kuunnellut noita 271:siä ja verrannut noihin 240:siin? Kun oikeestaan samat specsit paitsi sitten noissa 271:sissä olisi kuitenkin se tuikitärkeä suljettu kuppi.

Olen itse asiassa. Kuulosti hyvältä, kunnes kuuloa alkoi haitata korvissa loiskuva hiki, joka esti pidemmän testaamisen.
:-D

Eli en suosittele ainakaan niiksi kokoajan-käyttöluureiksi. Sen sijaan vois olla mun valinta umpikupeiksi jotka päässä mennään suuntaamaan mikkejä.

PS. Hannu666 - ei ne nyt n i i n tylsät ole, se on ihan musasta kiinni:-)
Mutta mulla on stereoittenkin äänenvärinsäädön asentona toi bypass...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Protone
27.01.2006 18:40:44
Kivi, ootko itse testannut Sennheiserin hd600 tai 650 -luureja? Mulla on sekä hd600 että akg:n k240:t, ja silläkin uhalla että toistan itseäni, ei akg:n bassopään tarkkuus yllä lähellekkään HD600:aa. Ei ainakaan mun korvaan. Onhan tää tietysti tottumus/makuasiakysymyskin...
januszian
27.01.2006 20:10:21

Kivi, ootko itse testannut Sennheiserin hd600 tai 650 -luureja? Mulla on sekä hd600 että akg:n k240:t, ja silläkin uhalla että toistan itseäni, ei akg:n bassopään tarkkuus yllä lähellekkään HD600:aa. Ei ainakaan mun korvaan. Onhan tää tietysti tottumus/makuasiakysymyskin...

Joo, mä tsiigasin tota HD sarjaa ja specsien mukaan oli oikein muikeaa meininkiä. Mutta nyt on käsillä se että kun niiden pitäisi toimia unittina juuri ja tasan noiden Genelec 1029A pönttöjen kera. Muutenhan se olisikin sama mitä hihiä ostaisin.
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
Protone
27.01.2006 21:49:47
Mutta nyt on käsillä se että kun niiden pitäisi toimia unittina juuri ja tasan noiden Genelec 1029A pönttöjen kera

En ole ihan varma mitä tarkoitat... sitäkö että niissä luureissa pitäis olla samanlainen soundi kuin 1029:ssä? Eikös niillä sit olisi yhtä vaikea saada se bassopää haltuun kuin 1029:lläkin? Itellä on 1030a:t ja en ole huomannut "yhteensopivuusongelmia" hd600:lla sen enempää kuin akg:llakaan...

Miksailetko muuten kovinkin meluisassa ympäristössä, tai erityisen pienellä volumella, kun haluat avointen luurien mukavuuden vaihtaa suljetun eristykseen? Aattelin vaan kun vaikka itellä on avoimet, en mä niillä miksatessa (suht. pienelläkään volalla) kyllä pahemmin ole tietoinen luurien ulkopuolista elämästä...
kivi
27.01.2006 22:20:47 (muokattu 27.01.2006 22:22:43)

Olen muistaakseni, tosin ihan varma en ole, mitä kaikkia on tullut kokeiltua. Älä käsitä väärin, mä pidän Senkkujen soundista kyllä, mulla vain itselläni on niiden kanssa epävarma olo - kuulostavat jotenkin "liian hyvältä". Alkaa fiilistellä vähän heikommastakin esityksestä, ja sillä tavalla.

Aivan totta, että kyseessä on osin myös tottumuskysymys. Pidän myös Genen 1029:stä paljon enemmän (todella paljon enemmän) kuin 1030:sta tai 1031:stä (olen tainnut joskus mainitakin).

Kävin alkuviikosta Virtalähteen luona Tampereella kuuntelemassa Dynaudioita, ja niistä taas tuli sellainen fiilis, että niillä ei varmaan uskaltaisi miksata totuttelematta ainakin 5 vuotta soundiin - tuntui, että niistä kuuli kaiken vähän liiankin hyvin, ettei mikään tavallinen stereo ikinä veny sellaiseen tarkkuuteen ja headroomiin. Vaikka se tietysti on hyvä, että kuulee...
;-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
januszian
28.01.2006 12:57:37

En ole ihan varma mitä tarkoitat... sitäkö että niissä luureissa pitäis olla samanlainen soundi kuin 1029:ssä? Eikös niillä sit olisi yhtä vaikea saada se bassopää haltuun kuin 1029:lläkin? Itellä on 1030a:t ja en ole huomannut "yhteensopivuusongelmia" hd600:lla sen enempää kuin akg:llakaan...

Miksailetko muuten kovinkin meluisassa ympäristössä, tai erityisen pienellä volumella, kun haluat avointen luurien mukavuuden vaihtaa suljetun eristykseen? Aattelin vaan kun vaikka itellä on avoimet, en mä niillä miksatessa (suht. pienelläkään volalla) kyllä pahemmin ole tietoinen luurien ulkopuolista elämästä...

Joo, siis haluan tavallaan luurien jatkavan sitä alapäätä siitä mihin 1029A:t työn jättää eli luurit toistaa muuten kaikinpuolin samaa kamaa keskellä ja ylhäällä mutta matalammalle menevä basso jolloin pääsen siihen paremmin käsiksi eikä tarvi arvailla mitä teen.

Tuo suljettu osuus tulisi käyttöön siinä vaiheessa kun ollaan treeniksellä ja halutaan kuunnella rumpuja mikserin kautta samalla kun niitä soitetaan parin metrin päässä. Kotona tietysti sitten harvemmin soitetaan rumpuja "aseman" vieressä. :) Mutta mun PC humisee sillon tällön melkosesti ja joskus vaan tuntuu että kaikki pitää niin kovaa ääntä että on saatava HILJAISUUS. :)

Tietysti taas kompromissia haetaan ettei tarvisi ostaa kaksia luureja kahteen eri tarkoitukseen.

Miten tuo "suljettu" muuten vaikuttaa saundiin? Onko bassoa enemmän vai vähemmän ja onko se tarkempi vai epätarkempi? Täytyy tunnustaa että mä diggaan muhkeammasta bassosta eli vaikka se vähän olisikin "yli" niin ei haittaa. Tosin joku järki siinäkin... Kuten oon todennu KOSSin the plug napeilla jotka demppaa hyvin ympäristön mutta jää bassot kyllä auttamatta pois jos noita kuuntelee miksatessa. Ja tämäkin kokeilu vain siksi ettei parempia ole ollut käsillä, en odottanutkaan niiden olevan studiolaatua.
Protone
30.01.2006 10:47:42
No sit jos tosiaan rumpuja tolleen äänittelet niin suljettu on varmaan oikea ratkaisu!

Mutta se että luurit jotenkin soisivat samalla tavalla 1029:n kanssa, se sun täytyy melkein vain testata itse. Kaikki luurit kuitenkin kuulostavat suht erilaiselta kuin yksikään kaiutin, ja se on sit pitkälle makuasia mikä kenenkin mielestä toimii unittina juuri ja tasan vaikkapa 1029:n kanssa. Sitä ei voi kukaan sulle kertoa, eikä sitä todellakaan pysty lukemaan spekseistä! Ehdottaisin että otat pari tuttua levyä mukaan ja teet kierroksen hifi/musa-liikkeissä ja etsit ne luurit jotka sua itseäsi miellyttää!
axelsson
30.01.2006 12:11:48
Olen muistaakseni, tosin ihan varma en ole, mitä kaikkia on tullut kokeiltua. Älä käsitä väärin, mä pidän Senkkujen soundista kyllä, mulla vain itselläni on niiden kanssa epävarma olo - kuulostavat jotenkin "liian hyvältä". Alkaa fiilistellä vähän heikommastakin esityksestä, ja sillä tavalla.

Täsmälleen samaa mieltä tästä. Ainakin testaamani HD600 oli semmoista karkkia korvalle että en muuhun kuin HIFI-käyttöön suosittelisi. Siinä kyllä ovatkin sitte aivan erinomaiset.

Minä käytän K171:ä, jotka ovat erittäin kuivan ja tylsän kuuloiset ja kaikenlisäksi erittäin epämukavat, mutta toimivat äänittely- ja miksauskäytössä hienosti. Ja kestävät toistuvaa lattialle pudottelua.
januszian
30.01.2006 21:19:06

Täsmälleen samaa mieltä tästä. Ainakin testaamani HD600 oli semmoista karkkia korvalle että en muuhun kuin HIFI-käyttöön suosittelisi. Siinä kyllä ovatkin sitte aivan erinomaiset.

Minä käytän K171:ä, jotka ovat erittäin kuivan ja tylsän kuuloiset ja kaikenlisäksi erittäin epämukavat, mutta toimivat äänittely- ja miksauskäytössä hienosti. Ja kestävät toistuvaa lattialle pudottelua.

Eli VOI olla liian hifi. :)
Nitrodelay
31.01.2006 08:40:46

Ehdottomasti voi olla liian hifi. Hifi ei ole "tie, totuus ja äänitys", noin raamattua kevyehkösti lainaten.
Jos kaikki olis vaan luovia, oltais vielä puussa.
manne
01.02.2006 22:18:46
Asiaa liittäen kysymyksen: Onko kukaan koskaan käyttänyt Ultrasonen kuulokkeita? Olisiko mielipidettä?
Nitrodelay
02.02.2006 09:36:47 (muokattu 02.02.2006 09:37:27)

Vaikka olen raskaasti luukuttanut AKG 271:ten puolesta, täytyy myöntää, että uteliaisuus on myös herännyt kyseisiin luureihin eikä ole poissuljettua, ettenkö joskus hankkisii sellaisia 271:ten rinnalle laajentamaan kuuloke-kontrollia. Ei ne nyt niin kalliita ole verrattuna moniin muihin studiovempaimiin.
Jos kaikki olis vaan luovia, oltais vielä puussa.
BenGlenton
02.02.2006 09:41:27
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=90588&o=0

Tuolla on asiallista keskustelua kuulokkeista, löytyy myös puhetta Ultrasonen luureista.
www.supremecourtband.fi
JoKo
02.02.2006 16:54:33
Silläkin uhalla, että toistan itseäni, niin jo parikymmentä vuotta AKG K240M (monitor) -kuuloke on ollut "se" jolla Genelec 1029:n bassopää tarkistetaan. Ei Koss, joka on hyvä musankuunteluluuri, eikä Sennheiser joka on liiankin musikaalinen ja hyvä soittoluuri, molemmista tulee liian kaunista ääntä.
;-)

K240M:n tasaisen tylsään soundiin voi luottaa, ja aikaa myöten siitä oppii tykkäämäänkin.

Itse koen K240M:n jotenkin epämääräiseksi soundiltaan, ääni tulee jotenkin "kaukaa", ja asioiden sijaintia sterokuvassa on jotenkin hankala hahmottaa... tosin ne meikäläisen K240M:t on kyllä aika kovia kokeneet, joten voi olla että ne ei ole aivan terveet. Nyttemmin olen miksausluureina käyttänyt Sonyn MDR-7506:ta, jota voin kyllä suositella. Ne ovat selkeät niin stereokuvaltaan kuin taajuusvasteeltaan.
Arpakyna
03.02.2006 04:37:07 (muokattu 03.02.2006 04:39:31)
Manne,

Olen omistin Ultrasonen hfi-650 dvd-editionin n. pari vuotta. Eivät olleet mielestäni mitenkään erikoiset kuulokkeet, varsinkaan hintaansa nähden. Parempi vaihtoehto about kaikinpuolin on Senkun HD 280 pro, vaimentaa paremmin, ääni on parempi, mukavuus on parempi.. jne. Januzianin tarkoituksiin nuo senkut voisi olla juuri sopivat, itse en kyllä niillä miksaisi, enkä näillä näkymin millään muullakaan suljetulla luurilla.

Suljetuista AKG 271S:t voi jättää heti laskuista, ei niistä ole miksaaman bassoja, kun eivät toista alas asti. Vaihtoehtoina olisi tuo jo mainittu HD 280 pro tai Beyerdynamicin DT770, josta on useampi versio olemassa. DT770M on jotain 30db (muistaakseni) vaimentama malli. En uskalla arvaillakaan kuinka järjetön tuossa on bassokorostus, kun perusmallikin ko. luurista on bassojensa puolesta kuin 20g panos heksatolia korvaonteloon.. No ehkei ihan, mutta ehdottomasti bassoa on LIIKAA. Kuten myös avoimista AKG:n 240S (ei M eli monitor) ja DT 990:ssä (jossa on muuten samat elementit kuin DT770:ssä)

Eli.. suljetuista jäisi mielestäni vaihtoehdoksi vain tuo HD 280 pro, joka ei kyllä sinänsä mikään hirveän hyvä (muttei huonokaan) luuri ole tai jokerina jotain Ultrasonelta. Avoimista ehdottomasti paras kuulemani kampe on Beyerin DT880, joka on neutraali, toistaa bassot pohjamutia myöten ja laadukkaasti. Tuolla luurilla kuulee kaiken mitä levylle on äänitetty. Toinen vaihtoehto voisi olla tuo HD650, jossa on enemmän Passoa ja (liian?) miellyttävä soundi.

Kumpaakin kuuloketta saa Saksanmaalta reilusti halvemmalla kuin Suomesta. Esim.
DT880: www.meier-audio.de
HD650: www.zarsen.de

EDIT: PS. Jos jotakuta kiinnostaa HD650:t tilata zarsenilta tai muualta saksasta, niin olisiko kimppakauppa mitään?
januszian
03.02.2006 12:08:25 (muokattu 03.02.2006 12:21:35)

Olen omistin Ultrasonen hfi-650 dvd-editionin n. pari vuotta. Eivät olleet mielestäni mitenkään erikoiset kuulokkeet, varsinkaan hintaansa nähden. Parempi vaihtoehto about kaikinpuolin on Senkun HD 280 pro, vaimentaa paremmin, ääni on parempi, mukavuus on parempi.. jne. Januzianin tarkoituksiin nuo senkut voisi olla juuri sopivat, itse en kyllä niillä miksaisi, enkä näillä näkymin millään muullakaan suljetulla luurilla.

Suljetuista AKG 271S:t voi jättää heti laskuista, ei niistä ole miksaaman bassoja, kun eivät toista alas asti. Vaihtoehtoina olisi tuo jo mainittu HD 280 pro tai Beyerdynamicin DT770, josta on useampi versio olemassa. DT770M on jotain 30db (muistaakseni) vaimentama malli. En uskalla arvaillakaan kuinka järjetön tuossa on bassokorostus, kun perusmallikin ko. luurista on bassojensa puolesta kuin 20g panos heksatolia korvaonteloon.. No ehkei ihan, mutta ehdottomasti bassoa on LIIKAA. Kuten myös avoimista AKG:n 240S (ei M eli monitor) ja DT 990:ssä (jossa on muuten samat elementit kuin DT770:ssä)

Eli.. suljetuista jäisi mielestäni vaihtoehdoksi vain tuo HD 280 pro, joka ei kyllä sinänsä mikään hirveän hyvä (muttei huonokaan) luuri ole tai jokerina jotain Ultrasonelta. Avoimista ehdottomasti paras kuulemani kampe on Beyerin DT880, joka on neutraali, toistaa bassot pohjamutia myöten ja laadukkaasti. Tuolla luurilla kuulee kaiken mitä levylle on äänitetty. Toinen vaihtoehto voisi olla tuo HD650, jossa on enemmän Passoa ja (liian?) miellyttävä soundi.

Kumpaakin kuuloketta saa Saksanmaalta reilusti halvemmalla kuin Suomesta. Esim.
DT880: www.meier-audio.de
HD650: www.zarsen.de

EDIT: PS. Jos jotakuta kiinnostaa HD650:t tilata zarsenilta tai muualta saksasta, niin olisiko kimppakauppa mitään?

- Mielenkiintosta luettavaa! Itekin kyllä huomasin että noissa AKG271:ssä on aika vaisu tuo alapää. Taaskin specsien perusteella tuo Sennheiser HD 280 Pro on paremman "näkönen" ku toi Beyerdynamic DT770M jossa on 3 dB suurempi demppaus mutta muuten hieman huonommat ominaisuudet. Yksi isompi vaikuttaja on ettei ainakaan mainintojen perusteella noista 770M:stä saa johtoa irrotettua jolloin luurit käyttökelvottomat jos johdolle jotain tapahtuu? (myös toi volume pömpeli keskellä piuhaa voi jossain vaiheessa alkaa rahista..?) Toinen on että niissä on voimakkaampi puristus kun Sennheisereissä. Ja isompi särö prosentti.
Sennheiserin saundin tunnen joka on yksi etulyöntiasema, Beyeriä en ole koskaan kuunnellut.

Miten sä määrittelisit tuon "en käyttäisi suljettuja miksaamiseen" kommentin? Jos nyt saan kysellä niin mikä niissä on suurin ero ja mikä tekee suljetuista käyttökelvottomat miksaamiseen?

Sanoit myös että HD 280 Pro:t ei ole kovin hyvät, miten vertaisit niitä saundillisesti esim. HD 500-600 sarjan luureihin jotka on siis "liian" hyvät? :)

Edit: oho! reviewin mukaan: http://www.dansdata.com/hd280.htm
Nuo Sennkut jättää alapäähän menemisen n. 40 hertsiin? Tai siis että siinä kohtaa alkaa tulla niin paljon vaimennusta että ei oikeen ole enää käyttökelvokas.
Arpakyna
04.02.2006 11:12:42
Onnettomaltahan tuo HD 280:n vaste tosiaan näyttää, käppyrä lähtee laskuun suunnilleen samoilta kohdin kuin AKG:n 271:säkin. Asiaa vielä pahentaa se, että kuulokkeissa pyritään yleensä hieman korostamaan alapäätä kompensoimaan kaiuttimien aiheuttamaa fyysistä tuntemusta. Kuitenkaan tuo HD 280:n ei kuulostanut ollenkaan niin bassoköyhältä luurilta kuin AKG. Liekö sitten särö, hidas vaimenemisvaste tms. saa kuulostamaan bassokkaammalta kuin onkaan.

Mitä tulee HD 580 ja HD 280 eroihin (en ole tuota HD 280:stä itse omistanut, kuunnellut kyllä monia tunteja), niin perusbalanssi noissa on suht sama, HD 580 on vain tilavamman ja tarkemman kuuloinen, stereokuva on laajempi ja tarkempi. Bassot on runsaammat, paremmin kuosissa ja yltää alemmas. Diskantit on siistimmät ja detaljia enemmän vaikka taso on suunnilleen sama. 280:ssä on jotain rosoisuutta, rakeisuutta keskialueella ja diskantissa, mikä puuttuu 580:stä.
Niin ja tiedä siitä ovatko liian hyvät :) miksaamiseen, mutta noissa 580:ssä on kyllä kosiskeleva saundi, paskatkin levyt kuulostaa hyviltä niillä, musiikinkuuntelun aivan loistavat.

Tuossa linkittämässäsi arvostelussahan olikin alussa selvitetty suljettujen ongelmia. Resonointi on yksi juttu mikä vaivaa suljettua avointa enemmän -> aiheuttaa akustisia 'energiasäilöjä' = hidas vaimenemisvaste, vaikka resonanssi olisi kompensointu taajuusvasteessa. Toinen juttu saattaa olla kupin sisään muodostuvat seisovat aallot, sama mikä vaivaa huoneitakin bassovasteella, mutta noin pienessä 'kotelossa' ne sijoittunee lähinnä jonnekin keskialueen tai diskantin tienoille (yksi syy miksi ylipäänsä kaikilla suljetuilla luureilla on ollut jotain rakeisuutta, särmikkyyttä äänessä?).
Tilantuntuun vaikuttaa varmasti vielä tuolla kupissa tapahtuva kaikuminen ja ehkä se, että suljettu kuppi - varsinkin tuollainen viimeisen päälle tiivis - paineistaa korvaa. Karkeasti ottaen suljetuilla kuunteleminen on sama asia kuin ajattelisit monitoroivasi kaiuttimilla pienessä betonikopissa, ihan sama onko kaiutin kuinka laadukas vain, mutta lopputulos on kuitenkin karmea. Avoimissa hinta/äänenlaatu on vain lähes poikkeuksetta parempi, ja mielestäni nuo suljettujen ongelmat on sen verran suuria, ettei niillä kannata miksata. Varsinkaan kun kuulokkeet on suht. halpoja studiolaitteita.

En itse noita speksejä niin tarkkaan tutkisi, jos on mitään mahdollisuuksia käydä kuuntelemassa luureja. Jostain säröarvoista esimerkiksi on paha sanoa mitään noilla tiedoilla, mitä valmistajat yleensä ilmoittavat. Lukema 0,1% on niin epämääräinen kuin voi vain olla, millä taajuudella, millä äänenpaineella, mihin komponentteihin THD on jakautunut? Nuo perinteiset 1khz lukemat on myös aika turhia, koska säröytyminen tapahtuu lähinnä tuolla bassopäässä. Taajuusvasteidenkin analysointi, sikäli että valmistajat mitään graafeja julkaisevat - tai ainakaan sellaisia, mitkä vastaa todellisuutta - on melko erikoista touhua kuulokkeiden kanssa, kaikki Sennheiserin ~8ke Orpheusta myöten näyttää aika kaamealta vuoristoradalta. Eipä niistä juuri selkoa saa :)

Niin, Beyerdynamicin DT250 80 ja 250ohm versiot, voisi olla kanssa hyvä valinta suljettua luuria etsiessä, ainakin mittausten mukaan bassot on paremmin kuosissa. Vaimennusta noissa ei kyllä niin paljon taida olla, että äänittäminen rumpusetin vieressä onnistuu. Minä ehkä ostaisin HD 280:t rumpujen äänittämistä ja Beyerit tai HD600-650:t miksaamista varten. Yksillä luureilla voi olla vaikeaa saada kaikkea mitä tarvii. Mahdollisesti ne DT770M:t sitten, mutta niissä on sitten se hymiöeq-sisäänrakennettuna.

PS. Maanantaina lähtee Etelä-Suomesta liikkeelle paketti joka sisältää HD650:t kuulokkeet, saa noistakin jotain mielipidettä sitten kerrottua :)
januszian
04.02.2006 13:17:45

Kiitos taas mielenkiintoisesta luettavasta.

Joo, mä olen alkanut pohtia että taidan sittenkin ostaa avoimet. Tai jos joskus inspiroidun niin suljetut tuohon "toiseen" käyttöön. Ensisijaisesti ne kuitenkin tulisivat miksaamiseen ja tässä olohuoneessahan tuo kone nököttää joten tuskin tarvitsee pahemmin dempata.

Mutta nyt kun tuo silti tuli esiin tuo vasteen laajuus niin millä avoimilla luureilla pääsisin parhaiten ja syvimmälle käsiksi bassopäähän? Nuo Beyerin DT880 taitaa olla aika hyvät? Onhan AKG:lläkin sitten noita avoimia kuten nuo 240 luurit joista onkin jo juteltu.
Kuitenkin edelleen pätee se ettei saa olla liian hifi. :) Onko Beyer hifi vai studio?
tommi1
05.02.2006 01:26:41
PS. Maanantaina lähtee Etelä-Suomesta liikkeelle paketti joka sisältää HD650:t kuulokkeet, saa noistakin jotain mielipidettä sitten kerrottua :)

Olisi todella mielenkiintoista kuulla kommenttejasi. Omat AKG K-240S:t sanoivat sopimuksensa irti jokin aika sitten ja nyt olen harkinnut Sennheisereiden ostamista. En vain vielä ole osannut päättää HD600:n ja HD650:n välillä. 600-mallia olen itse kuullut ja pidin kyllä paljon, mutta 650:ä en ole kuullut. Tuntuvat netin kuulokefoorumeilla jakavan mielipiteitä aika paljon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)