Aihe: Paras/parhaat synat italo-discoon
1
Leikari
26.01.2006 13:59:38
ööö, tuota - tuli illalla sorruttua vähän kokeilemaan ja homma tuntui hauskalta (vähän myöhäisherännäistä ;-) *)

80-/90-luvullahan sitä tehtiin ja laitteet sen mukaan - vaan, mitä ajan kokeneet suosittelevat

mun sy-77:ssa on joku italo-soundisettikin olemassa + korgin n1r:llä (Al2-synteesi) saa ennemminkin house-pianoa - - en ole vielä paremmin ehtinyt perehtyä/säätämään

+ musatyylissä taitaa pärjätä ihan turvallisilla poppi-soinnuilla ja pitää "neekerivaikutteet" ulkona ? - - kaivoin muutama vuosi sitten kertyneitä 12"- ja LP -vinyylejä ja kuuntelun perusteella vaikutti aika streitiltä menolta - - vai onko jotain erityisvinkkejä, jotka pitäisi hoksata?

*) enemmän soul, funk- ja 70-luvun amerikandisco -harrastajana 80-luvulla aamuyökerhopaikoissa sulatin hi-energyn, mutta nuoruuden ehdottomuudella en tietenkään valkoisen miehen europ..kaa, jota tuolla maakuntakaupungeissa kyllä tuputettiin ;-P
Soitetaan jamia!
JPQ
26.01.2006 15:42:23

Jotenkin voisi kuvitella 80luvun 3 suurella synalla (paljon
myyneillä ei parhailla) on iso osuus:

Roland D50
Yamaha DX7
Korg M1
Haipuma
27.01.2006 11:03:23
Jep, ainakin tuon M1:sen piano on niin tuttu 80-90 luvun housepiano. Irtoaa laitoksesta varmaan kyllä ihan "hyviä" leadejakin :)

Sangen erikoinen fetissi! Menneen ajan italodiskoilua.
The truth lies within Kesälintu.
laikka
27.01.2006 12:49:21
Tässä olisi tälläinen linkki jossa ehkä seisoo totuus..

http://www.euro-flash.net/80ssynthesizers.php
teroyk
27.01.2006 13:58:04
ööö, tuota - tuli illalla sorruttua vähän kokeilemaan ja homma tuntui hauskalta (vähän myöhäisherännäistä ;-) *)

Tai sitten vähän liian aikaisin...80-luku on tulossa pikku hiljaa takaisin.

Kasarifriikkinä voin suositella TR-626-rumpukonetta...aika huono rumpukone,
mutta sen soundeja kuuluu noilla italolevyillä, pikkasen virveli ja haitsut efektoituina...minä tyhmä vain menin myymään vehkeen pois TR-909:n tieltä, jota taas ei italo-discolevyillä juurikaan kuule. Syntikkana noita viimeisiä 80-luvun analogi syntikoita ja ekoja digisyntikoita.

Tärkeä juttu biisin rakentamisessa on pitää koko homma simppelinä ja etenkin biisin aloittava melodia pitää olla simppeli ja tulla hyvin esiin. Sen ajan sekvenssereillä hardis sequilla asian tekee vahingossakin oikein.
Leikari
27.01.2006 14:19:21 (muokattu 27.01.2006 14:41:09)
pitääpä laittaa ensin muutama biisi kuunteluun sillä korvalla, että sitten apinoi ;-)

... joo, periaatteessa kalustoa löytyy - kaipailin lähinnä vinkkejä sopivimmasta laitteista / valmiista soundeista - - vaan löytyyhän nuo tietysti kun malttaa

hauskintahan ovat mainiot melodiat ja sekvensserillä tehdyt bassosynanakutukset - - yhden syyskuun aikanaan noita kuuntelin budabestissa lada-taksien takapenkeillä ja paikallisen menevän väen yökerhoissa - itä-euroopassa ei ole tainnut hävitä muodista koskaan ;-)

"tune in.." vasemmalla i antaa nostalgista kuunneltavaa:
http://www.radiostaddenhaag.nl/

ja näitähän divarien laarit olivat aikanaan pullolansa - nyt vaikeammin saatavissa (joku vielä minultakin puuttuu)
http://www.mp3search.ru/cat.html?cat=COLLECTION&grp=74

edit vielä: omat italo-/euro maksini olen ostanut melkein kaikki levymerkin perusteella kunhan hinta sattui välille 1-5,- FIM - - - ja tarjontaa jossain vaiheessa kyllä oli. Ei niitä esiintyjien nimiä muista ollenkaan kun en niitä itse pyöritellyt.
Soitetaan jamia!
Leikari
27.01.2006 19:56:18
nonnii...
- sy-77, d-550, n1r ja enso sqr olleet pelissä mukana
- kyllä lähtee!!

tärkeä on digitaalisen napakka bassosoundi konerytmiin - kyllä loppu hoituu itsekseen

- -

p.s tämä oli kyllä kanssa vähän tämmöinen, että "mikä paras syna melodiseen heviin" -juttu ;-P
Soitetaan jamia!
teroyk
28.01.2006 14:38:35
ja näitähän divarien laarit olivat aikanaan pullolansa - nyt vaikeammin saatavissa (joku vielä minultakin puuttuu)
http://www.mp3search.ru/cat.html?cat=COLLECTION&grp=74

ZYX:in The Best of Italo Disco vol. kokoelmat on klassikkoja ja semmoinen mielenkiintoinen tieto, että vinyyli(tupla), kasetti ja DAT(!!!) versiossa on yleensä kaikki Maxi-versiota ja pari biisiä enemmän. Ja noissa Maxi-versiossa toi Italo-Disco on.
Mutta kyllä mun mielestä ennen vol.7 olevat on ollu aina vähän hankalemmin saatavissa. Tosin itseäni helpottaa jonkin verran ZYX:in 4 CD:n The Best of Italo Disco Collection, johon on kerätty noista vanhemmista.
Ja vähänkö harmittaa pidin jo vinyyli vol.1:stä kädessä, mutta pistin takaisin hyllyyn kun säikähdin hintaa ja kun menin hakemaan 15 min päästä, niin eipä enää ollutkaan.

edit vielä: omat italo-/euro maksini olen ostanut melkein kaikki levymerkin perusteella kunhan hinta sattui välille 1-5,- FIM - - - ja tarjontaa jossain vaiheessa kyllä oli. Ei niitä esiintyjien nimiä muista ollenkaan kun en niitä itse pyöritellyt.

Jos haluat myydä joskus pois niin täälä on ostaja, joka maksaa varmaan vähintään kaksinkertaisen hinnan :)
teroyk
28.01.2006 14:56:14
80-/90-luvullahan sitä tehtiin ja laitteet sen mukaan - vaan, mitä ajan kokeneet suosittelevat

Hemmetti menin ZYX:in sivuille ja kas Italo Boot Mix:jä julkaistaan vieläkin.
Mutta maxi-versio kokoelmien päälle ei ne enää nähtävästi ymmärrä...
...onkohan ZYX:in levyille nykyään maahantuojaa?
teroyk
28.01.2006 15:19:18
Tuossa italo-disco soundissa myös merkittävää osaa näyttelee noi efektit...mitähän efektilaitetta ne on käyttänyt, kun kuulostais olevan puolessa biiseistä sama.
Leikari
28.01.2006 21:54:57
Hemmetti menin ZYX:in sivuille ja kas Italo Boot Mix:jä julkaistaan vieläkin.
Mutta maxi-versio kokoelmien päälle ei ne enää nähtävästi ymmärrä...
...onkohan ZYX:in levyille nykyään maahantuojaa?

mulla ovat zyx-levyt ovat joko tuplavinyylejä tai sitten niitä 45rpm boot-mixejä

vaikka ehdottamallasi periaatteella (ostaa markalla ja myy kahdella) kauppias perinteisesti rikastuukin, niin taidan jättää tilaisuuden käyttämättä ;-)

pojilleni olen jo aloittanut vähitellen kasvatuksen, että mitkä levyt (siis muutkin kuin disco-genren) ovat mitkäin ja minkä arvoisia (että perikuntaa ei sitten muutaman kymmenen vuoden kuluttua huijata) - - kommentti on ollut "boring"
Soitetaan jamia!
teroyk
31.01.2006 11:38:06
pojilleni olen jo aloittanut vähitellen kasvatuksen, että mitkä levyt (siis muutkin kuin disco-genren) ovat mitkäin ja minkä arvoisia (että perikuntaa ei sitten muutaman kymmenen vuoden kuluttua huijata) - - kommentti on ollut "boring"

Kauheaa tuo nykynuoriso, ei mitään kunnioitusta antiikkia kohtaan :)
Titares
31.01.2006 18:35:08
Näkyvät Italiassa suosivan Ketronia, mutten tiedä sen soveltuvuudesta pelkästään ko. musiikinlajiin, kun on niin monipuolinen soitin.
isojussi
01.02.2006 20:48:52
Damned - soli "italo" eikä "ilotalo"...... onkohan mulla lukibugi....
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)