Aihe: Paljonko pitää maksaa tuuraavalle muusikolle?
1 2
Martso
11.08.2003 15:47:51
Tässä on hyvä pointti. Mikään ei ole niin vittumaista kuin mennä tuurauskeikalle ja havaita paikan päällä lappujen puuttuminen. "Soita niitä tavallisia juttuja" tai "soita niinkuin siinä Finlandersien levyillä, semmonen diddididdidii-juttu", kuuluu ohjeistus. Parhaassa tapauksessa on muutama sointulappu vedetty ruutupaperille vähän sinne päin, mutta sekään ei juuri puhaltajaa auta. Silloin korpeaa miestä, eikä mikään summa ole tarpeeksi iso korvaamaan sitä vitutusta ja lavalla olemisen noloutta, kun yleisö tuumii, että eikö tuo trumpetisti osaa soittaa.

Tuo on totta, mutta sointulapuistakin selviää suhtkohti hengissä. Edellytyksenä on, että olet ainoa puhaltaja ko. tilanteessa. Silloin pystyy setvimään tyylinmukaisia asioita. Mutta jos kaksi tai useampi puhaltaja ilman arri: #@&&%€!!!!
El Condor
11.08.2003 16:09:45
Tuo on totta, mutta sointulapuistakin selviää suhtkohti hengissä. Edellytyksenä on, että olet ainoa puhaltaja ko. tilanteessa. Silloin pystyy setvimään tyylinmukaisia asioita. Mutta jos kaksi tai useampi puhaltaja ilman arri: #@&&%€!!!!

Ihan keikalla ei sentään kahden puhaltajan kanssa olla päästy tällaista ihanuutta kokeilemaan. Kerran kuitenkin eräs kaveri tarvi demolleen pillejä soittamaan ja mentiin fonistikaverin kanssa vetämään. "Terve J***, missä laput!" "Tota, ei oo mitään lappuja, mutta mää voin soittaa nää biisit ensin läpi niin voitte miettiä mitä soitatte." No, luvattu mikä luvattu. No, siinä sitten papirossia paloi, kun kuunneltiin kaverin kummia funkrock-pläjäyksiä nauhalta ja mietittiin, mitä relevanttia niihin voisi äkikseltään sovittaa. Viimein saatiinkin sitten jotain treenattua ja vedettyä. Oltaskohan sitten saatu viiskymppiset (markkoja) käteen koko sessiosta. Eipä siinä mitään, kaveripohjaltahan siinä oltiin vetämässä. Vähän vain meinas ruveta v*tuttamaan, kun kylitä kuuli kaverin haukkuneen meitä jälkeenpäin: "Paskasti soittivat!"

Seuraavassa sessiossa (ei ollut muuten saman miehen projekteja) olinkin sitten tehnyt itse laput etukäteen, kun tiesin mistä biisistä oli kyse: "Terve, onko lappuja?" "No... ei nyt kyllä oo" "No niin mää arvelinkin, mullapa on!" Siinä oli tilaaja silmät ymmyrkäisinä, että tämähän ihme mies on. Eli terveisiä vaan kaikille, jotka pillistejä aiotte käyttää keikalla tai studiossa: tehkää ne laput etukäteen tai jos ette itse viitsi tai osaa niin toimittakaa edes taustat etukäteen soittajille, jotta nämä saavat itse arrata (asiallista korvausta vastaan tietenkin). Kiitos!
Have
11.08.2003 21:40:28
Niin paljon, kuin tuuraaja pyytää, tai pitää itte jättää parempi keikka vetämättä ja lähtee tekeen se keikka jolle tuuraajaa etsii. Kuitenkin luulen, että neuvottelukysymys.
baron
11.08.2003 23:37:33

Ihan keikalla ei sentään kahden puhaltajan kanssa olla päästy tällaista ihanuutta kokeilemaan. Kerran kuitenkin eräs kaveri tarvi demolleen pillejä soittamaan ja mentiin fonistikaverin kanssa vetämään. "Terve J***, missä laput!" "Tota, ei oo mitään lappuja, mutta mää voin soittaa nää biisit ensin läpi niin voitte miettiä mitä soitatte." No, luvattu mikä luvattu. No, siinä sitten papirossia paloi, kun kuunneltiin kaverin kummia funkrock-pläjäyksiä nauhalta ja mietittiin, mitä relevanttia niihin voisi äkikseltään sovittaa. Viimein saatiinkin sitten jotain treenattua ja vedettyä. Oltaskohan sitten saatu viiskymppiset (markkoja) käteen koko sessiosta. Eipä siinä mitään, kaveripohjaltahan siinä oltiin vetämässä. Vähän vain meinas ruveta v*tuttamaan, kun kylitä kuuli kaverin haukkuneen meitä jälkeenpäin: "Paskasti soittivat!"

Kyllähän sitä paikkaa koskettimillakin, jos on laput, mutta jos on vain vain sanat ja niiden päällä soinnut eikä tietoa, miten melodia menee, niin vaikea siinä on arvata, kun aloitat soololla, kuinka monta iskua/tahtia kutakin sointua ja sitten sä oot "huono soittaja".
Teemu Tee
12.08.2003 09:36:34
Mukavasti on tullut mielipiteitä, kiitos siitä!

Äkkiä katsoen "kipuraja" lähtemiseen tuntuu olevan hiukka yli sata euroa. Tällaisen summan olemme itsekin maksaneet tuuraajalle, joten lienee ihan reilusti toimittu.

Periaatteemme keikkapalkkion jakamiseen on normaalisti seuraavanlainen:

Palkkio - kulut = jaettava summa
(kulut = bensat, peräkärry-/pakettiautovuokra, bisset, ruoat yms.)

Jaettava summa jaetaan soittajien määrällä + 1, eli jos vaikka neljä jätkää on vetämässä ja jäljellä on 500e, jokaiselle tulee satanen. Ylimääräinen osuus laitetaan ns. bänditilille, josta maksetaan kaikenlaisia juoksevia kuluja esim. laitteiden huoltoja, korjauksia, piuhoja, treenikämpän ehostusta, treenivissyt ja -kaffet yms. Treenikämpän vuokrat kerätään erikseen ja PA-laitteiden hankintaan samoin.

Vastauksista näkyy kyllä aika selvästi, että monikaan ei ole ilmeisesti toiminut bändin "keikansopija- keijona" tai liiderinä. Itse olen tehnyt sitä hommaa yli kymmenen vuotta ja ei se ihan mikään pikkuhomma ole. Esim. hääkeikan sopiminen vaatii todella paljon yhteydenpitoa ja sopimista, puhelinlasku kasvaa ja aikaa menee. Itse teen tätä harrastuksen vuoksi ja siksi asialla ei ole niin väliä. Mikä soittamalla tulee, se laitteisiin käytetään. Bändin markkinointi on myös aika työläs juttu ja vaatii ajan lisäksi sitkeyttä. Puheluja, mainoksia postiin, käyntejä keikkatilaajien luona yms. Eri asia on sitten ohjelmatoimistobändit, mutta siellä napataankin 10-20% kaiken päältä.

Kaikenkaikkiaan tuuraajan osa on mielestäni aika hyvä. Haastetta riittää, hiukan jännitystäkin ja monelle semipro- soittajalle tärkeämpää onkin päästä ylipäänsä keikalle. Omassa bändissämme nuottikansiot ovat kunnossa, tuuraaja saa halutessaan biisikansion vaikka kuukautta ennen lainaksi treenausta varten. Lisäksi olemme tehneet MD-äänityksiä keikoilta, joten vaikka treenaisi taustoilla vieraammat biisit kuntoon. Harvapa viitsii tuollaista tehdä eikä yleensä ole tarpeenkaan huttuhommissa.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Notefix
12.08.2003 12:01:37

"Tota, ei oo mitään lappuja, mutta mää voin soittaa nää biisit ensin läpi niin voitte miettiä mitä soitatte."

Tuohan on ihan yleistä rock/pop/funk jutuissa. Tiedän monta bändiä, jossa suunnilleen lauletaan stemmat...joskus puhelimessa, kun artisti ei edes itse ole paikalla. Eikä siinä mitään, hyviltä kuulostivat noikin.
Teemu Tee
12.08.2003 12:53:25
Täytyy muistaa, että ammattilaistasolla soittavan tyypin täytyykin pystyä omaksumaan jutut hyvin pienellä harjoittelulla ja tanssimusiikissa kappaletuntemus täytyy muutenkin olla hyvä. Harrastuspuolella hyvin harjoittelemalla päästään samaan lopputulokseen, mutta seinästä repäisemällä homma ei yleensä toimi yhtä hyvin. Sama asia oikeastaan kaikessa ammattitasoisessa toiminnassa, maalarista rokkariin.
Tyhjän saa pyytämättäkin
Neljä Ruuvia
12.08.2003 13:07:38
Viittiskö jotkut alalla olevat vilkaista tonne "millä muusikko elää" .Nyt on keskustelua luottamusmiesmaksusta...
Muusikkohan kai periaatteessä elää monipuolisella keikkailulla ja ankaralla harjoittelemisella;-)
kuunsirppi
12.08.2003 19:29:03
Kyllä mekin tuuraajalle maksetaan sama liksa, kuin muillekin.
Minun mielestäni kohtuullinen summa on 120 eur min.

Vähän riippuu keikkapaikasta, tuuraajasta jne. mutta yleensä haemme myös kaverin kyytiin.

Itse pyydän keikkaliksan viidelle + kuskille naftarahaa.
Tähän asti olen tehnyt itse kaiken samalla rahalla, kuin mitä muutkin saavat, mutta nyt juuri kerroin pojille, että alan ottaa pienen summan itselleni vaivanpalkkaa siitä, että hoidan bändin mainostamisen (= roikkumisen netissä, ilmoitukset, mainokset, niiden tekemisen jne), ne kymmenet sähköpostiviestit esim.hääparien kanssa, tapaamiset heidän kanssaan, häämusiikkivinkkien antamisen, uusien nuottien etsimisen/kopioimisen/mapittamisen, esim.häävalssien merkkaamisen jokaisen mappiin soittojärjestyksessä (jaa vähän pilalle hemmoteltuja vai?)

Eli pojat vaan huolehtivat vaatteet mukaan, soittimensa ja itsensä ja sitten vielä mahdollisesti ruikutetaan asioista.

Tämän vuoksi olen ajatellut, että alan ottaa esim. 10-20 eur/keikka itselleni enemmän liksaa. En tosin ota pojilta pois, vaan pyydän vaan sen verran enemmän.
Minun mielestäni se on reilua!
Vilhelmus
12.08.2003 19:30:39

Minun mielestäni kohtuullinen summa on 120 eur min.

Juma! Tunnissa 7200 euroa!!
Rokkia, Esa!
Michi
12.08.2003 20:10:42 (muokattu 12.08.2003 20:19:43)
Off topic: tässä kun on katsellut noita keikkaliksoja/-ehdotuksia, tulee väistämättä mieleen:

olen soitellut jo kohta neljä vuotta vähintään 60 keikkaa/vuosi orjapalkalla. Rokkia tosin, mutta silti. Ja en varmasti tunnusta paljonko on tilille kolahtanut per keikka.

Sviddu nääs, taidan ruveta sivutoimiseksi tanssimuusikoksi!

EDIT: +a
-Up The Irons!-
baron
12.08.2003 20:17:02

Sviddu nääs, taidan ruveta sivutoimiseksi tanssimuusikoksi!

Niele ylpeytesi.
1. Voit saada vähän enemmän liksaa.
2. Sen mitä sä opit/joudut opettelemaan, pystyt varmasti hyödyntämään rokkipuolella.
Irti Humpasta
12.08.2003 20:54:36

Eli pojat vaan huolehtivat vaatteet mukaan, soittimensa ja itsensä ja sitten vielä mahdollisesti ruikutetaan asioista.

Yleensähän solistit tulevat vain mikki kourassa ja laulavat vain kaksi settiä, kun orkesteri riutuu 5 settiä siellä...
Sitten solisti vielä uikuttaa, kuinka rankkaa on ;)
...eläkeläinen...
Mynthor
12.08.2003 23:09:52
Yleensähän solistit tulevat vain mikki kourassa ja laulavat vain kaksi settiä, kun orkesteri riutuu 5 settiä siellä...
Sitten solisti vielä uikuttaa, kuinka rankkaa on ;)

Niin, ja bändin jätkät ei siis niinku yhtään tue solistia, vaan
soittaa tylsistyneen näköisinä ( jotkut kehtaa lukea jopa nuotteja!) ja ilveilee keskenään. Ja kundit ei siis todellakaan
ymmärrä tekstien sanomaa ja soita niinku pitäis. Itte pitäis kaikki soittaa... Jambalayakin oli tänään jotenkin niin... ihan kuin olis vaan kahta sointua soitettu peräkkäin!
Onneksi kohta pääsee volvon rattiin ja kuuntelemaan
Celine Dionia CD-soittimelta. Sillä ei oo tämmösiä ongelmia.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
magnetman 004
12.08.2003 23:26:32

Vaan? Niin ja soitetaan koko ilta ja roudataan ja ajetaan yöllä kotiin...

Tämän vuoksi olen ajatellut, että alan ottaa esim. 10-20 eur/keikka itselleni enemmän liksaa. En tosin ota pojilta pois, vaan pyydän vaan sen verran enemmän.
Minun mielestäni se on reilua!

Voihan se periaatteellisena korvauksena toimia, mutta kannattaa miettiä pienillä liksoilla myös töiden jakoa, tai sitten joudut ottamaan ns. yhdysmiehen hommat itsellesi kokonaan. En oo kyllä nähnyt bändiä, jossa jokainen hoitaisi osuutensa moitteettomasti. Laulat muuten varmaan koko illan muiden kanssa, kun saat saman rahan.
Terkkuja!
baron
12.08.2003 23:32:14

Jambalayakin oli tänään jotenkin niin... ihan kuin olis vaan kahta sointua soitettu peräkkäin!

Hank Williamsin Jambalayassa oikeasti on vain kaksi sointua!

Pojat soittivat ihan oikein.
Mynthor
12.08.2003 23:37:04
Hank Williamsin Jambalayassa oikeasti on vain kaksi sointua!

Pojat soittivat ihan oikein.

Mmm...
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat.
kuunsirppi
15.08.2003 12:37:19
Ensinnäkin osallistun roudaukseen siinä, kuin muutkin. Ajaahan ei tietysti voi kuin yksi kerrallaan ja yleensä se on auton omistaja, mutta itsekin olen joskus ajanut.
Ja meillä kyllä homma toimiin niin, että todellakin olen neljästä setistä mukana kolmessa ja puolessa....että siinä mielessä olen kyllä mielestäni ansainnut saman palkkion, kun muutkin. Lisäksi teen tuon markkinointityön itse 99,9 prosenttisesti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)