Aihe: Talla-asiata
1 2
IamS
26.01.2006 07:24:50
Nykyään näkee noita bassoja, joissa on erilliset tallapalat jokaiselle kielelle. Onko tämä nyt semmoinen hittijuttu, jota tullaan näkemään jatkossa enemmänkin, vai vaan hetken hairahdus?

Kokemuksia eri talloista olis kiva kuulla.

Mulla on sekä "perustallallinen" että tollanen pala-talla, jota kuitenkaan en ole live-tilanteessa päässyt testaamaan vielä. Mutta ihmeen erottelevalta kuulostaa (vai olenko se minä ;)?)
"Basson pitää olla niin kovalla, että se haisee" -Ystäväni Rautakorpi
poppamies
26.01.2006 08:02:01

Nykyään näkee noita bassoja, joissa on erilliset tallapalat jokaiselle kielelle...

Kyllähän kaikissa bassoissa on sellaisen talla missä on erilliset tallapalat joka kilelle mutta tarkoitat varmaan taääaista mitä esim. Hipshot'illa. Seuraavaan bassoon minkä tekisin saattaisin vaikkaa laittaa tuollaiset.

http://www.hipshotproducts.com/gif/triplelock2.jpg
G-strings are for strippers
faffbey
26.01.2006 10:31:06

Nykyään näkee noita bassoja, joissa on erilliset tallapalat jokaiselle kielelle. Onko tämä nyt semmoinen hittijuttu, jota tullaan näkemään jatkossa enemmänkin, vai vaan hetken hairahdus?

Kokemuksia eri talloista olis kiva kuulla.

Mulla on sekä "perustallallinen" että tollanen pala-talla, jota kuitenkaan en ole live-tilanteessa päässyt testaamaan vielä. Mutta ihmeen erottelevalta kuulostaa (vai olenko se minä ;)?)

Et varmaankaan tarkoita nyt tallapalalla tallapalaa, vaan mono trailia?
tupac
26.01.2006 12:25:57

Mutta ihmeen erottelevalta kuulostaa (vai olenko se minä ;)?)

Mulla on iban btb 550:ssä tollanen irtopala talla,soundi on kyllä musta erottelevampi
(mun mielepide) se soi jotenki yksittäisenä eikä resenonoi muihin kieliin "vai voiko
sitä niin sanoa" mutta mun korva kyllä erottaa soundin paremmin ku mennään kieleltä
toiselle
IamS
26.01.2006 20:56:13
Just tota mono rail -systeemiä tarkoitin. Aamutuimaan tuli oltua epäselvä, sori siitä. Siis se askarruttaa, että joskus kuulee puhuttavan tallan massasta ja siitä, kuinka se on mahtava asia saundiin nähden, niin kuitenkin "munaraili"-systeemi on saamassa jalansijaa. Eikä suotta mielestäni, se on erotteleva ketale.

Vai oonks mä tajunnu ton tallamassa-asian aivan päin hlvettiä. Voipi olla.
"Basson pitää olla niin kovalla, että se haisee" -Ystäväni Rautakorpi
poppamies
27.01.2006 08:09:53

...Vai oonks mä tajunnu ton tallamassa-asian aivan päin hlvettiä. Voipi olla.

Muistelin että olen joskus väitellyt tästä asiasta tuolla "Talkbass" foorumilla. Oli juttua Badass tallasta ja palstan moderaattori alkoi väittämään että tuollaisen massiivisen tallan hienous piilee siinä että se estää kielten värähtelyjen siirtymistä basson bodiin. Aivan järjetön väite minun mielestä. Lukekaa itse jos huvittaa...

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=64915
G-strings are for strippers
hemmo
27.01.2006 08:27:20

Muistelin että olen joskus väitellyt tästä asiasta tuolla "Talkbass" foorumilla. Oli juttua Badass tallasta ja palstan moderaattori alkoi väittämään että tuollaisen massiivisen tallan hienous piilee siinä että se estää kielten värähtelyjen siirtymistä basson bodiin. Aivan järjetön väite minun mielestä.

No tuota, itse olen muka havainnut, että Fender-mallinen ns. perinnetalla välittäisi kielten värähtelyt piirun verran paremmin runkoon kuin esim. isompi Badass-talla. Munsta. Ja tämä on siis syy miksi suosin edellisiä.
"Oot hullu haalija" -hellasärö.
Keny
27.01.2006 08:52:18
No tuota, itse olen muka havainnut, että Fender-mallinen ns. perinnetalla välittäisi kielten värähtelyt piirun verran paremmin runkoon kuin esim. isompi Badass-talla. Munsta. Ja tämä on siis syy miksi suosin edellisiä.

Jaa...en ehkä ihan osta tota.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
27.01.2006 08:56:54
Muistelin että olen joskus väitellyt tästä asiasta tuolla "Talkbass" foorumilla. Oli juttua Badass tallasta ja palstan moderaattori alkoi väittämään että tuollaisen massiivisen tallan hienous piilee siinä että se estää kielten värähtelyjen siirtymistä basson bodiin. Aivan järjetön väite minun mielestä. Lukekaa itse jos huvittaa...

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=64915

Wau, täähän on yhtä hyvä ku tältä foorumilta löytynyt "hyvin soiva puu bodyssä imee soundin"-väite.

Itse asiaan: En ole itse päässyt vertailemaan, mutta olen ymmärtänyt tommonen massivinen talla omaa paremman sustainin, mutta esmes se Fenderin läpyskä taas omaa enemmän alapäätä soundipoliittisesti katsottuna.

Jos kielten aiheuttamaa värähtelyä haluttaisiin estää siirtymästä soittimen runkoon, olisi meillä kaikilla siivu auton kuraläppää tallan alla. Pitäskö kokeilla, varnaa olis hyvä!
"Mitäs menit pyytämään mut tänne!" -Leif Segerstam
Hullu basisti
27.01.2006 11:13:12
Onkos kukaan testannu eroja kielet läpi bodyn ja läpi tallan vaihtoehtojen välillä (Amerikan Fendereissähän on nykyään molemmat samassa tallassa).
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
balzary
27.01.2006 11:14:25

Onkos kukaan testannu eroja kielet läpi bodyn ja läpi tallan vaihtoehtojen välillä (Amerikan Fendereissähän on nykyään molemmat samassa tallassa).

Kenyhän vois mun jassolla testata, kun äänitysvehkeet kaiketi löytyy sulta kotoa :)
Hullu basisti
27.01.2006 11:22:05
Onko esteitä laittaa flätit läpi bodyn? Onko joku kokeillu/onko tietoa?
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Karlsson
27.01.2006 11:23:08
Onko esteitä laittaa flätit läpi bodyn? Onko joku kokeillu/onko tietoa?

Eiköhän ne siihen reikään mee ihan siinä missä rounditkin.
Hullu basisti
27.01.2006 11:29:10
Eiköhän ne siihen reikään mee ihan siinä missä rounditkin.

Hyvä tietää. Ajattelin vain kun fläteissä toi punos on olevinaan "tiiviimpi"sileyden takia ja se tekee flätistä jäykemmän oloisen ja sit taas tossa läpi bodyn tallassa kieli joutuu taipumaan aika jyrkässä kulmassa kun se menee tallapalojen yli sinne reikään.
Karlsson
27.01.2006 11:31:12
Hyvä tietää. Ajattelin vain kun fläteissä toi punos on olevinaan "tiiviimpi"sileyden takia ja se tekee flätistä jäykemmän oloisen ja sit taas tossa läpi bodyn tallassa kieli joutuu taipumaan aika jyrkässä kulmassa kun se menee tallapalojen yli sinne reikään.

Kyllä se siinne taipuu. Tosin kannattaa kielien vaihdon jälkeen painaa kevyesti kieltä ihan tallapalan vierestä. Oon huomannut että jäykemmissä ja paksummissa kielissä jää vedosta huolimatta semmonen mutka jos palan jälkeen on kovin tiukka kulma.
Keny
27.01.2006 11:37:12
Kenyhän vois mun jassolla testata, kun äänitysvehkeet kaiketi löytyy sulta kotoa :)

On raituri just ny lainassa.Nythän neon läpi ja soundi hyvä.Vois testaa tosiaan tallan läpi myös.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Hullu basisti
27.01.2006 11:50:26
Mites kielien pituus. Riittääks normi 34" setti läpi bodyn vientiin, vai meneeks silkit jo satulan päälle?
Karlsson
27.01.2006 11:51:23
Mites kielien pituus. Riittääks normi 34" setti läpi bodyn vientiin, vai meneeks silkit jo satulan päälle?

Ei siitä kauhesti tule pituutta lisää, että pitäisi riittä.
absqua
27.01.2006 11:53:15 (muokattu 27.01.2006 11:56:18)

Mulla on vähän sellaset kokemukset aiheesta että osassa kielimerkkejä tulee juurikin toi ongelma, kannattaa jotenkin kokeilla / tutkia tilanne ennen kielten ostamista.

Bodyn läpi vedettäessä kielen takapää siirtyy normitallaan nähden n.1,5-2cm kauemmaksi ja näin ollen myös punokset tulevat saman verran lähemmäs satulaa. Tämä siis sellaisilla trad Fender-tyyppisillä prikoilla siellä bodyn läpiviennissä, jotka jättävät kielen pään käytännössä bodyn alapinnan tasoon.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)