Aihe: RCA vs Oktava
1
wild willie
20.01.2006 10:29:08
Tervehdys musiikkihörhöt! Tämä on ensimmäinen keskusteluni tällä palstalla. Kysyisin teiltä, onko kukaan päässyt vertaamaan klassista RCA 77-nauhamikkiä vanhaan Oktavan ML16 tai ML17 -mikkiin? Omistan ML17 -mikin vuodelta 1962 (hyväkuntoisen sellaisen) ja mietin, kannattaisiko nyt unohtaa unelma RCA:sta, koska ehkäpä minulla jo on mikki, joka tekee saman minkä RCA:kin tekisi. Näiden mikkien samankaltaisuuden puolesta puhuu, että kumpikaan tyyppi ei ole suuntakuvioltaan kahdeksikko, vaikka ovatkin ribboneita. Ehkäpä rahat kannattaisi nyt sijoittaa mahdollisimman hyvään etuseen??
M.F.
22.01.2006 17:52:12
Tervehdys musiikkihörhöt! Tämä on ensimmäinen keskusteluni tällä palstalla. Kysyisin teiltä, onko kukaan päässyt vertaamaan klassista RCA 77-nauhamikkiä vanhaan Oktavan ML16 tai ML17 -mikkiin? Omistan ML17 -mikin vuodelta 1962 (hyväkuntoisen sellaisen) ja mietin, kannattaisiko nyt unohtaa unelma RCA:sta, koska ehkäpä minulla jo on mikki, joka tekee saman minkä RCA:kin tekisi. Näiden mikkien samankaltaisuuden puolesta puhuu, että kumpikaan tyyppi ei ole suuntakuvioltaan kahdeksikko, vaikka ovatkin ribboneita. Ehkäpä rahat kannattaisi nyt sijoittaa mahdollisimman hyvään etuseen??

Jaahas, pyöriikös noita RCA nauhamikkejä markkinoilla paljonkin, vaiko vain kosteissa päiväunissa?
Olisi muuten mukava jos viitsisit äänittää jotain tuolla Octavalla ja esim. SM57 yhtäaikaa mutta eri fileelle jotta voisi mieltää miltä tuo nauhamikki soundaa.
Ehkä joo pistäisin rahat etuseen.
Mikä on kun ei taidot riitä?
hannu666
22.01.2006 20:09:56
Moi!!

Oon äänittänyt RCA:n 77:lla ja Oktavan noilla uudemmilla nauhamikeillä, ja kyllä mä ainaski pidin erittäin paljon siitä oktavan saundista, tekee gutaa virvelissä ja kitarassa, vähän vaarallista leikkiä vaan äänenpaineiden kanssa, yhden oktavan sain rikki sillälailla :o)

Mun mielestä Oktava on erittäin hyvä valinta, mutta silti, jos haluat RCA:n saundin niin sen täytyy sitten olla RCA-77. Itse en pidä taas siitä mitenkään erityisesti, on aika räikeä makuuni.
wild willie
23.01.2006 22:31:37
Kiitos kommenteista. RCA tosiaan on "hiukkasen" kallis vaikka ebaystä tilaisikin, siksi kiinnostaa tietää, miten läheinen kopio Oktavan ML-17 on. Kuten tiedätte, venäläisillä oli tuolloin tapana kopioida lännen keksintöjä ja nimetä niitä omilla kivoilla nimillään. Tulipa mieleeni, että minulla voi olla suoranainen RCA-kopio käsissäni.
M.F: Pitää katsoa vertailuäänitteiden mahdollisuutta. Omistan SM58:n, joka pitää vaan saada kaukaa treenikämpältä tänne kotistudiolle. Menee siis ainakin viikon verran ennen kuin saan testiäänitykset tehtyä.
Hannu666: Olipa yllättävä tieto, että RCA77 olisi saundiltaan räikeä! nauhamikiltä räikeä saundi on aikamoinen suoritus jo ihan rakenteellisten seikkojenkin takia. Niiden yläpään toistokäyränhän pitäisi mukavasti laskea "lehmänhäntämäisesti" viimeistään 10kHz:n jälkeen. Itse en ole kuullut RCA:ta muualla kuin netissä, joten en uskalla kommentoida sen enempää. Harmi, että olet saanut verrata sitä vain Oktavan uudempiin mikkeihin, jotka kuitenkin ovat ihan oma lukunsa verrattuna vuonna 1962 rakennettuun vanhukseen. Damn! Pitääkö alkaa taas miettiä ML-52:n hankintaa!?:-) Hmm...Thomannilta saisi t-bone -nauhamikin aika helvalla.
hannu666
24.01.2006 22:54:28
Hannu666: Olipa yllättävä tieto, että RCA77 olisi saundiltaan räikeä! nauhamikiltä räikeä saundi on aikamoinen suoritus jo ihan rakenteellisten seikkojenkin takia. Niiden yläpään toistokäyränhän pitäisi mukavasti laskea "lehmänhäntämäisesti" viimeistään 10kHz:n jälkeen. Itse en ole kuullut RCA:ta muualla kuin netissä, joten en uskalla kommentoida sen enempää. Harmi, että olet saanut verrata sitä vain Oktavan uudempiin mikkeihin, jotka kuitenkin ovat ihan oma lukunsa verrattuna vuonna 1962 rakennettuun vanhukseen. Damn! Pitääkö alkaa taas miettiä ML-52:n hankintaa!?:-) Hmm...Thomannilta saisi t-bone -nauhamikin aika helvalla.

Jees, puhunkin nyt sellasista ärsyttävistä yläkeskiäänistä, oon käyttänyt joskus rumputilassa ja toimii hienosti ,mut saa kyllä leillailla yläkeskiääniä pois hitusen.
wild willie
25.01.2006 08:32:51
Tänks, Hannu!
Helpotti vähän, kun sain kuulla etteivät kaikki suitsuta noiden legendojen saundeja. Mielipiteitähän nämä saundiasiat aina ovat. Voi tosiaan jopa olla, että Oktava-vanhukseni (jonka saundi on mielestäni aika tasapainoinen) on niin hyvä kuin ribbon voi yleensä olla. Pitää ajan kanssa hankkia muitakin kokemuksia ribboneista. Tämä kun on ensimmäiseni. Tuollainen perus-8-kuviollinen voi kuullostaa aika erilaiselta kuin tämä.

Olet näemmä kokeillut erilaisia mikkejä. Oletko sinä (tai joku muu tämän lukeva) koskaan kokeillut BPM -mikkejä? Malleja on ainakin CR 73, CR73II, CR 76. Kuulemma joku entinen Neumannin inssi tekee niitä. Pohjakohinat ovat netistä löytämieni specsien mukaan aika kovia (26dB), mutta joku kehui netissä maasta taivaaseen. Mistä näissä mikeissä on kysymys?
Mikael
25.01.2006 09:34:35 (muokattu 25.01.2006 09:35:36)

Mulla on GA-Projetc R1 ja se on varsin oiva halpis-ribbon - itseasiassa tilasin juts toisen sellaisen. Ruotsinpoikain kiinassa valmistuttama ja sit snadisti modaama vehje. Justiinsa eilen viimeksi äänittelin sillä akkaria, kun tarvittiin sellaista yläpäästään shmootia mutta voimakasta bodya akkarihommaa ja kaikki konkkamikit tuntuivat liian kirkkailta. Eihän se mikään Royer ole, mutta erittäin terve vintagehenkinen soundi ja varsinkin alapäästään varsin kiinteä ja muhkea. Hyvän etusen kanssa toimii tosi hienosti.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
wild willie
26.01.2006 02:56:49
Mikä ihme se sellainen GA project R1 on? Mistä niitä saa ja millä hinnalla? Tarkoittaako tuo modifiointi sitä, että laittavat niihin Lundahlin transformerin? Nyt jätit ihmisen kuolaamaan ilman että päästit jäljille!:-)
Ensivaikutelma on että kyseessä olisi sama mikki mitä myydään monella eri merkeillä (t-Bone, Nady, Shiny Box) eri puolilla maailmaa. Tell me if I am wrong.
Mikael
26.01.2006 09:37:33 (muokattu 26.01.2006 09:39:53)

Mikä ihme se sellainen GA project R1 on? Mistä niitä saa ja millä hinnalla? Tarkoittaako tuo modifiointi sitä, että laittavat niihin Lundahlin transformerin? Nyt jätit ihmisen kuolaamaan ilman että päästit jäljille!:-)
Ensivaikutelma on että kyseessä olisi sama mikki mitä myydään monella eri merkeillä (t-Bone, Nady, Shiny Box) eri puolilla maailmaa. Tell me if I am wrong.

Mä luulen kanssa että se on se sama ainakin ulkonäön perusteella. Mut käsittääkseni siihen tosiaan vaihdetaan jotain sisuskaluja - tai näin sanoi heppu jolta sen ostin, joka oli ostanut sen tuolta Golden Age Musicista, jossa olivat kertoneet näin tapahtuvan : )

http://www.goldenagemusic.se/gaproject/mics_gaproject/R1.htm

Joka tapauksessa kelpo laitos, joka tosin vaatii hyvän etusen - M-Boxin "focusritet" eivät ton kanssa paljoa naurata.

Hinta Helsinkiin toimitettuna näyttäis olevan 233€.

Mielenkiintoinen kauppa muutenkin tämä Golden Age Music
http://www.goldenagemusic.se
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
wild willie
26.01.2006 14:16:48
Olen tässä samalla siellä GA:n sivuilla. Melkoinen firma! Huomatkaa, että tuo firma toimittaa tänne EU-alueelle jenkkiherkkuja, joten tilaaminen käy helpommin kun ei tarvitse välittää tulliasioista. Taisi mennä yöunet taas!:-) Korby Konvertibleä on sanottu laadukkaaksi U47-ttyyppiseksi mikiksi. Kaipa se ribbonin lisäksi olisi jossain vaiheessa saatava joku U47-kopio (Paras kai olisi Telefunken USAn tekemä). Kopioistakin pitää vaan maksaa auton hinta. Olisipa Suomessa firma, johon voisi mennä tekemään kunnolliset mikkivertailut ennen ostamista. Raivostuttaa ostaa aarteita pelkän kuulupuheen perusteella. Nykyään aarteen ja rautaromun välinen ero on hiuksenhieno, kun kiinalaiset ovat mukana kuvioissa.

Olen juuri askartelemassa ribbon-mikkiä, johon tilasin transformerin edullisesti jenkkilästä firmasta nimeltä Edcor. Väittävät vanhannäköisen trransformerin tuottavan RCA-tyyppisen soundin. Saa nähdä, kuinka onnistumme. www.edcorusa.com
Tilasin niitä kaksi saman tien. Ehkä testaan sen toisen sitten vaikka t-bonen ribbonin kanssa. Eräs ruotsalainen yrittäjä ja muusikko (Eric osoitteesa www.studiosolutions.se) väitti Lundahlin transun (n. 60€) parantavan halvan ribbonin saundia huomattavasti. Edcorin transu ei tietenkään välttämättä ole yhtään kiinalaista vastaavaa parempi mutta ainakin se näyttää ihan 40-luvulta nykyaikaan lähetetyltä... ja siitä mie piän!
hannu666
26.01.2006 18:42:23
Sun pitäis jutella Martin Kantolan kanssa.
wild willie
26.01.2006 19:09:58
Olen lukenut kaverista, Hannu. Hän taitaa olla sen sortin guru, ettei tällainen tavallinen maatiainen uskalla edes lähestyä. Hänhän on rakentanut puukuorisen mikin, joka kai hakee vertaistaan koko maailmassa. Pysytään me vain lestissämme ja puuhastellaan näitä pieniä projektejamme. Kiitokset mukana olleille ja jatketaan kun asiaa ilmenee... esimerkiksi sen sm58 vs. Oktava ML17 tyypityksen myötä.
Jatkan nyt esimerkiksi BPM jäljitystä. Näyttää siltä, että ne ovat kiinalaisista osista Saksassa kasattuja mikkejä, joiden hinta/laatu -suhde on kohdallaan. Jotain tekijänoikeusongelmaa Neumannin kanssa on ollut, joten saundimaailma voi olla saman suuntainen.
wild willie
23.03.2006 12:24:07 (muokattu 23.03.2006 12:26:18)
Rakensimme ribbonin ja se potkii muuten mukavasti, mutta suhisee turhan paljon. Osittain syy on varmaankin siinä, että etusta joutuu luukuttamaan aika paljon.. Luulen kuitenkin,että osasyyllinen on alumiininauhan huono asento. Käytimme EDCORin tekemää amerikkalaista RMX-1 transformeria, jota kehuvat RCA-tyyppiseksi. Lundahlit ja Cinemagit ovat muualta tuttuja, mutta Edcor ei ole. Onko kellään kokemusta?
Minulle on tulossa t.Bone Thomannilta ja ajattelin vaihtaa siihen Edcorin transun...olenko typerys, kun alkuperäisenkin kerrotaan toimivanihan mainiosti?

Oletteko muuten huomanneet että yllä mainittu ruotsalaisfirma on tehnyt tästä samaisesta ribbon-mikistä aktiivisenkin version!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)