Aihe: Hammond M100
1
joel.makinen
25.01.2006 21:09:54
Minulla on huoneessani kyseinen soitin. Osaako kukaan kertoa, onko tällä Hammondilla mitään arvoa, vai onko kyseessä vain tusinaurku?
Windreaper
25.01.2006 21:24:27
Tuo on noita spinettimalleja, sama äänenmuodostustekniikka (äänipyörä/tonewheel), kuin esim. B3/C3 malleissa. Tuo M100 tais olla vielä se paras spinetti, joka oli hyvin pitkälti samanlainen noiden konsolikoneiden kanssa. Aika monella oli noita juuri keikkamallina. M-sarjalaisella ovat soitelleet ainaki Rick Wright, John Paul Jones ja Jon Lord :). Ei hirmuinen arvopeli sinänsä, mutta erittäin kelpo "köyhän miehen b3".

(enter maza)
maza
26.01.2006 00:24:51

Jepjep, M-100 on spinettiuruista yleisesti parhaana pidetty. Tekniikka on sama kuin M3:ssa. Nämä ovat erittäin lähellä B-3:sta (ym.) teknisesti, vahvistin on pääteosaa lukuunottamatta tarkalleen samanlainen. Oleelliset erot ovatkin koskettimistoissa: kuten tiedät, M-100:ssa on 3,5 oktaavin manuaalit 5-oktaavisten sijasta ja sormiokin on vain oktaavin mittainen kahden sijasta. Modifioimalla ylämanuaaliin foldbackin, on kyseessä todella asiallinen urku erityisesti bändisoittoa ajatellen.

M-100:sta voi saada Suomessa tuurilla 1500e, mutta pitäisin itse sekä myyjän että ostajan kannalta reiluna hintana 1000 euroa. Ja Leslienhän tämä kaipaa peräänsä - se onkin kokonaan toinen tarina.

Mistä olet saanut urun ja paljonko maksoi?
KoskPaavo
26.01.2006 18:03:10
Itselläni oli myös tuollainen 1970-luvulla parin vuoden ajan ravintolasoittohommissa, puuleslie kaverina.Vuosikymmenen lopulla vaan alkoi aika olla semmoinen että pelkkä urku ei riittänyt ,ja silloin juoheasti siirryinkin Rhodes/viulukone /syntikka-juttuun.Jälkeenpäin vaan noista kaikista on tullut mieleen että olishan tuokin ollut kiva säilyttää mutta tilaa on aina niin rajoitetusti.
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
timoorg
26.01.2006 18:26:57
Joo hyvä urku se M100 on,mutta paras spinetti on kyllä M3.Siinä on samanlaiset
Waterfall koskettimet kuin B3/C3/A100-sarjan uruissa ja sama vahvistin,percussio
ja vibrato kuin isoissa uruissa.Monet Hammondeja korjaavista ja keikkakoteloihin
rakentelevista firmoista laittavat isojen urkujen lisäksi vain M3:a.Ohessa erään
Hammondeja rakentelevan selostus asiasta,miksi spinet ei soi kuten B3/C3/A100:

It's the generator coils............ believe me I tried everything!!!! ........... on the C3 generator there are copper rings on the pickup coils, which are not present on the spinets (except M3) They act as a damper to the produced sine wave tone, therefore eliminating any ring, however small, which in practise is definitely very audible to the keen player's ear. It feels like dynamic compression. Then there is the vibrato chorus of the big Hammonds. A truly sensational component of the system. A vibrato scanner (figure 28) is driven by the same motor that drives the tonewheels, this scanner scans a coil & capacitor delay line (figure 26) & pitch modulation (vibrato) of the generator tone is produced. A rotary helical geared cam-driven multi pole switch (figure 27) controls the amounts & type of vibrato & chorus. To obtain the chorus effect, some straight signal is mixed back in with the vibrato channel & the end result is the famous Hammond vibrato chorus, as used by everybody.

On the Hammond model M3 spinet, (an old one with a 12 note bass pedalboard) the Vibrato system is very similar to the C3, & also the M3 features the copper ringed generator, so it sounds very much like a C3. But the drawback is, as in all spinet models, that the high frequency footages do not go all the way to the top of the keyboard & the percussion cut-off stops at F#, just over half way up the keyboard. It is a good compromise for gigs, as it doesn't weigh as much as a C3.In fact I have a couple of M3 keyboard units, & the keys & stop tabs are interchangeable with a C3. The model M100 has a watered down version of the scanner vibrato system & has a standard generator, so the sound quality is thinner. L100 organs don't have a scanner, a valve circuit creates the vibrato, & the chorus is weedy ...... not so good. Olen kyllä samaa mieltä ja käytän keikoilla vanhaa M3,
kotona ja äänityksissä A100:sta.
joel.makinen
26.01.2006 19:45:04
Mistä olet saanut urun ja paljonko maksoi?

Tämä onkin mystinen juttu, sillä isäni oli ostanut sen joltain vanhalta pariskunnalta, joka ei enää tarvinnut sitä. Hintaa isä ei ole suostunut kertomaan, koska kyseessä oli lahja. Olen käyttänyt vehjettä joissain äänityssessioissa, ja pidän kyllä sen soundista. Paitsi että puuttuva perkussio-efekti kyllä harmittavaa - sehän on B3:sen olennaisimpia elementtejä.
linker
27.01.2006 06:06:42

Mikähän hammonmd tämä:http://tinyurl.com/bhyge
mahtaa olla "urkujaan"?

Laite on myynnissä tuolla:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=72922
maza
29.01.2006 14:48:07

Paitsi että puuttuva perkussio-efekti kyllä harmittavaa - sehän on B3:sen olennaisimpia elementtejä.

Häääh? Kyllähän M-100:ssa perkussio on, ja nimenomaan juuri samanlainen kuin B-3:ssa. Vai tarkoititko kenties Leslietä?
maza
29.01.2006 14:53:14

Joo hyvä urku se M100 on,mutta paras spinetti on kyllä M3.Siinä on samanlaiset
Waterfall koskettimet kuin B3/C3/A100-sarjan uruissa ja sama vahvistin,percussio
ja vibrato kuin isoissa uruissa.

M-100:n ja M-3:n ainoa ero on kotelointi ja koskettimet, äänentuottotekniikka on prikulleen samanlainen molemmissa. Vahvistin on AO-29, joka on tosiaan samanlainen kuin B-3/C-3/A-100/RT-3/D-100 jne. koneissa oleva AO-28, paitsi että AO-29:ssä on about 15-wattinen push-pull-päätevahvistin AO-28.n muuntajabalansoidun single-ended lähdön sijasta. AO-29 on helppo modata AO-28-spekseihin.

Waterfall-koskettimet tietysti ovat mukava bonari. Aijoo, ja sen verran eroa tietysti on, että vanhemmissa M-3:ssa oli ns. field coil-tyypin kajari, mutta myöhemmin siirryttiin normaaleihin kestomagneettiskobeihin, joita käytetään myös kaikissa M-100:ssa.
joel.makinen
29.01.2006 15:07:34
Häääh? Kyllähän M-100:ssa perkussio on, ja nimenomaan juuri samanlainen kuin B-3:ssa. Vai tarkoititko kenties Leslietä?

EI SAATANA! Nyt kyllä harmittaa ja hävettää... Tutkin tarkemmin urkuja, ja tajusin, että M onkin H, eli Hammond. Tässä ei ole kyseessä todellakaan mitkään M-sataset vaan paskat kotiurut. Sori pojat! Olen murheen murtama.
musamies
29.01.2006 15:30:01 (muokattu 29.01.2006 15:35:39)
EI SAATANA! Nyt kyllä harmittaa ja hävettää... Tutkin tarkemmin urkuja, ja tajusin, että M onkin H, eli Hammond. Tässä ei ole kyseessä todellakaan mitkään M-sataset vaan paskat kotiurut. Sori pojat! Olen murheen murtama.

Mä en nyt tajuu mitkä urut sul on?!

http://www.myplanet.net/x77dude/h100.html

Ilmeisesti Klaus Wunderlich:kin käytti H100:sta ja se voi olla jopa parempi kuin B3.

http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Hammond/H_100_Series-1.html

Mulla on pari kappaletta noita L100 sarjalaisiakin ja niissäkin on perkussio toiminto, eli saa valita ikäänkuin kaksi drawbarssia kalahtamaan äänen alussa siten, että ääni nopeasti häipyy, niin siitä tulee ylimääräinen kalahdus.

Niistä uruista mitä mä olen kokeillut, niin mielestäni monipuolisin ja paras perkussio on WLM Trip:issä. Siinä on 9 drawbarssia pelkästään perkussiota varten. Varustettu portaattomalla perkussion sammumisnopeus säädöllä ja erillisellä vibraattosäädöllä.
asl
29.01.2006 18:52:51

No kerro nyt hyvä mies, mikä Hammondi se on: Täällä odotetaan kieli pitkällä onko se tosiaan H100 !!!
musamies
29.01.2006 18:55:02
No kerro nyt hyvä mies, mikä Hammondi se on: Täällä odotetaan kieli pitkällä onko se tosiaan H100 !!!

Jos mulla olis H100, ni mä kerskailisin sillä täällä kaikki pyörryksiin ja voittaisin kaikki sooloskabat suloäänellä ;-) B3 miehet kalpenisi kateudesta...
tonecab
02.02.2006 10:38:52
Jos mulla olis H100, ni mä kerskailisin sillä täällä...

H-sata on hieno vehje kun se vaan toimii. Vehkeessä on painajaismainen määrä sitä dinosaurus-tekniikkaa. Mm. kaksi vibrato-skanneria, kaksi viivelinjaa joista toinen kuulostaa vähän hitaalta leslieltä, jalkiosustain toimii solenoideilla ja jonkinlainen sormiosustainkin siinä on. Äänigeneraattorissa on 96ratasta sen normaalin 91:n sijaan, 11 liukutankoa normaali 9:n sijaan, sormioiden 16 jalkainen jatkuu alas asti ynnä muuta kivaa... Laite on maksanut uutena Suomessa tsiljoonan joten niitä tuskin ihan joka nurkasta löytyy!

B3 miehet kalpenisi kateudesta...

No jaa, se on kokonaan eri soitin...
atteb3
02.02.2006 22:40:56
Keltaisessa pörssissä on ollut H-112 myytävänä. Että ainakin yksi Suomessa on...
Prophet
02.02.2006 23:38:33
H-sata on hieno vehje kun se vaan toimii. Vehkeessä on painajaismainen määrä sitä dinosaurus-tekniikkaa. Mm. kaksi vibrato-skanneria, kaksi viivelinjaa joista toinen kuulostaa vähän hitaalta leslieltä, jalkiosustain toimii solenoideilla ja jonkinlainen sormiosustainkin siinä on. Äänigeneraattorissa on 96ratasta sen normaalin 91:n sijaan, 11 liukutankoa normaali 9:n sijaan, sormioiden 16 jalkainen jatkuu alas asti ynnä muuta kivaa... Laite on maksanut uutena Suomessa tsiljoonan joten niitä tuskin ihan joka nurkasta löytyy!

Hammond H100:n ominaisuudet:

http://www.hammond-organ.com/Products/deleted/model%20H100.htm
joel.makinen
03.02.2006 15:05:56
Jos mulla olis H100, ni mä kerskailisin sillä täällä kaikki pyörryksiin ja voittaisin kaikki sooloskabat suloäänellä ;-) B3 miehet kalpenisi kateudesta...

Jätkät hey, ei se taida olla mikään. kun ei siinä ole edes sitä satasta, ja ne nappulat on monivärisiä... En tiedä, että mistä olin saanut päähäni että se olis satanen, taisin vaan kuvitella. Paska se on eli ei hätää - ei tarvitse olla kateellinen! :D

Terveisin,
Joel
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)