Aihe: Mikkien kiristys
1
sus
26.01.2006 19:35:06 (muokattu 26.01.2006 19:36:44)
Semmosta kyselisin että mitä tarkoittaa mikkien kiristys kitarassa? Ja mites tää tämmöne tapahtuu?

edit: helvetti vieköön, onko tällaista edes?
bluus
goose
26.01.2006 19:38:58 (muokattu 26.01.2006 19:39:09)
Hmm... outo tapaus. Ei se käytännössä tarkoita kitaramikrofonien yhteydessä mitään. Perinteisessä stratossa mikkejä voi kyllä nostaa ja laskea, mutta ei kiristää. Kitaroissa, joissa on mikrofonikehykset, on mahdollista kiristää tämä kehys. Veikkaan että joku on puhunut väärästä asiasta värillä nimillä?
Täytyyhän sitä antaa kaverinkin välillä voittaa..
Les Fender
26.01.2006 19:43:04
Missä yhteydessä tuollaiseen termiin oot törmännyt? Olisko joku tarkoittanut jonnimoista soundin "kireyttä"???
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
gösplstorm
26.01.2006 19:44:39
Mun kitarassa voi kiristämällä ja löysäämällä ruuveja säätää mikkien korkeutta, eli sitä miten lähellä ne on kieliä
"Mä voin syödä sun sormen jos mä haluun!" www.TheZippyWackos.com
Juzzu
26.01.2006 19:50:56
Jospa tää "kiristää" on jonkinlainen synonyymi virittämiselle/tehojen lisäämiselle tms.
"Vois vaihtaa vähä kireemmät mikit. Pitänee ostaa EMG:t tai dimebucker ni saan mun HB:sta ja 15W transuvaffarista saman saundin kö hevilevyillä".
TvA
30.01.2006 19:46:30
...hmm... kiskaistaan voimallisesti käämilankojen päistä?...

Itse asiassa, ainakin omassa wanhassa Charvel 2:ssa heiluu humbukkeri varsin paljon jousiensa varassa, tosin ei muuten kuin sormella kokeillessa. Jos magneetteja paikallaan pitävät jouset kuoliintuvat pääsee mikki kolisemaan kehyksessään=> "täytyy kiristää mikkiä". Kelluvalla asennuksellahan tunnetusti pyritään välttämään hallitsematonta akustista kiertoa. Ainakin ennen takatukkamiehet lotrasivat samasta syystä vahaa pickuppeihinsa...
...vapaa-ajan muusikko...
Pnctocn
30.01.2006 23:49:21
Semmosta kyselisin että mitä tarkoittaa mikkien kiristys kitarassa? Ja mites tää tämmöne tapahtuu?

edit: helvetti vieköön, onko tällaista edes?

Oisko sitä, että mikit heiluu ja tarvitsisi saada napakammin kiinni?
Ongelmana se, että jos "kiristät" mikkien kiinnitysruuvia tahtoo mikrofonin korkeus suhteessa kieliin muuttua (ja siten myös outputti ja soundi).
"Kiristyksen" voisi siten toteuttaa uusimalla jouset tiukempiin.
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
ReBeat
30.01.2006 23:53:48

Tai jos jossain myynti-ilmoituksessa on ollut "kiristetyt mikit, kauniisti soi blues... " :)
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
fox
31.01.2006 00:55:40

Oisko sitä, että mikit heiluu ja tarvitsisi saada napakammin kiinni?
Ongelmana se, että jos "kiristät" mikkien kiinnitysruuvia tahtoo mikrofonin korkeus suhteessa kieliin muuttua (ja siten myös outputti ja soundi).
"Kiristyksen" voisi siten toteuttaa uusimalla jouset tiukempiin.

Juu en minäkään muuta keksi, pitemmät ja jäykemmät jouset... Tai toinen vaihtoehto toki jossain tapauksessa on laittaa sinne routtauksen eli montun pohjalle solukumia.. Yleisesti käytetty juttu se, vähentää sitä heilumista ja sillä saa vähän kulmaa passattua noissa kahden ruuvin kehyksissä.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Aki
31.01.2006 01:30:05

Tää on yksi niistä asioista mistä tekis mieli vaahdota oikein pitkään. Ibanezilla oli jo 70-luvulla reilusti paksummat korkeudensäätöruuvit, ja niitä oli kolme. Ei heilu mikit ei. Nää fiksut isot valmistajat Duncan ja DiMarzio on keksiny, että pistetäämpä mikit kahdella ihan rimpulalla talttapääruuvilla kiinni, joissa on jo valmiiksi vähän liikaa klappia.

Vaahtosin tästä taannoin Duncanille ihan sähköpostitsekin. Vastauksena, ettei kukaan muu ole koskaan kokenut niitä ongelmallisiksi. Mä olen sitten varmaan ainut ihminen maailmassa jota tollanen asia haittaa.

Ja sitten henkilökohtaista vaahtosammutusta. Anteeksi.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
askomiko
31.01.2006 01:34:22
Joku muukin firma käyttää kolmea ruuvia, muistas vaan mikä. Se on taas näitä juttuja joka on muodostunut standardiksi, ja siksi sitä on vaikea vaihtaa. Uudet pleksit, mikinkehykset, ja edellämainittujen epäsopivuus muiden mikkien kanssa. :/
>:ž
Aki
31.01.2006 01:40:12

Joku muukin firma käyttää kolmea ruuvia

Vanhassa Daionissa oli, Carvineissa taitaa olla yhä. Ibanezikaan ei käytä enään nykyään kolmea, mutta ruuvit on yhä fiksun paksusia. Daion, Carvin ja Iba käytti kaikki tietty eri leveydellä niitä ruuveja, oli vähän säätämistä saada mikit mestoille. Ollapa EU-standardi.
Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!!
Juzzu
31.01.2006 06:54:46 (muokattu 31.01.2006 06:58:13)
Tää on yksi niistä asioista mistä tekis mieli vaahdota oikein pitkään. Ibanezilla oli jo 70-luvulla reilusti paksummat korkeudensäätöruuvit, ja niitä oli kolme.

Milliset mikkiruuvit onkin vähän isommat kuin tuumaiset joita ämerikän serkut Dimartsiuuni ja siimoori käyttää - tokihan olisivat tietenkin voineet valita isommat ruuvin kuitenkin sun makuun, nythän se on 3-48 UNC.

Ollapa EU-standardi

...johon ämerikkalaisia olisi edelleen melko vaikea saada taivutettua :P

Itseäni eivät pienemmät ruuvit ole haitanneet.
Pnctocn
31.01.2006 18:58:51 (muokattu 31.01.2006 19:01:16)
Juu en minäkään muuta keksi, pitemmät ja jäykemmät jouset... Tai toinen vaihtoehto toki jossain tapauksessa on laittaa sinne routtauksen eli montun pohjalle solukumia.. Yleisesti käytetty juttu se, vähentää sitä heilumista ja sillä saa vähän kulmaa passattua noissa kahden ruuvin kehyksissä.

(en tiedä mitä on solukumi, mahd. sama).
Tarpeen vaatiessa superloni vaimentaa hyvin ylimääräisiä resonointeja, niin mikrofonin alla, kuin vaikkapa tremolon jousien sisällä.

EDIT: tuo kolmen ruuvin kiinnityssysteemi on kyllä järkevä, mutta pikkaisen se kyrsii silloin kun kehys ja ruuviviritelmät eivät sovi yhteen, olenpa kerran jyrsinyt kitaraan lisää tilaakin tuon vuoksi.

Itsellä ainakin Duncaneissa on ollut mahdollisuus myös kolmen ruuvin käyttöön=3 ruuvinreikää molemmissa päissä.
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
Andy J.
31.01.2006 21:12:14
Mä olen sitten varmaan ainut ihminen maailmassa jota tollanen asia haittaa.
...et kyllä oo, mua ahdistaa ihan sama asia mun SD '59ien kanssa...
poppamies
31.01.2006 21:19:53

Minun mielestä mikkejä ei voi kiristää mutta "kiereämmät" mikit taas minun kieliopissa tarkoittaa että käämilankaa ja tehoa on enemmän.
G-strings are for strippers
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)