Aihe: Ravintolat kiinni aikaisemmin
1 2 3 4
Absoluto
11.08.2003 10:11:27
Kyllä hyvinvointivaltion suunta on näköjään poliisivaltio. Olen yleensäkin kaikkia rajoituksia vastaan sillä kaikenlainen yksilön vapauksien rajoittaminen on askel väärään suuntaan.
Ahh! Nyt erittyy hormooni! -Raptori
Fortune
11.08.2003 10:14:51
Kyllä hyvinvointivaltion suunta on näköjään poliisivaltio. Olen yleensäkin kaikkia rajoituksia vastaan sillä kaikenlainen yksilön vapauksien rajoittaminen on askel väärään suuntaan.

No jaa, mielestäni tuota ei voi yleissääntönä pitää, koska kaikki yksilöt eivät ole niin korkean moraalin omistajia, että yhteiskunta pyörisi ilman rajoituksia. Itse asiassa kellään ei ole sellaista moraalia.

Kyllä säännöt pitää olla ja alkoholin ja muiden huumausaineiden suhteen tiukahkotkaan eivät ole pahitteeksi. Vapaa maahan Suomi on, vaikka kapakat pantaisiin kiinni aiemmin. Kyllä se kulttuuri siitä muuttuu ja sinne kapakkaan mennään aiemmin ja ajoissa kotiin.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Epämuusikko
11.08.2003 10:25:38
Hmmm. En puolla ravintoloiden sulkemisajan heivaamista
aikaisemmaksi. Saavat olla mun puolesta vaikka
aamukuuteen auki.

Sen sijaan: soittoajat inhimillisiksi. Rokkikeikat loppumaan
viim. yhdeltä, tanssikeikat vaikka aikaisemmin, niin
pääsee perheellinen humppa"muusikko" yöksi kotiin.

Ja baarien AVAAMISajat saisi heivata iltakahdeksaan. Aamu-
kaljoittelevat haalarihemmot on äklöjä. Jos menet aamuyh-
deksältä baariin niin kannattaa hommata joku toinen
mukava harrastus. Jos baarien avaamisajankohtia
myöhäistetään --> juopot siirtyvät kaduille -->ihmiset
paheksuvat ja nostavat äläkän --> päättäjät ryhtyvät
toimenpiteisiin tämän kansanryhmän kuntouttamiseksi.

Tai sitten eivät. Tai sitten lakaistakseen ongelman veks
säätävät kaikki baarit aukeamaan aamuseitsemältä.
www.stileproject.com
Absoluto
11.08.2003 11:02:37
No jaa, mielestäni tuota ei voi yleissääntönä pitää, koska kaikki yksilöt eivät ole niin korkean moraalin omistajia, että yhteiskunta pyörisi ilman rajoituksia. Itse asiassa kellään ei ole sellaista moraalia.

Kyllä säännöt pitää olla ja alkoholin ja muiden huumausaineiden suhteen tiukahkotkaan eivät ole pahitteeksi. Vapaa maahan Suomi on, vaikka kapakat pantaisiin kiinni aiemmin. Kyllä se kulttuuri siitä muuttuu ja sinne kapakkaan mennään aiemmin ja ajoissa kotiin.

Lähinnä tarkoitin sitä että kun jotain lähdetään kieltämään ja rajoittamaan, on aina helpompi rajoittaa sitten jatkossa muitakin asioita. Eli syntyy hidas ketjureaktio.

En kannata kuitenkaan mitään huumepolitiikan keventämistä tai mitään muuta vastaavaa. Kuitenkaan ei voi olettaa että kapakoitten aukioloaikojen muuttaminen vaikuttaa juomiskulttuuriin, viinaa juodaan varmasti yhtä paljon ja ihmisiä vituttaa enemmän.

Sitäpaitsi, miten raittius miehellä on varaa antaa lausuntoja ravintola kultuurista? Eipä ole Vanhasta varmaankaan nähty roikkumassa baarissa pilkun aikaan ihan äskettäin.
jogo3000
11.08.2003 11:08:03

Minusta on hämmästyttävää, että Vanhasen raittiudesta on alettu avautua. Raittiushan on varsin fiksua.
I'm a whiskey rock'n'roller.
Absoluto
11.08.2003 11:16:23 (muokattu 11.08.2003 11:16:44)
Minusta on hämmästyttävää, että Vanhasen raittiudesta on alettu avautua. Raittiushan on varsin fiksua.

Raittius on viisasta. Ei siinä mitään, Vanhasen lausunnot ja konstit ovat vaan juuri sellaisen miehen suusta joka ei juo viinaa tai ymmärrä syitä miksi ihmiset juovat, "hyviä" tai "huonoja" sellaisia.

Muutenkin miehen tehokkuus ajattelu on minusta kamalaa, ihmiset ensin kouluun, armeijaan, opiskelemaan ja valmistumaan nopeasti, sitten heti töihin ja eläkkeelle vasta sitten kun paikat hajoaa. Ärsyttää tuollainen, mihin unohtui yksilöllisyys, vapaus valita ja oikeus elää niin kuin itse näkee parhaaksi.

Lisäätäänkö nyt loppuun että spurguilu ja sossun rahoilla eläminen ei ole näkemykseni valinnan vapaudesta.
p130
11.08.2003 11:21:19 (muokattu 11.08.2003 11:24:39)

Mitä mieltä olette siitä, kun Vanhala ja Hyssälä ehdottelevat ravintoloiden sulkemisaikojen aikaistamista?

Taas yksi syy olla äänestämättä kepua...
HALUTAAN VUOKRATA: treenikämppä Oulusta/lähialueelta.
_tuomas_
11.08.2003 11:48:56
Anniskelupaikkojen pakollista sulkemisaikaa aikaistamalla saadaan varmaankin bändi aloittamaan keikka aikaisemmin ja porukkaakin vähän aikaisemmin kotiin nukkumaan + kaikkea muuta sosiaalipoliittista liirumlaarumia...MUTTA

mikään ei takaa, että ravintola-alalla leipäänsä tienaavien elämää hankaloittamalla tai että yleensäkään kenenkään rehellisen ja sitkeän yrittäjän toimintaa jatkuvasti erilaisilla säädöksillä ja veroilla yms. rajoittamalla...

päästään oikeasti sellaiseen lopputulokseen, johon "dynaamista yhteisöä tyyliin Nurmijärvi" ihaileva pääministerimme pyrkii.

Ei ole mitään hiton järkeä siinä, että joidenkin rellestäjien ja aineiden höyryissä kohkaavien vihannesten takia Suomesta pitää tehdä jonkinlaisen poliisi- ja holhousvaltion välimuoto. Parasta olisi, että vapauttaisivat alkoholin nykyisenlaisista valmisteveroista, etteivät kaikki alkoholiteollisuuden työpaikat karkaisi Baltian maihin ja laillistaisivat kaikki aineet vaan saman tien, kun kriminalisointi vain pahentaa ongelmia (syrjäytyminen, aineiden epäpuhtaudet, korkea hinta, tartuntataudit, varastelu + kaikki muu). Ei ole myöskään mitään järkeä kuitenkaan loppupeleissä yrittää rajoittaa ravintoloiden aukioloaikoja, koska sitten jatkoilla vain vedetään entistä rajumpaa meininkiä ja silloin tulee takuulla paljon haavereita. Jos jotain huumetta vastaan voimavarat pitäisi suunnata, niin se on tupakka - multa hatunnosto sille tyypille, joka oikeasti alkaa laittaa hanttiin Philip Morriseille ja muille vastaaville ällötyksille.
Shaft
11.08.2003 12:04:47
Raittius on viisasta. Ei siinä mitään, Vanhasen lausunnot ja konstit ovat vaan juuri sellaisen miehen suusta joka ei juo viinaa tai ymmärrä syitä miksi ihmiset juovat, "hyviä" tai "huonoja" sellaisia.

Itse en pidä Vanhasen konsteja niin huonoina, vaikken absolutisti olekaan. Mitä kaikkea hyvää ylimääräisellä kahden tunnin aukiololla saavutetaan? Sitä paitsi eivät ravintoloiden aukiolot kansainvälisestikään katsottuna ole mitenkään rajoittamattomat. Tupakkalait ovat niin ikään edelleen liian lepsuja- Kalifornian malli tännekin..
JMP
11.08.2003 12:15:19
Viikonloppuina aukioloaikojen TULISI olla kuten nytkin, mutta arkena lyhennys ei haittaisi ja varmaan palvelisi sitä kansanterveyttäkin.

Espanjassa normaalisti baarit auki 4.00-6.00 välille ja sen jälkeen aukeaa after hours -paikkoja jos vielä menojalkaa sattuu vipattamaan.. ja sitten on paikkoja jotka aukeavat keskellä päivää ja menevät illalla kiinni. After hours -paikoissa vain meno on jo kipeätä, puolet porukasta on jossain aineissa ja ihan pihalla.
Jabe
11.08.2003 13:11:05

Hmm ... aika mielenkiintoista, että aikaisemmat sulkemisajat saavat melko paljon kannatusta - tässäkin viestiketjussa. Mutta olen itsekin sitä mieltä, että kapakat voisi sulkea aiemminkin. Ja ennen kaikkea olen samaa mieltä siitä, että bändit saisi soittaa aiemmin. Se olisi mukavampaa kaikille osapuolille.
pitkätukka
11.08.2003 13:12:40
Harvemmin sitä saa työpaikkaansa valita...

Jaa, milläs tämän perustelet? Jos et halua mennä baariin töihin, niin sitten et mene, eikö se täytä valinnan ehdot?
qfleax
11.08.2003 13:56:22
Jos aukioloaikoja lyhennettäisiin vaikka niin että ne menee 02 kiinni, niin eihän se bändejä oikeestaan aikaistaisi. Kyllähän yleensä bändit ovat lopettaneet viimeistään tuolloin.

Mutta onhan se niin, että tälläisiä kansaa kiinnostavia kysymyksiä pitää aina välillä nostaa pöydälle ettei vaan pääse kansa huomaamaan samaanaikaan tehtäviä tärkeitä päätöksiä. Poliitikot eivät tee sitä virhettä, että jättävät antamatta kansalle sirkushuveja. Silloin kansa voi huomata muutakin..
Esko-e
11.08.2003 14:15:59
Kyllähän se niin on että ravintoloiden aukioloaika todellakin vaikuttaa esiintymisaikoihin. Ravintola ostaa esiintyjän saadakseen maksavia asiakkaita paikalle, normaalia liiketoimintaa. Jos baari on auki esim. neljään ja esiintyjä esiintyy vaikkapa klo 23.00, on esitys ohi viimeistään 01.00. Arki-iltana 90% asiakkaista lähtee tässä vaiheessa kotiin ja ravintoloitsija on kaksi ja puoli tuntia lähes tyhjässä salissa liian henkilökuntansa kanssa. "Perseelleen meni, en ota enää bändejä, tai otan jos suostuvat aloittamaan 01.00." tuumaa ravintoloitsija.

Tämä aukioloaikojen rajoittaminenhan ei ole mikään uusi idea, keskustelu alkoi jo edellisellä eduskuntavaalikaudella, nyt se vain nousi uudelleen esiin kun Mikko Alatalo sai suojatyöpaikan Helsingistä.

Aukiolon rajoittaminen tuon olemassa olevan ehdotuksen mukaisesti on mielestäni melkein onnistunut. Siinähän sanotaan että baarit kiinni klo 02.00, poikkeuksena kansainvälisen tasoista ohjelmaa (?) tarjoavat hotellien yhteydessä olevat yökerhot. Ne saisivat olla pidempään auki jatkossakin. Siinä olen samaa mieltä että viikonloppuisin pitäisi sallia pidempiä aukioloja muillekin.

Kalliossahan baarit ovat menneet kiinni kahdelta jo vuosia. Itsekin siellä asuneena voin kertoa että ei se mitään ongelmia tuottanut, päinvastoin, baari-illan jälkeen kerkesi nukkua selkeästi enemmän kuin nykyään:)
Jucciz
12.08.2003 09:02:03

Eli suomeksi: minun mielestä rajottaminen on huono idea, sillä rajoittaminen on huono idea.

Vähän parempia perusteluja, jooko?
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Absoluto
12.08.2003 09:16:59
Eli suomeksi: minun mielestä rajottaminen on huono idea, sillä rajoittaminen on huono idea.

Vähän parempia perusteluja, jooko?

Lainaan itseäni:
"Lähinnä tarkoitin sitä että kun jotain lähdetään kieltämään ja rajoittamaan, on aina helpompi rajoittaa sitten jatkossa muitakin asioita. Eli syntyy hidas ketjureaktio."

Kelpaako herralle?
Jucciz
12.08.2003 09:21:08
Lainaan itseäni:
"Lähinnä tarkoitin sitä että kun jotain lähdetään kieltämään ja rajoittamaan, on aina helpompi rajoittaa sitten jatkossa muitakin asioita. Eli syntyy hidas ketjureaktio."

Kelpaako herralle?

Herralle kelpaa. Minulle myös. Onhan se totta, että yhden kiellon jälkeen on helpompi kehitellä lisää kieltoja. Toisaalta, jokainen varmasti tietää, millaisia tulee lapsista, joita ei ikinä kielletä ja joiden toimintaa ei millään tavalla holhota.

Arvasitte aivan oikein, muusikoitahan niistä. Yhteiskunnan varoittavaia esimerkkejä.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
PIM
12.08.2003 12:23:50
Mun mielestä ehdotus on kannatettava monestakin täällä esitetystä syystä.

- Työssäkäyvänä ihmisenä itsekin viitsisi joskus arkisinkin poiketa baarissa jos sinne alkaisi tulla väkeä jo ennen klo yhtä.

- Baarienkin kannattaisi ehkä sitten paremmin ottaa esiintyjiä arki-iltoina kun bändit vois aloittaa aikaisemmin jolloin myös työläisillä olisi aikaa käydä kuunteleen eli potentiaalinen asiakaskunta ainakin tupalaantuisi. Ja toisaalta amatööribändienkin soittajien kannalta olis mukavaa ehtiä seuraavana aamuna töihin.

- Viikonloppuna ehtisi tehdä muutakin kuin odotella lauantai-iltana pitkästyneenä sitä että kello vihdoinkin löisi kaksitoista ja kun sunnuntaiaamuna pääsisi ylös ennen kahtatoista päivällä niin ei sekään päivä menisi ihan pelastusarmeijalle, riippuen tietysti nautitun alkoholin määrärstä.
Uutta tavaraa myynnissä. ADAT-äänikortti, Alvarez strato, Fenix strato, Fenix Les Paul, putkikombo.
Fortune
12.08.2003 13:33:20
PeteH:in kolmeen kohtaan voin vilpittömästi panna nimeni alle.

Noin se aikaistaminen vaikuttaisi minun elämääni, pelkästään positiivisesti. Ei huvita kukkua aamuyöhön kapakoissa, kun alkuillasta olisi paremmin aikaa ja seurakin on puhekykyistä.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)