Aihe: Hyvä kitaristi?
1 2 3
Ronsto
26.01.2006 11:27:27

Joo elikkäs minä ja kaverini ollaan jo tässä pidemmän aikaa pohdittu sellaista asiaa että mikä on hyvä kitaristi? kun aina kiistellään et "eiku se on parempi ku se jne jne" ja "se on hyvä/parempi kitaristi"..mikä mielestänne määrittelee hyvän kitaristin?
samsonov
26.01.2006 11:50:54
Asenne, taito luoda hyvä riffejä/sooloja ja improvisointi. Tyyliä ei sovi unohtaa ;)
"It's not baaaad, It's getting smoooother now"
Feggy
26.01.2006 11:50:59

Se, että hän kuulostaa vain ja ainoastaan itseltään. Tässä on sellainen kitaristi (Tom Verlaine):

http://www.youtube.com/?v=Ax8urYCOYp0
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
Kapane
26.01.2006 12:07:16

Se, että vetää niin, mitenkä useimmat uudet eivät vedä ja saa sen toimimaan. Myös se, että soitto kuulostaa mielekkäältä, eikä räminältä. Hyvällä kitaristilla on myös taito saada asiat näyttämään todella helpolta, vaikka ne olisivat todella vaikeita.
Skenehuora jo 4 vuotta.
Keppi
26.01.2006 12:20:13
Hyvä draivi ja tatsi!...Itse en tykkää mistään "näpertelijöistä/nyplääjistä", vaan mieluummin sellanen räväkkä ote. No tietysti ne ideat ratkasee myös.

Kitaristin laitteistollahan ei sinänsä ole mitään merkitystä, sillä hyvän kitaristinhan tunnistaa...soitti se millä laitteilla/vehkeillä, mutta itse arvostan enmpi hieman haasteellisempaa soundimaailmaa, jolloin soiton eteen on tehtävä hieman enemmän "töitä". Yleensä se sitt kuulostaa korvaankin paremmalta...jos puikoissa on tosissaan sellainen hyvä kitaristi;D
...no ei vaineskaan;)
author
26.01.2006 12:21:19
Hyvä kitaristi on mielestäni henkilö joka osaa ilmaista itseään ja tunteitaan musiikkinsa avulla niin että tunne myös välittyy kuulijalle. Tämä on kyllä melko yleispätevä kriteeri kaikenlaisen musiikin tuottamiseen.

Tekniikka on väline jonka avulla tunteet saadaan muokattua musiikiksi.
Ronsto
26.01.2006 12:26:19

Soittaminen tyylillä, eläytyminen musiikkiin, improvisointi ja ihon kananlihalle nostavat riffit..siinä on sitä jotain..ja onhan sekin aika paljon jos laulaa ja soittaa samanaikaisesti.
Ronsto
26.01.2006 12:31:23

En tiedä mitä mieltä te ootte mut ku oon esim. kuunellu tota Mokoman Hiljaisuuden julistaja piisin sooloa ni se jotenki saa mulle ihan hullut tärinät..kuullostaa sairaan hienolta!!!
LamaAjanElvis
26.01.2006 12:35:25
Hyvä kitaristi soittaa hyvin sen mitä soittaa... Musiikkityylillä ja nopeudella ei ole mitään väliä. Jokaisessa lajissa moni vetää homman reisille. Tyyli on kans tärkeää, mut liikaa ei kannata yrittää... esim: jos pitää vetää ämpäri päähän, leikkiä käsinukella ja tehdä (nuntza?) temppuja kerätäkseen yleisöä, voisi enemmän panostaa siihen soiton kuunneltavuuteen.... mutta tuokin on tietenkin makuasia. Kyllähän se ämpäripääkin vetää nuotin kohdalleen.
"you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin. Sormet lähtee soundista.
passe
26.01.2006 12:57:03
Se, että hän kuulostaa vain ja ainoastaan itseltään. Tässä on sellainen kitaristi (Tom Verlaine):

http://www.youtube.com/?v=Ax8urYCOYp0

tämä ja edellinen viesti yhdessä, siinäpä se!
Pande
26.01.2006 14:51:54

Olipa miten hyvä kitaristi tahansa niin jonkun mielestä se on kuitenkin ihan paska.

Kannattaa selvittää oma mielipiteensä asiasta, ja unohtaa muiden (so. väärät) mielipiteet.
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
losli
26.01.2006 15:08:55 (muokattu 26.01.2006 15:09:14)
Olipa miten hyvä kitaristi tahansa niin jonkun mielestä se on kuitenkin ihan paska.

Kannattaa selvittää oma mielipiteensä asiasta, ja unohtaa muiden (so. väärät) mielipiteet.

Onko tällä analogiaa?

Olipa miten paska kitaristi tahansa niin jonkun mielestä se on kuitenkin tosi hyvä.

:-)
"Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve."
Keppi
26.01.2006 16:19:32
Hyvä muusikko on luova eli tuo biisiin jotain omaa biisin omilla ehdoilla tai tekee biisin. Pätee kitaristeihin ja kaikkiin musiikintekijöihin, koska muutenhan käyttäisimme vain koneita eikä tekoälyä ole vielä keksitty.

Totta...Andy McCoy on joskus maininnut, ettei suomessa ole muita kitaristeja, kun hän(+ Dave L). Sinänsä idioottimainen väite, mutta toisaalta kun asiaa ajattelee tietystä vinkkelistä, niin on siinä vähän perääkin. Siis on ihan perusteltua väittää näin.
...no ei vaineskaan;)
pliksu
26.01.2006 16:53:48
Sellainen, joka hoitaa oman tonttinsa ja osaa olla välillä hiljaakin. Osaa soittaa vailla itsetarkoituksellista kikkailua.
Life won't wait
Jzci
26.01.2006 16:56:21

Musikaalinen, ja sellainen joka ymmärtää paikkansa, ja tehtävänsä bändissä. (toisin sanoen ylläolevan viestin kaltainen).
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Jzci
26.01.2006 16:57:59

Andy McCoy on joskus maininnut, ettei suomessa ole muita kitaristeja, kun hän(+ Dave L). Sinänsä idioottimainen väite, mutta toisaalta kun asiaa ajattelee tietystä vinkkelistä, niin on siinä vähän perääkin. Siis on ihan perusteltua väittää näin.

Minun on hieman vaikea löytää tuota tiettyä vinkkeliä mistä puhut..
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Keppi
26.01.2006 17:48:27 (muokattu 26.01.2006 17:49:20)
Minun on hieman vaikea löytää tuota tiettyä vinkkeliä mistä puhut..

Niinpä tietysti on;D No siis kuka voisi olla maailman mittapuulla kaikkein merkittävin suomalainen rockkitaristi? Jos ajattelaan kitaristin hyvyyttä tällätavalla, niin kyllähän Andy silloin on oikeassa.

Samalla tavalla joku voisi sanoa, että Jimmy Page on maailman paras rockkitaristi, koska on luonut kitarallaan Stairway To heaven -biisin, jota on yleisesti pidetty kaikkien aikojen rockbiisinä.
...no ei vaineskaan;)
JS
26.01.2006 18:45:45 (muokattu 26.01.2006 18:47:28)
Niinpä tietysti on;D No siis kuka voisi olla maailman mittapuulla kaikkein merkittävin suomalainen rockkitaristi? Alexi Laiho? Ainakin pian...

Samalla tavalla joku voisi sanoa, että Jimmy Page on maailman paras rockkitaristi, koska on luonut kitarallaan Stairway To heaven -biisin, jota on yleisesti pidetty kaikkien aikojen rockbiisinä. Ai? Onko? Miten mä en ole tiennyt? Mä luulin, että se on Smoke on the Water :P Tai joku muu vastaava.
Ostetaan Charvel Journeyman >-)))> #20
Pande
26.01.2006 22:32:53 (muokattu 26.01.2006 22:36:34)

Onko tällä analogiaa?

Aina löytyy sittisontiainen jonka mielestä paska ei ole hyvää?

Olipa miten paska kitaristi tahansa niin jonkun mielestä se on kuitenkin tosi hyvä.

Saman kolikon kääntöpuoli, mun puoli oli parempi ku se oli sentään muodikkaasti pessimistisempi. Enemmän Schopenhaueria on aina poonusta. :)
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)