Aihe: Aktiivisen PA-kaapin valmistus
1
Kumiankka
26.01.2006 15:47:52
Varmaanhan tuo on mahdollista ja takuulla joku on tehnytkin. Kaupallisissa hienoissa varmaan on jopa erilliset vahvistimet eri taajuuskaistoille (2 tai kolmetie jako, mahdollisesti subwoofer) ja aktiivinen jakosuodatin ja muita herkkuja kuten limitterit ja käynnistys/sammutuksen jännitepaukkujen vaimennus, esivahvistimet erilaisille tuloille mikrofoni/instrumentti/symmetrinen sovitettuna, oikosulku- ja lämpötilasuojaukset jne jne.

Mutta pari asiaa mitä olen pohtinut ja pähkäillyt: Sitä bassopäätä PA:ssa toistamaan tarvii melko tehokkaan vahvistimen, ja kytkentä kasvaa helposti työlääksi ja monimutkaiseksi kun palikoista rakentamalla lisätään tarvittavat suojaukset ja varmuuskytkennät. Tällaisen pystyy taitava ja ahkera rakentamaan, mutta helppoa se ei ole, ja rahaa menee. Kaupasta saa valmiin halvemmalla, jos kyseessä on yli sadan vatin vahvistin. Mutta tämä oli vain yleistystä, kaiken maailman moduuleita ja rakennussarjoja on nykyään saatavilla. Diskanttipäätä hoitamaan riittäisi ehkä vähän vähemmän watteja, eipä nuo halvimmat PA-torvet paljoa kestäkään

Näistä uusimmista digitaaliajan tee-se-itse päätteistä ja hinnoista ei minulla ole selkeää kuvaa, Elektor lehdessä on ollut mm. joku "Clarity" tai jotain sinnepäin T-luokan vahvarin rakennusohje. Netistä löytyy hakemalla Elektorin vanha ja perinteinen PA600 tai PA300 (numero kuvaa myös tehoa watteina) transistorivahvistimen enemmän tai vähemmän laittomasti kopsatut kytkikset (piirilevykuvaa ei), samoin joku australialainen vastaavan kaltainen 300-wattinen. Jos vähempi teho riittää niin LM3886 mikropiirillä saa melko mukavat vajaat 70 wattia kahdeksaan ohmiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)