Aihe: Koch Studiotone mykistyi kesken kaiken
1
wilo
26.01.2006 11:43:31
Näin pääsi käymään, että kesken crossroadsin soolon mykistyi vahvari.
Itse asiassa kuuluu vielä pienen pientä ja puhtaallakin kanavalla helposti säröytyvää ääntä. Sama juttu kumpaisellakin kanavalla ja kumpaisellakin särömoodilla. Virrat näyttää olevan päällä normaalisti ja vahvistin lämpenee niin kuin ennenkin. Mihinkään säätimiin en koskenut mykistymisen aikoihin.

No tilasin sitten pääteputket (2x EL84) ja yhden etusputken. Vaihdoin pääteputket ja kokeilin etusputkea yksitellen kaikkien kolmen tilalle - ei mitään vaikutusta mihinkään.

Mikähän voisi potilasta vaivata? Ja toisekseen; tietääkö kukaan Hämeenlinnan lähiseudulla vahvistinhuoltoa?

26.01.2006 11:48:39
Voisikohan siinä olla useampi etuskynttilä pimeänä? Tai voihan se uusikin putki ollaa pimeä.....
wilo
26.01.2006 11:59:13
Moro ! Yhdestä Kochista korjasin virtaliittimen kontaktin. tulee muuntajalta Abiko-tyyppisillä liittimillä piirilevyllä oleviin vastakappaleisiin jotka eivät oikein kestäneet tuossa mallissa.

Voisko tuo ilmetä niin, että ääntä tulee kuitenkin vähän, virtaledit palaa ja putket hehkuu ja lämpenee normaalin näköisesti?
Zeni
26.01.2006 12:07:42 (muokattu 26.01.2006 12:11:34)
Mulla oli marsussa täysin samanlainen vika ja silloin etuasteputki(putket) oli loppu.
wilo
27.01.2006 09:47:48
Onko kellään tiedossa Hämeenlinnan lähiseudulla vahvistinhuoltoa?
32788
27.01.2006 16:39:34
Käy nyt eka hakemassa vielä pari etusputkea, ei ne nyt niin kamalasti maksa ja onpahan sitten varaputki hyllyssä jos toimii kun vaihdat vain yhden.
Miljoonannen kerran - me emme liioittele!
ricochet
29.01.2006 22:19:22 (muokattu 29.01.2006 22:20:58)
ostin viime ... eiku toissavuoden lopulla studiotonen ja viime lokakuussa noin 1,5 h soittelun jälkeen (suht kovalla volumella) vahvari alkoi pitää rutinaa, ilman kitarapiuhaakin. Molemmilla kanavilla. Vaihdoin kokeeksi uudet EL84:ät mutta häiriö toistui kun toosa oli vähän lämmennyt. etuasteputkia ei ollut varalla. Takuun puitteissa liikkeeseen takaisin, eka varmaankin pinnallinen tutkimus täällä keski-Suomessa: olisi ollut putkivika (etusissa) joten lasku putkista. Kotona sitten rutina toistui ja volume tippui ainakin säädön neljäsosakierroksen verran alemmalle tasolle. otti pannuun ja vein suht nopeasti takaisin liikkeeseen josta edelleen vahvarikellariin (Tre?) syyniin. Sielläkään ei varsinaisesti vikaa löytynyt (myyntiliikkeen kertomana), joku liitos oli varmuuden vuoksi juotettu uudestaan. Putkia epäilty mutta eipä ainakaan pääteputkia vaihdettu.
Kone siis takasin kotia eikä ole rutissut mutta jotenkin on olevinaan tuntu että volumetaso ei ole enää sama tietyllä potikan asennolla kuin ennen ongelmia. Lisäksi clean "kanava" alkaa särkeä aavistuksen aiemmin ja selvästi enemmän kuin ennen, etenkin kun volume kaakossa. Kaikesta huolimatta soundi on parempi alkuperäisillä EL84:llä kuin JJ:n uusilla.
Tuo äänenvoimakkuusmuutos voi olla osin "psykologinen"; rakensin MADAMPin 5 wattisen J5Mk1:sen ja soittelen välillä studiotonen kovaäänisen läpi ... mölyä lähtee yhtä kovaa, tökkii kun 5 w ja 18-20 w välillä ei kuulosta olevan ihmeempiä eroja äänenpaineessa.
Kun takuu meni umpeen ja oli tullut vähän 5 wattisesta rakennuskokemusta niin aukaisin studiotonen. osasin mittailla putken kannoilta jännitteitä, ne olivat varsin normaalilla tasolla. Elektroniikka on asennettu piirilevyille putkenkantoja myöten, tyrmistys oli että piirilevyillä oli jotain puolijohteita ettei vaan mikropiirejäkin. en alkanut enempää sohimaan näillä taidoilla kun ei ole kaavioitakaan. Koch:in huolto Hollannista mailasi sen verran että putket tai sitten muuntaja en nyt muista kumpi niistä voisi olla syntipukki. Toimii nyt mutta hiukka kakkelin maku jäi.

Pahoittelen että tuli pitkä loru. vielä mun eka posti ... Toivottavasti Studiotone tulee kuntoon, kerrothan missä vika oli.
Jii
29.01.2006 22:56:58
Mulla on '01 tai '02 Multitone-combo, ollut kohta neljä vuotta käytössä. Putkien mennessä vanhaksi kaikenlaisia ilmiöitä on esiintynyt ja olen aina ollut varma, että vika on vahvistimessa. Onneksi olen ollut joka kerta väärässä. On oikeasti myös mahdollista ostaa peräkkäinkin viallisia putkia. Tuommoisessa tilanteessa usko vahvistimeeni on ollut heikkoa. Tällä hetkellä väitän ainakin oman Multitonen olevan lujaa tekoa. Se toimii moitteettomasti edelleen, vaikka siihen on tarttunut "mojoa" matkan varrella.

Kun vahvistimen hankin nelisen vuotta sitten, Koch oli kova juttu jenkkikitarapalstoilla ja sitä hehkutettiin maasta taivaisiin. Muistaakseni samantyyppisistä ongelmista mainittiin tuolloinkin. Useimmiten kyseessä oli putket, mutta taisi joskus olla muutakin.

Tuli mieleen sekin, että onko Kochin tuotantomäärät kasvaneet siinä määrin, että laadussa voisi olla nykyään vähän heittoa sen vuoksi? Edellinen on vaan ajatus, mitään todellisuuspohjaa sillä tuskin on.
Birth, copulation and death. Is this your life?
wilo
31.01.2006 13:15:09
...vahvari alkoi pitää rutinaa... ...volume tippui... ...clean "kanava" alkaa särkeä aavistuksen aiemmin ja selvästi enemmän kuin ennen...

Kuulostaapa tutulta, just samoja oireita oli vähän ennen viimeistä pimenemistä. Kuului voimakasta rutinaa, jota epäilin pääteputkista johtuvaksi. Cleani särkee nyt paljon aiemmin ja volume on aivan minimissä, tehoja ei ole kummallakaan kanavalla juuri lainkaan.

Eräs tuttava arveli puheitteni perusteella vian olevan virransaantipuolella. No, enpä taida osata tuota itse tutkia, joten vien huoltoon. Tampereella lienee lähimmät huoltopaikat.

Mun mielestä studiotone on kuitenkin ainutlaatuinen peli: pikkuruinen (painoa vain 15 kg) kone, mistä irtoaa paljon eri tyyppisiä hyviä saundeja ja yllättävän paljon tehoa. Eli pitäähän se kuntoon saada!
ricochet
17.03.2006 23:13:42
päivitys aiheeseen:

laitoin helmikuun alussa maahantuojan kautta studiotonen vielä kerran syyniin ... meni helsinkiin jollekin pajalle. tänään sain takaisin ... taitaapi olla kunnossa! jälleen ärjy peli ja kuulaampi puhdas soundi. päätemuuntaja oli vaihdettu ja kuulemani mukaan vikainen teho oli ollut 8 wattia (p.o. 18 w). sillä välin olin ehtinyt jo rakennussarjana rakentaa "kloonin" marshall 18 wattisesta. sitä kun luukutti niin kävi jälleen selväksi kuinka lujaa alle 20 w voi soida!
studiotonen soundivalikoima on putkivahvariksi laajahko sekä yksikelaisille että humbuckereille.

haluan kiittää ko. vahvarin maahantuojaa avusta ongelman ratkaisussa ja kehua toimivan vahvarin soundia, toisaalta:
tiedottaa muita studiotonen omistajia mahdollisesta? tyyppiviasta.

kuitenkin olen hieman varuillani rempan jälkeen ... noin 3 tunnin rämpyttelyn jälkeen tone ok, mutta tehomuuntaja aika kuuma ja päätemuuntaja melkein yhtä lämmin ...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)