Hammer Of The Gods 23.01.2006 22:32:33 (muokattu 23.01.2006 22:34:39) | |
---|
Moro! Tilanne on nyt sellainen, että Soulfallen painuu 2. helmikuuta Studio Watercastleen paistelemaan uutta demoa ja ilmassa leijuu hieman epävarmuutta käytettävän kitarakaapin suhteen. Mulla ja kitaristikollegallani on kummallakin Marshallin 4x12" peruskaapit, joissa siis on elementteinä Celestionin G12T-75-ämyrit. Livenä nuo menee vielä oikein hyvin, mutta äänityksissä noitten höppänä keskialue arveluttaa. Tässä on etsiskelty potentiaalisia lainakaappeja ja nyt olisikin tarjolla Englin 2x12" Vintage-kaappi, elementteinään 2 x Celestionin Vintage 30. Englin kaapit tiedän laadukkaiksi, ja elementitkin olisivat mieluisammat kuin nuo oman kaapin tuuttarit. Mieltä askarruttaa ainoastaan se, että onko kaapin koolla äänityskäytössä väliä? Itse olen aina elänyt siinä luulossa, että koolla ei ole väliä (hohhoh, oma lehmä ojassa? ;). Oletteko asiasta samaa mieltä? Tarkoitus olisi kuitenkin saada aikaan ihan vimpan päälle metallisaundi, ja sillä tässä nyt pähkäilen kaikkia pikkujuttujakin.. Että tämmöstä tällä kertaa, auttakeehan miestä mäessä! Edit: Niinjoo, vahvistinpuolella pöhisemässä on Englin Powerball, sikälimikäli tuolla on mitään valiä tämän asian suhteen... |
metsatorni 23.01.2006 23:39:18 | |
---|
Voisko ne teidänkin marshallit roudata myös studioon sen englin kaveriksi, pystyis sitten vertaamaan kumpi köhisee paremmin, vähän kantamista mut ei paha..meillä on just treenis "studiolla" metalliäänityksiä käynnissä, ja englin 2x12 käytössä, oisko sama malli? Kaikki tykättiin saundista, d-ja c-vireisiä kitaroita tehtiin, laneyn nuppi oli, en muista mallia. Jytky murea botne lähti mut silti tarpeeksi veemäinen, mun mielestä parempi kun hughes&kettnerin 4x12 mallissa, ois kiva kuunnella eroa marshallin ja englin välillä, powerballista on hyviä kokemuksia, luulis että noilla lähtee..! Ainakin kamojen puolesta :) huikka |
Torniojaws 23.01.2006 23:40:57 (muokattu 23.01.2006 23:42:04) | |
---|
Ei sillä väliä muuta kuin mikkivalinnoissa. Jos nauhoittaa pelkästään yhdellä mikillä, riittää yksielementtinen kaappi. Jos taas kaksi mikkiä, niin sitten kaksielementtinen, jne. Muista sitten myös kaapin fyysiset rajat, eli esim. tuskin mikään 1x12" kestää 100W tehoa (Powerball). Mitä kaappiin tulee, niin itse ainakin pidän omasta Engl Vintage 2x12" nauhoitukseen. |
askomiko 23.01.2006 23:50:41 | |
---|
Ei sillä väliä muuta kuin mikkivalinnoissa. Jos nauhoittaa pelkästään yhdellä mikillä, riittää yksielementtinen kaappi. Jos taas kaksi mikkiä, niin sitten kaksielementtinen, jne. Kosh... Kaikki kaapit riviin ja soittotuokio jokaisen kanssa, parhaat jatkoon. Sitten kokeilaan säilyykö paremmuusasetelma mikrofonien kanssa. >:ž |
Hammer Of The Gods 24.01.2006 00:06:47 | |
---|
Hm... Siellä Studio Watercastlella on "talon puolesta" tuollainen samanlainen Marshallin perus-1960, mitä myös meiltä löytyy. Olin syksyllä silloisen toisen bändini kanssa tuolla samassa studiossa demoa tekemässä. Käytimme tuota studion omaa kaappia, ja lainassa ollutta Englin Thunderia, eikä lopputulos oikein meikäläistä lämmittänyt. Kyllähän ne siellä miksauksen seassa menettelevät, mutta kovin ohuelta silti kuulostavat. Varsinkin pohjasaundi meinasi nostaa karvat pystyyn kaikessa onttoudessaan. Mikityksestäkään tämä tuskin johtui, Watercastlen Arttu on kyllä ihan pelimies ja laitteet myös vimpan päälle. Arttu kyllä itsekin totesi, että juuri tuo kaappimalli on kehnonlainen äänityshommiin. Tuosta hyvin rajallisesta kolmen päivän (soitto 2 päivää + miksaus 1 päivä) studioajasta johtuen kovin kummoisiin kokeiluihin ei ole mahdollisuutta. Etukäteenkään en tuota Englin kaappia luultavasti saa lainaan, sillä tämä lainaava taho on minulle ennestään täysin tuntematon. Ilmoitukseeni vastasi hän... |
kivi 24.01.2006 00:08:25 (muokattu 24.01.2006 00:11:49) | |
---|
Kosh... Kaikki kaapit riviin ja soittotuokio jokaisen kanssa, parhaat jatkoon. Sitten kokeilaan säilyykö paremmuusasetelma mikrofonien kanssa. Marshallin vakio 4x12-kaappi saattaa hyötyä selälleen kaatamisesta. Tai kunnon etäisyydestä seiniin. Tai... Kyllä mä niihin äänittäessä luottaisin, sikäli että mikään 2x12"-kaappi tuskin on dramaattisesti parempi. Marshallin honotus ei ole yksin kaapin vika;-) EDIT: Soundin ohuutta taas en lähtisi hakemaan kamoista vaan sovituksesta. Mitä matalampia särösoundeja ja epätarkempaa soittoa kitarasta tulee, sitä enemmän niitä pitää leikata pois mikä taas johtaa ohuempaan soundiin. En tietenkään vihjaile, että möyrisitte alavireessä kuin pellossa, semmoinen vain tuli mieleen että usein on vastaan tullut - ihan pitkän linjan bändeilläkin. Tarkka unisono tai vähintään oktaavi nuottien väliä, niin jopa saa alakerta kuulua ja möristä. :-D |
Hammer Of The Gods 24.01.2006 00:23:06 (muokattu 24.01.2006 00:32:38) | |
---|
Marshallin vakio 4x12-kaappi saattaa hyötyä selälleen kaatamisesta. Tai kunnon etäisyydestä seiniin. Tai... Kyllä mä niihin äänittäessä luottaisin, sikäli että mikään 2x12"-kaappi tuskin on dramaattisesti parempi. Marshallin honotus ei ole yksin kaapin vika;-) EDIT: Soundin ohuutta taas en lähtisi hakemaan kamoista vaan sovituksesta. Mitä matalampia särösoundeja ja epätarkempaa soittoa kitarasta tulee, sitä enemmän niitä pitää leikata pois mikä taas johtaa ohuempaan soundiin. En tietenkään vihjaile, että möyrisitte alavireessä kuin pellossa, semmoinen vain tuli mieleen että usein on vastaan tullut - ihan pitkän linjan bändeilläkin. Tarkka unisono tai vähintään oktaavi nuottien väliä, niin jopa saa alakerta kuulua ja möristä. :-D Heh, hyvän lisäyksen heitit peliin. Sovituksistahan tuo on myös paljon kiinni, ja soitosta. Tuo bändi jonka kanssa aikaisemmin Watercastlessa vierailin oli semmosta perusmetallirock-ränttätänttää E-vireessä, jonka soittamisessa meikäläinen ei ehkä ollut ihan omimmillaan. Paljon "rämpytettyjä" sointuja jne... Mutta ei siitä sen enempää, lopputulokseen kokonaisuutena oltiin kuitenkin ihan tyytyväisiä. Noh, joka tapauksessa taitaa siis olla parasta uhrata hieman aikaa siihen, että testaan sen studion oman marsu-kaapin ton Englin lootan lisäksi. Jos siis täällä nyt ollaan sitä mieltä, että kaapin koko ei ole saundiin vaikuttava seikka? Soulfallenin kanssa vedetään D-vireessä, ja sovitukset on vedetty hyvissä ajoin aika tappiin asti, joten niiltä osin homman pitäisi olla kunnossa. Edit: Hei nyt kun alettiin pilkkua viilailemaan näissä saundihommissa, niin mitäs mieltä ootte kaapin ohmiluvun vaikutuksesta saundiin? Mun kaappi pelittää joko 4- tai 16-ohmisena, ja kitaristikollegan loota 8 ohmisena. Nyt tää homma menee kyllä jo ihan hifistelyksi, mutta menköön :D |
milcoin 24.01.2006 02:05:51 | |
---|
Ei ainakaan mitään 2x12 kaapeja raskaammassa musassa. Marsun 4x12 toimii suht hyvin aina mutta kannattaa vertailla koska eroja on. Arttu on myös tykännyt signaalin splittaamisesta kahteen nuppiin ja kaappiin. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Daunt 24.01.2006 08:54:28 | |
---|
Kyllä se koko vaikuttaa. Jopa samat elementit sisältävät fyysisesti eri malliset 4x12-kaapit kuulostavat erilaiselta. Ei pienempi kaappi välttämättä silti kuulosta huonommalta. Vintage 30 on esimerkiksi Andy Sneapin (Testament, Exodus, Kreator, Arch Enemy, Killswitch Engage...) ykkösvalinta. |
Hammer Of The Gods 24.01.2006 16:13:32 (muokattu 24.01.2006 16:13:58) | |
---|
Arttu on myös tykännyt signaalin splittaamisesta kahteen nuppiin ja kaappiin. Olisikos siinä mitää häpyä, että soittaisin Powerballilla sekä siihen studion omaan Marshallin 4x12" kaappiin, että tuollaiseen Englin 2x12" kaappiin? Kun nuo kummatkin nimittäin sattuvat olemaan 16ohmin kaappeja, niin sen puolesta tuo onnistuisi. Kuinkahan paljon tommosen systeemin virittelemiseen kuluu ylimäärästä aikaa, entäs miksausvaiheessa? Kun sitä aikaa ei nimittäin liikaa ole käytettävissä... |
milcoin 24.01.2006 17:46:58 | |
---|
Olisikos siinä mitää häpyä, että soittaisin Powerballilla sekä siihen studion omaan Marshallin 4x12" kaappiin, että tuollaiseen Englin 2x12" kaappiin? Kun nuo kummatkin nimittäin sattuvat olemaan 16ohmin kaappeja, niin sen puolesta tuo onnistuisi. Kuinkahan paljon tommosen systeemin virittelemiseen kuluu ylimäärästä aikaa, entäs miksausvaiheessa? Kun sitä aikaa ei nimittäin liikaa ole käytettävissä... Eipä tuo aikaa vie sen enempää. Ohmien puolesta pitäis toimia noin. Parempi on kuitenkin se että sulla olis kaks nuppiakin. Toinen vaikka vähän miedommalla säröllä sävelalueiden korostamiseksi. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Hammer Of The Gods 24.01.2006 20:21:24 | |
---|
Eipä tuo aikaa vie sen enempää. Ohmien puolesta pitäis toimia noin. Parempi on kuitenkin se että sulla olis kaks nuppiakin. Toinen vaikka vähän miedommalla säröllä sävelalueiden korostamiseksi. Hm.. No sillä meidän toisella kitaristilla on kyllä Englin Thunder, josta siitäkin irtoaa ihan mallikkaat särösaundit. Pelottaa vaan että aikaa tärvääntyy ku alkaa virittelemään moista settiä pystyyn. Noh, kai se Arttu siellä sit osaa paistella, jos kerta ennenkin on tykänny tehdä tolla tavalla... |
BenGlenton 25.01.2006 01:46:28 | |
---|
Hm.. No sillä meidän toisella kitaristilla on kyllä Englin Thunder, josta siitäkin irtoaa ihan mallikkaat särösaundit. Pelottaa vaan että aikaa tärvääntyy ku alkaa virittelemään moista settiä pystyyn. Noh, kai se Arttu siellä sit osaa paistella, jos kerta ennenkin on tykänny tehdä tolla tavalla... Kannattaa olla Arttuun etukäteen yhteydessä, että tällaista säätämistä olette suunnitelleet, niin voi varautua, eikä mene aikaa turhaan ihmettelyyn hukkaan. www.supremecourtband.fi |
hannu666 25.01.2006 16:44:15 | |
---|
Hanki sinne studioon Mesa Boogie Dual Rectifier ja Tubescreamer 808 sekä mesan 4*12" kaappi, johan potkii perseelle :o) |
milcoin 25.01.2006 20:28:52 | |
---|
Hanki sinne studioon Mesa Boogie Dual Rectifier ja Tubescreamer 808 sekä mesan 4*12" kaappi, johan potkii perseelle :o) Allekirjoitan. Enpä oo rectumfirestä huonoa soundia kuullu. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
Hammer Of The Gods 25.01.2006 20:58:20 | |
---|
Allekirjoitan. Enpä oo rectumfirestä huonoa soundia kuullu. Oletkos Powerballista? ;) Noh, kyllähän mä tuollaisen Mesan kaapin kelpuuttaisin mukaan studioon ihan millon vaan. |
kivi 26.01.2006 00:52:36 (muokattu 26.01.2006 00:54:07) | |
---|
Hm.. No sillä meidän toisella kitaristilla on kyllä Englin Thunder, josta siitäkin irtoaa ihan mallikkaat särösaundit. Pelottaa vaan että aikaa tärvääntyy ku alkaa virittelemään moista settiä pystyyn. Noh, kai se Arttu siellä sit osaa paistella, jos kerta ennenkin on tykänny tehdä tolla tavalla... Hmm. Kun kitarat kerran kuitenkin aina soitetaan erikseen ja päällesoittoina, niin mä olen tavannut tehdä aina studioon mennessä yhden "kitaraseinän", jonka läpi siis kaikki kitaristit soittavat, toki soundia mieleisekseen säätäen. Kitaraseinässä on mulla ollut pahimmillaan muistaakseni 12 vahvistinta*, eikä sen pystyttäminen tuottanut enempää vaivaa kuin on 12 SM57:n sijoittamisessa - ja sitten konkkamikki koko seinän eteen. On kivaa kun voi tarkkaamossa nostaa faderista "lisää Voxia", vaikkapa - ja olennaista on, ettei joka pelille tee omaa raitaa vaan seinään suhtautuu kuin yhteen ainoaan vahvistimeen, summaa lennossa. (* Marshall JMP, Marshall JCM800, Fender Princeton Reverb, Fender Twin Reverb, Fender Bassman Blackface, Fender Bassman 50, Vox AC30, Ampeg VT22, Roland Jazz Chorus 60, Roland Jazz Chorus 20 metallikartiolla, Höfner KV100 ja Hiwatt 50) Aikaakaan ei haaskaannu, kun seinän rakentaa sillä välin kun rumpuja viritetään, ja niittä kymmentä eri virveliä ja peltisettiä valitaan... :-) |
Hmm. Kun kitarat kerran kuitenkin aina soitetaan erikseen ja päällesoittoina, niin mä olen tavannut tehdä aina studioon mennessä yhden "kitaraseinän", jonka läpi siis kaikki kitaristit soittavat, toki soundia mieleisekseen säätäen. Kitaraseinässä on mulla ollut pahimmillaan muistaakseni 12 vahvistinta*, eikä sen pystyttäminen tuottanut enempää vaivaa kuin on 12 SM57:n sijoittamisessa - ja sitten konkkamikki koko seinän eteen. On kivaa kun voi tarkkaamossa nostaa faderista "lisää Voxia", vaikkapa - ja olennaista on, ettei joka pelille tee omaa raitaa vaan seinään suhtautuu kuin yhteen ainoaan vahvistimeen, summaa lennossa. (* Marshall JMP, Marshall JCM800, Fender Princeton Reverb, Fender Twin Reverb, Fender Bassman Blackface, Fender Bassman 50, Vox AC30, Ampeg VT22, Roland Jazz Chorus 60, Roland Jazz Chorus 20 metallikartiolla, Höfner KV100 ja Hiwatt 50) Aikaakaan ei haaskaannu, kun seinän rakentaa sillä välin kun rumpuja viritetään, ja niittä kymmentä eri virveliä ja peltisettiä valitaan... :-) No huh huh.... Kyllä "wall of sound" saa nyt uuden merkityksen.... Toimiskohan toi kymmenellä ampfarmilla? ho hoo |
kivi 26.01.2006 01:16:16 | |
---|
No huh huh.... Kyllä "wall of sound" saa nyt uuden merkityksen.... Toimiskohan toi kymmenellä ampfarmilla? ho hoo No, kaikki mallintavien hyvät puolet, eikä yhtään niiden huonoista :-D |
Puavali 26.01.2006 01:40:22 | |
---|
Hmm. Kun kitarat kerran kuitenkin aina soitetaan erikseen ja päällesoittoina, niin mä olen tavannut tehdä aina studioon mennessä yhden "kitaraseinän", jonka läpi siis kaikki kitaristit soittavat, toki soundia mieleisekseen säätäen. Kitaraseinässä on mulla ollut pahimmillaan muistaakseni 12 vahvistinta*, eikä sen pystyttäminen tuottanut enempää vaivaa kuin on 12 SM57:n sijoittamisessa - ja sitten konkkamikki koko seinän eteen. On kivaa kun voi tarkkaamossa nostaa faderista "lisää Voxia", vaikkapa - ja olennaista on, ettei joka pelille tee omaa raitaa vaan seinään suhtautuu kuin yhteen ainoaan vahvistimeen, summaa lennossa. (* Marshall JMP, Marshall JCM800, Fender Princeton Reverb, Fender Twin Reverb, Fender Bassman Blackface, Fender Bassman 50, Vox AC30, Ampeg VT22, Roland Jazz Chorus 60, Roland Jazz Chorus 20 metallikartiolla, Höfner KV100 ja Hiwatt 50) Aikaakaan ei haaskaannu, kun seinän rakentaa sillä välin kun rumpuja viritetään, ja niittä kymmentä eri virveliä ja peltisettiä valitaan... :-) Jaahas, mää teen oman pikkuseinän sitten. Ampeg, mikro cube ja kolme voksia. Ja kaikki puhtailla saundeilla. Ja äänitteelle käytän pelkän ampegin... kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |