Aihe: Markalla saa markan laitteen..
1 2 3 4
musamies
25.01.2006 15:10:19 (muokattu 25.01.2006 15:15:47)
Tuli sivuhuomiona mieleen, että mun mielestä ainakin yhdessä Soundcraft vai oliko se Spirit mikserissä on aika paska virran sisäänmenoliitin, joka menee helposti paskaksi. Siinä on ulkopuolinen muuntaja, jossa varmaan hyvät puolensa, mutta olisi siihen voinut laittaa jonkun kunnollisen liittimen.

Meikäläisen keikalla on Behringerin kautta tullut kosketinsoittimien suloääni tullut ulos hienon mikserin, muiden laitteiden ja päätteiden jälkeen d&b kaapeista...
markotetri
25.01.2006 15:23:31
Kun itse menin esiintymään ensimmäiselle ulkoilmakeikalle, oli tekniikka bändikavereiden kanssa yhdessä suunniteltua ja pystytettyä. Käytetty apuna niin omia kuin kunnan laitteita. Rahaa ei äänentoiston järjestämiseen ollut erikseen käytössä. Tuli ihan hyvä lopputulos ekaksi ulkoilmakeikaksi.

Ei tullut mieleenkään valitella, että miksei joku muu tuo tänne niitä Martin Audioita, d&b ämyreitä tai Nexoja. Olisi käynyt nimittäin samanlailla, ettei pääse keikalle niinkuin se toisella keskustelusivulla kirjoittava.

Sieltähän se kaikki on saanut alkunsa varmaan kaikilla... Kyllä itsekin on tullut roudattua salinnurkkaan Peaveyn telkänpönttöjä ja pientä Carlsbro-mikserivahvistinta (4 kanavaa!).

Tässä keskustelussa vaan tosiaan on se ongelma, että ammattilaiset kertovat, miksei halpaa kannata hankkia ammattikäyttöön. Ehkä vähän minäkin:

Mä teen itse nykyään miksaushommia päätoimisesti, esim viime vuonna n.200 keikkaa. Erittäin pienistä ja intiimeistä yksityistilaisuuksista isoimmille festareille. Tässä vaiheessa mulla tai mun asiakkailla/työnantajilla ei ole varaa riskeerata hommia hankkimalla käyttöön mitään kakkosluokan tavaraa. Tällä tarkoitan sitä, että vaatimustaso niin yleisön, esiintyjän kuin allekirjoittaneen osalta on noussut niin korkealle, että kompromisseja ei tehdä. Ja tämän takia räkkiin ei halpislaitteita hankita.

Lisäksi vuosien varrella on kertynyt kokemusta ja näkemystä erilaisista laitteista ja järjestelmistä. Tämän takia on hiukan liiankin helppo antaa vaikka kohisevasta stereoDI-boxista murhaavaa kritiikkiä. Pitäisi vaan koittaa pitää mielessä, että esim tässä foorumissa kaikki eivät ole ammattilaisia. Hiukankin ulkopuoliselle voi olla vaikea lukea roudarinkieltä, vaikka se muistuttaakin suomea monelta osin :D

Pro-väelle tämä on ehkä vähän turhankin helppo topicci. Malttia, hyvät ihmiset. Niin ammattilaiset, puoliammattilaiset, harrastajat kuin asiaa täysin tuntemattomatkin... :)
Artificiality is normal to the medium.
musamies
25.01.2006 15:31:59 (muokattu 25.01.2006 15:33:03)
Sieltähän se kaikki on saanut alkunsa varmaan kaikilla... Kyllä itsekin on tullut roudattua salinnurkkaan Peaveyn telkänpönttöjä ja pientä Carlsbro-mikserivahvistinta (4 kanavaa!).

Meikäläisellä puolestaan on nykyisin Peavey:t ämyreinä ja vahvistimena modernimpia vahvistimia, mutta vanha täysputki Sound City 100 PA mikserivahvistin ja Peaveyn:n 2x15" + torvi Hisys-4:set on mun mielestä edelleenkin toimiva yhdistelmä pikkukeikkojen laulukamoiksi. Mikiksi vaikka Shuren SM 58. Voisi olla jopa varsin hyvä kun uusisi diskantidraiverit vimpan päälle moderneiksi.

Mä teen itse nykyään miksaushommia päätoimisesti, esim viime vuonna n.200 keikkaa. Erittäin pienistä ja intiimeistä yksityistilaisuuksista isoimmille festareille.

Se on vähän sama kun maataloustraktorejakin on monenlaisia. On pienimuotoiseen käyttöön sopivaa vanhaa avotraktoria, halpaa nelivetoista Zetoria ja uudempia "Magnum", "Power", Hitec" nelivetoisia 200 hevosvoiman teholuokassa, jolla kelpaa vetää suorakylvökonetta, tehdä urakointihommia, ohjaamokin on viihtyisä ja hallintalaitteet ergonomisia...
Roadari
25.01.2006 15:43:31
Markalla saa markan laitteen. Markan hommiin ei kannata ostaa tonnin laitetta.
Markalla saa markan laitteen. Markan laitteilla ei tonnin juttuja tehdä.

Tämän kukkasen runoili:
Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Teemu Tee
25.01.2006 15:43:52
Osa tästä halpisbuumista menee mun mielestä suoraan Thomannin piikkiin. Se suoltaa ulos kaikenmaailman paskaa Hotdealsin adjektiivein "asiallinen, kunnollinen, ammattitason" jne. Koko lafkan tärkein markkinointiargumentti on hinta. Itsekin olen mennyt siihen halpaan, että tulee tilattua muiden tarpeiden ohessa ihan kokeiluluontoisesti jotain täyttä skeidaa. Alle satasella kaikenmaailman putkietuasteita jne., joiden kunnollinen toteuttaminen ei oikein onnistu tuohon rahaan. Mutta niin kauan kuin me ostamme, ne kyllä myyvät.

Toinen puoli asiaa on se, että jos jollain on rahaa kaksisataa euroa ja hän tarvitsee mikserin, on pakko ostaa se 199 euron A tai B. Nykyään halutaan "kaikki mulle heti" ja ajatus säästä muutama kuukausi ei todellakaan tule edes mieleen. Kun riittävän kauan touhuaa näillä rintamilla, alkaa arvostaa kunnon vehkeitä. Ei välttämättä huippukamaa vaan sellaista joka varmasti toimii ja kuulostaa riittävän hyvältä. Vaikka itse kumarrankin laulumikkipuolella ihan muualle, Shuren Sm58 käy aina. Samoin suurin osa kitaristeista hyväksyy Fenderin perus-Straton jos oma skitta ei jostain syystä ole käytettävissä.

Sanoisin siis lopuksi: osta aina riittävän hyvä!
Tyhjän saa pyytämättäkin
musamies
25.01.2006 15:56:12
Mua ärsyttää tossa onks noi Thomann:in 200 euron ämyrit hyvät kirjoittelussa, jota täällä netissä usein on se, ettei jengi mene kuuntelemaan ja kokeilemaan laitteita mihinkään ja sitten tilaa netistä kenties jotain paskaa. Menisi vaikka jonkun muun bändin keikalle roudausavuksi ja kuuntelisi soiko nimenomainen laitteisto hyvin omiin tarpeisiin ja jos ei soi, niin mitä pitäisi olla erilailla.

Shuren Sm58 käy aina.

Se on lisäks aika halpa.
Hotlicks
25.01.2006 16:15:34
Mua on jo jonkun aikaa ihmetyttänyt se, että jokaisen bändin on jostain syystä ostettava itselleen se "koko satsi kaikkee ja sikana". Ei sinällään mitään väärää, saahan niitä ostaa jos siltä tuntuu ja kukkaro kestää. Tossa hötäkässä vaan tuntuu usein unohtuvan se, että rahavarat on kuitenkin rajalliset ja jos ostat heti koko läjän, niin joko se on todennäköisesti aika pitkälle kasattu halpismerkeistä (ja todennäköisesti sondaa jännältä) tai sitten isin on oltava tosi rikas... Toki paljon keikkaileva bändi saa ihan hyvän setin maksettua aika nopeasti takaisin, mutta sitten ei taas liksaa nostetakaan niin paljon (ja kuinka moni bändi saa edes liksaa...). Jostain se on aina pois.

Jos ja kun omia kamoja kuitenkin ollaan ostamassa, niin mä satsaisin ennemmin laatuun ja ostaisin pikkuhiljaa sen mitä oikeasti tarvitsee. Samalla voi oikeasti tutustua niihin omiin laitteisiinsa ja opetella pikkuhiljaa käyttämään niitä kunnolla ja saamaan niistä kaiken irti. Heti alkuun tuskin tarvii olla niitä subbareita ja rumpumikkisarjaa tms. Soundi on tuskin kovin juhlava, jos niitä ei osata käyttää. Sillä rahamäärällä, minkä iso ja "oikea" PA-setti maksaa, vuoraa äänentoistofirmalta sedän tuomaan ne kunnon vermeet paikalle aika monta kertaa. Vehkeet on varmasti hyviä, koska ammattikäytössä ei oikeasti ole varaa ostaa huonoa. Voit itse keskittyä soittamiseen, eikä tarvitse huolehtia kaikesta. Lisäksi äänimiehet on usein erittäin hauskoja persoonia...:)

Vaihtoehtona tälle on esim. ostaa pikkukamat itselle, joilla treenataan ja tehdään ne keikat, jotka ei isoa äänentoistoa vaadi (esim. häät tms. "soittakaa hiljempaa, oisko jotain kotimaista..." -tyyppiset bileet) ja vuokrataan isompi läjä sitten kun on sen aika. Musa ei noissa pienissä tilaisuuksissa useinkaan ole se pääjuttu ja ketään ei kiinnosta mitkä kamat sulla on. Soittaminen on tottakai ihan sikana kivempaa paremmilla ja isommilla kamoilla ja soundaa aivan varmasti niin paljon paremmalta, että taviksetkin huomais jos näitä vaihtoehtoja pääsisivät vertaamaan. Järki kannattaa kuitenkin pitää matkassa.

Kukin tietysti tekee just niin kuin itse parhaaksi näkee ja ostaa ihan just niin paljon ja mitä vaan kuin ikinä haluaa. Ei ole tarkoitus dumata ketään. Itse en kuitenkaan koske halpismerkkeihin, enkä osta Isoa settiä. Kumpaankaan mulla ei ole varaa.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
musamies
25.01.2006 17:12:39
Bändikaveri sano, että hän voi lainata mun laiteräkkin jotain Behringerin laitetta, jota voi kuulemma käyttä kompressorina lauluja varten. Taidan kokeilla tekeekö sillä mitään. Olisinhan vaihtoehtona voinut sanoa, että mun räkkin ei kelpaa ellei ole vähintään DBX ;-)

Mä ainakin aion kokeilla tekeekö sillä ilmaisella laitteella mitään ja jos ei tee, niin en sitä räkkiin laita. Jos tekee, niin sitten tulee mukaan.
santtus
25.01.2006 18:50:02
Osallistunpa vielä hieman itsekin...

Meikäläisestä on viimeaikoina tullut kohtalaisen hemmoteltu kaveri näin laiteosastolla. Omia hommia on päässyt tekemään hyvillä kamoilla (Siis nexo, EAW, Bss yms.) ja mukavaahan se on. Läksin sitten nykyisen työnantajayhtyeen kanssa viime syksyllä promotyyppiselle rundille ja laitteet tulivat aina paikanpäältä. Kuljettelin siinä sitten mukana omaa 4u hengenpelastusräkkiä, joka oli kyseisen orkesterin tarpeisiin suunniteltu.

Se täytyy sanoa, että monenlaisia laitteita tuli vastaan ja olin taas ensimmäistä kertaa varmaan kolmeen vuoteen Allen&Heathin takana (kertoo jo kai jotain siitä kermapersehommasta.) Mutta kyllä niillä oikein kivasti rokkihommaa klubeissa veti.

Sitten taas kun on tässä käynyt pyörimässä kirkoissa ja konserttisaleissaniin, että lavalla on lauluyhtye, bändi ja sinfoniaorkesteri, huomaa, että niiden laitteiden täytyy oikeasti olla todella hyviä, että keikasta kunnialla selviää. Noissa paikoissa se prosessorin hurina kuuluu oikeasti ja linearray pa:n edun konventionaaliseen huomaa.

Tottakai mun hommat eroaa humppagenrestä paljonkin, mutta kyllä omiin kamoihin on huomannut satsaavansa aika paljonkin rahaa. Ja kyllä ne myös ovat itsensä takaisin uusien keikkojen muodossa maksaneet.
LHU
25.01.2006 19:01:56
Otsikkoon palatakseni täytyy myös muistaa että markalla saa myös kaksi viidenkymmenen pennin laitetta, eli kukin tavallaan. Harrastajat harrastaa ja ammattilaiset tekee hommia elääkseen, hankintoja tehdessään kukin miettiköön mihin sitä vempainta oikeasti tarvitsee. Mulle esim. riittää halpissarjan pistosaha koska tarvitsen sitä kerran vuodessa mut ei ammattimies sillä mitään tekisi.
"Expertus dico"
santtus
25.01.2006 19:06:52
Saa sitä vuoden 58 jälkeä nykylaitteillakin, muttei taas toisinpäin...
musamies
25.01.2006 19:09:29 (muokattu 25.01.2006 19:10:53)
Saa sitä vuoden 58 jälkeä nykylaitteillakin, muttei taas toisinpäin...

Kyllä mä väittäsin, että jos meikäläinen haluaisi vastaavanlaista jälkeä, huomattavasti pahempi pullonkaulu on oma ja muiden mahdollisten soittajien soittotaito, kuin Behringerin mikseri tai emolevylle integroitu äänikortti!

Vaikka nykyisin on hemmetin hyviä vehkeitä, niin silti ei ole musiikki välttämättä taiteellisessa mielessä hirveästi parantunut vuodesta 1958.

Jos on oikeasti HYVÄ soittamaan, hyvä soittaja menee vaikkapa sinne kirkkoon ja vetää sen urkukonsertin ilman sen kummempaa laitekikkailua ja urut soi hyvin kun ne on tehty juuri sinne tilaan.
santtus
25.01.2006 19:35:48
Niinpä. Mutta niillä markan laiteilla se huonokin muusikko saa hommansa muiden kuuluville. Vuonna 58 kun homma oli kalliimpaa, ei kukaan kustantanut amatöörejä levyttämään. ;-)
Sir Attila
25.01.2006 19:41:32
Vuoden -58 Neumannin mikit on hyviä mikkejä tämänkin päivän mittapuun mukaan.

Tän päivän paska mikki on paska vielä vuonna 2054 jos sattuu jostain syystä noin kauan säilymään.
musamies
25.01.2006 19:46:35 (muokattu 25.01.2006 19:48:28)
Niinpä. Mutta niillä markan laiteilla se huonokin muusikko saa hommansa muiden kuuluville. Vuonna 58 kun homma oli kalliimpaa, ei kukaan kustantanut amatöörejä levyttämään. ;-)

Mä taas olen sitä mieltä, että vähän halvemmillakin laitteilla voi musa kuulostaa aika reteältä jos osaa niitä käyttää ja osaa soittaa tai laulaa.

Ajatellaan vaikka niin jos on hyvä laulaja ja hyvä käyttää mikkiä, ei välttämäti tarvi kompressoria. Jos taas ei ole, on kompressorille suurempi tarve.

Jos on hyvä soittamaan ja laulamaan, niin kuulostaa hyvältä vaikka vetäs akustisesti vanhalla harmoonilla ja laulaa lurittaisi siihen päälle. Tämä talteen kahdella hyvälaatuisella mikillä hyvälaatuisen tallentimeen.
Sir Attila
25.01.2006 20:19:37
Mä taas olen sitä mieltä, että vähän halvemmillakin laitteilla voi musa kuulostaa aika reteältä jos osaa niitä käyttää ja osaa soittaa tai laulaa.

Ajatellaan vaikka niin jos on hyvä laulaja ja hyvä käyttää mikkiä, ei välttämäti tarvi kompressoria. Jos taas ei ole, on kompressorille suurempi tarve.

Jos on hyvä soittamaan ja laulamaan, niin kuulostaa hyvältä vaikka vetäs akustisesti vanhalla harmoonilla ja laulaa lurittaisi siihen päälle. Tämä talteen kahdella hyvälaatuisella mikillä hyvälaatuisen tallentimeen.

Nyt sulla menee käsitteet "halvat laitteet" ja "vähemmän laitteita" sekaisin. Allekirjoitan ton vähemmän laitteita-periaatteen mutta Pitkän alkuperäinen pointti oli mun ymmärtääkseni nimenomaan välttää pistämään soundiketjuun heikkoja lenkkejä.
Sir Attila
25.01.2006 20:21:03

Nyt sulla menee käsitteet "halvat laitteet" ja "vähemmän laitteita" sekaisin. Allekirjoitan ton vähemmän laitteita-periaatteen mutta Pitkän alkuperäinen pointti oli mun ymmärtääkseni nimenomaan välttää pistämästä soundiketjuun heikkoja lenkkejä.
musamies
25.01.2006 20:38:37
Nyt sulla menee käsitteet "halvat laitteet" ja "vähemmän laitteita" sekaisin. Allekirjoitan ton vähemmän laitteita-periaatteen mutta Pitkän alkuperäinen pointti oli mun ymmärtääkseni nimenomaan välttää pistämään soundiketjuun heikkoja lenkkejä.

Periaate heikkojen lenkkien välttämisestä on hyvä!

Laitteiden määrä ja laatu on kummatkin enemmän tai vähemmän käytettävissä olevasta rahasta riippuvaisia. Välttämättä jos on tietty määrä rahaa käytössä, niin se kaikista parhaiten soiva yhdistelmä ei tulekaan, että yksittäiset laitteet olisi parhaita mahdollisia koska rahat loppuisi kesken. Eikä se tule niinkään, että joukossa on muita lenkkejä selvästi heikompia lenkkejä. Ehkä ääriesimerkki mitä tulee mieleen on paskat piuhat ja liittimet, jotka pilaa muuten hyvänkin kokonaisuuden.
manto
25.01.2006 22:56:48
Mut miksi nää keskustelut ammentaa voimansa aina pelkästään ääriaineksesta? Miksi asetelmaksi muodostuu aina Behringer vs. D&B, Alto vs Nexo, Phonic vs. Klark Teknik jne.

Tuohon väliin mahtuu NIMENOMAAN sitä kamaa, mitä IMHO suurimman osan ihmisistä kannattaisi ostaa. Maailman parhaat vehkeet on suurimmalle osalle täysin turhat ja taas maailman paskimmat vehkeet hajoaa vähitellen sellaisiksi (elleivät jo valmiiksi sitä ole).

Tämä on juttu mitä olen ihmetellyt itsekin! Mutta tuossa varmaankin päädytytään siihen, että jokaisella niitä markkoja on erilainen määrä taskunpohjalla.

Näyttää olevan nimittäin niin, että n.6000mk ei riitä edes niihin halpoihin B laitteisiin. n.12000mk saat halvat B kamat (suht´koht koko kattauksen). Siitä ylöspäin sitten vain... esim. n.42000mk saat jo "laatumerkkejä" koko setin, mutta onko ne sitten jo huippu kamaa niin joku muu vastatkoon siihen. Toki tuohon väliin mahtuu vaikka mitä. Mutta mihin vetää raja niin siinä tulee vaikeus, ainakin itselleni, ja kuitenkin kohtuu kokoisesta rahaläjästä on kyse.

"Ladalla pääsee todennäköisesti käymään kaupassa ja saa ruokakassin kotiin, mersulla sama tapahtuma voi olla hieman mukavammin hoidettavissa (jos ei nyt satu olemaan vanha manne-dieseli)"

-manto-
-Nojoo-
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)