Aihe: Korvakuulolta soittaminen (jeesatkaa vanhusta)
1 2
anguished
10.08.2003 12:58:19
Kova treenaus ja teorian pänttääminen.. ja sitten jos kappaleessa on kitarat jossain erikoisessa vireessä niin helpottaa jos tietää sen. Varsinkin jos transkriptoi koko kappaleen nuotti nuotilta.

Onhan noita ohjelmiakin sitten korvan treenaamiseen, esimerkiksi Ear Master Pro 4 on aika hyvä.
Peter Gunn
10.08.2003 18:12:30

No tässä on muutama paikka ameriikaks asiasta..

Kiitos linkeistä. +
Gypsy
10.08.2003 18:46:14
Tuli vaan tossa mieleen, että näitähän on näitä laitteita, millä pystyy puolnopeueen hidastaan musiikkia laskematta virettä. Ja olen kerran nähny semmosta käytettävän ja uskokaa pois, siinä kuulee jopa soitetuista soinnuista erilliset sävelet helposti. Tommonen laite vois olla hyvä semmosille jotka ei muuten pysty hahmottaan niitä sointuja. Ja ainakin voisin kuvitella, että siinä oppis niitä sointuja sitten paremmin hahmottaankin
Peter Gunn
10.08.2003 19:03:42

Tollaisia ohjelmia on netissäkin ilmaiseksi. Tai ainakin yhden olen löytänyt.
lxi
10.08.2003 19:23:51 (muokattu 10.08.2003 19:24:13)
Tollaisia ohjelmia on netissäkin ilmaiseksi. Tai ainakin yhden olen löytänyt.

Ainakin yksi on nimeltään Transcribe!, erinomaisen toimiva ja käyttökelpoinen ohjelma.

http://www.seventhstring.demon.co.uk/xscribe/
Mainostilaa vuokrattavana
poppamies
10.08.2003 23:22:21

Ainakin yksi on nimeltään Transcribe!, erinomaisen toimiva ja käyttökelpoinen ohjelma.

http://www.seventhstring.demon.co.uk/xscribe/

No tuo "Transcribe!" on ollut mulla käytössä jo jonkiun aikaa. Sain sen ihan ilmaiseks kun selitin Andy Robinson'ille että teen bassotabuja, ja että laitan jokaisen tabun loppuun maininnan että hommaan on käytetty Transcribe. Hienoa että löytyy ymmärystä omaavia kavereita tässä muuten niin kaupallisessa maailmassa.
P.S. Olen ollut erittäin tyytyväinen softaan.
"G-strings are for strippers"
Keppi
11.08.2003 08:37:19
Koitan kattoo semmosia kohtia missä on vaikka pelkkä basso ja kokeilla vaan jotain sointuja siihen päälle, pikkuhiljaa ne aukee siitä. Kyllähän sen aina kuulee meneekö se ylemmäs vai alemmas siitä ekasta soinnusta minkä löysit joten sit vaan testailemaan mikä kuulostaa oikeelta. Ei kyllä todellakaan silleen että "Jaha A, G..E ja F". Hetki menee aina =)

Tän jutun oon itsekin huomannu, ku jätkien kanssa mietitään, miten joku biisi menee. Ne kans miettii, ett meneeks basso/sointu ylös vai alas. Tuntuu, ett ollaan riippuvaisia siitä, ett sointu on samalla tavalla soitettuna, kun tässä malliversiossa...muuten ollaan hakoteillä. Itse tykkään kuitenkin tehdä just sillain, ett haen ensin "sointurungon". Eli vaikka avoimmilla soinnuilla soitan sen, välittämättä siitä mistä asemasta ja millaisilla sormituksilla alkuperäinen versio on soitettu. Tästä jutusta oon huomannu, ett on toisille hebreaa. Täytyy olla niinkun samalla tavalla soitettu versio, ennenkun hahmotetaan juttu.
Tää on varmasti yks niistä asioista, minkä takia kannattas opetella kappaleita myös kuuntelemalla.

Ainii! Tuli vielä yks hyvä neuvo, mitä itse tulee käytettyä. Jos on hankala sointu, niin se auttaa ku hekee sen sävel säveletä. Niinku murrettuna(?!?). Kun yleensä tietää bassosävelen, nii sitt vaan sen kanssa pikkuhiljaa hakee sen soinnun, sävel kerrallaa...ettien mikä ääni aina soundaa hyvälle ton kipaleen kanssa.
Juuup!
Keppi
11.08.2003 09:12:12
Mä en tiedä sävellajeista sun muusta teoriasta mitään. Mutta kyllä mä silti pystyn soittaan biisin kuin biisin korvakuulolta yhen kuuntelukerran jälkeen. Ainoo mikä auttaa mun mielestä on se, että soittaa vaan paljon. Jos on auttaakseen

Esim noi jutut tossa alussa on mulle hepreaa:

Ja tästä en tiedä, mutta oon lukenu, että epävireisellä kitaralla soittelu saattaa huonontaa sävelkorvaa

Joo...tottahan se on, ett mitä sillä tiedolla tekee, jos ei sillä tiedolla tee mitään?!;) Kyllä itsekkin tunnen paljon soittajia, jotka ei osaa teoriaa metriäkään, mutt silti tuntuu, ett sormi ei mee suuhun yhtään missään tilanteessa. En mä itseänikään pidä minään teoriaviisaana. Vähän on tullut ihan mielenkiinnosta luettua, mutt ei siitä mulle oo sillä tavalla ollu mitään valtavaa hyötyä...ainakaan sillätavalla, mitä siitä joillekkin soittajille on. Olen kuitenkin enempi tätä korvalla opettelevaa tyyppiä(tää ei kylläkään tarkoita sitä, ett teoriaviisaat ei saattas opetella korvalla!).
Juuup!
Peter Gunn
11.08.2003 14:19:57

No sainpahan yhden biisiin soinnut ja kitarajutut selvitettyä eilen. Vajaa kaks tuntia meni.
Keppi
12.08.2003 08:09:39
No sainpahan yhden biisiin soinnut ja kitarajutut selvitettyä eilen. Vajaa kaks tuntia meni.

No ei mitä...siitä se lähtee;)
Juuup!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)