Aihe: Tervepäisiä, asiallisia soittajia..?
1 2 3 4 522 23 24 25 26 27 28 29 30
v_m_kangas
25.01.2006 15:11:35

Vaikka asia ei mulle mitenkään kuulu eikä liikuta, enkä ala OMB:ksi enkä ison bändin kanssa valmiiksi äänitettyjä taustoja käytä niin:

1. Saanhan mä omaa käyttöä varten tallentaa mitä tahansa.

2. Jos mä soitan sitä julkisesti ja teen Teosto-ilmoitukset, eikö kaikki ole OK?

(Mä kuvittelisin, että se Teoston vastaus tarkoitti, että jos sitä midiäänitettä alkaa myydä, se on laitonta)

Oikaiskaa, oonko mä täysin eksyksissä.

Olet joutumassa hukkaan :) Omaan käyttöön saa tallentaa, paitsi jos olet jossain konsertissa itse lipun maksaneena kuulijana, voi äänittäminen ja kuvaaminen olla kiellettyä.

Et voi esittää tekemääsi nauhoitetta minkäänlaisessa julkisessa tilaisuudessa etkä myöskään kopioida/jakaa sitä muille.
Humppaa tai soita humppaa
baron
25.01.2006 15:15:43

Olet joutumassa hukkaan :) Omaan käyttöön saa tallentaa, paitsi jos olet jossain konsertissa itse lipun maksaneena kuulijana, voi äänittäminen ja kuvaaminen olla kiellettyä.

Et voi esittää tekemääsi nauhoitetta minkäänlaisessa julkisessa tilaisuudessa etkä myöskään kopioida/jakaa sitä muille.

Siis tallentaa mitä tahansa musaa itse soitettuna omaan käyttöön, ilmaisin itseni epätarkasti.
My name is Baron, Sir Baron.
EP
25.01.2006 15:17:46 (muokattu 25.01.2006 15:19:05)
Jos se sisältää Teosto/NCB:n
alaista musiikkia niin se on laiton äänite.

PAINOTTAISIN SANAA: JOS!
humppahanuristi
25.01.2006 15:20:42

PAINOTTAISIN SANAA: JOS!

Niin JOS mutta tahtoo yleensä olla KUN. JOS ihan perustanssimusiikkia esitetään.
Ilonpilaaja
v_m_kangas
25.01.2006 15:20:59

Siis tallentaa mitä tahansa musaa itse soitettuna omaan käyttöön, ilmaisin itseni epätarkasti.

Eli kuten sanottua:

Laittomasta äänitteestä ei tule laillista tekemällä ohjelmailmoitus Teostoon. Laillisen äänitteen saat aikaiseksi hakemalla tallennusluvat.
baron
25.01.2006 15:23:00

Eli kuten sanottua:

Laittomasta äänitteestä ei tule laillista tekemällä ohjelmailmoitus Teostoon. Laillisen äänitteen saat aikaiseksi hakemalla tallennusluvat.

Älä nyt pelleile, jos mä mun Monkpianotreeniä äänitän omaksi palautteekseni, mä en siihen teoston lupia tarvitse.
v_m_kangas
25.01.2006 15:26:21 (muokattu 25.01.2006 15:27:24)

Älä nyt pelleile, jos mä mun Monkpianotreeniä äänitän omaksi palautteekseni, mä en siihen teoston lupia tarvitse.

Et tarvitse, mutta kysehän oli tuon äänitteen esittämisestä julkisessa tilaisuudessa, josta tekisit ohjelmailmoituksen Teostoon?

Edit:
1. Saanhan mä omaa käyttöä varten tallentaa mitä tahansa.

Ok

2. Jos mä soitan sitä julkisesti ja teen Teosto-ilmoitukset, eikö kaikki ole OK?

Not ok
EP
25.01.2006 15:27:06
Niin JOS mutta tahtoo yleensä olla KUN. JOS ihan perustanssimusiikkia esitetään.

Ei se riipu musiikkityylistä kyllä yhtään, kysymys on siitä mikä katsotaan (eli minkä Teosto katsoo) olevan Teoston alaista musiikkia..
v_m_kangas
25.01.2006 15:29:07

Ei se riipu musiikkityylistä kyllä yhtään, kysymys on siitä mikä katsotaan (eli minkä Teosto katsoo) olevan Teoston alaista musiikkia..

Hoho, nussikaa pilkkuja oikein kunnolla. Fakta lienee kuitenkin se, että vapaata perustanssimusiikkia ei kuitenkaan ole olemassa. Tai ei ainakaan sellaisen esittäjällä maksettuja keikkoja.
baron
25.01.2006 15:30:23 (muokattu 25.01.2006 15:31:30)

Et tarvitse, mutta kysehän oli tuon äänitteen esittämisestä julkisessa tilaisuudessa, josta tekisit ohjelmailmoituksen Teostoon?

Edit:

Ok

Not ok

Tarkoittaako tuo sitä, että joka hemmetin rokkibändi, joka keikoilla sattuu käyttämään taustaäänitteitä (ja kuulumaan teostoon) rikkoo lakia/määräyksiä, jollei ole teoston lupaa sen taustaäänitteen tekemiseen?

Siis jos mä pistän vas käden osuuden pianon muistiin ja keikalla soitan vain melodian oikealla kädellä, mä rikon jotain?
v_m_kangas
25.01.2006 15:32:41

Tarkoittaako tuo sitä, että joka hemmetin rokkibändi, joka keikoilla sattuu käyttämään taustaäänitteitä (ja kuulumaan teostoon) rikkoo lakia/määräyksiä, jollei ole teoston lupaa sen taustaäänitteen tekemiseen?

Kyllä!

Täähän oli siis juuri se uusi asia, mikä täällä tuotiin esille (Teoston vastaus suoraan kysymykseen). Isoj aikaisemmin kertoi saaneensa Teostolta toisenlaisen vastauksen. Eli mitä tässä nyt sitten uskotaan. Hlökohtaisesti toivon tätä jälkimmäistä tulkintaa :)
EP
25.01.2006 15:34:15
Hoho, nussikaa pilkkuja oikein kunnolla. Fakta lienee kuitenkin se, että vapaata perustanssimusiikkia ei kuitenkaan ole olemassa. Tai ei ainakaan sellaisen esittäjällä maksettuja keikkoja.

Ei tässä mitään nussimassa olla, mutta jossain se raja kulkee ja jos halutaan asioista selvä niin selvitetään.
Fakta on se, että taustanauhoja nykyään käytetään ja tullaan käyttämään, halusimme tai emme.
v_m_kangas
25.01.2006 15:40:31

Fakta on se, että taustanauhoja nykyään käytetään ja tullaan käyttämään, halusimme tai emme.

Emmehän me tästä keskustelleet. Puhe oli siitä, että maksaako se taustanauhojen käyttö vai ei.

Ei ole probleema meikäläiselle vaan joillekkin markan sepille tullee ongelmaksi jos noita Teoston tulkintoja ryhdytään myös valvomaan.
EP
25.01.2006 15:46:49 (muokattu 25.01.2006 15:51:22)
Emmehän me tästä keskustelleet. Puhe oli siitä, että maksaako se taustanauhojen käyttö vai ei.

Ei ole probleema meikäläiselle vaan joillekkin markan sepille tullee ongelmaksi jos noita Teoston tulkintoja ryhdytään myös valvomaan.

Niin mikä on Teoston tulkinta?

-Minkälaisesta "nauhasta" joutuu erikseen maksamaan?
-vai joutuuko kaikesta mikä tulee "nauhalta"?
v_m_kangas
25.01.2006 15:51:56

Niin mikä on Teoston tulkinta?

Humppahanuristi: Näköjään näin olen asian kysynyt:

"OMB (one man band) jutuissa musiikki tallennettaan midi-tiedostona
kosketinsoittimien tallennusvälineeseen (korppu, kovalevy tms.) ja sitten
mennään keikalle, jossa soitetaan ehkä jotain lisää ja lauletaan päälle
mutta periaatteessahan tuo on kuitenkin musiikin tallentamista. Onko
kyseessä silloin bootleg eli laiton äänite?"

Teostosta Tuija Naulapää vastasi:

Hei,

Midi-fileisiin haetaan normaali tallennuslupa samalla tavalla kuin mihin
tahansa muuhun äänitteeseen. Niiden laskutuksessa käytetään äänitetariffia,
mikä löytyy kotisivuiltamme osoitteesta www.teosto.fi.

Jos äänitteelle ei haeta tallennuslupaa, kun se sisältää Teosto/NCB:n
EP
25.01.2006 15:57:26 (muokattu 25.01.2006 15:58:17)
Humppahanuristi: Näköjään näin olen asian kysynyt:

Teostosta Tuija Naulapää vastasi:

Asiahan on sitten selvä, JOS se on noin, vaikka tulis "nauhalta"urkusoundia taustalle sointuina, siitä on maksettava erikseen. :)
isojussi
25.01.2006 16:15:04
Asiahan on sitten selvä, JOS se on noin, vaikka tulis "nauhalta"urkusoundia taustalle sointuina, siitä on maksettava erikseen. :)

Ei ole. Mä oon varta vasten asian teostosta kysyny. Itse omaan esiintymiskäyttöön tekemistäni taustoista ei tarvii maksaa teostoja.

Mutta jos teen niitä jolleki toiselle tai käytän karaokekäytössä, pitää tallennusluvat jne olla kondiksessa.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
v_m_kangas
25.01.2006 16:20:16

Ei ole. Mä oon varta vasten asian teostosta kysyny. Itse omaan esiintymiskäyttöön tekemistäni taustoista ei tarvii maksaa teostoja.

Mutta jos teen niitä jolleki toiselle tai käytän karaokekäytössä, pitää tallennusluvat jne olla kondiksessa.

Mistä johtuu se, että eri kysyjille vastataan eri tavalla?
isojussi
25.01.2006 16:21:09
Mistä johtuu se, että eri kysyjille vastataan eri tavalla?

Jos me kysytään eri tavalla.
Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)