Mike M. Hiirenloukku 24.01.2006 18:08:00 | |
---|
Otsikko sinänsä johtaa harhaan, ettei se kerro mitä olen vaihtamassa mihinkin.. Eli, tyylinä on tiukkaa metallin mäiskettä, tyyliin disturbed, uusi killswitch engage jne. ja tällähetkellä vahvistin on Laney TF800 ja sillä 4x12" Laneyn kaappi. Soundin teen laittamalla vahvistimesta gainia niin, että menee vähän ääni ruttuun ja loput sans amp gt -kloonilla. Kysymys koskee nupin vaihtamista Madamp A15Mk1:ksi. Pohjimmainen kysymys on: paraneeko soundi? Luonnollisesti toivon pikaista vastausta. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Rinneto 24.01.2006 18:20:41 (muokattu 24.01.2006 18:21:04) | |
---|
Suoraan kysymykseen suora vastaus. Vahvistimen vaihdossa on järkeä jos: a) Et pidä nykyisen laitteistosi saundista. b) Tarvitse lisää tehoa c) Tarvitset vähemmän tehoa |
Fin_Rocker 24.01.2006 18:23:33 | |
---|
mielestäni kannattaa jos vähänkin kolvi kädessä pysyy |
Mike M. Hiirenloukku 24.01.2006 18:41:21 | |
---|
Tehoa lisää ei tule. Madamp työntää sen 15-20W putkitehoa ja laney 120W. Niin kauan soundi on hyvä, kunnes saa jotain parempaa;) Tämän huomasin tehtyäni sen sans amp kloonin, jolla soundi parani huomattavasti. Haluisin vaan ne muutamat "kyllä sinun kannattaa vaihtaa" -vastauksen perusteluineen. Kolvi pysyy kädessä. That's the spirit - Tuo on pirtua. |
LaXu 24.01.2006 20:05:34 | |
---|
Rakentelu on aina kivaa. :) Eri asia onkin sitten onko tuo Madamp hevijyystöön sopiva, säröpömpelin kanssakaan. En ole vekotinta kokeillut, mutta jotkut vahvarit eivät vain ole niin tiukkoja, että hevittely sujuisi. |
Fin_Rocker 24.01.2006 21:43:58 | |
---|
Toi A15 on mielestäni luotu heviin.. ei toi ainakaan mikään rootspeli oo kun 6v6 putketkin. |
LaXu 24.01.2006 21:46:07 | |
---|
Toi A15 on mielestäni luotu heviin.. ei toi ainakaan mikään rootspeli oo kun 6v6 putketkin. Niin, 6V6-putkilla varustetut wanhat Fenderitkin on varsinaisia hevimyllyjä... ;) Tahtoo sanoa, että putkien mallilla ei ole mitään vaikutusta siihen, onko vahvistin soveltuva heviin vai ei. |
Eikös ne fenkut ole 6l6 putkilla varustetty vai onko.tietty myös kytkennällä on vaikutusta. Eikös putkilla ole enemmän vaikutusta esim vertaa noihin "savagen" hi gain sputkiin. |
Fin_Rocker 24.01.2006 21:51:53 (muokattu 24.01.2006 21:52:15) | |
---|
hevejäkin on monta. black sabbathista näihin örmydeathmetalpändeihin |
LaXu 24.01.2006 22:00:07 (muokattu 24.01.2006 22:00:21) | |
---|
Eikös ne fenkut ole 6l6 putkilla varustetty vai onko.tietty myös kytkennällä on vaikutusta. Eikös putkilla ole enemmän vaikutusta esim vertaa noihin "savagen" hi gain sputkiin. Fenkulla on vuosien varrella ollut monia 6L6 ja 6V6 putkilla varustettuja malleja. Molemmilla putkilla on tehty niin vintagehenkisiä kuin high gain myllyjäkin. Kyllä se kytkentä ja osat pitkälti on se oleellisin juttu, putket on vaan osa sitä. |
Fin_Rocker 24.01.2006 22:02:23 | |
---|
Fenkulla on vuosien varrella ollut monia 6L6 ja 6V6 putkilla varustettuja malleja. Molemmilla putkilla on tehty niin vintagehenkisiä kuin high gain myllyjäkin. Kyllä se kytkentä ja osat pitkälti on se oleellisin juttu, putket on vaan osa sitä. Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen tai anaki melkein |
Mike M. Hiirenloukku 24.01.2006 22:47:24 | |
---|
Minä olen elänyt käsityksessä, että tuo a15mk2 (?) on juurikin hevijyystöön tehty. Kyllä minä olen itseni vakuuttanut että minä sen hankin. Eri asia on, miten se jaksaa minun 4x12" kaappia luukuttaa... tuleeko sitten kaappimodaus eteen. Sittenhän sen näkee. Jos jollain on suuri ja jyrkkä ei tulossa, niin pitäkääpä kiirettä... That's the spirit - Tuo on pirtua. |
askomiko 24.01.2006 23:24:38 | |
---|
Suoraan kysymykseen suora vastaus - "ei ole, mutta se on kivaa." >:ž |
LaXu 24.01.2006 23:28:25 | |
---|
Minä olen elänyt käsityksessä, että tuo a15mk2 (?) on juurikin hevijyystöön tehty. Kyllä minä olen itseni vakuuttanut että minä sen hankin. Eri asia on, miten se jaksaa minun 4x12" kaappia luukuttaa... tuleeko sitten kaappimodaus eteen. Sittenhän sen näkee. Jos jollain on suuri ja jyrkkä ei tulossa, niin pitäkääpä kiirettä... Ei tule mitään ongelmia kaapin kanssa. |
Antti1 24.01.2006 23:32:20 (muokattu 24.01.2006 23:33:54) | |
---|
Ei tule mitään ongelmia kaapin kanssa. Ei tule, ei. Rauhallisilla bändivolillakin tuon kanssa pelaa aivan mainiosti. Jos kaappi olisi vaikka 100dB/W herkkyydeltään, niin tuolla 15watilla saisi jo, hmm... ...sellaiset n. 112dB äänenpainetta. Se on oikeasti kova möykkä. Olettaen, että tuo 15W olisi RMS, niin ei se möykkä kesken lopu. Jos loppuu, niin mikkiä kaapin eteen vain. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune |
Mike M. Hiirenloukku 25.01.2006 09:15:25 | |
---|
Argh. Nyt tuo Askomikon vastaus sai minut vielä miettimään. Mutta niinhän se on, että pientä putkivahvistintahan tarvitaan aina:) Onko asia tosiaan niin, ettei se, että laite on hi gain -putkilaite, jota saa jo luukuttaa suht kovasti (vrt. joku 100w putkimarsu bändikämpillä..), tuo soundiin yhtään korvia hivelevää muutosta, vaan tässä tilanteessa jopa tuo minun tf800 rökittää sen? That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Bee-äf 25.01.2006 09:31:04 | |
---|
Emmätiiä, mutta ei tuo ihan varmaa oo että volat riittää bändisoittoon, kun siihen vaikuttaa myös se missä soitetaan. Isossa tilassa soittavalla kovaäänisellä bändillä voisin sanoa, että tulee ongelmia kierron /headroomin kanssa kun on pakko soittaa koko ajan volat tapissa. Nää matemaatikot ei oo aina oikeassa. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. |
Aki 25.01.2006 10:16:21 | |
---|
tässä tilanteessa jopa tuo minun tf800 rökittää sen? Niin... rökittää missä mielessä? Jos volyymi on se mittari, tottakai. Jos soundin luonne ja dynamiikka on se juttu, ei tietenkään. 15-20W vehjettä on ihan turha verrata 100W:seen putkimarsuun, volyymia on melkein 10dB vähemmän samalla kaapilla. Toisaalta, ainakin periaatteessa tuon 10dB eron saattaa saada kurottua umpeen hyvin herkillä elementeillä. Jos et oikein tiedä mitä siltä uudelta vehkeeltä odotat, voi olla ettei ihan vielä ole muutoksen aika. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
Mike M. Hiirenloukku 25.01.2006 16:03:19 (muokattu 25.01.2006 16:26:55) | |
---|
Niin... rökittää missä mielessä? Ei ei ei. Ei tietenkään äänenvoimmakkuus. Alunperin kysyin, paraneeko soundi, joka sinänsä on absurdeista absurdein kysymys. Vastaus jota odotin oli, "musiikkityyliisi, kyllä". Sitten lähinnä askomikon kommentti kannattamattomuudesta sai minut tuumimaan, että kuulostaako uusi laite kuitenkaan rikkaammalta kuin vanha. Äänen "rikkaus" on ehkä kuitenkin se, joka toimii mittarina ko. valinnalle, ja kenties hankinnalle. Päätökseni on nyt hyvin vahva kyllä, sillä sijoittelulla ratkeaa myös ongelma, jonka joku hieman ylempänä mainitsi isosta tilasta ja äänenkäytöstä. Vertaus 100w marsuun oli se, että sillä on erittäin hankala soittaa hiljaa. Pienin ääni mikä lähtee, on pienessä tilassa jo liian suuri. Lisäksi hain sillä sitä, että pienemmällä vahvistimella voi luukuttaa "täysimmin" saaden soundista irti sen, mitä on tarkoitettukin. En tiedä onnistuinko oikaisemaan vai mutkistamaan entisestään haluamaani viestiä ;) EEEDT: Eli siis jos vielä selvennän: Tiedän mitä olen ostamassa, tiedän mitä minulla on - en vain tiedä kumpi on parempi... Ja koska tässä "parempi" on niin kamalan hankala määrittää, kysyn mielipiteitä. EDT II: Aki: ei siis mitenkään herneilyks, mutta kiteytettynä ylläoleva viestini: Onko niin, ettei ko. madamp tuo soundillisesti muutosta parempaan päin, kun alkuasetelmana on tf800 ;) That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Antti1 25.01.2006 16:14:05 | |
---|
No ilmeisesti haluat ostoon kannustavia puheita, niin täältä tulee yksi: tuo soundaa ihan hyvälle metallitouhuun. Mun makuun vähän löysähkö jollain tapaa, mutta ei sentään recto. Jos osat vaan on laadukkaita, niin kai tuolla kehtaa tykittää masterit ties missä asennossa. Kuulostaa pieni päättärisärö ja putkien kompressoituminen hyvältä hevanderissakin, musta. "Paskat soundit bändikäyttöön, hyvät soundit sängynlaitasoittoon." -Fortune |