Aihe: Demo masterointiin.
1 2 3 4
herra47
24.01.2006 06:19:03
Bändillämme olisi 3-5 biisiä nauhoitettu ja ajateltiin antaa jonkun ammattilaisen masteroida se. Mikä olisi hyvä ja suht halpa studio joka tekisi ko. työn. Katsoin finvoxin sivuilta: Alle 21min cd sinkku 120 euroa. Toinen on villvox suurinpiirtein samoissa hinnoissa. Kuinka ammattilaatuisen masteroinnin voi edes tehdä kun biisit on kuitenkin reenikämpällä nauhoitettu ja laatu on.. "reenidemo"?? Tiedän tyhmä kysymys kun ei ole mitään klippejä antaa meidän biiseistä. Onko kukaan masteroittanut reeni demoja studiossa? Kokemuksia ja vinkkejä kiitos!!
Säätäjä
24.01.2006 07:47:48 (muokattu 24.01.2006 07:52:09)
Katsoin finvoxin sivuilta: Alle 21min cd sinkku 120 euroa.

Joo toi on siis se perushinta, siihen vielä 85€/tunti käytetystä ajasta + alv. 22%, eli joku tollanen 350€. Villvox (?) voi ollakin kokonaisuudessaa 120€.

Kuinka ammattilaatuisen masteroinnin voi edes tehdä kun biisit on kuitenkin reenikämpällä nauhoitettu ja laatu on.. "reenidemo"??

Voihan sen tehdä melkein mille vaan, mut se on eri asia, kannattaako? Treenisdemojakin on niin paljon eri laatuisia, joten vähän vaikea tässä tapauksessa sanoa. Joku klippi tosiaan helpottais asiaa. Jos nyt oikein tosta tekstistä ymmärsin, niin ei välttämättä kannata laittaa kamalan paljoa rahaa kiinni, jos nauha omasta mielestäkin kuulostaa treenidemolta. Mikäli biisit on miksattu niin, et ne on kohtuullisesti balanssissa ja ei säröllä tms., niin kyl niille joku masterointi kannattaa tehdä. Jos haluut niin voit laittaa mulle maililla jonkun klipin, niin voin kuunnella, mitä niille kannattais tehdä.

Edit. Niin, kysyit hyvää ja halpaa masteroijaa, Joona Lukala Turussa. Hinta-/laatusuhde enemmän kuin kohdallaan.
Kaupallinen=Paskaa
Locrian
24.01.2006 10:14:46
Aika paljon on kiinni siitä teidän demon laadusta. Jos dynamiikka ja miksaus muutenkin on ihan skutassa niin masterointi ei paljon jeesaa vaan homma menee ongelmien selvittämiseksi. Eli jos omasta mielestäsi juttu ei ole paras mahollinen, niin suosiolla halpa perusmasterointi jossain muualla. Mä voin tehdä - jonkun verran jo löytyy kokemusta ihan radiossa soineisiin kaupallisiin biiseihin asti.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
herra47
24.01.2006 12:00:24
Säätäjälle ropsahti plussaa!!! Kiitos vaan!!!
koponen
24.01.2006 17:44:25
Juu teen myös jonkin verran masterointeja ja voin auttaa miehiä mäessä jos tarvetta ilmenee. Meissä harrastelijoissa on se hyvä puoli, että eipä ota jos ei annakaan. :)
Jostakin syystä tänään tuntuu pahemmalta kuin eilen. Ja eilen tuntui pahemmalta kuin toissapäivänä..
Twinkle
24.01.2006 20:05:43
Ajattelette ammattilaista, mutta oisko tuossa kuitenkin hyvä vaihtoehto?

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=16&t=109771&co=30

Häpeämättä mainostan, mutta tosiaan minua kannattaa harkita jos vähääkään mietityttää se, että kannattaako tuotosta kiikuttaa kaupalliseen masterointiin. Ainakin ihmiset joille tätä on tehty ovat olleet kaikki hyvin tyytyväisiä siihen mitä minä pystyn heidän levyilleen tekemään.
Säätäjä
24.01.2006 20:18:59
Häpeämättä mainostan, mutta tosiaan minua kannattaa harkita jos vähääkään mietityttää se, että kannattaako tuotosta kiikuttaa kaupalliseen masterointiin. Ainakin ihmiset joille tätä on tehty ovat olleet kaikki hyvin tyytyväisiä siihen mitä minä pystyn heidän levyilleen tekemään.

Olisko sulla jossain jotain sun tekemää "ennen ja jälkeen" -klippiä, näin ihan mielenkiinnosta? Vois joskus käyttää sun palveluita, mikäli jälki on miellyttävää.
Kaupallinen=Paskaa
Twinkle
24.01.2006 21:02:49
Olisko sulla jossain jotain sun tekemää "ennen ja jälkeen" -klippiä, näin ihan mielenkiinnosta? Vois joskus käyttää sun palveluita, mikäli jälki on miellyttävää.

Täytyy tehdä, pitemmän aikaa ollut jo aikeissa tuottaa sellainen mutta se on kuitenkin unohtunut aina ennen kuin sen on saanut valmiiksi asti.
kalleh
25.01.2006 11:51:45

Tuollaisia olisi muuten mielenkiintoista kuulla! :) Toivottavasti saat niitä aikaiseksi.
ectman
26.01.2006 00:39:35 (muokattu 26.01.2006 22:36:31)
No niin nyt olisi tarjolla ABC -vertailu tässä threadissa mainittujen masteroijien kesken.
kyseessä on 2002 elokuussa nauhoitettu demo/promo, josta aikoinaan maksettiin "iso raha" (heh heh) 500mk/82e tms. masteroinnista.
Tyhmää ehkä vertailla kahta tuotosta, joila on valmistumishetkestään yli kolme vuotta aikaeroa, vaikka ovat samasta sourcesta.
Noh, twinklellä on kuitenkin "aika mopoinen" laitepuoli (ks. thread http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=109771),
joten ehkä se tasoittaa tilannetta. Tietty J.Lukalakin varmaan masteroinut _muutaman_ demon/promon/levyn tässä välillä ihan default arvauksena.
Eli klipit (scream_A.wav scream_B.wav scream_C.wav) ovat
-Unmastered (hetkeä ennen masterointia protoolsista ulos, muistaakseni aika final mix)
-mastered 2002 J.Lukala
-remastered 2006 T.Holmqvist alias twinkle

http://www.ect.fi/audio/scream_A.wav
http://www.ect.fi/audio/scream_B.wav
http://www.ect.fi/audio/scream_C.wav

Joo, ja teen tämän ihan yleisestä mielenkiinnosta aihetta kohtaan vain. Enkä edes yrittänyt hakea biisiä, jossa olis selkein ero tai iso soundiero heti kuultavissa. Satuin just saamaan tänään ton cd:n ja tuossa yllä pyydetään klippejä..
+ Lisää klippeja haluttaessa
Twinkle
26.01.2006 17:53:33 (muokattu 28.01.2006 14:03:51)
Ja samat tiedostot kuin yllä, muutettuna MP3-tiedostoiksi. Jos nimittäin jotakuta ei kiinnosta kuitenkaan latailla melkein 130 megaa WAVeja.

http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/master/ect_master/scream_A.mp3
http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/master/ect_master/scream_B.mp3
http://solar.hamk.fi/~foholmqtu/master/ect_master/scream_C.mp3

Tuosta nyt jotakin osviittaa siihen, mitä tässä pystytään tekemään ja mihin ei pystytä. Tuo oli nyt kolmas tälläinen projekti mitä tein, joten tuonkin ja sen jälkeisten tekeminen on opettanut hemmetisti juttuja. Ihan hyvä, mitä enemmän näitä tässä tehdään sen paremmaksi tullaan.

Lisää sampleja pistän tulemaan jossakin vaiheessa, sellaisia tiedostoja, joissa tuo poukkoilee tasaisesti masteroimattoman ja masteroidun version välillä niin on helpompi vertailla.

PS: muuten hyvä viesti tuossa yllä, mutta se on nimi Holmqvist... Q-kirjaimella. Yleinen virhe ja juur tänään hammaslääkärissä jouduin asiakaspalveluun huomauttamaan samasta asiasta että siihen ei tule k- eikä g-kirjainta.. :) EDIT: mikä onneksi on jo editoitu kuntoon. kiitos.
Protone
27.01.2006 15:18:40
Morjens!

Ihan huumorimielellä, aikani kuluksi ja vertailun vuoksi pyöräytin teille vielä yhden vaihtoehdon. Tässä olisi meikäläisen näkemys asiasta. Enjoy!

www.lostfoundation.com/scream_D.mp3

Ps. sopivan raon sattuessa voisin myös olla käytettävissä...
thrashrat
30.01.2006 12:53:42

Mielenkiintoista kyllä kuulla miten erilaisia versioita tossa on tarjolla ja miten paljon masteroinnillakin voi vaikuttaa kokonais-soundiin. Olis kyllä nastaa joskus käydä masteroimassa noissa isommissa pajoissa samoja tuotoksia (finnvox, chartmakers) ja sit ihmetellä eroja. Ei vaan ole rahnaa.

Noista versioista mun mielestä protone voitti selkeästi, mutta näähän on aina makuasioita. Olis muuten hauska tietää mitä vermeitä/plugareita oot käyttäny tossa masteroinnissa...
Twinkle
30.01.2006 13:35:29
Noista versioista mun mielestä protone voitti selkeästi, mutta näähän on aina makuasioita. Olis muuten hauska tietää mitä vermeitä/plugareita oot käyttäny tossa masteroinnissa...

Jep, kiinnostaisi minuakin, tuo protonen näkemys kuulosti kyllä hyvältä. Tässä on juuri se että mitä noista hommista päättää painottaa, tuo tosiaan on hieman eri tavalla lähtenyt liikkeelle tuossa hommassa kuin esmes minä lähdin. Nyt kun sitä kattoo niin parempihan ratkaisu tuo on, jos tekisin tuon omani uudestaan, niin viilaisin tuosta omastani tuota basson määrää ainakin.

Mutta tuo ny on tehty mikä tehty. Seuraavassa proggiksessa on vähän trimmatumpi näkemys sitten taas.
virtalahde
30.01.2006 15:23:38 (muokattu 30.01.2006 15:24:55)

Hmm, itse en osta Protonen näkemystä - sorry. Toki ensi kuulemalla tulee "wow!" -efekti, mutta sillä ei ole oikein mitään tekemistä alkuperäisen miksauksen kanssa ja soundi alkaa häiritsemään ainakin minua.

Ylileveä, keskusta jää heikoksi (=laulaja rähisee itsekseen jossain kaukana). Balanssi muuttui, kitarasoundi muuttui täysin ja ne kuulostavat nyt aika irtonaiselta ja päälle liimatuilta.

Ei siinä mitään jos miksaaja/tuottaja haluaisi nimenomaan tuota, mutta ilman eri käskyä en lähtisi tekemään tuollaista, vaan kyllä miksaajan näkemystä pitää kunnioittaa.
Jaakko Viitalähde >> Virtalähde Analog Audio
Kari Vieri
30.01.2006 15:38:02 (muokattu 30.01.2006 15:39:47)
En pitänyt siitä näin rumpalina että mitä miksaus teki symbaaleille ja eritoten virvelille. Siitä katosi jotenkin se iskevyys joka tuossa A versiossa on tajuntaan lyövä ja erottuva...

Maku asioita...

EDIT: Toi D versio on sitten parempi kaipaamani virvelin kanssa mutta kyllä siitäkin tuo paras iskevyys katoaa. A vaihtoehtoa joutuu tietty kuuntelemaan kovempaa...
Olen hämmästynyt kuinka paljon olen kehittynyt viimeaikoina jopa joka päivä huomaa kuinka sitä on kehittynyt paremmaksi ja paremmaksi!
Protone
30.01.2006 18:48:47
Jees, hauska kuulla että joku piti...

Totta, leveä tuo meikäläisen versio on. Äärimmäisen totta myös että kitarasoundi muuttui täysin. Ja balanssi. Mutta kuten painotin lähettäessäni, tein "masteroinnin" huumorimielellä!

...kyllä miksaajan näkemystä pitää kunnioittaa.

Luonnollisesti "tosielämässä" tuettaisiin alkuperäistä ideaa, mutta koska kukaan ei multa tuota tilannut, ajattelin tehdä sille ihan mitä huvittaa! Musta oli hauska päästä eroon siitä ankarasta 500Hz:n piikistä, ja parista muustakin... Tommonen piristävä välipala miksaussessioiden välissä siis, ei sen vakavempaa! ;)

Toi D versio on sitten parempi kaipaamani virvelin kanssa mutta kyllä siitäkin tuo paras iskevyys katoaa. A vaihtoehtoa joutuu tietty kuuntelemaan kovempaa...

Ilman muuta virvelistä katoaa jonkin verran iskevyyttä verrattuna A:han, onhan siinä rms/peak -väli ihan toista luokkaa.

Rock!
cozmo
30.01.2006 22:15:42

Ainoa mitä sanon on se, että toi J. Lukalan versio ei vakuuta alkuunkaan...
hannu666
30.01.2006 22:41:29
Mun mielestä millään noista klipeistä ei ollut mitään tekemistä msateroinnin kanssa....ainakaan hyvän sellasen,anteeksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)