Aihe: Missä vaiheessa miksaat?
1 2
northern
18.01.2006 09:24:50

Missä vaiheessa teillä on tapana aloittaa miksaaminen? Laitatteko heti nauhoituksen jälkeen ekvalisaattorit, kompurat ja muut, vai nauhoitatteko ensin kaikki soittimet ja alatte sitten käymään raitoja yksitellen läpi ja kattomaan tasoja?
Kuolemaa kauheampaa ei ole muu kuin elämä.
Lapis
18.01.2006 10:18:58
Missä vaiheessa teillä on tapana aloittaa miksaaminen? Laitatteko heti nauhoituksen jälkeen ekvalisaattorit, kompurat ja muut, vai nauhoitatteko ensin kaikki soittimet ja alatte sitten käymään raitoja yksitellen läpi ja kattomaan tasoja?

Sellainen pikamiksaus heti nauhoituksen jälkeen että on miellyttävämpi kuunnella kuulokkeiden kautta kun nauhoitetaan lisää raitoja. Sitten lopuksi vakavemmin...
superfly
18.01.2006 10:45:24
Mulla on valmis template (aihio?), missä on tasot suurinpiirtein valmiina sekä joitain ryhmityksiä sekä efektointeja. Lähinnä kompuroita/kaikuja. Tämä siis jo valmiina ennen kuin itse äänitys alkaakaan. Helpottaa itse miksaamista kummasti kun perussäädöt on jo valmiiksi kunnossa.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
KaljaMaha
18.01.2006 11:10:40
Kuuntelumiksauksia tulee kyllä tehtyä niin paljon kun on tarpeen. Sitten kun aloittaa varsinaisen miksaussession niin mikseri nollille ja puhtaalta pöydältä.
MAKSAVA asiakas on aina oikeassa. Mutta niitä harvoin näkee.
Mikael
18.01.2006 11:32:41

Mä pyrin äänittämään kaiken niin hyvin, että ennen miksausta ei tarvis mitään plugareita tai efektejä lisäillä. Lauluun tulee välillä laitettua kompura ja ehkä snadi reverb, mut muuten menee balanssisäädöillä. Helposti kun pikaisesti jotain korjailee, tulee tehtyä vahingossa jotain soundia, mikä sitten jää jonkun päähän kummittelemaan tai vaihtoehtoiseti siitä vedetään liian pitkälle meneviä johtopäätelmiä artistin puolelta. Miksatessa joka tapauksessa lähden ihan nollasta liikenteeseen.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
k-soundstudio
18.01.2006 12:39:30
pientä viilausta äänittämisten keskellä. Ei voi ehkä sanoa miksaamiseksi mutta selkeyttää huomattavasti koko kuvaa ja tulevien instrumenttien soundi politiikkaa..
cubasisti
18.01.2006 16:39:53
Mä alan hakee megaluokan soundia heti kun ensimmäinen raita on saatu narulle. Ja masteroinkin vielä päälle. Hah!

Ei vaiskaan. Jonkun kompuran ja reverbin voin joskus heittää, että on mukavampi soittaa lisäraitoja, kun pohja kuulostaa edes joltain.
Deadline tekee mestarin.
Hannu H.
19.01.2006 13:30:07 (muokattu 19.01.2006 13:30:51)

Nauhoittaessa säätelen tasoja, että on kivempi nauhottaa muita soittimia. Jos menee useampipäiväseksi niin joku raakamiksaus on pakko tehdä päivän päätteeksi, että pääsee kuuntelemaan "valmista". Ihme pakkomielle mutta aina se on pakko :D

Sitten ku kaikki on purkissa niin alkaa miksailu oikeasti ja silloin aloitan puhtaalta pöydältä. Tasot nollaan, efektit ja eq:t pois. Lähetään ihan raa'asta materiaalista.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Torniojaws
19.01.2006 13:36:14

Mulla on valmis template (aihio?), missä on tasot suurinpiirtein valmiina sekä joitain ryhmityksiä sekä efektointeja. Lähinnä kompuroita/kaikuja. Tämä siis jo valmiina ennen kuin itse äänitys alkaakaan. Helpottaa itse miksaamista kummasti kun perussäädöt on jo valmiiksi kunnossa.

Näin.
Teemu Tee
19.01.2006 15:43:43

Koko äänittelyn ajan miksaukset muuttuvat riippuen siitä mitä kulloinkin äänitetään. Kun aineisto on "narulla", siivoan ne raidat, jotka tarvii kaikesta turhasta. Seuraavaksi equtan ja kompuroin varovasti. Siitä alkaa sitten tarkempi viilaus oikeastaan kaikkien asioiden kanssa.
Tyhjän saa pyytämättäkin
thrashrat
19.01.2006 18:36:15

teen myös näin. efektit bypassilla aluks ja sit pikkuhiljaa pistelen niitä päälle ku on kamaa saatu soitettua sisään. varsinkin rummut on kiva saada paukkumaan jo siinä vaiheessa ku skeboja vedetää sisää. tulee soittajalle parempi fiiwif.
Timo JM
19.01.2006 18:57:20 (muokattu 19.01.2006 18:58:48)

Kun teen himassa omia juttujani edistyy miksaus muun työstämisen kanssa lähes rinta rinnan. Ei varmasti suositeltava tapa mutta toimii mulla.

Tykkään siitä kun biisi lähestyy työn edetessä lopullista muotoaan. Siinä tulee samalla kokeiltua erilaisia juttuja jotka voi herättää uusia ideoita ja viedä biisiä uuteen suuntaan. Siinä vaiheessa kun lopullinen miksaus alkaa voi jotakin säätöjä tietysti joutua muuttamaan radikaalistikin.
...siis mun mielestä.
Mikael
20.01.2006 09:45:58 (muokattu 20.01.2006 14:08:43)

Helpottaa itse miksaamista kummasti kun perussäädöt on jo valmiiksi kunnossa.

Mä en oikein tajunnut tätä. Mitkä kaikki asiat sulla on tossa templatessa?

E: Siis kyl mäkin käytän templatea äänittäessä jos vaikka soitetaan bändin pohjia monta biisiä about samalla kokoonpanolla, muttei siellä mitään plugareita ole eikä sillä sinänsä oo mitään tekemistä miksauksen kanssa.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
varakeef
20.01.2006 10:08:53
Miksaus tavallaan alkaa heti. Jos nyt pohjina on vaikka rummut ja kitara, tai lähestulkoon koko bändi niin kyllä alan sijoittelemaan niitä järkeville tasoille ja paikoille ihan samantein. Kompuroita ja kaikuja alan kokeilemaan niin ikään varsin aikaisessa vaiheessa.

Sama koskee päälleäänityksiä: kyllä siinä on jo mielikuva siitä, miksi ja minne sitä tavaraa lisätään.

Sitten kun aletaan olla vaiheessa "me tehään levy" - ja tässä välissä on aikaa vierähtänyt - lopullinen hieronta tapahtuu melko lailla tehtyjen valintojen pohjalta (edellyttäen, että mielipide ei ole muuttunut).
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
PwrChordAccent
21.01.2006 17:00:38

Miksaan kun bändi on poistunut soittojen jälkeen baarin kautta kotiin ;)
No okei, yksi kaikkitietävä yhtyeen jäsen saa olla paikalla kertomassa tarvittavista spesiaalikikoista. Ja miksuksessa kaikki alkaa nollista.
Ei se haittaa, setä korjaa...
milcoin
21.01.2006 22:57:11
Äänittäessä tulee laitettua lähinnä PT:n omaa hpf:ää johonkin kanavaan. Joskus jokunen kompura bassoon tai rumpumikkeihin. Lauluja äänittäessä joku verbi on aika välttämätön.

Miksatessa aloitan aina puhtaalta pöydältä, jo senkin takia että miksaus harvoin tapahtuu samassa studiossa kuin äänitykset. Ja välissä on yleensä aina joku edittisessio.

Hienointa on tehdä isossa pajassa pitkiä sessiota. Voi patchailla matkan varrella juttuja ja vääntä tiskistä hyvä kuuntelumiksaus session ajaksi.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
kivi
23.01.2006 13:19:07
Miksatessa aloitan aina puhtaalta pöydältä, jo senkin takia että miksaus harvoin tapahtuu samassa studiossa kuin äänitykset. Ja välissä on yleensä aina joku edittisessio.

Just näin.

Monta kertaa harmittaa, kun muistaa miten silloin äänitysstudiossa sai senjasen ohjekitaran leikeltyä ja säädettyä just niin mieluiseksi, mutta niinpä vain jäi bouncaamatta.

Toin viime yönä kotiin neljä pahvilaatikollista eri puolilla äänitettyjä sekalaisia "raitoja"; CD-R:iä, DVD:itä ja olipa kasassa pari minidiskiäkin, niistä pitäisi kohtapuoliin leikellä ja miksuutella rankka, MC5-henkinen rokkilevy yhdelle bändille. Tavoitteena luonnollisesti yhtenäinen livefiilis ja livepreesens
:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Locrian
24.01.2006 10:31:19
Riippuu missä tehdään ja millä ajalla. Jos ollaan samassa studiossa pidempään ja isolla tiskillä niin "miksaus" alkaa mulla ekasta päivästä. Eli sisääntuleva matsku mahollisimman hyväks ja paluut koneelta toiselle puolelle tiskiä/Mix B:hen mihin voin jo lähteä lätkimään testiä balansseista/EQ:sta/prosessoinnista. Yleensä pohjasoittosaundit rupee olee aika hallussa jo ekan päivän jälkeen ja soittajien kuuntelu erittäin miellyttävä. On kiva räimiä seuraavat neljä päivääki. Demohommat varsinkin teen näin jos bändi on varannut viikonlopun ja sinä aikana pitää nauhottaa realistiset viis biisiä ja miksata ja masteroida.

Tällä hetkellä mulla on alla projekti jossa tehtiin eka kannnut ja bassot studiossa pöydällä ja sitte kitarat ja laulut mökillä. Tässä tapauksessa miksaus elää koko ajan matskun lisääntyessä ja välimiksauksia tulee tehtyä koko ajan. Vieläki on kuorot ja jotain lauluja jäljellä. Käytännössä menee niin, että välimiksauksien avulla saa tuotannollista osviittaa siitä miten biisi toimii ja kaivataanko lisää matskua vai ei.

Varsinaisen miksauksen alotan myös nollasta. Tosin mulla on aina yleensä ainakin isommista projekteista jo sellanen "draamankaari" paperille mietittynä ja muutamia testimiksauksia kommenttien kera joita sitten pyrin toteuttamaan mahollisimman hyvin.
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi.
Herra Rapu
24.01.2006 11:51:53

Meillä ainakin miksataan ennen edittiä! :)
Ykösellä purkkiin!
† FAT = MOTION †
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)