MarkoA 24.01.2006 10:35:02 | |
---|
Tuli tuo Lead III hankittua, ja kun sitä on jo valmiiksi sen verran modifioitu, niin eipä tässä suuria häviä jos nyt hieman leikkii itsekkin. Lähtötilanteessa siis on 2* Tokai humbucker: http://img363.imageshack.us/img363/4056/leadiii51am.jpg Steve Morsen kitarasta Spinaltap tyyliä johdatellen ajattelin varustaa kitaraa seuraavalla tavalla. Eli mikeiksi hommasin SD:n JB: tallaan, loput sitten mitä laatikoihin on kertynyt. Kaksi eri mikitysversiota mielessä. Eli nro 1: http://img39.imageshack.us/img39/5226/markonlead37tb.gifTallassa JB, keskellä Straton tallamikki ja kaulamikkinä Kent Armstrong P90 humpparin kuorissa. tai, nro 2: http://img35.imageshack.us/img35/9513/markonlead3v21uv.gifEli muuten kuten edellä, mutta keskelle toinenkin stratosta repäisty, eli keskimikki lisättynä. Kytkentä siten, että LP tyylisellä 3-as. valitsimella joko tallahumppari tai kaulan P90 tai molemmat. Erillisillä pikkukytkimillä keskimikit päälle tai pois ja vielä yksi pikkukytkin tallamikin puolitukseen. 1 master volume ja tone. Tai, vielä kolmantena vaihtoehtona on laittaa keskelle 3:s humppari, josta kelat voi kytkimillä erotella käyttöön? Meneekö tämä nyt aivan pelleilyksi? Leikkimielellä tätä kasailen, mutta jos kuulostaa hyvältä niin saa ainakin joksikin aikaa jäädä tälle mallille. Kitara itsessään on todella hyvä soittaa, kaula erittäin hyvä ja actionin saa halutessaan suht matalalle. Akustinen ääni kohtuullisen voimakas, eikä mun mielestä tumma tai kirkas vaan siltä väliltä. Tämä nyt on tämmöstä ajantappo spekulointia, mutta esittäkää nyt kommenttia ja mielipidettä. Ainakin ulkonäkö tulee olemaan kohtuu per****tä :D - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
Mean guitar, that's a swingin' old town
Rockin' and a-rollin' just a little while
Ain't got no rollin', ain't got no holdin'... |
rosberg 24.01.2006 10:47:08 | |
---|
mä laittaisin ehkä just sen 2.vaihtoehtomäärän mikkejä, mutta myös super 5-way switchin pääkytkimeksi ja tota vipua vaikka puolituksiin, vaiheiluihin tai muihin. ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
Aki 24.01.2006 11:03:50 | |
---|
Äh, myy mieluummin koko kitara mulle! ;o) Sait muuten 2 pistettä multa tuossa missikisassa. Upea kapistus. En ole Morse-mallilla soitellut kuin vähän, mutta en ollenkaan ymmärtänyt syytä siinä olevalle mikkivarustelulle. Saavutetuille soundeille en oikein löytänyt järkeä. Ihan perinteisellä H-S-H -mikityksellä saa mielestäni aikaiseksi aika hyvällä tarkkuudella kaikki tarvittavat soundit, ja esim humppari keskiasennossa on aika mitäänsanomaton. Mulla on testi-Roadstarissa yleensä juuri H-S-H -mikitys, ja siinäkin on jo 5-kelaa joita voisi kytkeä ihan haluamallaan tavalla. Jos se ei "riitä" ni ei sitten mikään. Oletko kokeillut puolituksia olemassa oleville humppareille? Siitä tulee 5 soundia lisää olemassa olevan kolmen rinnalle. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
mutta myös super 5-way switchin pääkytkimeksi ja tota vipua vaikka puolituksiin, vaiheiluihin tai muihin Kiitti Ruusperi, hyvä idea. Pistetään harkintaan. Vois olla hieman käytännöllisempi. Jos matkis vaikkapa tuota Nighthawk kytkentätyyliä jossa 5-way + nostopotikka ja 10 eri soundia (mikit HSH). Äh, myy mieluummin koko kitara mulle! ;o) Sait muuten 2 pistettä multa tuossa missikisassa. Upea kapistus. Öhm..en myy. ja Kiitos! :D Oletko kokeillut puolituksia olemassa oleville humppareille? EN. Niissä on 2-johto systeemin, enkä viitsi alkaa purkamaan. Tehty on kyllä aiemmin. Siitähän tosiaan tulee vaihtoehtoja. Mulla on LePassa 4 push-pull potikkaa joissa vaihe-rinnan/sarja kytkennät. Mulla on testi-Roadstarissa yleensä juuri H-S-H -mikitys, ja siinäkin on jo 5-kelaa joita voisi kytkeä ihan haluamallaan tavalla. Minkälaisella kytkimellä/kytkimillä? Kiinnostais värkätä semmonen joka toimis käytännössäkin. Ettei tarvi aina biibin alussa päättää millä soundilla lopun soittaa ;) Tuossa Nighthawkissa on kyllä tosi hyvä idea, jonka vois kyllä kopioida tähänkin. Jaa-a. Tervetuloa valintojen maailmaan... - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
rosberg 24.01.2006 12:50:15 | |
---|
mutta kun kerran aloitit, niin tee sinne kapasitorimodi -> esquire -> bb king lucille. tsekkaa stewart mac donaldin black ice -hässäkkä. se vois olla aika kiva ja sen voi käsittääkseni tehdä itsekin (tosin mikkien pitää olla kuumat eli saattais joutua laittamaan humpparit sarjaan vai mites se menee. ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
MarkoA 24.01.2006 14:56:42 | |
---|
niin tee sinne kapasitorimodi -> esquire -> bb king lucille Tarkoitatko Varitonea? Jos, niin sitä en taida laittaa. Joskus päässyt semmosta testaan ja mun mielestä hieman ehkä käyttökelvoton kytkentä. Kokemuksia kyllä hyvin vähän. Eli, vain kaupassa soiteluut es345:llä jossa oli varitone. Tuo BlackIce toisaalta o´n ihan mielenkiintoisen oloinen systeemi. Kyseessä lienee jonkinmoinen Diodi clippi kytkentä vai? En löytänyt muuta kuin StewMacin selostuksen. Jännähän se ois tuokin testata joskus. Harmonystä löytyi jokunen kommentti. Ei ilmeisesti mikään huono. Mikkien vain tulee olla "yli" 10k impedanssilla, jotta toimii. - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
Aki 24.01.2006 15:04:28 | |
---|
Jos matkis vaikkapa tuota Nighthawk kytkentätyyliä jossa 5-way + nostopotikka ja 10 eri soundia (mikit HSH). Juuri näin. Se 5-asentoinen on aika nopea, ja aina kätsy valitsin, niin 2- kuin 3-mikkisissä. Projektissani on tällä hetkellä kullekin mikille oma vipu, jossa humppareille pois/päälle/split -asennot. Keskimikille pois/päälle. Ei hyvä vauhdissa. Arkikitarassani volumea nostamalla kaulamikki puolittuu, tonea nostamalla tallamikki sarjaankytkentään. Mikkivalitsin on kolmiasentoinen. Erittäin looginen. Yhdessä kitarassani on 5-asentoinen vipu ja miniswitch. 5-asentoisella: TallaHB, MolemmatHB, KaulaHB, KaulaSplit+TallaHB, KaulaSplit. Lisävivulla saa tallamikin rinnankytkentään. Aika kätevä tämäkin, koska sitä tallan ohuempaa soundia käytän harvemmin kuin noita muita. Ja tallamikki rinnankytkentään puolituksen sijasta koska soundi on karvan liian pistävä puolitettuna, ja ennenkaikkea tämä tapa on hurinaton. Ja tone käyttäytyy kivan hassusti kun mikin resistanssi menee niin alas. :o) Semmonen Wah-in-the-middle, Money-for-nothing soundi. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
rosberg 24.01.2006 16:23:17 | |
---|
mulla on tulossa mun japsistratoon sellanen, että kaula puolituksella erillisellä kytkimellä, ei toneja vaan 3 volaa. pystyy soittaa heviä! ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
MarkoA 25.01.2006 09:41:55 (muokattu 25.01.2006 09:47:07) | |
---|
Jatkampa tähän ketjuun, jos jollakulla kiinnostaa. Mittailin eilen mielenkiinnosta nuo Nighthawkin mikkien impedanssit, kun niin omanlaatuisilta kuulostavat. Tallahumppari 15,9k (puolitettuna 8,7k eli toinen kela on hieman eri kokoinen) keskimikki 8,4k ja kaula 15,7 (puolitettuna 7,8k). Todella korkeat impedanssit mun mielestä, huomioonottaen että on erittäin kirkkaat ja erottelevat soundit. Eilen taas pyörittelin tuota Leadin plexiä pöydällä ja sommittelin siihen mikkejä. Nyt vain tuntui, ettei se P90 ehkä olekkaan sopiva siihen kaulalle. Oishan siitä semmoset aika "munakkaat" soundit saanut, tai nätit -tone jazz soundit, mutta kun mielessä on että pitäis olla myös mahdollisuus semmosiin straton kaulamikkisoundeihin. Kitara itsessään siihen antais jokatapauksessa mahdollisuuden, toisin kuin esim LP joka ei kyllä kuulosta stratolta vaikka minkä mikin laittais. Eli, minkäsorttinen humppari kaulalle jotta puolitettuna kuulostais mahdollisimman lähelle straton soundia? Kahdesta singlestä "humppari" ja puolitettuna käyttöön vain se kaulanpuoleinen? Jos siis mikittäis HSH, ja kytkentä matkittuna Nighthawkista. Pitäis saada soundi, jolla menee tyyliin ZZ topin "Arrested For Driving While Blind" - tumma ja paksu G-soundi, ja heti perään vaikkapa Blackmoren Machineheadilta löytyvät straton äänet... Voi voi kun on vaihtoehtoja hieman liikaa. Mulla on (tai, no just kyllä lupasin myydä sen pois) yks hevanderi Jackson J50BC tallamikki, ei hirveän hot, joten oiskohan tuosta ollut puolitettavaksi kaulamikiksi? Ei millään raaskis ostaa kokeilumielessä mitään uutta. Vaikka kiinostavia löytyis kuinka paljon... - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
Aki 25.01.2006 10:33:01 | |
---|
Kuuma mikki kaulassa menee mun mielestä ihan hukkaan. Erottelukyky ja dynamiikka katoaa ihan täysin. Siinä ei pykälää munakkaampi puolitussoundi paljoa pelasta. DiMarzio sanoo P90-soundisesta Bluesbuckerista näin: "Splitting the pickup produces a sound similar to that of a Strat® pickup, with very little drop in output." Pääsisit tuolla varmasti aika paljon lähemmäksi hyviä soundeja kuin jollain kuumalla Jacksonilla. Kaulamikkinä siis. Mitä tallamikkiin tulee, niin DiMarzion SuperDistortion-tyylinen saattaisi Stratotyylisestä kitarasta tuoda juuri niitä G-piirteitä esille. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
MarkoA 25.01.2006 12:21:56 | |
---|
Nyt kyllä kohta mopo karkaa. Vaihtoehtoja on selvästi liikaa! Pitäis saada testata kunnolla. Tuon Nighthawkin kaulamikki on oikeastaan loppupelissä hyvin lähelle sitä mitä haen, mutten kuitenkaan aivan 100% samaa... Entäs Dimarzion Dualsound DP101, kytkettynä siten että sarja/rinnan/puolitus vaihtoehdot otetaan käyttöön. Aika tuhtihan tuo varmaan on (?) mutta rinnankytkettynä heikkenee hieman, ja puolitettuna jää tuommonen alta 7k kela peliin joka on sitten varmaan jo huomattavasti ohuempi. Tähän kitaraan tulee kuitenkin lopulta kytkimiä niin paljon, ettei mahdu plektrakäsi enää soittamaan, ilman että vaihtaa mikkiä joka iskulla... - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
rosberg 25.01.2006 13:47:18 | |
---|
mä oon suunnitellut digitaalista mikkikytkintä (siis päässäni), että miten sellainen toimisi ja kuinka makeeta olisi ohjelmoida makroja sellasille. ainakin se olisi makea lelu. george lynch suunnitteli aikoinaan mikkiä, joka liikkuisi tallan ja kaulan suuntaisesti, mutta tais jäädä protoksi. tollasella kytkimellä saisi kyllä kaikkea kivaa aikaiseksi ja vähemmän häiriötä. ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
Aki 26.01.2006 00:06:28 | |
---|
Jonkun kitaran olen nähnytkin jossa mikki on liikuteltavissa. Mielestäni surkea systeemi, nimenomaan kombinaatiot jää kokonaan saavuttamatta. DiMarzion DualSound = puolitettava SuperDistortion. Tallaan oiva peli, kaulaan todistetusti tosi tunkkainen ja sieluton. Kaulapositiossa kevyemmänkin humpparin puolitus kuulostaa fiksulta, ja etenkin toi BluesBucker nimenomaan tähtää Stratosoundiin puolitettuna, mutta kuulostanee silti vallan fiksulta humpparina. Nyt kyllä kohta mopo karkaa. Ei karkaa! :oD Se on kaikki tän arvoista, usko pois. Tähän kitaraan tulee kuitenkin lopulta kytkimiä niin paljon... 2 humpparia 5-asentoisella kytkimellä on jo paljon vaihtoehtoja. Sen lisäksi vain tallamikin puolitinvipu (tai nostopotikka) on tarpeen übermonipuoliselle ratkaisulle. Kytkinruuhkaan ei todella ole tarvetta. Vaiheenkäännöt jää saavuttamatta, mutta kukapa semmoista näkkileipää kitarastaan haluaisikaan... :oP Yksi vaihtoehto on dremelöidä joku testipleksi täyteen mahdollisuuksia, ja niitä kuulemalla päättää mitkä on syytä jättää käyttöön. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
MarkoA 26.01.2006 07:46:08 | |
---|
DiMarzion DualSound = puolitettava SuperDistortion. Tallaan oiva peli, kaulaan todistetusti tosi tunkkainen ja sieluton. Tämä hyvä tietää. Kitoos. ... lisäksi vain tallamikin puolitinvipu (tai nostopotikka) on tarpeen übermonipuoliselle ratkaisulle. Vahvasti kallistun nyt tuohon NH:sta matkittuun kytkentään. Joko tuplahumppareilla ja 5-way switch, tyyliin: http://tinyurl.com/ahmbv Tai 5-way + tonepotikkaan push/pull kytkin ja keskimikki lisäksi soppaan: http://img27.imageshack.us/img27/194/hshnh6sd.jpg Tämä jälkimmäinen mulla tuossa NH:ssa ja toimii siis hienosti käytännössä. Löytyy normaalit tupla humb. kytkennät, telen keskiasento, fatstrat 2.asento ja normaalit stratokytkennät (puolituskytkin ylhäällä), siis periaatteessa. - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
rosberg 26.01.2006 08:32:47 | |
---|
saako tollasta dixiedregs-plexiä stratoon? onko jollain ihan valmiina. kait niitä sais itsekin sorvattuna. ois johonkin kiva. ostan fender-straton jossa floikka tai vastaava hässäkkä. miel.jpn. |
Aki 26.01.2006 13:31:29 | |
---|
Oma kokemukseni on itselleni suureen ääneen toitottanut seuraavia asiota: -Kaulahumpparin taaempi kela on yksinään kökön soundinen johtuen sijainnista. Kuulostaa 24-nauhaisen Jacksonin ykskelaiselta kaulamikiltä. Mitäänsanomaton. -Tallamikki ja keskimikki kuulostaa yhdessä reilusti elävämmältä ja vähemmän tukkoiselta jos tallamikki on puolitettu. -Tallahumbucker puolitettuna kaulahumbuckerin kanssa omaa parhaan "skänkin" ja balanssin talla- ja kaulamikkien kombinaatioista. Tallahumbucker sekä kaulasplit on aika samankuuloinen, mutta tukkoisempi, kuin soitettu huonomman vahvistimen läpi. Molemmat puolitettuna soundi saattaa valahtaa ohueksi. Näihin en ole löytänyt poikkeusta useista kokeilukerroista eri kitaroilla huolimatta. Muilta osin toi Nighthawk-kytkentä vaikuttaa hyvin monipuoliselta. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |
MarkoA 26.01.2006 18:00:56 (muokattu 26.01.2006 18:03:25) | |
---|
-Kaulahumpparin taaempi kela on yksinään kökön soundinen johtuen sijainnista. Kuulostaa 24-nauhaisen Jacksonin ykskelaiselta kaulamikiltä. Mitäänsanomaton. Kehutaan nyt vielä, mutta NH:ssahan kaulalla on minihumbucker, joten kela tulee lähemmäs kaulaa. Sokkotestissä ois paha mennä erottamaan telen kaulamikistä. -Tallamikki ja keskimikki kuulostaa yhdessä reilusti elävämmältä ja vähemmän tukkoiselta jos tallamikki on puolitettu. Totta, ja tämä vaihtoehto löytyy em kytkiksestä, potikka ylös ja asento 2. -Tallahumbucker puolitettuna kaulahumbuckerin kanssa omaa parhaan "skänkin" ja balanssin talla- ja kaulamikkien kombinaatioista. Eli ikäänkuin custom tele. Mmmm.. Näihin en ole löytänyt poikkeusta useista kokeilukerroista eri kitaroilla huolimatta. Ootko muuten testannut NH:a koskaan? Väitän, että yllätyt jos kokeilet. Mulla meinas leuka loksahtaa, kunhan pääsi kunnolla luukuttamaan. En kaipaa treeneihin toistaiseksi Fenderin näköisiä kitaroita. Ja vielä tuo NH:n kytkentätapa on todella fiksu. Ainoana miinuksena mulle on se, että kaula humppari molemmilla keloilla löytyy potikka alhaalla - 3 asennosta. Tähän ei ole vielä oikein tottunut. AIna vetää ensin asentoon 5 (~telen keskias.) ja hetkenpäästä kyllä korjaa... edit: ps. mitähän sitä myis, että vois ostaa torilta tuon: http://muusikoiden.net/dyn/tori/90140.jpg voivoivoi... - Rockin' in the evenin' when the sun goes down
Aki 27.01.2006 01:24:20 | |
---|
Ootko muuten testannut NH:a koskaan? Enpä ole saanut mahdollisuutta. Uskon kyllä että kytkennät ovat hyvin monipuoliset, ja ne onkin hyvin lähellä sitä mitä omiin kitaroihini olen asentanut. Toi saattais kitarana olla muutoinkin sopiva, aikuisten skaala ja kaikki! Mutta vähän pelkään sitä LP-runkomuotoa, se on ollut mulle iso kompastuskivi sekä tasapainon että fyysisten muotojen osalta. Ostakaa mun Ibanez SZ520 '03!! |