Aihe: Intonaatio alanauhoilla
1
kumde
23.01.2006 15:37:41 (muokattu 23.01.2006 15:38:55)
Soitin on kaverilta halvalla pelastettu pitkään varastossa ollut Squier Jazz kai 90-luvun lopulta. Kaula oli aika armottomalla mutkalla pari kuukautta sitten, nyt olen pikkuhiljaa saanut sen soitettavaksi.

Ongelmana on se, että kun säädän intonaation kohdalleen 12. nauhan kohdalta, niin ykkösnauha on silloin e-kielellä 20-30 senttiä ylävireessä, ylemmillä kielillä jonkin verran vähemmän.

Olisiko paras apu
-satulan madaltaminen (logiikalla että kielien painamiseen tarvitsee silloin käyttää vähemmän voimaa)
-kaulan suoristaminen lisää (ei vaikuttane ensimmäisillä nauhoilla hirveästi?)
-kielten vaihto ohuempiin (nyt 45-105, ei houkuttelisi koska satunnaisesti pitää käydä drop-d:ssä)
-tallan siirtäminen (mutta intonaation säätäminenhän tekee juuri tätä)
-kompromissina säätää intonaatio oikeaksi jossain seiskanauhan paikkeilla?

Lopullinen ratkaisuhan tietenkin olisi poistaa nauhat, mutta siirtymäkauden ajaksi tarvitsisi sitten olla jokin nauhallinen käyttöbassokin :)
Ihme Basisti
23.01.2006 16:39:08
Eli hetkinen, tarkoitatko sitä, että intonaatio on 12. nauhalta ok, mut muilla kusee (en oikeen tajunnu tota 20-30 senttiä ylävireessä -settii)?

Jos näin, niin tohon voi vaikuttaa mm.
-mikkien magneettisuus (mikit liian lähellä?)
-kielet (kuinka uudet, onko halpiskieliä?)
-nauhojen asettelu (halpisversioissa voi olla ihan sviduillaan)
näin muutamia seikkoja mainitakseni.
Jokerina heitän vielä Warwickin manuaalin kehotuksen painamaan 12. nauhaa samalla voimakkuudella kun normaalisti soittaessa, mistä ei ole kuitenkaan mitään takeita.
Basso on melodinen rytmisoitin. Withered Within
Samu S.
23.01.2006 16:49:14
Ekojen nauhojen epävireisyys osottaa mun mielestäni siihen suuntaan, että satula on (ainakin) ko. kielen kohdalla liian korkea. Soitinrakentajat ja -tietäjät lisätköön tähän ihan faktatietoa.
<< HEAVY METAL THUNDER >>
Jesus Muerte
23.01.2006 18:41:45
Ekojen nauhojen epävireisyys osottaa mun mielestäni siihen suuntaan, että satula on (ainakin) ko. kielen kohdalla liian korkea. Soitinrakentajat ja -tietäjät lisätköön tähän ihan faktatietoa.

Olen elänyt viime aikoina samassa käsityksessä luettuani tuon jutun joltakin soitinrakennusta käsitelleeltä nettisivulta aika vasta. Luotettavan kuuloinen lähde, tiedän.
Puavali
23.01.2006 18:42:00

Näin + Buzz Feiten.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Royal Banzai
23.01.2006 18:42:01
Aika outoa jos vapaa e soi vireessä, f ensimmäiseltä nauhalta ylävireessä ja 12. nauhalta e taas vireessä. Sotii mun maailmankuvaa vastaan. Viritä vapaa kieli vireeseen aina tallapalan säätämisen jälkeen?
roses are red
violets are blue
and all my base
are belong to you.
www.sweetmoses.net
Royal Banzai
23.01.2006 19:42:36
Tuo on ihan todellisuutta monissa kitaroissa ja bassoissa.

Huh! Täytyykin tarkistaa omat laitteeni pikimmiten..
"Soul-ähkäisy!"
www.sweetmoses.net
hollstro
23.01.2006 19:49:00

Mahdollisia syitä:
- satula liian korkealla, oikeaoppinen kielen korkeus satulassa vastaa 1. nauhan korkeutta
- satula liian kaukana, tämän pitäisi näkyä muiltakin nauhoilta soittaessa, tosin vähenevässä määrin 12. nahaa kohti mentäessä
- 1. nauha väärässä paikassa, tälle ei sitten voi tehdä oikein mitään ainakaan kotikonstein. Soitinrakentaja voisi teoriassa poistaa nauhan, täyttää vahnhan kolon ja laittaa 1. nauhan oikeaan paikkaan

Onhan sulla hyvät kielet bassossa? Silläkin on merkitystä.
kumde
28.01.2006 16:00:55
Joo, taitaapa olla koko satula liian kaukana, kokeilin laittaa satulan eteen tulitikun (josta vuolin n. kolmasosan paksuudesta pois) ja ongelma poistui ainakin suurin piirtein. Eli ei kun askartelemaan jostakin vähän kovemmasta materiaalista ja mittailemaan virettä.

Kysymyksiin vastaukset:
- kielet on Hartken, n. kuukauden (soittoaikaa joku 30-40 h) vanhat
- vireen mittayksikkönä sentti tarkoittaa puolisävelaskelen sadasosaa, siis 50 senttiä=neljännesaskel. Näkee mittarista, lukuja en osaisi muuten suoralta kädeltä heittää :) Parin sentin ero on jo häiritsevä kun soitetaan unisonossa korkealla (nimim. myös barokkihuilisti)
- mikit on semmoisella korkeudella ettei sormet osu, varmaan 6-7 milliä kielistä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)