Aihe: Kunnon särö soundi?
1 2 3 4 5 6 7
stenel
16.01.2006 18:21:24
Laita säröä siitä bossista reippaanlaisesti ja vielä reippaammin kompressiota jostain matolaatikosta, siitä se lähtee.
"Vaikka meille annettaisiin kookoo..."
Blaize Vicious
17.01.2006 23:57:59
Miten paljon vaikuttaa se että on aktiivi bassso
TommiW.
18.01.2006 15:29:52 (muokattu 18.01.2006 15:30:23)
Miten paljon vaikuttaa se että on aktiivi bassso

Paha sanoa, uskoisin että riippuu vähän siitä kuinka paljon höökää tulee ulos mikeistä.
En oo oikeastaan hirveesti A/B-testannu mitään säröpurkkia sekä aktiivi-että passivibassolla.

Hemmolla vois olla asiantuntemusta aiheesta enempi.

Mulla on itelläni ollu joskus samanlainen Harley Benton ku sulla, ja sanon että ei se "aktiivi"-elektroniikka mitään kovaa signaalia ulos höngi.

E:

Tai siis vaikuttaa mihin?
"Jaco Pastorius on ihan homo jätkä" - Cavalera
hemmo
18.01.2006 16:23:14

Paha sanoa, uskoisin että riippuu vähän siitä kuinka paljon höökää tulee ulos mikeistä.
En oo oikeastaan hirveesti A/B-testannu mitään säröpurkkia sekä aktiivi-että passivibassolla.

Hemmolla vois olla asiantuntemusta aiheesta enempi.

Juu, olen kokeillut aktiivibassoilla säröjen kera. Jotkut säröt eivät tykkää aktiivien liiasta höökistä eli menevät ns. tukkoon. Sama muuten koskeen stydisaundisia passiivejakin, esim. Tele-basso etuhumpparilla.

Itse suosin juuri tuosta syystä medium-gain-mikkisiä passiivibassoja.
"Oot hullu haalija" -hellasärö.
Teijo K.
18.01.2006 16:34:38

Juu, olen kokeillut aktiivibassoilla säröjen kera. Jotkut säröt eivät tykkää aktiivien liiasta höökistä eli menevät ns. tukkoon. Sama muuten koskeen stydisaundisia passiivejakin, esim. Tele-basso etuhumpparilla.

Itse suosin juuri tuosta syystä medium-gain-mikkisiä passiivibassoja.

Samaa olen huomannut noista aktiivisbassoista, säröpurkit ei vain tunnu toimivan, siksi minulla ei ole niitä purkkeja.

Tämä tosiaan pätee kokemukseni mukaan vain tiettyihin tehokkaampiin aktiivimikkeihin tai elektroniikkoihin. Tietty aktiivimikkisessä sbassossa on myös aavistuksen erilainen perussoundi, ja se tekee sen särösoundinkin aavistuksen erilaiseksi. Siitä sitten tykkää tai ei, sitä ei voi tietää enenkuin kokeilee.
Munsta.
molder
19.01.2006 08:50:10
PUTKI-vahvarilla ja kunnon KOMPURA. Ja sitten melkein täysille. Transistoreista ei saa sitä säröä mitä haet. Itse olen kokeillut KAIKKI maailman perseensuristimet.Ei auta.
Teijo K.
19.01.2006 11:29:31

PUTKI-vahvarilla ja kunnon KOMPURA. Ja sitten melkein täysille. Transistoreista ei saa sitä säröä mitä haet. Itse olen kokeillut KAIKKI maailman perseensuristimet.Ei auta.

Ei mitään kompuraa putkivahvarin kanssa, dynamiikka lyttääntyy siinä putkivahvarissa jo niin paljon, että jos sitä vielä lisää aletaan puristelemaan niin se soundihan muuttuu sellaiseksi pötköksi jossa ei ole mitään karismaa tai karaktääriä. Minä itse henkilökohtaisesti olen tykönäni kokeillut vaikka mitä lyttäimiä. Ei auta.
Munsta.
seak
19.01.2006 12:13:08 (muokattu 19.01.2006 12:14:17)
Omaan makuuni mieluinen särö vähäisestä keskivertoon särkemiseen lähtee EBS:n MultiDrivesta tuolla Tubesim -moodilla, joka pitää alapään puhtaana ja parhaat sirkkelisoundit olen saanut irti Bossin ODB-3:sta(hankintalistalla).

Mitään A/B-testejä en minäkään ole tehnyt saman säröpurkin kanssa aktiivi- ja passiivivermeiden kanssa, mutta sen verran mitä kokemusta on niin olen kyllä saanut mieluisamman särösoundin aktiivibassojen kanssa aikaan enkä tuota Hemmon mainitsemaa tukkeutumista ole huomannut. Tämä kyllä varmaan riippuu aika paljon omista soundimieltymyksistä ja säröpurkkien välisistä eroista - en voi väittää että olisin mitään kattavaa testailua tehnyt kaikista säröistä joita markkinoilla pyörii.
ozmo
19.01.2006 15:43:59
Noista aktiivimikeistä ja tukkoon menemisistä, että eikö muka niinkin yksinkertainen keino auttaisi, että laskee mikkejä alemmaks, niin sitten ei tule niin paljoa sitä "höökää" ulos? Tai pistää vaikka mahdollista masteria pienemmälle sieltä bassosta. Vai onko tässäkin kyse jostain überhienosta sähkötekniikasta josta kukaan ei-insinööri ei ymmärrä midn..?
"What's the connection between American beer, and making love in a canoe? -They're both fucking close to water."
Overdozea:http://www.mikseri.net/artists/?id=49946
hemmo
19.01.2006 16:00:29

Noista aktiivimikeistä ja tukkoon menemisistä, että eikö muka niinkin yksinkertainen keino auttaisi, että laskee mikkejä alemmaks, niin sitten ei tule niin paljoa sitä "höökää" ulos? Tai pistää vaikka mahdollista masteria pienemmälle sieltä bassosta. Vai onko tässäkin kyse jostain überhienosta sähkötekniikasta josta kukaan ei-insinööri ei ymmärrä midn..?

Tottakai näin voidaankin toimia, mutta kuka nyt ei soittaisi nupit kaakossa? Mie ainakin.

Perinteisesti aktiivibassoista nyt vaan tulee kovempaa ääntä ulos.
"Oot hullu haalija" -hellasärö.
TommiW.
19.01.2006 16:12:42
ämä kyllä varmaan riippuu aika paljon omista soundimieltymyksistä ja säröpurkkien välisistä eroista - en voi väittää että olisin mitään kattavaa testailua tehnyt kaikista säröistä joita markkinoilla pyörii.

Vaikka ootkin hevijurnuttaja? Höhö.
"Moi, mä oon Tommi, pääsenkö kakkoseen?"
ozmo
19.01.2006 16:38:54
Tottakai näin voidaankin toimia, mutta kuka nyt ei soittaisi nupit kaakossa? Mie ainakin.

Sillä just meinasinkin tota mikkijuttua, et sitten voi soittaa nupit kaakossa, mut silti tulee vähemmän hönkää ulos. ;)
Tuosta nupit kaakossa soittamisesta muuten, et itse nimittäin ainakin olen huomannut Warreni kanssa, että se saundi tosiaan on parempi kun masteri on kaakossa, tai ainakin lähellä täysillä oloa.
Eli siis sillälailla olen tuota puoli vahingossa testaillut, että kun on bassosta vola täysillä ja sit nupista vähän vähemmällä, niin se saundi on todellakin paljon parempi kuin että jos pitää basson masteria pienellä ja sit kääntää nupista kaakompaan.
Mutta siis kun mulla oli ongelmana että tuli tosiaan vähän liikaa hönkää ulos, niin laskin mikkejä aikas alas ja tämä ei sitten muuttanut itse saundia oikeastaan mitenkään, kuin että tuli hiljempaa ulos, toisin siis kuin tuossa et jos siitä masterista olisi säätänyt. Kai se johtuu siitä että tulee jotenkin huonompi signaali ulos jos masteri on liika pienellä..?
"What's the connection between American beer, and making love in a canoe? -They're both fucking close to water."
Overdozea:http://www.mikseri.net/artists/?id=49946
seak
20.01.2006 13:02:04
Vaikka ootkin hevijurnuttaja? Höhö.

No penteles kun sattu kohdalle tuo EBS-loota kolme-neljä vuotta sitten ja se oli justiinsa omien mieltymysten mukainen niin mitäs sitä turhaan enää säätämään - saattais päätyä vielä vaikka ostamaan ;) Mistä tulikin mieleeni että juuri kävin sun satasella ostamassa vihdoinkin sen Bossin ODB-3:n, nyt on sit säröä joka lähtöön!
L.Ruoska
23.01.2006 00:31:38

MAAILMAN PARAS SÄRÖSOUNDI: Proco Rat 2
Unelmasoundi jonka mulle esitteli miksaaja/nauhoittaja Juha Kapiainen studiolla tässä viikonloppuna. Varmaankin kitaraspedu, mutta kuulostaa bassolla aivan sairaan hyvältä, tsekkailkaa vaikka tuolta demopalstalta meidän aivan uunituore demonen:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=17&t=114809

Kuuluu selkeesti heti alussa mm. biiseissä Marssi ja Huntu. Olin niin leuka polvissa ton soundin kanssa että BOSS ODB-3 lähtee heti vaihtoon ja ostan maaliskuussa Rotan kun käyn jenkeissä, hintaa säälittävät $89 (vrt. ODB-3 130€).
keili
23.01.2006 12:31:05
missä maksaa odb-3 130€? kysyn vaan...
http://www.frailmusic.com
markotetri
23.01.2006 12:53:20 (muokattu 23.01.2006 12:54:15)
Jos osais sanoa, mikä on paras särö kaikkeen, eihän muita tarvitsis edes olla myynnissä... On tullut tehtyä nimittäin töitä aika monenlaisten yhdistelmien kanssa.

Esimerkkejä: Big Muff, ihana levee Fuzz, täyttää tilan aika kivasti.

Boss Super OD (SD-1), toimii yllättävän hyvin myös bassossa. Oli hauska kattella/kuunnella, kun Porra ja Töyhtö Väinölä soitti spedukaksosina, molemmilla SD-1 ja Bossin viritin...

Sansamp Bass Driver, futaa mun mielestä paremmin lievillä säröillä, sillä saa esim trankkuvehkeet murahtamaan vähän putkimaisesti. (Ei, en sano että se korvaa putkivahvistimen...) Jyrkemmillä säädöillä menee vähän kireeks. Parempi etusena kuin säröefektinä.

ProCo RAT, aika miellyttävä myös reilummalla säröllä, esim Kärtsyllä oli ainakin joskus tommoinen Bass Driverin kanssa lavalla. Toimii, ainakin Mr. Hatakalla...

Oma korvahan noissa on se tärkein mittari. Hankkikaa ystäviä musaliikkeistä, niin voitte ottaa vaihtoehtoja testiin kotiin/kämpälle/studioon ja kokeilla ajan kanssa. Ja omalla bassolla sekä vahvistimella.
Artificiality is normal to the medium.
Zarmo
23.01.2006 12:58:00

Isot pojat kirkolla puhui jostain modauksesta Big Muffiin, että toimisi paremmin bassokäytössä. Kertokaas joku. Jotain konkkia kai piti vaihtaa tms.?
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
Lukekaa runoutta
Ladatkaa Interspectionalin Demo#1
pardy
23.01.2006 13:19:27

Isot pojat kirkolla puhui jostain modauksesta Big Muffiin, että toimisi paremmin bassokäytössä. Kertokaas joku. Jotain konkkia kai piti vaihtaa tms.?

Joo, joskus bongasin ton modin netistä. Oiskohan ollu joku generalguitargadgets.com tms.
Royal Banzai
23.01.2006 18:44:22
Vintage RAT on minusta toisiksi paras vaihtoehto kovalla ajetun putkinupin jälkeen. Kunhan saa signaalin splitattua jotenkin niin, että alapäät säilyy. Fuzzit on sitten erikseen..
roses are red
violets are blue
and all my base
are belong to you.
www.sweetmoses.net
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)