Aihe: Subbari
1
luolamies
21.01.2006 13:59:12
Olen ajatellut koulussa väsätä jonkinlaisen subbarin.. Tulisi 12" elementti luultavasti. Kertokaapa mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ja mainitkaa vaikka jotain hyväksi havaittuja kaijuttimia.. Kiitokset jo etukäteen
Rumpf
21.01.2006 14:07:47
Huolellista suunnittelua ei voi liikaa korostaa!!!!

Tuolta löytyy komponenttejä ja tietoa:

http://www.hifitalo.fi/
"Soittajat kahville.... ja rumpali myös....."
musamies
21.01.2006 15:23:03
Olen ajatellut koulussa väsätä jonkinlaisen subbarin.. Tulisi 12" elementti luultavasti. Kertokaapa mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ja mainitkaa vaikka jotain hyväksi havaittuja kaijuttimia.. Kiitokset jo etukäteen

Kannattaa kiinnittä huomiota myös minkälainen jakosuodin ja vahvistin tulee.

Ehkä kannattaisi hommata käsiin HIFI 100/1 subbarin rakennusohjeet ja lukea mitä ideoita siinä on käytetty. Siinä oli mm. aktiivijakosuotimeen tehty aivan alimmille kuuloalueella olevilla taajuuksille korostus ja pian senjälkeenjyrkkä suodatus alle 20 herzin taajuuksiin.

Tämä ominaisuus voi olla kotikäytössä hyvä ja pa käytössä sillä voi saada helposti kaiuttimen paskaksi. Testailin suodinta Radiotechnikan elementillä olevalla omatekoisella erittäin edullisella subbarilla ja elementti meni tehokkaalla vahvistimella yllättävän helposti paskaksi. Jonkin ajan päästä selvisi tuo suotimen jyrkkä alataajuuksien korostus, jonka sai pois päältä kääntämällä yhdestä suotimen potikasta, jota olisi äkkisältään voinut luulla alarajatuujuudeksi, vaikka se olikin se alimpien taajuuksien korostuksen säätönuppi.
luolamies
21.01.2006 17:49:40
Tämä ominaisuus voi olla kotikäytössä hyvä ja pa käytössä sillä voi saada helposti kaiuttimen paskaksi.

Juu kotikäyttöön tulisi
luolamies
22.01.2006 01:25:17
Saako mitä nöyrimmin tiedustella asumismuotoa?

Rivari med mukavat naapurit :)
aimotuska
22.01.2006 02:42:30

Mahtanevatko ajatella sinusta samaa subbarin laiton jälkeen?

Mua meinaa toisinaan hävettää se jyrinä ihan tavallisilla 6.5" lattiakajareilla leffaa kattoessa. Onneksi vahvarissa on itsessään kompressori, muuten tulis varmasti sanomista. Minkähänlaista täryporaamista homma mahtaiskaan olla subbarin kanssa...
My strength is that I can laugh at myself. My weakness, however, is that I don't have a choice.
musamies
22.01.2006 03:05:50

Mulle sattui rivarissa jotenkin kireä naapuri, joka otti itseensä kun treenasin yöllä hieman Hammondin soittoa. Ääni kantautui oletettua pahemmin seinän läpi.

Kuitenkin hän harrasti itse "superviikonloppuja", jotka ei nekään kaikista hiljaisimpia olleet.

Kannattaa varmaan rajoittaa subbarin käyttö rivarissa niihin aikoihin kun naapurit ei yritä nukkua.
Lennu
22.01.2006 07:28:22

Mulle sattui rivarissa jotenkin kireä naapuri, joka otti itseensä kun treenasin yöllä hieman Hammondin soittoa. Ääni kantautui oletettua pahemmin seinän läpi.

Kuitenkin hän harrasti itse "superviikonloppuja", jotka ei nekään kaikista hiljaisimpia olleet.

Kannattaa varmaan rajoittaa subbarin käyttö rivarissa niihin aikoihin kun naapurit ei yritä nukkua.

Hehee. Mä voinsin kuvitella kun leslie vätkyttää naapurissa täyttää höökiä.
musamies
22.01.2006 14:18:17
Hehee. Mä voinsin kuvitella kun leslie vätkyttää naapurissa täyttää höökiä.

Naapuri tai hänen vieraat piti hirveää möykkää kännipäissään ja mä yhden kerran annoin samalla mitalla takaisin ja vedin yöllä kunnon urkusoolon Sound City 100 PA täysillä. Muistaakseni se tehosi, mutta lieveilmiönä tuli, että tyyppi rupesi luulemaan, että kaikki meikäläisen aiheuttamat äänet on kiusaa häntä kohtaan.

Tosi rasittavaa meininkiä. Onneksi muutin pois.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)