Aihe: Rumpalien kustannukset!
1 2 3
Cornflake
07.08.2003 13:01:05
Jonas:
Kyllähän se on koko bändin hyväksi jos kitaristi saa ostaa bändin rahoilla uuden Gibsonin... ?

Mistä moinen tuli mieleen?
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Speedy
07.08.2003 16:52:11

pari sähkistä, (puoli)akustinen, kaappi, nuppi, pedaalit tai räkit, caset, jne.

Noidenkaan ei tarvii olla mitään huippuvermeitä, mutta helposti saa semmosen 5000 euroa menemään..

Noh, pari (kolme) virveliä, 1000€, itse setti 2000€, pellit 2000-2500 €, räkki+telineet 1000€ , keissit 500€, parisettiä kalvoja 100-150€ muutama pari kapuloita 50€, pedaalit 500-800€..

Ja edelleenkään noitten ei tartte ees olla mitään huippu vehkeitä.. ja kevyesti upppoo tommonen summa, mitäs siitä nyt tulee pyöreet 7150- 8000

Mutta jos kumpikin nollasta l'htee, niin kyllä mää sitä mieltä oon, että rummut on kuitenki kalliimmat soittimet ku kitara ja basso.. yksin kapulat jo maksaa melkeen sen ku kitaristin kielet, ja rumpali joutuu kuitenki kalvojakin vaihtamaan.. eli käyttö kustannuksetkii on korkeemmat, (jos ei sähkö lasketa mukaan..=))
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Speedy
07.08.2003 16:53:07

Ja tiedän että kyllä ne hajoaa normaalikäytössäkin

Eikä hajoo..
Vilhelmus
07.08.2003 16:56:18

Lapselliselta kuulostaa, jotain PA-systeemejä nyt voikin vielä yhdessä rahoittaa.
Vichy maistuu tutulle.
-K-
07.08.2003 18:06:07
. Mä vaan sillä lähin kyselee, ku mulla meni sellanen 12" kiina paskaks, mutta taitaa olla parasta hankkia uus omilla .

Osta Wuhanin 12" china, 30e ei paha... Siis soundikaan.
Ei suotta elämys.
poppamies
07.08.2003 18:30:09

Kyllä minäkin olen vähän sillä linjalla, että jokainen hoitaa itse oman kalustonsa ...

No sehän on aivan selvä asia että rumpali hankkii itse omat rumpunsa ja peltinsä kerran. Sitten on eri asia että bändin rahoista voi kyllä avustaa varsinkin peltien kunnossapidossa. Pellit on kulutustavaraa. Niin on myös kitaran ja basson kielet. Erona vain on että kitarankielet saa kympillä ja haikat tonnilla. Molemmat kuitenkin kulutustavaraa eikä pellit välttämättä kestä sen kauemmin kuin bassokielet.
Tiedän ainakin yhden tapauksen lähipiirissä missä bändi osti yhteisvaroin uudet haikat.
"G-strings are for strippers"
Speedy
07.08.2003 18:52:44

No sehän on aivan selvä asia että rumpali hankkii itse omat rumpunsa ja peltinsä kerran. Sitten on eri asia että bändin rahoista voi kyllä avustaa varsinkin peltien kunnossapidossa. Pellit on kulutustavaraa. Niin on myös kitaran ja basson kielet. Erona vain on että kitarankielet saa kympillä ja haikat tonnilla. Molemmat kuitenkin kulutustavaraa eikä pellit välttämättä kestä sen kauemmin kuin bassokielet.
Tiedän ainakin yhden tapauksen lähipiirissä missä bändi osti yhteisvaroin uudet haikat.

Tuo nyt on jo niin täyttä soopaa, että ei nauramatta lue.. En halua ees tietää minkälainen rumpali teillä on, jos pellit on kulutus tavaraa.. Jos pellit alkaa olla kulutus tavaraa siinä missä kielet, nii ehkä on rumpalilla pieni soittotekniikan tutkailu paikallaan...

Mutta en toisaalta ihmettele, jos ne on kulutustavaraa, kun niihin ei tartte omia rahoja syytää, kukaan (harvempi) kehtaa ostaa haikkoja kuukauden välein.. Mutta jos niissä on oma raha kiinni, niin ehkä ne kestää vähä kauemmin..

Itsekkin olen sitä mieltä, että kukin ostakoon oman soittimensa OMILLA rahoillaan, ja myös kaiken sen mitä siihen kuuluu jatkossakin..

Mutta kukin tablaa tyylillään..=I
Unworthy Knight
07.08.2003 18:57:14
Kyllä jokanen huolehtii omistaan , mutta jos bändin kassassa on peräti rahaa, ja on keikka tulossa ja joku pelti on hajonnut niin voi ne rahat ottaa ja sitten maksella takas omia aikojaan.
Oppiipahan paukuttaan rauhallisemmin että kestää kamat pitempään.
"...So croak the king of Grey."
aleksi
07.08.2003 20:05:07
Jossain joskus luki, ettei saa pelätä sitä, että pistää bändissä itseään likoon (rahallisesti) enemmän kuin muut.. Olen toiminut sen mukaan: on tullut hommattua PA:t, kitarakamaa sekä kaikennäköistä pikkukamaa johdoista plektroihin..

Meillä on kyllä bändissä periaatteessa sellainen sopimus, että me muut maksamme osan rumpalin peltihankinnoista, koska myös me muut käytämme hänen rumpujaan ja raukka on veiläkin veloissa viimekesäisistä rummuista.

Kaiken kaikkiaan olen pistänyt soittovehkeisiin varmaan 2-3 kertaa enemmän rahaa kuin rumpalimme, joten hänellä ainakaan ei ole varaa valittaa.
"-Har du en cigarett komppis?
-Not for you."
Tympee Huttunen
08.08.2003 17:13:43
Osta Wuhanin 12" china, 30e ei paha... Siis soundikaan.

Mistä tuollaisia saa?
Rakkaus on niille jotka eivät osaa runkata.
L.Ruoska
08.08.2003 18:15:29

On varmasti kamalaa olla rumpali, ainakin meidän rumpalilla on rahaa polttaa aski päivässä, pelata hedelmäpeliä ja dokata kaikki viikonloput. Ikävä vaan kun setti koostuu haljenneista Paisteen 302:sta, eikä ole "vittu euroakaan vittu lähtee keikalle vittu arvaa saatana onks vittu kivaa, vittu".

Bändin kassasta ei ainakaan rumpuihin mitään tolla meiningillä laiteta, onhan kielisoitinryhmäkin laittanu tuhansia euroja kamoihinsa ihan omasta tilista. PA on kitaristin, basistin ja laulajan yhteisomistuksessa.

Suosittelen kyllä ihan oikeesti sitä viinan veke jättämistä, ei mikään tyhmempi vaihtoehto. Tuntu koko viime vuos siltä ettei ollu yhtään rahaa kun ostin uuden vahvarin ja ekan oman basson ja niitä makselin sitten. Sitten lopetin syksyllä dokaamisen, ja röökin olin jättäny jo kesällä veke. Nykyään kun ei mene "tankkaamiseen" yhtään rahaa niin voi laittaa sen parihunttia kuussa musakamoihin eikä tunnu missään.
"Suljettu astia on tää olento, sen vakavuudessa on tahto paeta tyhjyyden pyörästä, ja pakko päästä pois!"
Biem
08.08.2003 18:18:14
On varmasti kamalaa olla rumpali, ainakin meidän rumpalilla on rahaa polttaa aski päivässä, pelata hedelmäpeliä ja dokata kaikki viikonloput. Ikävä vaan kun setti koostuu haljenneista Paisteen 302:sta, eikä ole "vittu euroakaan vittu lähtee keikalle vittu arvaa saatana onks vittu kivaa, vittu".

Bändin kassasta ei ainakaan rumpuihin mitään tolla meiningillä laiteta, onhan kielisoitinryhmäkin laittanu tuhansia euroja kamoihinsa ihan omasta tilista. PA on kitaristin, basistin ja laulajan yhteisomistuksessa.

Suosittelen kyllä ihan oikeesti sitä viinan veke jättämistä, ei mikään tyhmempi vaihtoehto. Tuntu koko viime vuos siltä ettei ollu yhtään rahaa kun ostin uuden vahvarin ja ekan oman basson ja niitä makselin sitten. Sitten lopetin syksyllä dokaamisen, ja röökin olin jättäny jo kesällä veke. Nykyään kun ei mene "tankkaamiseen" yhtään rahaa niin voi laittaa sen parihunttia kuussa musakamoihin eikä tunnu missään.

Joo, ei ollenkaan hyvä jos on rahaa noihin ko. tuotteisiin, mutta ei sitten yhtään Rumpuihin..
Se on siinä kuin piian perseessä!
hemmo
08.08.2003 20:27:51

Suosittelen kyllä ihan oikeesti sitä viinan veke jättämistä, ei mikään tyhmempi vaihtoehto. Nykyään kun ei mene "tankkaamiseen" yhtään rahaa niin voi laittaa sen parihunttia kuussa musakamoihin eikä tunnu missään.

Tätä huttua olen sönköttänyt täällä jo vuosia. Sillai niihin kamoihin on varaa vähävaraisemmallakin.

Jotkut ei ymmärrä sitä, miten helposti viinaan ja muuhun pämppäämiseen menee kuukaudessa jopa 300-400 euroa. Kerropa se 12:sta niin saat sievoisen summan vuodessa. Sillähän saa jo kelpo PA-kamat.

Ei silti ettei mulla menisi_molempiin_paheisiin miltei yhtä paljon rahaa, mutta aina on helppo olla besserwisser, kuin toteuttaa sama omassa elämässään.
Säröä beibi!
Dumb
09.08.2003 00:48:52

Suosittelen kyllä ihan oikeesti sitä viinan veke jättämistä, ei mikään tyhmempi vaihtoehto. ...

Minä en ole juonut elämäni aikana edes yhtä kunnon kulausta mitään alkoholipitoista juomaa enkä polttanut koskaan tupakkaa aktiivisesti (eli satunnaista käyttöä joskus harvoin, mutta edes askillista tupakkaa en ole koskaan ostanut), joten siinä yksi syy laadukkaaseen kitaralaitearsenaaliini. Karkeasti voi ajatella, että olen laittanut soittokamoihin kaikki ne rahat, jotka kaverini ovat juoneet ja polttaneet viimeisen viiden vuoden aikana!
hemmo
09.08.2003 07:15:31

Dumb
Karkeasti voi ajatella, että olen laittanut soittokamoihin kaikki ne rahat, jotka kaverini ovat juoneet ja polttaneet viimeisen viiden vuoden aikana!

Olenkin ihmetellyt, mistä olet hankkinut vaikuttavan laitearsenaalin noin nuoreksi. Tosin rahaa on varmaan tarvittu muutenkin kuin taskurahoista?

Jos mulla olisi ollut 18 vuotiaana tuollainen määrä "roinaa", olisin nyt 20 vuotta vanhempana ihan gurutasoa ja tarkoitan soittotaitoa. :=)
Säröä beibi!
Fortune
09.08.2003 10:42:17

Suosittelen kyllä ihan oikeesti sitä viinan veke jättämistä, ei mikään tyhmempi vaihtoehto. Nykyään kun ei mene "tankkaamiseen" yhtään rahaa niin voi laittaa sen parihunttia kuussa musakamoihin eikä tunnu missään.

Niin ehkä työssäkäyvällä. Ei minulla ole viinanjuontiin varaa opiskelijan tuloilla eikä liiemmin soittovermeisiinkään (ainakaan niin paljoa, kuin tarvetta olisi). 200 euroa on se summa, joka on käytettävissä elämiseen kauttaaltaan (ruoka, vaatteet, liikkuminen jne.).

Olenkin ihmetellyt, mistä hemmetistä muut opiskelijat repivät ne jokaviikkoiset baari-ilta -rahansa. Itselläni on varaa käydä ehkä kerran kuussa katsomassa jokin keikka ja imaisemassa jokunen olut (nekin mieluummin kotona) ja silti Gibsoniin saa säästää vuositolkulla ja tehdä kesät niska limassa töitä.

Eivät ne kaikki pämppääjät käy edes talvisin töissä eivätkä kaikki ole kesiä paperitehtailla, kaipa heillä ei ole mitään häpyä ja elävät vielä vanhempien kustannuksella?
Toki solukämpässä asuva huoleton sinkkupoika tulee huomattavasti vähemmillä investoinnilla esim. asumisen suhteen toimeen kuin minä, mutta enpä tuota jaksaisikaan missään sänky+tuoli -sisustuksella varustetussa, parin samanlaisen parikymppisen kollin kanssa jaetussa lukaalissa asua. Elämä on valintoja tosiaan.

Ja kitarakamoihin upotettavat rahat; kyllä se ihan peruskattauskin tuppaa kipuamaan laatuvehkeillä melkoisiin summiin, vahvistinosastoon 1000e, 2-3 kitaraa à 1000e, pari tarkoin valittua efektiä à 50-100, piuhat ja kotelot 100-x e. Itselläni on uponnut about vanha kymppitonni vahvistusosastoon ja olen tehnyt sentään hyviä kauppoja. Kitaraosaston päivitykseen menee tänä syksynä vähän liikaakin, ylityötunteja pitää tehdä vielä rutosti.

Ei rumpali voi heittäytyä toisten elätettäväksi, omat kamat maksetaan itse, piste.
"Water refinery machinery, lubrication of motors and gearboxes, functionality checks"
Dumb
09.08.2003 11:35:52

Olenkin ihmetellyt, mistä olet hankkinut vaikuttavan laitearsenaalin noin nuoreksi. Tosin rahaa on varmaan tarvittu muutenkin kuin taskurahoista?

Joskus on, ei siinä mitään. "Sen, minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa", heheh.

Mulla on sitten myös sellainen tärkeysjärjestys, että jos olen ostamassa jotain uutta kitarakamaa, niin se on ostojärjestyksessä ykkönen! CD:t, DVD:t, kirjat, pelit ym. tulee vasta jäljessä ja jätän nuo kaikki vaikka ostamatta jos sen kitara(laittee)n hommaaminen on siitä kiinni!

Ja kun AFIL mainitsi tuon elämisen niin onhan siitäkin suuri etu kun asuu vanhempiensa luona vieläkin eikä tarvitse murehtia vuokrasta, ruuasta tai mistään muustakaan asumiseen liittyvästä.
Speedy
09.08.2003 16:39:46

Minä en ole juonut elämäni aikana edes yhtä kunnon kulausta mitään alkoholipitoista juomaa enkä polttanut koskaan tupakkaa aktiivisesti (eli satunnaista käyttöä joskus harvoin, mutta edes askillista tupakkaa en ole koskaan ostanut), joten siinä yksi syy laadukkaaseen kitaralaitearsenaaliini. Karkeasti voi ajatella, että olen laittanut soittokamoihin kaikki ne rahat, jotka kaverini ovat juoneet ja polttaneet viimeisen viiden vuoden aikana!

Mull on sama homma, juon jos tarjotaan..=) Mutta viinaksiin ei oo menny omia rahoja ku ehkä 200 koko ikänäni.. Ja omasta mielestäni tulen ihan hyvin toimeen, hyvät vehkeet ja muuta, että sillai..=I
Jabbe
09.08.2003 17:48:50 (muokattu 09.08.2003 17:49:49)
Miksikäs muuten laulukamat pitäisi hommata bändin yhteisillä rahoilla, eikö laulajan asia olisi hommata ne? Siis jos bändissä on erikseen laulaja, muuten voi toki ollakin hyvä hommata PA:t yhdessä, varsinkin jos muutkin (esim. kosketinsoittaja) niitä käyttävät.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)