Aihe: Metallica/bodom-soittokilpailu jatkuu (aloitteliatkin mukaan)
1 2 3 4 5 6 7 816 17 18 19 20
Axeplayer
19.01.2006 16:49:05
Kannattaa varautua järkytykseen siinä vaiheessa kun pääset nauhoittamaan, voi käsitys omasta soitosta muuttua aika rajusti kun kuulee sen miltä todella kuulostaa. Noita sooloja ei nimittäin vuoden soiton jälkeen yksinkertaisesti ole mahdollista vetää (ainakaan sillä tavalla että ne kuulostaisivat hyvältä, tai siltä miltä niiden pitäisi kuulostaa), vaikka olisi treenannut vuoden ajan 10h päivässä. Anteeksi jos tuli kirjoitettua tylysti, mutta tosiasia on se, että noiden soolojen vaatimaa teknistä tasoa ei normaali-ihmisen ole mahdollista saavuttaa vuodessa. Jos taas olet jokin yli-ihminen tai muuten vain motoriikkasi puolesta jonkinlainen ihmelahjakkuus, niin tämä viesti on täysin aiheeton. :)

Puhut täyttä asiaa. Ei sillä tee mitään muuta kuin hallaa itselleen jos väittää osaavansa sellaista joka ei puhtaasti mene. Korostan sanaa puhtaasti. Monesti tulee soiteltua cd:n mukana kappaleita ja niiden sooloja. Kyllä soitto silloin kuulostaa ihan hyvältä ja puhtaalta kun taustalla soi se alkuperäinen ikäänkuin "paikkaamassa omia virheitä". Itsekin voisin listata pitkän listan sooloja joita osaan soittaa levyn mukana, mutta kun taustat viedään pois ja pitäis saada nauhotettua, niin joutuu monesti toteamaan että taidot ei sittenkään piisaa. Itse en kyllä usko että osaisit tuon bbterrorin soolon, varsinkaan jos "ajatus ei pysy mukana".
Huumorilla vaan ja uutta paskaa housuun.
NRider
19.01.2006 21:58:15
Mitä kamoja käytit noissa?

Joku merkitön humppari (tosin on ihan identtisen näkönen Jaksonin avoimien humpparien kans, mutta ilman sitä logoo) -> Behringerin overdrive/distortion, särö nollassa ja volat täysissä -> Marsun (vanha!) 20W Valvestate -> joku halpa laulumikki tms -> Soundblaster Live.

Pistäkääs ny vähä kommenttia noista yritelmistä! Vähän reilu vuoden oon soittanu.
Tunnistatteko ton Black Widowin soolon tilalla olevan biisin? ;D
kuriken
20.01.2006 00:07:22 (muokattu 20.01.2006 00:11:34)
Toi "Aivot ei pysy mukana" -juttu jotenki kuulostaa koomiselta. Kyllä itellä ainaki
aivojen täytyy olla hommassa mukana jos jotain reenataan. :D

Minun mielestä tuo "Aivot ei pysy mukana"-juttu ei ole välttämättä kovin kummoinen. Kyse voi olla motorisesta muistista. Itsekin kun soitan pitkiä viulukappaleita monta kertaa ulkoa, joskus väsyneenä huomaan ajattelevani jotain aivan muuta kuin kappaletta, mutta se ei vaikuta soittoon tietyllä tavalla paljoa. Kyllä se soitto onnistu ajattelemattakin, antamalla sormien tehdä sitä mitä ne muistaa. Tämän huonoja puolia on että on vaikea aloittaa keskeltä, eikä pysty eläytymään. Todella nopeissa jutuissa(ainakin viululla) ei ehdi kovin paljoa ajatella. Sellaiset paikat pitää vaan ajatella ryppäinä. Silloin oikeastaan suuri osa nuoteista tulee motoristisesta muistista, vaikka keskittyykin täydellä kapasiteetilla soittamiseen. Toivottavasti tajuatte mitä yritän selittää :)

Toki aivojen mukana pysymättömyydessä voi kyseessä olla päätöntä soittoa eli kuuntelematta nuotteja ja eläytymättä soittamiseen(suuremmalla todennäköisyydellä?).

Niin, ja tuo minun bbterror näyte on siis päätöntä ja epävireistä omien rajojen kokeilua. Enkä tarkoittanut että osaan sitä sooloa puhtaasti ja kunnolla. Kuulostaa vielä rumemmalta livenä, entistäkin epäpuhtaampana. Tarkoitin siis että reilusti hitaammalla tempolla pysyn rumpujen mukana pilkkomatta soittoa moneen osaan. Puhtaasti soittamiseen pitää alentaa tempoa todella paljon.
Se viulu osuus on myös äärettömän epäpuhdas. Kun kuuntelen tätä nauhoitusta, aina viuluosuuden kohdalla suorastaan väkisin joudun laittamaan voluumit hiljaisemmalle, ettei häiritse liikaa. Se oli siis vain kokeilu. Kitaranäytettähän tuosta äänityksestä olin tekemässä, niin huumorimielellä kokeilin viulua harjoittelematta ollenkaan :)
Ethän ota kirjoituksiani vakavasti? :)
Puoskari89
20.01.2006 19:47:13
Todella nopeissa jutuissa(ainakin viululla) ei ehdi kovin paljoa ajatella. Sellaiset paikat pitää vaan ajatella ryppäinä. Silloin oikeastaan suuri osa nuoteista tulee motoristisesta muistista, vaikka keskittyykin täydellä kapasiteetilla soittamiseen. Toivottavasti tajuatte mitä yritän selittää :)

Juuri tuota minä tarkoitinkin, sillä että aivot ei pysy mukana.
Monet pyysi että laittasin jotain, niin tein oman vedoksen follow the reaperin soolosta.
Äänen laadussa ei ole hurraamista, mutta toivottavasti saatte selvää.

http://rapidshare.de/files/11436633/Follow_the_reaper_solo.wav.html
Puoskari89
20.01.2006 19:51:39 (muokattu 20.01.2006 20:12:16)
Katson jos voin myöhemmin pistää lisää.
Toi soolo meni aika monta kertaa perseelleen että meinas mennä hermot mutta kyllä se tuli lopulta. Vielä kerran anteeksi paskasta äänestä, nauhotettu kaverin line6 pod 2.0:lla
Roitto
20.01.2006 22:02:04
Monet pyysi että laittasin jotain, niin tein oman vedoksen follow the reaperin soolosta.

Kyllähän tuo joltakin kuulostaa, mutta kannattaa harjoitella bendit kunnolla, nyt olivat vahvasti epävireisiä, sekä saada sitä voimaa tatsiin, nyt oli lähinnä kärpäsen ininän kuuloista. Treenii treenii
Mutta kaiken A ja O on kuitenkin hyvät biisit. Pelkällä paskanhajulla ei eteenpäin pääse.
Bonesaw
20.01.2006 22:06:50
Kyllähän tuo joltakin kuulostaa, mutta kannattaa harjoitella bendit kunnolla, nyt olivat vahvasti epävireisiä, sekä saada sitä voimaa tatsiin, nyt oli lähinnä kärpäsen ininän kuuloista. Treenii treenii

Mutta soittanut vasta vuoden?!?!?!? Meni aika törkeän hyvin,jos todella vain vuosi takana.
Roitto
20.01.2006 22:08:08
Mutta soittanut vasta vuoden?!?!?!? Meni aika törkeän hyvin,jos todella vain vuosi takana.

Oo, huomasin vasta nyt. Joo, mutta mukana on ilmeisesti myös haitarin soittoa kolmisen vuotta. Ei siinä mitään, itse olen soittanut n. 10-vuotta pianoa, enkä soita todellakaan noin nopeasti. Mutta nopeus ei olekkaan valttia :-D
Mutta kaiken A ja O on kuitenkin hyvät biisit. Pelkällä paskanhajulla ei eteenpäin pääse.
Puoskari89
20.01.2006 22:37:55

Tuli ongelmia juuri noissa bendeissä sillä en ole niihin erikoistunut ja toi alku on edelleen mulle mysteeri, en mitenkään saa sitä kuulostamaan oikeelta. No toi kärpäsen ininä johtuu siitä että siinä käytin pientä volaa ja kaulamikkiä. Mutta eiköhän se treenaamalla luonnistu, toivottavasti :)
Puoskari89
20.01.2006 22:41:10
Oo, huomasin vasta nyt. Joo, mutta mukana on ilmeisesti myös haitarin soittoa kolmisen vuotta. Ei siinä mitään, itse olen soittanut n. 10-vuotta pianoa, enkä soita todellakaan noin nopeasti. Mutta nopeus ei olekkaan valttia :-D

Kiitti, siinä on semmonen niksi kun asun keskellä ei mitään niin ei vapaa-aikana mitään muutakaan voi tehä kun treenata. Eikä tossa follow the reaperin soolossa ole oikean mitään pitkää sweeppiä (ovat heikkokohtani), vaan pari hauskaa tilukuviota, ne oppii nopeesti jos vaan treenaa sormien nopeutta ja kuvioita tarpeeksi.
rontoo
21.01.2006 12:28:10
Tässä noin vuoden soitto kokemuksella soitto yritys enter sandmanista.
Todellista aloittelija tasoa, mutta niitähän pyydettiin.
http://rapidshare.de/files/11481126/sandman.mp3.html
rakula
21.01.2006 13:14:09
Tässä noin vuoden soitto kokemuksella soitto yritys enter sandmanista.
Todellista aloittelija tasoa, mutta niitähän pyydettiin.
http://rapidshare.de/files/11481126/sandman.mp3.html

Ei se nyt niin hirveen hyvin menny :) Metronomin kanssa suosittelin treenaamista, tempo heitteli rutkasti.
Eat my ass and balls
Stratocaster_90
21.01.2006 15:22:31 (muokattu 21.01.2006 15:23:32)

Kuten Laihokin itse sanoi että hänkin soitti kun oli soittanut 2-3 vuotta kitaraa, liian nopeita juttuja mihin hän ei oikeasti pystynyt ja kuulosti omasta mielestään paskalta. Mutta kattokaapa nyt Laihoa! Suomen parhaita kitaristeja! Toisin sanoen, soita jos huvittaa niin nopeita juttuja kun haluat sillä sinusta voi tulla viellä myöhemmin mestari! Tämä pätee varsinkin niille ketkä ei soita bändissä/tai soittavat muutakin kuin pelkkää tilua.
NeonKnight
21.01.2006 15:33:09

Sanonpa nyt suoraan:
Nuo bendit pilaavat koko pätkän. Kannattaisi ehkä tuon tiluttamisen sijasta ihan vaan keskittyä perusasioihin, kuten juuri nuo bendit.
Spike
21.01.2006 20:08:11
Kuten Laihokin itse sanoi että hänkin soitti kun oli soittanut 2-3 vuotta kitaraa, liian nopeita juttuja mihin hän ei oikeasti pystynyt ja kuulosti omasta mielestään paskalta. Mutta kattokaapa nyt Laihoa! Suomen parhaita kitaristeja! Toisin sanoen, soita jos huvittaa niin nopeita juttuja kun haluat sillä sinusta voi tulla viellä myöhemmin mestari! Tämä pätee varsinkin niille ketkä ei soita bändissä/tai soittavat muutakin kuin pelkkää tilua.

Laiho ei kyllä soita ihan äärirajoillaan, ainakaan kahdella ekalla levyllä.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
toxic
21.01.2006 21:04:13

Minä taas luin jostain, että Laiho olisi sanonut ettei ole koskaan soittanut "nopeammin" kuin mihin hänen taitonsa riittäisivät.
Stratocaster_90
21.01.2006 21:38:44

Hän taisi aloittaa kitaran soittamisen 10 vuotiaana että siitä eteen päin laskeettuna 2-3 vuotta eli eihän silloin soittanut viellä Bodomissa(koska bändin nimi oli joku muu aluksi muutenkin.) Hän sanoi että ei tajunnut sitä silloin että jos hän soittaisi sellasia juttuja johon hän oikeasti pystyisi hän kuullostaisi paremmalta. Tuo MINUN mielestäni kuullostaaa siltä että hän itsekkin aluksi soitti liian nopeita juttuja. Yks hailee, nyt Laiho on kunkku.
vmak
21.01.2006 21:46:55 (muokattu 21.01.2006 21:47:18)
Yks hailee, nyt Laiho on kunkku.

:)
ööh.. ..joo
NeonKnight
21.01.2006 22:33:44
Yks hailee, nyt Laiho on kunkku.

jeP!!!! se kyl aika mageeta ku se niinku tiluttaa sillei tosi nopeesti! oon nyt soittanut puoli vuotta sähkist, ja osaan soittaa koko bodomin tuotannon!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)