Aihe: Kaiutinelementit : 10" bassot? kitaralle?
1
efunkelist
21.01.2006 00:42:40

Kitaraelementeistä olen luullakseni melko kohtuullisesti perillä, varsinkin celestioneista, mutta ylipäätään kun kitaristi olen niin jotain käyryä siitä on mitä kitaralla lopulliseen soundiin tarkoittaa jos sanotaan jotain viininmaistajais-tyyppistä kommenttia alamiddleistä ja näin..

Vaan entäs BASSOkaiuttimet? Kun olen vähän netistä kattellut erilaisia niin ne tuppaa menevän sekaisin 10" kitarakauittimien tahi sitten yleiskäyttöisten kanssa.. :/ vai onko ne nyt sitten vaan niin monikäyttöisiä? Kitaraelementithän on tyypillisesti 100-5000Hz alueelle tai kapeammallekin, eh?

Siksi minä näistä haluaisin kommentteja/kokemuksia/suosituksia ja keskustelua kun on vähän jäänyt tuota vankempaa vaneria ylitse edellisestä kaappirojektista ja jämistä saisi jotain pientä tehtyä. Ajattelin että 2x10" kitarakaappia mutta kun kymppituumaisilla ei sellaista alapääbottnea saa aikaiseksi kuin 12" kaiuttimilla (jotka ovat mielestäni kitaralle the standardi) niin tulipa mieleen villihkö idea laittaa samoihin kuoriin 10" kitaraelementti ja sen tueksi 10" bassoelementti!! hohoo, siis jotta saataisiin vähän sitä jytinääkin ;) Tai ehkä vielä radikaalimmin 15" ja 8" ?? Tarkoitus olisi mennä tietenkin ihan ilman jakosuodinta, yksinkertainen on helpompi toteuttaa eikä kitaralle kuitenkaan ihan monitiejärjestelmää mielestäni kannatakaan käyttää : elementtien erilaisuus riittää kompleksimman soundin tuottamiseen.

Ja tarvittaessahan tuota bassoelementtistä voisin kotioloissa soveltaa bassokitarallenikin, jee!

Hmm.. joten kommenteistanne riippuen, jämävaneri saattaa mennä linnunpöntöksikin ;) Kertokaahan mitä olette mieltä? Ja mitä kokemusta erilaisista bassoelementeistä?
Aki
21.01.2006 02:55:14

Vaan entäs BASSOkaiuttimet? Kun olen vähän netistä kattellut erilaisia niin ne tuppaa menevän sekaisin 10" kitarakauittimien tahi sitten yleiskäyttöisten kanssa..

10" kitara- ja 10" bassoelementin ei tulisi mennä sekaisin. Bassoelementti voi toimia myös PA:ssa ja kiipparivahvistimessa, mutta ei oikein kitarassa. Itse en lähtisi edes kokeilemaan basso- ja kitaraelementtiä samassa loodassa, koska bassoelementtien tehtävänä on tuottaa mahd neutraali soundi, kitaraelementtien on tarkoitus värittää soundia hyvällä tavalla. Epäilyttävä yhtälö.

Sen sijaan se mitä haluan joskus kokeilla, on yksi 12" ja yksi 10" kitaraelementti samassa kaapissa. 10" kun tuo kitarallekin kivaa napakkuutta, ni se saisi se 12" hoitaa alamiddlet ja botnet ja laiskat bluessahtelut ihan yksinään. Tollanen kaappi luulis soivan hyvin niin hiljaa kuin lujaakin, kun 1x12" on kerrostalossa aika nuhasen kuuloinen, ja 2x10" on keikalla aika raapivan kuuloinen.
Ostakaa mun Ibanez Roadstar II RG200 '86!!
gasser
21.01.2006 03:40:43
Hohoo, "soitetaan täysiä" ja löysä elementti - blow away, goodbye!
Noh ei vaineskaan, kunhan et luukuta yli 11^2.
Kyllä samaan pönttöön sopii muutama(kin) eri elementti, tosin
soundia ja sointia pitänee sitten arvioida ja viilata täysin subjektiivisesti... (- Kuten aina muulloinkin - imho)
Mitenkäs, jos tekisit välilevyn avulla suljetun alakaapin botneosastolle ja
yläpäälle takaa-avoimen?
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
gasser
21.01.2006 03:48:12 (muokattu 21.01.2006 04:22:18)
10" kitara- ja 10" bassoelementin ei tulisi mennä sekaisin. Bassoelementti voi toimia myös PA:ssa ja kiipparivahvistimessa, mutta ei oikein kitarassa. Itse en lähtisi edes kokeilemaan basso- ja kitaraelementtiä samassa loodassa, koska bassoelementtien tehtävänä on tuottaa mahd neutraali soundi, kitaraelementtien on tarkoitus värittää soundia hyvällä tavalla. Epäilyttävä yhtälö.

Pakko tähän vängätä vastaan, että vähintäänkin "mielenkiintoinen yhtälö".
"Ei ne siitä hajoa, ellet niitä itse riko"
Tiukka kybätuuman (pitkäiskuinen) basso pumppaa ilmaa varsin paljon verrattuna lerppuun 12" kreenpäkkiin, joten ehkä jokin kompensaatio(vastus) saattaisi olla paikallaan. En tyssäisi tätä ajatusta ensinkään. Taatusti väriä löytyy, vaikkakin sävyttyneenä.
"toinen tykkää sinisestä, toinen punaisesta - mä diggaan violetista"
Köyhyys johtuu omaisuuden puutteesta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)