Aihe: Sweeppaus onnistuu alottelijoilta?? Kaikki mukaan
1 2 3 4 57 8 9 10 11 12 13 14
Juzpe
16.01.2006 23:19:21 (muokattu 16.01.2006 23:20:53)

Wai nii

Semmonen 15+ vuotta on tullu soitettua, mutta sweeppien harjottelun otin ohjelmaan joskus muutama vuosi sitten, ku rupes suoraan sanoen weettämään ku kaikki muutki sitä harrasti. Onkohan harjottelu laiskuutta vai kiinnostuksen puutetta, mutta kyllä suurin osa sweepeistä menee vieläkin niinpaljo päin helvettiä että heikompaa hirvittää. Jos joillakin o vinkkejä vanhanliiton asteikko/alternatepicking- kitaristille sweeppien reenaamiseen ja muuhun aiheeseen liittyvään sähläykseen (lähinnä vasemman käden tekniikka kusee PAHASTI). Ois nimittäin varmaan syytä päivittää/modernisoida tuo kikkavarasto...

hmm... off-topicina viälä:

Jos joku tiätäis hieman vihjasta Marty Friedmanin käyttämistä skaaloista ja melodisista kuvioista (helvetin hankala löytää netistä) niin siitäkin sais laittaa (pika)viästiä. En oo pässyy äijän kuvioihin oikeen sisään, vaikka oon ko. heebon sooloja/melodioita reenaillut ja analysoinut. Lähinnä skaalat vs. soinnut- tyyppistä läppää toivoisin (selitysten kera)

edit: paha typo
"I don't get into fights, I look for them" - Chris Holmes, WASP
MasK oF SaNiTY
17.01.2006 15:30:17
Wai nii

Semmonen 15+ vuotta on tullu soitettua, mutta sweeppien harjottelun otin ohjelmaan joskus muutama vuosi sitten, ku rupes suoraan sanoen weettämään ku kaikki muutki sitä harrasti. Onkohan harjottelu laiskuutta vai kiinnostuksen puutetta, mutta kyllä suurin osa sweepeistä menee vieläkin niinpaljo päin helvettiä että heikompaa hirvittää. Jos joillakin o vinkkejä vanhanliiton asteikko/alternatepicking- kitaristille sweeppien reenaamiseen ja muuhun aiheeseen liittyvään sähläykseen (lähinnä vasemman käden tekniikka kusee PAHASTI). Ois nimittäin varmaan syytä päivittää/modernisoida tuo kikkavarasto...

hmm... off-topicina viälä:

Jos joku tiätäis hieman vihjasta Marty Friedmanin käyttämistä skaaloista ja melodisista kuvioista (helvetin hankala löytää netistä) niin siitäkin sais laittaa (pika)viästiä. En oo pässyy äijän kuvioihin oikeen sisään, vaikka oon ko. heebon sooloja/melodioita reenaillut ja analysoinut. Lähinnä skaalat vs. soinnut- tyyppistä läppää toivoisin (selitysten kera)

edit: paha typo

Marty Friedman on kyllä musikkialan nottikirja..
Sehän tietää kaiken kaikesta ja soitta kaikkea.. vaikeaa sanoa mitä skaaloja se soitta.. kyllähän se jotain arpeggioita vetää..
Uskotko jumalan olemassaoloon?: En, Uskon Alexi Laihoon koska hänet olen nähnyt!!
Harvestman
17.01.2006 18:43:50 (muokattu 17.01.2006 18:45:45)
Jos joku tiätäis hieman vihjasta Marty Friedmanin käyttämistä skaaloista ja melodisista kuvioista

Friedmanhan on tällaisia "itseoppineita" kitaristeja ja ei pahemmin tietääkseni skaaloista perusta. Tottakai siinä soittaessa kehittyy jonkinlaisia skaaloja ja vaikutteita. Joskus kuulin ettei se ikinä ole opetellut yhtään skaala. Itse esim. taidan tiedostaa tasan 3 skaalaa jotka osaan. Eiköhän niitä siellä soiton seassa ole enemmänkin mutten minä tiedä mitä ne ovat. Olisi kiva jos joskus skaaloja tunnistava kuuntelisi soittoani ja kertoisi mitä kaikkea se oikein "sisältää".

Edit. ettei mene liian offtopic niin sanon että laitan tänne vielä jossain välissä jotain. Jahka vaan jossain välissä osaisin sweepata tarpeeksi hyvin että tänne kehtaisi laittaa.
Non est ad astra mollis e terris via.
-Prokitaristi-
21.01.2006 12:02:20 (muokattu 21.01.2006 12:03:13)
mie oon nyt 4 vuotta soittanu, ja jotkut sviipit lähtee.

tossa jotai.

http://www.mikseri.net/music/play.php?id=155082&type=hi

Kauas oot harjoitellut sweeppeja ja ootko yksin vai opettajan kanssa harjoitellut?
Humu
21.01.2006 13:07:39
Friedmanhan on tällaisia "itseoppineita" kitaristeja ja ei pahemmin tietääkseni skaaloista perusta. Tottakai siinä soittaessa kehittyy jonkinlaisia skaaloja ja vaikutteita. Joskus kuulin ettei se ikinä ole opetellut yhtään skaala.

Ilmankos se soitto ja jutut kuulostaakin huomattavasti paremmalta, kun näiden tusinatiluttajien!:D
kid ego
21.01.2006 15:17:48 (muokattu 21.01.2006 15:18:22)
Friedmanhan on tällaisia "itseoppineita" kitaristeja ja ei pahemmin tietääkseni skaaloista perusta. Tottakai siinä soittaessa kehittyy jonkinlaisia skaaloja ja vaikutteita. Joskus kuulin ettei se ikinä ole opetellut yhtään skaala.

Ihan varmasti Friedman tietää musiikista yhtä jos toista. Näin Marty kuvailee omilla sivuillaan Catfight-biisiään:

"My fave intro on the album. It was fun to create. I blended traditional Korean music with Japanese Gagaku music and warped both of them"

Muutenkin Friedman käyttää usein itämaisia skaaloja. Jos ymmärtää jotakin korealaisesta ja japanilaisesta musiikista, ymmärtää ehkä länsimaisestakin?
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
Lataa kavereiden tekemän leffan traileri tästä (13,3 Mt) !
Ville81
21.01.2006 15:46:27
...

Ilmankos se soitto ja jutut kuulostaakin huomattavasti paremmalta, kun näiden tusinatiluttajien!:D

Ei näin.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Teemu K.
21.01.2006 16:24:46

Teoriaa yms. on hyvä osata, mutta pitää muistaa vanha sanonta:
"teoria palvelee soittoa, eikä soitto teoriaa."
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
cr4b
21.01.2006 16:32:01

En ymmärtänyt koko lausetta. Lopusta vissiin puuttuu joku sana. Kun näiden tusinatiluttajien mitä?
Humu
21.01.2006 16:41:13
En ymmärtänyt koko lausetta. Lopusta vissiin puuttuu joku sana. Kun näiden tusinatiluttajien mitä?

Että ilmankos Marty Friedmanin soitto/ideat kuulostaa huomattavasti paremmalta, kuin tusinatiluttajien...soitto/ideat...
kid ego
21.01.2006 18:20:52 (muokattu 21.01.2006 18:21:25)
Että ilmankos Marty Friedmanin soitto/ideat kuulostaa huomattavasti paremmalta, kuin tusinatiluttajien...soitto/ideat...

Jotenkin sä olet ymmärtänyt asian ihan väärin. Väität, että teoriaa opiskellut kitaristi on tusinatiluttaja ja itseoppineet ovat kovia jätkiä. Teorian osaamisella ei ole välttämättä mitään merkitystä, kitaran soittamisessa kun on kyse monesta muustakin asiasta, kuten melodian- ja rytmitajusta. Soittimen täydellinen hallitseminen kuitenkin edellyttää teoriantuntemusta ihan varmasti. Itse koen olevani kitaristina rajoitettu varsinkin teoriantuntemuksen puutteen vuoksi. Teoriantuntemus ei voi ikinä olla rajoittava tekijä.

Kyllä usein opiskelleet kitaristit ja muut muusikot ovat taitavampia ja osaltaan siksi parempia. Sääntö tämä ei kuitenkaan ole.

Ja tähän haluan perustelun:

Miksi itseoppineen soitto tai ideat ovat parempia kuin opiskelleen, ja mikä tekee hänestä lahjakkaamman?
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
Lataa kavereiden tekemän leffan traileri tästä (13,3 Mt) !
Ozba
21.01.2006 23:01:31 (muokattu 21.01.2006 23:01:59)
Kaikki soittamaan Säkkijärven polkkaa :)
Humu
22.01.2006 11:18:43 (muokattu 22.01.2006 11:22:07)
Jotenkin sä olet ymmärtänyt asian ihan väärin. Väität, että teoriaa opiskellut kitaristi on tusinatiluttaja ja itseoppineet ovat kovia jätkiä. Teorian osaamisella ei ole välttämättä mitään merkitystä, kitaran soittamisessa kun on kyse monesta muustakin asiasta, kuten melodian- ja rytmitajusta. Soittimen täydellinen hallitseminen kuitenkin edellyttää teoriantuntemusta ihan varmasti. Itse koen olevani kitaristina rajoitettu varsinkin teoriantuntemuksen puutteen vuoksi. Teoriantuntemus ei voi ikinä olla rajoittava tekijä.

Kyllä usein opiskelleet kitaristit ja muut muusikot ovat taitavampia ja osaltaan siksi parempia. Sääntö tämä ei kuitenkaan ole.

Ja tähän haluan perustelun:

Miksi itseoppineen soitto tai ideat ovat parempia kuin opiskelleen, ja mikä tekee hänestä lahjakkaamman?

Ei kyse oo siitä vaan tavasta opetella ns. sointulähtöisesti. Ei tätäkään voi mitenkään yleistää, mutt tusinatiluttajilla tarkoitan kitaristeja, jotka vain kelaa ulkoa opeteltuja asteikoita ja eri tekniikoita sävellajin mukaan. En mä oo väittäny, ett kaikki teoriaa osaavat ois tusinatiluttajia!

En oo ikinä tajunnu, miten jonkun yksittäisenkin tekniikan osaaminen ois nyt näin helvetin tärkeetä, kun itse melodiahan on se oleellisin juttu. Samoin nämä teoria/tekniikka jutut. Eihän sittä oo hitonkaan merkitystä mulle, ymmärtääkö kitaristi teoriasta yhtään mitään, jos hänen soittonsa kuulostaa mun korvaan hyvältä ja mielenkiintoiselta. Eikä teknisellä hallitsemisella ole mun arvomaailmassa mitään merkitystä, jos soitossa ei ole yhtään mitään muuta kun tekniikkaa.

Tottakai itseoppiminen on aina komeempaa. Ohan se nyt hienompaa keksiä/oivaltaa asiat itse, kun kopioida ne jostain opuksesta tai oppia toisen opettamana. Itseoppineen soittossa kuuluukin yleensä selkeemmin persoonallinen/erillainen tapa soittaa...mutta sehän onkin tietyissä piireissä kiellettyä, sillä kitaraa kuuluu soittaa vain tietyllä tavalla!
Räbbänä
22.01.2006 11:52:57
Kaikki soittamaan Säkkijärven polkkaa :)

Siinä on asennetta
Öri Öri Öri kansalaiset. "Tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän... eikä lähde sieltä milloinkaan pois...
Krice
22.01.2006 16:06:16

Vaikeaahan tuo on. Puhtaasti soittaminen vaatii nopeutta ja taitoa. Huomasin tuossa nauhoitellessa, että siirtymiset meinaa minulla vähän tökkiä pahemman kerran, ovat liian hitaita. Ja Vamp2:lla kun nauhoittaa niin mukaan tulee n. sekunnin viive kun yrittää soittaa rumpujen tahtiin:)

Pätkä on Yngwien Never Die -kappaleelta.

http://koti.mbnet.fi/paulkp/temp/ynkkig4.mp3
secondarymind
22.01.2006 20:15:56
Tottakai itseoppiminen on aina komeempaa. Ohan se nyt hienompaa keksiä/oivaltaa asiat itse, kun kopioida ne jostain opuksesta tai oppia toisen opettamana.

Mä olen samaa mieltä siitä, että on todella hieno tunne kun keksii ja oivaltaa itse jotain ja oppii sitä kautta. Mutta kyllä se mun mielestäni on silti vähän hölmöä yrittää keksiä pyörää uudelleen. Ei se oppi ojaan kaada vaikka sen opin joltain toiselta saisikin. Miksi käyttää hirvittävästi aikaa jonkin asian itseopiskeluun kun hyvän opettajan kanssa saman asian voisi oppia huomattavasti lyhyemmässä ajassa?
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Ville81
22.01.2006 21:39:09
Aika paljon myös kuulee sitä "en halua kopioida muita soittajia, kun haluan kuulostaa itseltäni". Jos sooloja blokkaamalla alkaisin kuulostaa aivan täysin Robben Fordilta, en kokisi sitä ollenkaan huonona asiana...

Oikeastaan tulee mieleen vain pelkistetty kolmensoinnun rokkenrolli (a la Dr. Feelgood), jossa pärjäisi mukavasti vailla tietoa skaaloista ym. On paljon helpompi ymmärtää musiikillisia ilmiöitä, kun niille on joku nimi ja tietää miksi tietyt äänet sopii tiettyjen sointujen päälle soitettaessa sooloa. Mahdotonta kuvitella tämän tiedon kaventavan osaamista tai ilmaisuvoimaa.
"Ei mun tartte virittää, soitan säröllä". -Kuultu musiikkiliikkeessä 2005
Humu
22.01.2006 23:01:43
En minä väitä, että pitäis opetalla vaan itse, eikä sais käydä tunneilla tai opiskella kirjoista! Yritän vaan selittää, ett on olemassa myös muita tapoja, kuin se tapa...millä itse tekee asia ja millätavalla itse kokee oppivansa asioita parhaiten. Pitäs pystyä kunnioittamaan myös toista tapaa/näkökantaa.

Aika mustavalkea ajatusmaailma tuo, että joko opettelet teoriat ja skaalat tai sitt soitat vaan kolmisointurokkia!?:D
Jarrari
22.01.2006 23:56:38
Kaverin kaveri on soittanut 1,5 vuotta ja osaa kuulemma jo sweepit. Mä uskon. Ite oon soittanu neljä vuotta, enkä ole treenannutkaan sweeppejä, niistä ei ole mulle mitään iloa. Eikä tiluttajista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)