Aihe: Kehitys ja soittomotivaatio
1 2 3 4
secondarymind
19.01.2006 21:10:13
Tai katso "huvittavimmat kitaristivideot" (tai mikä nyt oli) -topic... kyllä helpottaa.

Ei mua ainakaan helpota kun tunnistan monesta niistä itseni.:)
Vaikkakaan en ole yhdelläkään niistä esiintynyt.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Ze Kink
20.01.2006 00:38:06
Itse olen huomannut, että soittomotivaatiota tulee hyvin kavereiden kanssa soittelusta, oli se sitten bändin tai vain toisen kitaraa rämpyttelevän kaverin kanssa. Kannattaa kokeilla!

Kysäisenpäs itsekin aiheen littyvän kysymyksen: Mitenkäs potkitte itseänne treenaamaan "kunnolla"? Kun oma treenaukseni on nyt lähinnä "biisit läpi ja vähän vaikeiden kohtien hiomista, sen jälkeen improilua ja rämpyttelyä x tuntia ja jossain välissä pari tekniikkaharjoitusta". Jotenkin tuntuu että olen tässä viime aikoina polkenut vähän paikallani, pientä kehitystä on tekniikassa tietenkin, mutta se tuntuisi olevan hitaampaa kuin vielä pari kuukautta sitten. Eli kun nyt katsoo pari kuukautta taaksepäin niin voi ajatella, että "nyt voin vetää esim. tän lickin mutten silti soittaa tätä biisiä", mutta pari kuukautta sitten kun katsoi taaksepäin se olikin "osaan nää lickit ja vielä nää viisi biisiäkin". Rummuissa ja klasarikitarassa huomaan kehittyväni paljon nopeammin kuin sähkiksessä.

Vaikeampia biisejä pitäisi siis treenata. Ongelmana on vain se, että ei jotenkin viitsi. Miten siis potkin itseäni persuksille että alkaisin treenata jotain vähän kehittävämpiä juttuja?
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
npk
20.01.2006 08:21:38
Itselläni soittomotivaation lähtökohtana on onnistumisen ilo... Jos siis huomaan, että yritän väkisin veivata jotain liian vaikeata biisiä ja siitä ei tunnu tulevan mitään, siirryn soittamaan jotain vähän helpompaa biisiä. Ai että on sitten mukava huomata jonkun ajan kuluttua, että se vaikeampikin biisi lähtee pikkuhiljaa sujumaan... :)

Kehittymisen tarkkailu varsinkin noin pessimistisestä näkökulmasta ei kyllä varmasti tee hyvää motivaatiolle. Soittamisen pitää minun mielestä olla mukavaa, halusi siitä sitten ammatin tai ei. Sanoisin, että kun valitsee soittomateriaaliksi "sopivan haastavia" biisejä, ja opettelee siinä rinnalla teoriaa ja tekniikkaa, niin motivaatio pysyy korkeammalla ja myös kehittyy paremmaksi soittajaksi.
...And Justice For All
20.01.2006 11:00:35
Itse olen huomannut, että soittomotivaatiota tulee hyvin kavereiden kanssa soittelusta, oli se sitten bändin tai vain toisen kitaraa rämpyttelevän kaverin kanssa. Kannattaa kokeilla!

Mä olen etsinyt todella kuumeisesti hyvää soittoseuraa, mutta ei täältäpäin tunnu löytyvän yhtään sopivaa tyyppiä, On se nyt kumma, Lempäälässä on 17 000 asukasta enkä löydä täältä ketään soittamaan kanssani.
Bändin perustamiseen on hirveä polte, mutta ei ole tärpännyt vielä.
Napoleon roikottaa figuuria bussin ikkunasta, saa pihvistä naamaansa, heittää jonkun vaalipinssin ja juoksee pakoon!
Jake.e
20.01.2006 15:15:28
Mulle on iha sama oikeastaan mitä soittaa. Kun itelle on se soitto ja musiikki pääasia eikä se että mitä soittaa. Jokaisessa genressä on helmiä. Nyt kun kurkkii tuota mun levyhyllyä niin siellä on kamaa Arch Enemysta Frank Zappaan ja Hornasta Museen että...
If you'd been a dog They would've drowned you at birth
Defactor
20.01.2006 18:26:09

Mä olen etsinyt todella kuumeisesti hyvää soittoseuraa, mutta ei täältäpäin tunnu löytyvän yhtään sopivaa tyyppiä, On se nyt kumma, Lempäälässä on 17 000 asukasta enkä löydä täältä ketään soittamaan kanssani.
Bändin perustamiseen on hirveä polte, mutta ei ole tärpännyt vielä.

Enemmän ottaa päähän, kun asuu Helsingissä, eikä vieläkään löydä bändiä.
Dynaamisesti Epäröimätön Fasaani ja Alivaltiosihteeri, Charmikas Tukipilari sekä Oikeamielinen Rullaluistelija
Hannu H.
20.01.2006 20:53:13

Mulla ainakin on noussu aina soittomotivaatio ihan helkkaristi ku olen käyny kattomassa livenä jotain _hyvää_ kitaristia. Mitä intiimimpi tapahtuma sen paree..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
FlatOutFucked
21.01.2006 04:08:32
Minulla makaa kaapissa polyä keräämässä akustinen (ja taitaapa löytyä myös viisitoista vuotta vanha lelucasio), mutta sinne se on jäänyt koska ei minua ikinä ole soittohommat juurikaan kiinnostaneet. Nyt kuitenkin olen suurimman osan tätä vuotta joko työtön pummi tai opiskelija, joten vapaa-aikaa löytyy. Soittamiseenhan minulla ei ole lainkaan motivaatiota, mutta onko kellään käynyt niin että motivaatiota on tullut ripaus lisää kun ne kolme sointua hallitsee?

Sinänsä ajatus minusta soittamassa jotain on äärimmäisen perverssi ja typerä, mutta...
It´s making me sick, I want no part of it.
Stop waving that flag.
overthewall
21.01.2006 05:19:47
Ei ole mikään ihme että kyllästyy jos harjottelee vain Iron Maidenia ja sormiharjoituksia.
Montte
21.01.2006 09:49:58
Mä tein sillai tossa yks kerta, että ihan piruuttani kuvasin videolle soittoani kun jotai pientä "extremeä" piti saada. Yllätyin vähän itsekin kun katsoin ne :o. Kokeilepa semmosta vaikka vaihteeksi.
Signature: Montte
J_Mikkonen
21.01.2006 10:21:15
Ei ole mikään ihme että kyllästyy jos harjottelee vain Iron Maidenia ja sormiharjoituksia.

Tuo on kyllä ihan totta. Vaikka olisi kuinka mukavaa kuunnella ja soittaa sitä, voi musiikillinen kehitys auttamattomasti puolitiehen vain yhtä bändiä kuuntelemalla. Hyvä bändihän se on, vanhana Maden-fanina sen tiedän, mutta jos haluaa musiikista ammatin itselleen, kannattaa varmaan laajentaa musiikillista tietämystä muihinkin bändeihin. Ja ei edes haittaa vaikka olisi samasta genrestä. Kuuntele sooloja, soita niitä, tutki saundia, fraseerausta ja mistä ikinä pidätkään jonkun bändin kitaristissa.
Kokeile vaikka Deep Purplea ja Led Zeppeliniä. Tai mitä tahansa mikä kuulostaa hyvältä. Kuuntele radiota ja analysoi mielessäsi biisejä mitä kuulet.
Vaikka on tietysti ihan hyvä katsoa ylöspäin muihin soittajiin, kannattaa myös miettiä mikä on hyvää omassa soitossa. Noyrä pitää olla, mutta ei liian nöyrä. Varmasti sinunkin soitosta löytyy jotain mitä joku muu pitää hienona. Nauhota soittoasi, vaikka kasettimankalla, ja kuuntele mitä teet hyvin ja mikä taas menee täysin perseelleen. Ja kehitä sitä mikä ei kuulosta hyvältä.
Nyt lentää kyllä paskaa niskaan, mutta sanon että ne tekniikkatreenit voi kyllä jättää melko vähälle soitosta. Suurinta osaa kuulijoita ei varmaan kiinnosta paskaakaan jos osaat soittaa sweeptapsläpätitrioli-lickin kovalla temmolla huonolla saundilla ja ilman minkäänlaista tyylitajua.
Kauniisti soi blues.
...And Justice For All
21.01.2006 10:30:53
^ Joo, tekniikkatreenit onkin jääneet vähemmälle. Kun niitä pari päivää ajatuksella sahasin, hyödyin siitä perus 1-2-3-4 treenistä sillain, että sain vähän sitä pikkusormee mukaan sinne. Kun tämä pikkurilli on yleensäkin roikkunut vaan mukana, sain vähän eloa mukaan.

Purple kuulosti tosi kovalta, katsoin eilen sen Classic Albums jutun.
Blackmoren soittoon voisikin perehtyä vähän enemmän.
Napoleon roikottaa figuuria bussin ikkunasta, saa pihvistä naamaansa, heittää jonkun vaalipinssin ja juoksee pakoon!
calf
22.01.2006 00:08:47

Miekin olen jo 17-vuotias ja vasta vuoden soittanut, mutta soittointoa riittää. En
varmaan ole paras neuvomaan mitä ja miten treenata, mutta asia jota korostan on sama mitä Tammisen Juhani kiekossa. Innostus. Ole iloinen siitä, että saat soittaa kitaraa ja nauti jokaisesta soittohetkestä.
-Ossi-
22.01.2006 00:51:28
Noi Smithin kuviot ei todellakaan ole maailman helpoimpia, joten turhaan huolestut jos ne ei heti lähe menemään. Ja moni väittää ja olettaa että Maidenin biisit ovat helppoja soittaa, mutta ne eivät todellakaan ole mitään helppoja(Poikkeuksia kyllä löytyy).

Monipuolisesti soittelet riffejä, peruskomppausta, sooloja ym. Osbournen Rhoadsin aikaset biisit ovat itelle olleet todella kehittäviä ja niitä jaksaa soitella.
I think we probably took the two-guitar thing, which was originally one of the first bands with probably Wishbone Ash to do that. I think we just took it into another area. - Adrian Smith
-Prokitaristi-
22.01.2006 08:38:50
Myöskin Megadethillä on hienoja riffejä/sooloja.
...And Justice For All
22.01.2006 13:02:15
Noi Smithin kuviot ei todellakaan ole maailman helpoimpia, joten turhaan huolestut jos ne ei heti lähe menemään. Ja moni väittää ja olettaa että Maidenin biisit ovat helppoja soittaa, mutta ne eivät todellakaan ole mitään helppoja(Poikkeuksia kyllä löytyy).

Ilmankos on tullut ihmeteltyä miten jotkut kaksi vuotta soittaneet leuhkivat vetelevänsä The Wickermanin sooloa päivän treenin jälkeen. En tunne hirveästi kitaristeja joten oma näkökulma tässä on kyseessä.
Onko muita helpohkoja/ei niin vaikeita Smith-rypistyksiä kun Aces High ja The Evil That Men Do?
-Prokitaristi-
22.01.2006 13:48:28
Ilmankos on tullut ihmeteltyä miten jotkut kaksi vuotta soittaneet leuhkivat vetelevänsä The Wickermanin sooloa päivän treenin jälkeen. En tunne hirveästi kitaristeja joten oma näkökulma tässä on kyseessä.
Onko muita helpohkoja/ei niin vaikeita Smith-rypistyksiä kun Aces High ja The Evil That Men Do?

Hallowed Be Thy Name, Powerslave, The Prisoner...
derble
22.01.2006 14:06:07
Uhraudun nyt sun vuoksi ja paljastan asian joka saattaa minut naurunalaiseksi ja nollaa uskottavuuteni kitaristina.

En
osaa
soittaa
paranoidin
alkua
kunnolla.

Toivottavasti se oli sen arvoista. Luulis nyt vaan sun motivaation nousevan!
dmntn
22.01.2006 14:10:34

Uhraudun nyt sun vuoksi ja paljastan asian joka saattaa minut naurunalaiseksi ja nollaa uskottavuuteni kitaristina.

En
osaa
soittaa
paranoidin
alkua
kunnolla.

Toivottavasti se oli sen arvoista. Luulis nyt vaan sun motivaation nousevan!

Mä en oo eres koskaan sitä harjoitellu 15 sekuntia pidempään, joten en osaa mäkää ja oon ylpiä siitä.
Sweepatessa roiskuu!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)