Aihe: Plektran asento..
1
mWaltari
20.01.2006 08:34:35
Heps,

Tuossa työmatkalla bussissa kävi askarruttamaan sellainen asia kuin plektran oikeaoppinen asento.

Siis loogiselta tuntuisi, näin ilman parempaa tietoa ainakin, että plektran pitäsisi olla samansuuntainen kielen kanssa. Hämäävää vaan on, etä käsi ainakin minulla tuppaa asettumaan siten, että se plektra on viistosti kieltä vasten, ja sen suoristaminen vaatii vähän lihastyötä (eli käsi ei ole oikein rentona)

eli näin jotakuinkin näin:

-|---------------
-|----------------
-|----------------
-|----------------
-|----------------
-|----------------

-Tee-
Muuki
20.01.2006 08:59:55
Ihan omalla tyylillään vain, siltä miltä se sopivalta itsestä tuntuu niin eiköhän ole tarpeeksi oikea asento.
Mittään en oo kirjottanu alle
jusatan
20.01.2006 17:36:35
Jos haluaa soittaa jotain nopeaa demppiä kuten vaikka slayeriä niin vino plektran asento helpottaa homattavasti.
prkl
Wasbesp
20.01.2006 18:01:05

Jos haluaa soittaa jotain nopeaa demppiä kuten vaikka slayeriä niin vino plektran asento helpottaa homattavasti.

Ja toisaalta vie samalla "munaa" soitosta, ainakin omasta mielestäni.

Mutta tosiaan; itse neuvoisin, että koitat soitella plektra eri asennoissa ja etsit asennon jossa soitto tuntuu ja kuulostaa parhaalta omasta mielestäsi. Simple.
hyppar-1
20.01.2006 22:01:48
Omasta mielestäni plektran asento suoraan "lappeellaan" kieliä kohden antaa tosiaan munaa ja poikittain kieliä kohden vie parhaan terän mutta on nopeampi soolossa jahka tietenkin pehmeämpi saundinen. Oikean asennon ja tyylin löytää vain kovalla treenillä.
Jööhannes
21.01.2006 00:15:47
Minä olen tässä viime aikoina alkanut juuri tuota harjoitella. Yksi minua kymmenisen vuotta kokeneempi kitarsti mainitsi minulle tässä hiljattain, että soitossani kuuluu löysä lurpsutus ja tunkkainen soundi. Sanoi sen johtuvan juurikin plektran asennosta kieliin nähden.

Noh, kaveri on melkoinen täydellisyydentavoittelija näissä kitarahommissa, mutta kun tutkiskelin asiaa, huomasin itsekin ongelman selvästi. Aloin treenaamaan sitä, ja huomasin myös, että "ylimääräisten sormien" (keskari, nimetön ja pikkurilli :)) asento vaikuttaa ranteen asentoon, joka taas vaikuttaa plektran asentoon. Kun ne ns. ylijäämäsormet asettaa suoriksi eteenpäin (niinkuin kaikilla kitaristeilla yleensä on, paitsi minulla :)), ranteen saa paljon helpommin hyvään asentoon.

Soundiero on tosiaan selkeästi huomattavissa plekran asennon vaihtuessa. Alkuun se vaatii melko paljon harjoittelemista, että pystyy soittamaan juttuja yhtä nopeasti/tarkasti, mutta lopputulos on huomattavasti parempi.
Montte
21.01.2006 09:53:47
Mulla on vakiintunut sormet niin, että tavallisessa pikkauksessa pikkurilli tai myös nimetön on kannessa kiinni. Kuitenkin sillä lailla, että siitä saa helposti fingerpikattua.
Signature: Montte
Jake.e
21.01.2006 10:43:25

Jos näin teet niin saundista puuttuu muna ja oikeastaan sen soiton peittää plekusta lähtevä "SKAARH SKAARPS" ääni.
If you'd been a dog They would've drowned you at birth
...And Justice For All
21.01.2006 13:09:57
Tämä plekun asento-juttu on mun mielestä sellainen, missä "oikean" tavan voi unohtaa ja jättää huomiotta. Tämä on niitä juttuja, että mikä parhaalta tuntuu, sitä pitää käyttää.
Napoleon roikottaa figuuria bussin ikkunasta, saa pihvistä naamaansa, heittää jonkun vaalipinssin ja juoksee pakoon!
Jööhannes
21.01.2006 14:01:34
Tämä plekun asento-juttu on mun mielestä sellainen, missä "oikean" tavan voi unohtaa ja jättää huomiotta. Tämä on niitä juttuja, että mikä parhaalta tuntuu, sitä pitää käyttää.

Tottakai aina helpoin tapa tuntuu parhaalta. Se on vain asia erikseen mikä kuulostaa parhaalta.
IommI
21.01.2006 14:03:40
Jees.. Fuck the oikeaoppisuus!
Pyhä pietari sanoi aikoinaan rokkarille... tänne et hevillä pääse...
Teemu K.
21.01.2006 16:17:54 (muokattu 21.01.2006 16:18:47)

Uskon että kannattaa opetella pitämään oikeaa kättä koko ajan vähän ilmassa eikä bodyssä kiinni. Muuten rannelliike rajoittuu. Noh, näin ainakin mulla, tehkää niinkuin lystää, ei mun pään vaiva ;-)

EDIT: Niin ja pleku suorassa kieliä vasten...
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
kuriken
21.01.2006 16:28:51
Uskon että kannattaa opetella pitämään oikeaa kättä koko ajan vähän ilmassa eikä bodyssä kiinni. Muuten rannelliike rajoittuu. Noh, näin ainakin mulla, tehkää niinkuin lystää, ei mun pään vaiva ;-)

EDIT: Niin ja pleku suorassa kieliä vasten...

Jos oikea käsi ei jostain kohtaa tartu bodyyn niin ei sahaus onnistu kun ei ole mistään tukea. Rannehikipantaa(tai mikälie oikea nimi) käyttämällä saan mielestäni mukavimman asennon kädelle.
Ethän ota kirjoituksiani vakavasti? :)
Teemu K.
21.01.2006 17:12:56

Itsellä on sahahtessa käsi kevyesti kielten päällä, vaikka harvemmin tuota tekniikkaa käytän. Ranne vispaa mulla enemmän :-)
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)