Aihe: Kehitys ja soittomotivaatio
1 2 3 4
...And Justice For All
19.01.2006 18:43:44
Nyt on jälleen kerran sellainen fiilis, että ei soitto kulje. Välillä tuntuu luistavan ja soittofiilis on hyvä, mutta yli puolet soittoajastani tuntuu koko ajan siltä, että olen liian huono. Kuusi vuotta soittaneen tasolla en ole, vaikke olen kuusi vuotta soittanut. Tuntuu väsyvän soittoon eikä saa mitenkään juttuja kuulostamaan siltä miltä toivoo.
Sormitreenejä on hangattu - ei tulosta. Tauko ei auta, korkeintaan ärsyttää. Biisit ovat kaikki liian vaikeita soitettavaksi. Kädet eivät ole yhtä nopeat tarvittaessa yms.
Kyllä pistää miehen maahan tällainen, että monta vuotta vähemmän soittaneet pesevät meikän mennen tullen. Musiikista haluan ammattini, mutta en tiedä miten siihen pisteeseen pääsen jos en opi mitään uutta.
Ärsyttää ja masnetaa tommonen, ja päätin jakaa muiden kanssa fiiliksen, jos kellään nyt on samaa ongelma. Soitto vaikuttaa vaan ahdistavalta eikä etene mihinkään, mikä tässä enää voisi auttaa? :-(
Napoleon roikottaa figuuria bussin ikkunasta, saa pihvistä naamaansa, heittää jonkun vaalipinssin ja juoksee pakoon!
dmntn
19.01.2006 18:47:00

2 kuukautta taukoa, niin johan rupee maistumaan! Varma tieto!
Sweepatessa roiskuu!
...And Justice For All
19.01.2006 18:55:54
Tauko ei tule kyseeseen, sitä olen yrittänyt monesti, ja se vaan vie halut kaikesta, ja ärsyttää koko ajan. Ei vaan pysty olemaan soittamatta. Jotenkin on semmonen olo, että mun VELVOLLISUUS on soittaa kitaraa vaikka fiilis olisi mikä. Vähän monitahkoinen juttu.
Napoleon roikottaa figuuria bussin ikkunasta, saa pihvistä naamaansa, heittää jonkun vaalipinssin ja juoksee pakoon!
dmntn
19.01.2006 18:59:46

Tauko ei tule kyseeseen, sitä olen yrittänyt monesti, ja se vaan vie halut kaikesta, ja ärsyttää koko ajan. Ei vaan pysty olemaan soittamatta. Jotenkin on semmonen olo, että mun VELVOLLISUUS on soittaa kitaraa vaikka fiilis olisi mikä. Vähän monitahkoinen juttu.

Mun oli PAKKO pitää paussia jännetuppitulehduksen takia... Ei kyllä nyt vieläkää voi oikeen soittaa, mutta motivaatio on huipussaan ja tuntuu että korvakuulokin on kehittynyt ja vasemman käden tekniikka? Eli sinänsä teki hyvää tuo tauko.
Sweepatessa roiskuu!
...And Justice For All
19.01.2006 19:01:58
Sitten on vielä se, että olen täysillä innoissani Iron Maidenista, ja heidän biisejään yritän soittaa koko ajan. Erityisesti Adrian Smithin tekniikkaa yritän omaksua, siinä kuitenkaan täydellisesti onnistumatta. En enää tiedä mitä tekisin....
Artist
19.01.2006 19:04:54
Jos tuntuu, että on velvollisuus soittaa kitaraa, niin pidä oikeasti taukoa. Lihas kasvaa levossa jne. :) Opiskele vaikka teoriaa, tai jos on mahdollista niin kokeile jotain muuta soitinta. Ja mitä väliä, vaikka jotkut vähemmän aikaa soittaneet vetäisi jotkut jutut sinua paremmin? Miksi pitäisi olla jollain tietyllä tasolla, jos on soittanut niin ja niin monta vuotta? Eikös hommassa ole pääasia, että on kivaa?

- Itselläni alkoi kitaransoiton treenaminen kiinnostamaan uudestaan, kun olin hommannut urut ja alkanut soittelemaan niitä. Aina kun kitaran kanssa puurtamiseen kyllästyy, voi pistää urut huutamaan ja olla taas aloittelija. :)
Jucciz
19.01.2006 19:06:48
Älä huoli, en minäkään ole 18 vuotta soittaneen tasolla - en siellä päinkään. Ja huonoja päiviä tuntuu olevan paljon enemmän kuin hyviä, mitä tulee onnistumisen hetkiin.

Välillä on hyvä pitää vähän taukoa ja kuunnella muden soittoa ja onkia sieltä jotain uusia ideoita. Uuden soittotekniikan, kitaran, vahvistimen, pedaalin tai minkä hyvänsä avulla voi myös nousta motivaatio yrittämään taas.

Jos sormet eivät kulje, treenaa vaikka korvaa. Jos taas korva ei jonain päivänä toimi, kokeile vaikka treenata tekniikkaa. Musiikissa on onneksi kyse niin monesta eri asiasta ja yleensä edes jokin osa-alue toimii vähintään kohtalaisesti joka päivä. :)
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
secondarymind
19.01.2006 19:12:17
Sitten on vielä se, että olen täysillä innoissani Iron Maidenista, ja heidän biisejään yritän soittaa koko ajan.

Ehkä tää nimenomaan on sun ongelmas. Yritä soittaa jotain muuta vähän aikaa ja palaa sitten taas siihen maideniin. Saattaa palauttaa soittohaluja jonkin verran.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
...And Justice For All
19.01.2006 19:13:36
Ehkä tää nimenomaan on sun ongelmas. Yritä soittaa jotain muuta vähän aikaa ja palaa sitten taas siihen maideniin. Saattaa palauttaa soittohaluja jonkin verran.

Totta. Mutta Maidenin soitto aiheuttaa kumminkin soitossani vielä olevat ainoat hyvät fiilikset, vaikkei se sujukkaan kunnolla.
Axeplayer
19.01.2006 19:14:24
Samaa vikaa löytyy täältäkin. Mikä on kun ei soitto innosta!? Toisinaan sitä aattelee että perhana ku oonkin hyvä soittaa, mutta kun aattelee vähän tarkemmin niin tajuaakin kuinka paska oikeasti on. Vielä masentavamman tunteen tuo tämä mnetin keskustelu foorumi josta löytyy paljon "maailmanluokan" soittajia ja se saa oman tason tuntumaan vieläkin alhaisemmalta. Mutta joo, ite olen aatellut opetella teoriaa (teoriassa aloittelijaakin alempana) ja soittaa kaikkea muuta kuin mitä tavallisesti soitan. -> eli akustinen soundi ja sointujen soittelua mitä ikinä keksiikään. Olen myös aatellut opetella koko otelaudan täysin ulkoa (on siitä sitten hyötyä tai ei) eli mistä tulee mikäkin sävel. Täytyy kyllä sanoa että yhden pirun hyvän riffin keksiminen saattaa tuoda innostusta yhtäkkiä lisää. Toissapäiväinä huomasin tuon :).
Huumorilla vaan ja uutta paskaa housuun.
NeonKnight
19.01.2006 19:34:40
Soita jotain erilaista. Ei varmaan tee soittomotivaatiolle/kehitykselle hyvää, jos päivästä toiseen jumittaa niitä Maidenin biisejä... blokkaa vaikka ohimennen jotain helppoja biisejä?!
-Prokitaristi-
19.01.2006 19:45:29 (muokattu 19.01.2006 19:48:44)
Minua pääasiassa soitossa vituttaa saundi. Soitto maistuis niin helvetillisen hyvin jos olis joku kunnon putkimarsu (JCM800 2210...) ja joku 4x12-kaappi...Perkele...

Mutta niin, koita vaikka bluusia. Se on saakelin rentouttavaa ku vedät vaan jotai fiilistelymusaa etkä vedäkkää niitä Maidenin tilulilusooloja sävellajissa Em.

E. Kato vaikka vanhoja Kummeleita.
oiva tumpeloinen
19.01.2006 20:00:42
Mä luulen, että sun ongelma liittyy eniten tuohon "tahdon tästä ammatin" -syndroomaan. Sen takia sä todennäköisesti treenaat jatkuvasti ilman motivaatiota ja poltat itsesi loppuun sillä.

Ymmärrän kyllä ajatuksen, ettei ammattilaiseksi pääse ilman kovaa työtä ja hikeä, mutta kovat jätkätkin lepää välillä. Jos sua ei yksinkertaisesti paljoa nappaa soittaminen, niin älä soita. Anna itselles reilusti aikaa, ja kun homma innostaa taas, niin huomaat nopeasti kirivän menetetyn ajan kiinni.

Mulla oli itseasiassa aikoinaan samanlaiset ongelmat. Mun tapauksessa se loppu siinä vaiheessa, kun lopetin haaveilevani maailmanvalloituksesta. =)
Nykyään soitan vain mitä huvittaa ja kyllä soitto maistaa taas. Jos ei inspaa, niin soitin lepää nurkassa......näin siis mun tapauksessa.
Härski
19.01.2006 20:29:06
Mä en jaksa ottaa sun puheitas todesta, ku tsekkasin sun iän omakuvastas. Mikä vitun kiire?
secondarymind
19.01.2006 20:34:40
Mä en jaksa ottaa sun puheitas todesta, ku tsekkasin sun iän omakuvastas. Mikä vitun kiire?

Mitäs sillä iällä on tän kanssa mitään tekemistä?
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
Jucciz
19.01.2006 20:41:23
Kamoon, 14 vee heppu puhuu kuin sillä olisi elämä siitä kiinni. Siin on 10 vuotta aikaa treenata, ennen kun alkaa ammatista puhumaan. Tauko!

Tämä on kyllä totta.
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
oiva tumpeloinen
19.01.2006 20:45:54
Kamoon, 14 vee heppu puhuu kuin sillä olisi elämä siitä kiinni. Siin on 10 vuotta aikaa treenata, ennen kun alkaa ammatista puhumaan. Tauko!

Oho, enpä huomannutkaan tuota. Kyllä mun on pakko kallistua tähän samaan lopputulokseen. Ja suositan entistä enemmän sitä taukoa. Ehkä vähän ulkona käyminen ja ajatusten irroittaminen soitosta vaan tekee kaiken paremmaksi. Voi saada vaikka vahingossa inspiraationpoikasen tehdessään välillä muuta.
Teemu K.
19.01.2006 21:06:14

Soita vähän hitaammin, paljo mukavempaa kuin otsa kurtussa liian nopeiden juttujen vetäminen. Yritä myös soittaa puhtaasti... Tai katso "huvittavimmat kitaristivideot" (tai mikä nyt oli) -topic... kyllä helpottaa.
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
...And Justice For All
19.01.2006 21:08:12
Hitaammin voisi soitellakin, tiedän sen auttavan, mutta että kuinkahan kauan...
Pitäisi keksiä jotain hauskoja treenejä, jotka olisivat kehittäviä mutta myös mukavia soittaa.

Nimim. "1-2-3-4-treeneihin puutuu nopeasti"
Nyt mulla on treenissä nopea riffittely tyyliin "Genghis Khan", sen treenaus on ihan mukavaa jop.a
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)