Aihe: Hyvä akustinen teräskielinen?
1 2 3
0611
19.01.2006 11:53:19
Mortonki!
Olen aikeisssa ostaa akustisen teräskielisen, jota ei tarvis vaihtaa tässä elämässä.
Siis sellainen soitin joka soisi akustisesti, ei mikitettyä.
Mulla on ollu muutama Yamaha sekä Takamine, mutta ne on soinut kohtuullisesti ei loistavasti.
Neil Y:n levyllä soi akustinen makeesti, taitaa olla Martini merkiltä. Rahaa olis 1000-verran käyttettävänä. Kävin kokeileen Tampereella Teiloria, ja se soi sinne päin miten akustisen tuleekin.
Kysyisin onko Martinilla ja Teilorilla eroo äänessä siinä 1000-hinta haarukassa?
Ja onko muita varteen otettavia vaihtoehtoja?

T: Ronalt Bix
edgehill
19.01.2006 12:06:34
Tuohon kilon hintaluokkaan istuvat melkein myös jotkin Larriveet.
Itselläni on D-03 josta diggailen kovasti. Listahinta on nyt 1210e. Ostaessani se maksoi enemmän enkä juurikaan saanut tingittyä.

Suosittelen näidenkin testailua.

http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/149/d03.phtml
http://www.larrivee.com/data/products/guitars/D-03/D-03.htm

t. edgehill
Fjouza
19.01.2006 12:11:17
Suosittelen lämpimästi Furch nimisiä akustisia kitaroita.(http://www.furch.cz)
Hintaa on alle tontun ja suondi on todella tasapainoinen ja hyvä. Näitä löytyy mm. Espoon Musiikista http://www.rabonnet.fi
Juniper
19.01.2006 12:36:16
Mä tein löydön alkusyksystä, kun akkari GAS vaivasi kovasti.
Kävin kokeilemassa useamman soitinliikkeen akkarit. Lähtökohtana oli vaan kokopuiset teräskieliset akustiset(tässä vaiheessa hintaa ja merkkiä katsomatta).
Koesoitin Martinit, taylorit, yamahat, ibanesit sun muut.
Paikallisesta kaupasta löytyi Fenderin grand auditorum ja päätin vaan kokeilla sitä(Fenderin akkareista en ole paljon kehuja kuullut, päinvastoin haukkuja).
Tämä yksilö oli mun käsiini täydellinen ja sointi todella tasapainoinen.
Kitara on kokopuinen, kuusikannella, ruusupuu pohja ja sivuilla. Kaula on mahonkia ruusupuu otelaudalla. Satula ja tallaluu on luuta. Lisänä vielä abalone krumeluurit. Action tässä kitarassa on matala ja soi nätisti koko kaulalta. Hienovire on erinomaisesti kohdallaan ja muutenkin pitää todella hyvin vireen.
Kitara lähti vielä puoleen hintaan, koska malli oli vaihtunut Ovh oli siinä 900€ pintaan ja siitä sitten puolet pois :D Maltoin pari päivää miettiä ja testailla lisää kitaroita, mutta tää fenderi vaan oli MUN juttu.
Parempia kitaroita tietysti on, mutta hintaluokka hyppääkin sitten ihan eri tuhatluvuille. Mutta nämä noin tonnin martinit ja taylorit eivät oikein säväyttäneet, vaikka eivät olleet sinänsä huonoja kitaroita, päinvastoin.
Elikkä kokeilemaan ennakkoluullottomasti kaikkia kitaroita, aina voi löytyä se helmi.
starsailor
19.01.2006 12:39:34 (muokattu 19.01.2006 12:45:33)
Itselläni on D-03 josta diggailen kovasti. Listahinta on nyt 1210e.

Huh huh. Jos maksoit lähellekään tuota hintaa, niin on saanut liike hyvät katteet. Tuo on omissa kirjoissani sellaisen 600-700euron kitara, uutena. Torilla on ollut myynnissä alle tonnilla Larriveen malleja joissa on ruusupuusivut ja -pohja.

Aloittajalle suosittelen seuraamaan toria tiiviisti kuukauden, pari. Suomalaisissa ja eteenkin Tampereella on, jos nyt ei ihan ryöstöhinnat, niin ainakin järjettömät hintapyynnöt musaliikkeissä. Torilta voit saada käytetyn ja laadukkaan akustisen jo tuolla rahalla. Taylor ei mielestäni pärjää Martinin soundille missään nimessä. Jos sulla on laittaa lisää 300euroa, sun pitäisi mielestäni saada käytetty Martin D-28, jota myös Neil Young soittaa tai hän soittaa itseasiassa vintage-laitteella, mutta samanlainen peli. Halvemmat Martinit on myös hyviä hintalaadultaan, mutta kokomahonkinen D-15 voi olla vähän tukkoinen ja tukkoonmenevä, kun soittaa voimakkaasti. Tyypillistä mahonki kantisille kitaroille, mutta myös riippuu yksilöstä. Larriveet kanssa ihan hyviä kitaroita, mutta nämä on makuasioita, vähän liian pelkistettyjä mun mielestä. Soundi on kuitenkin se tärkein. Lyhyt yhteenveto mitä kannattaa hakea tärkeys järjestyksessä tuolla rahalla:

1. Kokopuinen, myös sivut ja pohja oltava kokopuuta!
2. Kuusikansi ja ruusupuusivut ja -pohja
3. Kuusikansi ja mahonkisivut ja -pohja
4. Koristeet ja muu tilpehööri, kovalaukkuhan on itsestään selvyys tässä hintaluokassa.
starsailor
19.01.2006 12:42:16 (muokattu 19.01.2006 12:45:48)
Kitara lähti vielä puoleen hintaan, koska malli oli vaihtunut Ovh oli siinä 900€ pintaan ja siitä sitten puolet pois :D

Kerro tuon kitaran tarkka malli, halua katsoa netistä onko tuo kitara todellakin kokopuuta? Voiko suomesta saada alta viidensadan liikkestä kokopuisen kitaran, en usko...
edgehill
19.01.2006 12:53:29 (muokattu 19.01.2006 13:10:04)
Huh huh. Jos maksoit lähellekään tuota hintaa, niin on saanut liike hyvät katteet. Tuo on omissa kirjoissani sellaisen 600-700euron kitara, uutena. Torilla on ollut myynnissä alle tonnilla Larriveen malleja joissa on ruusupuusivut ja -pohja.

Joo, maksoin silloin vähän ylikin. En ole kyllä nähnyt tätä alle tonnilla missään kotomaan markkinoilla.
Valmistajan hinta tälle on 1200 taalaa, olen nähnyt tarjouksia noin 900 taalan pintaan. Jos sen tilaisi ulkomailta noin 900 taalalla + alvit, tullit ja rahti päälle niin silloin ollaan hieman tuhannen euron päällä.

Eipä ole kaduttanut kun olen tykännyt tästä niin kovasti. Mun mielestä erittäin hyvä kokopuinen akustinen.

Edittiä vielä: ostin tämän aika kauan sitten...olisko siitä jo 4 vuotta. Silloin taalan kurssi oli niin, että 1e = 0,85$ kun nyt 1e = 1,25$. Niin tai näin, tämä on yksi niistä kitaroista jota mun ei ole koskaan tehnyt mieli vaihtaa toiseen.

t. edgehill
Juniper
19.01.2006 12:55:25
Kerro tuon kitaran tarkka malli, halua katsoa netistä onko tuo kitara todellakin kokopuuta? Voiko suomesta saada alta viidensadan liikkestä kokopuisen kitaran, en usko...

Elikkäs malli on Fender GA45.Ikää kitaralla on ainakin pari kolme vuotta(kaupassa se oli ollut jo puoltoista vuotta) Uudemmissa onkin sivut tehty laminoidusta ruusupuusta. Omassa yksilössäni ne on ihan koko puuta tai sitten on osattu laminoida täsmälleen samanlaiset syykuviot molemmille puolille puuta :-)
Mikael
19.01.2006 13:25:01

Halvemmat Martinit on myös hyviä hintalaadultaan, mutta kokomahonkinen D-15 voi olla vähän tukkoinen ja tukkoonmenevä, kun soittaa voimakkaasti. Tyypillistä mahonki kantisille kitaroille, mutta myös riippuu yksilöstä.

Mulla on 000-15 (pienikoppainen mahonkimartin) ja en oo kyllä havainnut tukkoisuutta kovemmallakaan volalla. Toisaalta oma soittotatsi on kevyemmän puoleinen ja juuri se on mukavaa ko. kitarassa että se soi hienosti myös hiljempaa soitettaessa. Oon kuitenkin useamman kerran äänittänyt sitä niin että joku oikea kitaristi on soittanut reilummalla kädellä, eikä tukkoisuusongelmia oo ollut. D-mallisten kohdalla voi olla tietty eri asia, kun sitä möhköbotnea on muutenkin enempi. Siltikin toi on halpis, eikä sitä voi verrata noihin kalliinpiin 28, 35 tai 40-45-malleihin, jotka ovat sitten oikeasti hienoja instrumentteja.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
starsailor
19.01.2006 13:42:27 (muokattu 19.01.2006 13:45:44)
Mulla on 000-15 (pienikoppainen mahonkimartin) ja en oo kyllä havainnut tukkoisuutta kovemmallakaan volalla.

Jep. Kyse on juuri siitä, että tuossa on pienempi kansi kuin D-malleissa. Kun se on vielä mahonkia, niin äänestä voi tulla vähän tunkkainen, kun antaa plekukädellä kunnolla kyytiä. Itselläni oli pari vuotta sitten 00-15, eli kokoluokan vielä pienempi. Myin sen pois, mikä nyt ajattellen oli virhe, mutta kun omistin toisen kokomahonkisen kitaran, niin toisen piti lähteä. Käytettynä voisin tuollaisen vielä joskus ostaa. Tuon malliston kitaroista saa pienellä vaivalla ulkonäöllisesti kauniimman näköiseksi, kun hioo sen satiiniviimeistelyn kiiltäväpintaiseksi. Tulee hieno vintage-tyylinen mahonki hohto!
starsailor
19.01.2006 13:50:44
Elikkäs malli on Fender GA45.Ikää kitaralla on ainakin pari kolme vuotta(kaupassa se oli ollut jo puoltoista vuotta) Uudemmissa onkin sivut tehty laminoidusta ruusupuusta. Omassa yksilössäni ne on ihan koko puuta tai sitten on osattu laminoida täsmälleen samanlaiset syykuviot molemmille puolille puuta :-)

Onko tuossa vielä S perässä? Tuntuu ihmeelliseltä jos saman mallin speksit muuttuvat lennossa kokopuusta laminoiduksi, yleensä silloin myös mallinimike muuttuu. Kyllä tuota pystytään käsittääkseni laminoimaankin syykuviot suurinpiirtein kohdilleen, kun käytetään suorasyistä puuta, mutta se on harvinaisempaa. Mitä puuta tuon kitaran sivut ja takakansi pitäisi olla? Ihmetyttää vaan se halpa hinta, kokopuista kitaraa kun ei yleensä saa noin halvalla, suomesta...
Mikael
19.01.2006 14:05:28

Jep. Kyse on juuri siitä, että tuossa on pienempi kansi kuin D-malleissa. Kun se on vielä mahonkia, niin äänestä voi tulla vähän tunkkainen, kun antaa plekukädellä kunnolla kyytiä. Itselläni oli pari vuotta sitten 00-15, eli kokoluokan vielä pienempi. Myin sen pois, mikä nyt ajattellen oli virhe, mutta kun omistin toisen kokomahonkisen kitaran, niin toisen piti lähteä. Käytettynä voisin tuollaisen vielä joskus ostaa. Tuon malliston kitaroista saa pienellä vaivalla ulkonäöllisesti kauniimman näköiseksi, kun hioo sen satiiniviimeistelyn kiiltäväpintaiseksi. Tulee hieno vintage-tyylinen mahonki hohto!

Milläs oot hionut. Nythän siinä on jo osa tosta kopan yläosasta hinkkaantunut aika kiiltäväksi ihan soittamalla...
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
starsailor
19.01.2006 14:25:45 (muokattu 19.01.2006 14:33:10)
Milläs oot hionut. Nythän siinä on jo osa tosta kopan yläosasta hinkkaantunut aika kiiltäväksi ihan soittamalla...

En ole tehnyt tuota, enkä nyt löytänyt netistäkään niitä ohjeita, mutta olen lukenut ne läpi. Kannattaa etsiä sanoilla: Buffing, Satin, Finish, Polish, Martin... jollain yhdistelmällä löytyy ohjeet. Kuten olet huomannut, niin pinta hioutuu jo hinkkaamalla kädellä, joten käyttämällä paria ainetta siitä saa hienon kiiltävän ja tummemman. Lisäksi mahongin hienot kuviot tulevat paremmin esiin. Tuo satiini viimeistely on Martinin keino säästää rahaa valmistuksessa.

Nyt löyty. Aineet on outoja, mutta automaaliliikkeistä varmaan saa vastaavia jne. kyselemällä:

http://p082.ezboard.com/ftheunoffic … mfrm19.showMessage?topicID=35.topic
Emit
19.01.2006 14:29:49 (muokattu 19.01.2006 14:31:33)
Onko Yamahan metallikieliset akustiset hyviä? Jossakin niitä oli kehuttu. Ajattelin itsekkin jossain vaiheessa ostaa akustisen. Tykkään sellaisista joissa on iso kaikukoppa.
varakeef
19.01.2006 14:36:33
Neil Y:n levyllä soi akustinen makeesti, taitaa olla Martini merkiltä. Rahaa olis 1000-verran käyttettävänä.

Kokeilepa Martinin D-mallin kopalla varustettuja kuusikantisia malleja. D1:t lähtee uutena tonnilla, hintakatto ei sitten sen jälkeisissä mallisarjoissa ihan heti tule vastaan.

Aina silloin tällöin tulee käytettyjä vastaan, silti helposti puoitoista - parikin tonnia menee.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Comfortably Dave
19.01.2006 15:20:29

Sait kitaras kyllä todella edullisesti! Itsellä on Fender GA43SCE. Mun yksilö on vuodelta 2001 ja silloinhan noi kai lanseerattiin. Mahtaakohan tähän malliin päteä sama, että olis vanhemmissa kokopuuta? Vaikuttais siltä..Bongasin omani käytettynä. Se oli aivan kuin tehtaalta suoraan, paitsi oli saanut kyljen lakkaukseen aika häijyn tällin päälle kaatuneesta mikkistandista, tai jostain. Sain sen hyvään hintaan, jotain vähän yli 500€ todella laadukkaan laukun kanssa. Että suosittelen katselemaan käytettyjä ja Fenderit on kaunissoundisia kitaroita. Sekä soundi-, että viimeistelylaadultaan hintaan nähden ykkönen!
hjukke
19.01.2006 17:53:55 (muokattu 19.01.2006 17:57:17)

Hei! Hienoa että tällainen keskustelu sai tuulta siipiensä alle. Itse olen jo pitkään katsellut (gasittanut) "jotain n.1000-1500e" akustista. Tuo LL16 yamahakin kiinnostaisi, mutta f-musiikissa ei viimeksi ollut kokeiltavana, ja "tarjous" jonka tekivät oli jokseenkin vitsi, olisiko ollut ainakin 1200e b-bandin kanssa..
Tässä ketjussa tuntuisi olevan pari akustisen kuusikielisen asiantuntijaa, joten kysyisinkin että "kannattaako" ostaa tonnin kitara jos pystyy venymään puoleentoista, tai sanotaan 1,7 aivan ehdottomaksi maksimiksi.Että
saako sillä rahalla sitten enemmän. Merkkejä ja malleja kuunnellaan. Elektroniikka plussaa, lovea ei tarvitse olla. Sellainen kitara haussa josta riittäisi vaikka vuosikymmeniksi..
"Kunnon pauketta persvakoineen." -Errorist
Juniper
19.01.2006 18:04:34
Onko tuossa vielä S perässä? Tuntuu ihmeelliseltä jos saman mallin speksit muuttuvat lennossa kokopuusta laminoiduksi, yleensä silloin myös mallinimike muuttuu. Kyllä tuota pystytään käsittääkseni laminoimaankin syykuviot suurinpiirtein kohdilleen, kun käytetään suorasyistä puuta, mutta se on harvinaisempaa. Mitä puuta tuon kitaran sivut ja takakansi pitäisi olla? Ihmetyttää vaan se halpa hinta, kokopuista kitaraa kun ei yleensä saa noin halvalla, suomesta...

Jep S on perässä.
Vielä kerran tarkistin puut ja kyllä se kokopuuta on. Pohja ja kansi on spekseissäkin kokopuuta. Sivut on sitten tehty kokopuusta että laminoimalla.
Ruusupuuta on sivut ja pohja.
Tämä kitara oli oikeesti löytö :D
surkea olio
19.01.2006 18:09:34
Parantaako kokopuusta tehdyt sivut paljon sointia/saundia verrattuna laminoidusta puusta tehtyhin sivuihin, jos kitarassa on kuitenkin kokopuusta kansi ja pohja?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)