Aihe: (Toisten) soittokamojen kunnioitus?
1 2 3 4
ÄsJii
14.12.2005 22:16:34
Itselläkin kamat yhteisellä treenikämpällä ja eräänä lauataipäivänä koin semmoisen yllätyksen kämpälle mennessäni, että 4x10 kitarakaappiini (johon olin edellisenä viikonloppuna maalannut hianon rockh-henkisen tähden) oli tussilla piirretty tähdelle ääriviivat + muut viivat jotta se muistuttaisi pentagrammia, ja mikä parasta, oli "pentagrammin" sisään piirretty pillu(=kirkkovene mikäonkaan).
että tälläisiä tussileikkejä bändikämppää jakavat "ystävämme" harrastavat.
disarm
15.12.2005 15:02:39 (muokattu 15.12.2005 15:08:02)
Itselläkin kamat yhteisellä treenikämpällä ja eräänä lauataipäivänä koin semmoisen yllätyksen kämpälle mennessäni, että 4x10 kitarakaappiini (johon olin edellisenä viikonloppuna maalannut hianon rockh-henkisen tähden) oli tussilla piirretty tähdelle ääriviivat + muut viivat jotta se muistuttaisi pentagrammia, ja mikä parasta, oli "pentagrammin" sisään piirretty pillu(=kirkkovene mikäonkaan).

Joskus miettii onko ihmisten kusipäisyydellä mitään rajaa.

Kerran kun oltiin menossa omalla treenivuorolla soittelemaan, huomattiin kämpillä että yhteiset PA-kamat oli kadonnut ja seinällä lappu "sori pojat lainattiin keikalle". Kukaan sit viitsinyt etukäteen ilmottaa, vaikka puhelinnumerot on tiedossa.
Soitan kitaraa ja bassoa.
salmivaara
16.12.2005 12:37:10

Kerran kun oltiin menossa omalla treenivuorolla soittelemaan, huomattiin kämpillä että yhteiset PA-kamat oli kadonnut ja seinällä lappu "sori pojat lainattiin keikalle". Kukaan sit viitsinyt etukäteen ilmottaa, vaikka puhelinnumerot on tiedossa.

No apua. Kyseessä on kuitenkin _yhteiset_ PA:t.
Against the grain, thats where Ill stay, swimming upstream, I maintain against the grain
disarm
16.12.2005 12:51:54 (muokattu 16.12.2005 12:52:15)
No apua. Kyseessä on kuitenkin _yhteiset_ PA:t.

Tapoihin kuuluu ilmottaa etukäteen, jos aikoo lainata yhteisiä kamoja. Pistää se vähän vituttamaan kun matkustaa 30 kilsaa treeneihin eikä pääsekään soittamaan.
Soitan kitaraa ja bassoa.
Hannu H.
16.12.2005 13:55:09

Tommonen töhriminen on kyllä ihan perseestä.. soittokamoissa ja muissakin.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
Jumina5/6
16.12.2005 18:31:52
Huomasin joskus muutama vuosi sitten nummirockissa, että jaa, tuollahan on mun kitaranuppi ja kaappi lavalla... Eipä se nyt suurta ollut, koska tunsin nuo tyypit hyvin, mutta mainitsin asiasta kuitenkin. "Ai hä? Eikö sulle kukaan kertonu et me tarvittiin tota lainaan?" Noh tavarat tuli ehjinä takaisin ja tiedän että olisivat korjauttaneet jos olisi hajonnut.

Joskus aikaa sitten kuulin että samaisella nupillani soitetaan, tuttuja hekin kyllä, mutta alkoi nimenomaan ärsyttää että jos jokaisella siitä bändistä on minun puh.nro, voisi sitä varmaan ilmoittaakin asiasta. Seuraavalla kerralla sitten pääteputket irti ja mukaan. Oli varmaan kivat treenit heillä kun ei ollutkaan toista nuppia (ja joillain heistä useampi kymmene kilometriä matkaa treeneihin). Oppivatpahan kysymään.

Ja vielä se, että kyllähän mun kamoja saa aina lainata, vähän tuntemattomampikin tyyppi, mutta vaadin kyllä helvata että joku ilmoittaa asiasta.
Jos metsässä kaatuu puu, eikä kukaan ole maistamassa sitä, minkä värinen se silloin on?
Tietysti Pauligin
19.12.2005 12:24:39
Huomasin joskus muutama vuosi sitten nummirockissa, että jaa, tuollahan on mun kitaranuppi ja kaappi lavalla...

No, ainakin nuppisi pääsi nauttimaan tähteydestä ja loistosta :)
Niin, lupa pitäisi kysyä. Kyllä hyvin käsiin ja tarpeeseen mielellään lainaa.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
Gulo
22.12.2005 19:10:01
Mejän reeniksellä (kaksi bändiä) on vähän kommuunihenki, eli ollaan lainailtu kamoja molempiin suuntiin, meidän porukka tosin enemmän. Lupa on kuitenkin aina kysytty etukäteen ja varovaisia toki oltu. Ite soitan vakituisesti joko PA:n kautta tai toisen bändin kamoilla, omaan kitarakaappiin kun ei ole ollut varaa.

Entisellä reenikämpällä oli toinen bändi (jotain 15-16 -vuotiaita jätkiä) lainaillu mejän styrkkareita kysymättä ja ilmeisesti soittaneet rumpujakin. Kunnan reenis, eli ei ollu tuttuja poikia. Jätettiin lappu, ettei tarvi räplätä mejän kamoja, toimi. :)
I am the bringer of seed, I will bring eternity - I am what this world needs, I am CHAOS BREED!
Hank Marvin_
26.12.2005 01:25:19
Jos yleensä koskee mun kamoihin ilman mun lupaa sanon heti et saitko luvan koskee siihen...!! Omat vehkeet on kummiski aika arvokkaita rahallisesti sekä tunnearvoltaan...!! Se tunnearvo soitinta kohtaan on iso ja ei ole kiva jos joku toinen pistää sen paskaks... Onhan se hienoo jos jotkut jesaa nuorempia bändejä lainailemalla kamoja mut jos niitä kamoja ruvetaan särkee niin sit vaan pillit pussiin ja pussi järveen..!!=) Ja se on viimeinen virhe jos lainataan soittajan omaa instrumenttia ilman lupaa...
jspace
04.01.2006 02:29:22
No juu muistuipas tämmönen juttu mieleen... Tultiin treenikämpälle aikomuksena soittaa ja ottaa "parit" oluet... Frendi otti kitaransa laukusta ja huamas että joku oli "lainannu" kaikki kielet siitä omaan skebaansa kun ei raukalla ollu vissiin sit varaa omaan settiin... aluks nauratti ihan v***sti sit kaverilta meni vati totaalisesti..
sitä en muista ruuvasko se ne takas sillon (n.10 vuotta aikaa) Kjiäh!
porcupine
05.01.2006 15:29:32
Frendi otti kitaransa laukusta ja huamas että joku oli "lainannu" kaikki kielet siitä omaan skebaansa

Jos sun kaverin kielet oli paremmassa vireessä, ni siks lainas?
Emmie tiijä, ko mie oon Lappeenrannasta.
Boltsa
11.01.2006 21:37:00
Lainaan jos kysytään lupa. Toki en ihan tuntemattomille, mutta oletan että "lainaajat" korvaavat jos menee rikki. heh, kerran sattui niin että yhessä bändikilpailussa, jossa myös oma bändini soitti, erään toisen bändin kitaristi pyysi lainaan kanavanvaihtajaa vahvistimeen. Lainasin toki. Ainut mikä ärsytti oli että tuo bändi voitti koko kilpailun >:).
Täytyy myöntää, että oon pari kertaa lainannut toisen tyypin kanavanvaihtajaa kysymättä lupaa, mutta olen ymmärtänyt että henkilö, jolta lainaan ei tarvitse sitä. Toki, ei noin voi aina olettaa ja jatkossa yritän kysyä jos jotain tarvitsen.
Oikeastaan kerran oon saanut vähän kiehahtaa lainaamisesta. Minä "hoidan" oman bändin PA-kamoja ja liikun niiden mukana mikäli jokin bändi haluaa niitä lainata tai johonkin tarvitsee PA:ta. No, kerran piti lähteä keikalle niin osa mikeistä ja piuhoista (joita ei todellakaan ole liikaa, juuri sen verran että perus rokkibändi vetää niillä keikan) oli jossain. Pikainen soittokierros paljasti niiden olevan menossa toisella keikalla. Kiva. Vedin sit hieman vajaalla kamoituksella systeemit läpi ja tein selväksi että seuraavalla kerralla kysykää lainaan.
Boltsa
JuSu
18.01.2006 13:55:51
Kuka mitäkin tuo, sovitaan etukäteen, ja jos on kertonut tuovansa bassokamat, on selvä etikettivirhe kieltää niitä käyttämästä.

Kivi ja Arva puhuvat asiaa - mutta silti olen pikkuisen eri mieltä.

Vaikka kuinka olisi keikkaetiketin mukaista, että tiettyjä kamoja lainataan muille, pitää silti asia selvittää etukäteen tai viimeistään paikanpäällä kysyä. Se on kohteliasta. Ihan yhtä kusipäisen maineen saa mun kirjoissa sillä, että saapastelee lavalle ja alkaa räpläämään kamoja kuin omiaan.

Kyllä mulla ainakin palaisi käämit, jos toisen bändin kitaristi kysymättä kytkisi nuppinsa kaappiini. Tietysti sitä saa lainata, mutta silti pitää kysyä.

No, mä olenkin amatööri. =)

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
varakeef
19.01.2006 10:14:56

Vaikka kuinka olisi keikkaetiketin mukaista, että tiettyjä kamoja lainataan muille, pitää silti asia selvittää etukäteen tai viimeistään paikanpäällä kysyä. Se on kohteliasta. Ihan yhtä kusipäisen maineen saa mun kirjoissa sillä, että saapastelee lavalle ja alkaa räpläämään kamoja kuin omiaan.

Kyllä mulla ainakin palaisi käämit, jos toisen bändin kitaristi kysymättä kytkisi nuppinsa kaappiini. Tietysti sitä saa lainata, mutta silti pitää kysyä.

Kivi on tässä asiassa oikeassa. Alalla kuin alalla on tapana noudattaa alan käytäntöjä. Kusipään maineen saa siitä, ettei noudata näitä tapoja.

Bassokamojen (ja esimerkiksi rumpujen pönttöosioiden) suhteen noudatetaan eri sääntöjä kuin kitarakamojen (tai virvelin ja peltien). Paikalle roudattuja bassokamoja sopii käyttää ilman eri ilmoitusta ellei toisin ole sovittu, kitarakamoja ei sovi käyttää, ellei toisin ole sovittu.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikael
19.01.2006 11:37:21 (muokattu 19.01.2006 12:27:04)

Oli sitten "yleiset käytännöt" mitä tahansa, niin mä olen sitä mieltä että mitä tahansa soitinta tai vahvistinta tai muuta vehjettä mikä ei ole oma käytettäessä on syytä kysyä lupa. Yleensähän nämä hommat sovitaan kätevästi etukäteen, jolloin ei tietenkään paikanpäällä tarvitse erikseen kysellä. Joka tapauksessa on aivan sama millaisen kusipään tai amatöörin maineen saan, mutta jos mä tuon mun rakkaan/rakkaat instrumenttini keikalle koska haluan sillä/niillä soittaa, niin se ei todellakaan tarkoita automaattisesti sitä, että sillä/niillä vetäisi kukaan nuottiakaan ilman lupaa. Huonot tavat on syytä muuttaa.
Ma ei tiedata. Ma oon Pahk.
Teijo K.
19.01.2006 12:52:43

No, mä olenkin amatööri. =)

JuSu

Kyllä mä olen kanssa sitä mieltä, että kysyä pitää. Toisaalta noissa joissakin tapauksissa olen myös sitä mieltä, että vastauksen pitää olla aina muotoa "kyllä saa". Ne erikoistapaukset taisi tulla jo käsiteltyä aiemmin.

Että etpäs oo eri mieltä, lällällälää. :)
Munsta.
Rämppy
19.01.2006 16:58:56
Vanhoja käytäntöjä voi myös muuttaa, varsinkin jos ne edustavat huonoa asennetta ja välinpitämättömyyttä muita (ja muiden kamoja) kohtaan. Mun mielestä kamojen lainaamisesta sovitaan aina omistajan kanssa. Ei tässä pitäisi olla mitään vaikeaa, kännyköiden ja netin aikakaudella. Mulla ei oo ollut koskaan vaikeuksia pyytää lupaa ja muilta edellytän samaa, mitä mun kamojen lainaamiseen tulee. Tää on ihan peruskäyttäytymistä, kun ei tässä kuitenkaan enää ihan maakuopissa asuta.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Teijo K.
19.01.2006 17:17:38

Vanhoja käytäntöjä voi myös muuttaa, varsinkin jos ne edustavat huonoa asennetta ja välinpitämättömyyttä muita (ja muiden kamoja) kohtaan. Mun mielestä kamojen lainaamisesta sovitaan aina omistajan kanssa. Ei tässä pitäisi olla mitään vaikeaa, kännyköiden ja netin aikakaudella. Mulla ei oo ollut koskaan vaikeuksia pyytää lupaa ja muilta edellytän samaa, mitä mun kamojen lainaamiseen tulee. Tää on ihan peruskäyttäytymistä, kun ei tässä kuitenkaan enää ihan maakuopissa asuta.

Katso tuo mun ylempi kommentti.

Noi vanhat käytännöt ei ole syntyneet mistään ylimielisyydestä tai huonosta asenteesta, vaan käytännön pakosta.
Munsta.
Rämppy
20.01.2006 10:04:03 (muokattu 20.01.2006 10:13:30)
Katso tuo mun ylempi kommentti.

Noi vanhat käytännöt ei ole syntyneet mistään ylimielisyydestä tai huonosta asenteesta, vaan käytännön pakosta.

Mihin ihmeen käytännön pakkoon liittyy sellainen käytäntö, ettei voi kysyä lupaa kamojen lainaamiseen? Ei pitäisi olla ylivoimaisen rasittavaa tai kallista toimintaa.
Tässä ei nyt ole kysymys siitä, että esim. jollain useamman bändin yhteiskeikaalla on ennalta sovittu, että kaikki käyttävät erikseen lupaa kysymättä joitain kamoja. Silloinkin asiasta on sovittu etukäteen joko henk.kohtaisesti tai järkkärin välityksellä. Mutta tuollaisia ikiaikaisia nautintaoikeuksia toisten kamojen luvattomaan käyttöön mä en tunnusta. Liian monta styrkkaria on multakin rikottu, mikkiä hukattu ja liian moni keikalle lähtö vaikeutunut kun on pitänyt haalia lainakamoja kun omat on "lainassa".
Ja kyllä se lupa kamojen käyttöön normaalisti tulee, kun lupa kysytään ja pyytäjä on sellainen jolle kamojaan viitsii luovuttaa. Tietysti omistajalla on normaali päätäntävalta omaisuuteensa.

Njoo. Ilmeisesti Arva ja minä kirjoitetaan hieman eri asioista. Joka tapauksessa joustava asenne ja sellainen terve peruskunnioitus toisia ja toisten kamoja kohtaan helpottaa hommia.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)